Voorstelling over jeugd in de jeugdzorg
Echte vrijheid, hoe ziet die eruit? Hoe deal je met de toekomst als je geen veilig nest hebt gehad? Ben je wel klaar voor de maatschappij? En is de maatschappij wel klaar voor jóú? In ’Birds’ word je meegezogen in de belevingswereld van de jongeren die wonen in een jeugdzorginstelling. De jonge talentvolle choreograaf en danser Dalton Jansen won in 2022 met deze voorstelling vol dans, spoken word en muziek een Zilveren Krekel.
Dalton Jansen keek in de jeugdzorginstelling waar hij opgroeide vaak uit het raam naar de vogels buiten. Ze waren vrij, maar wel de hele dag bezig hun eten bij elkaar te sprokkelen. Hoe zou het hem zelf vergaan als hij straks vrij was? Zou hij het redden, daar in de buitenwereld?
Geïnspireerd door zijn eigen verleden voelt Dalton Jansen de noodzaak om dit verhaal te vertellen over de eenzame dwaaltocht van jongeren die vast zijn komen te zitten in hun leven en de maatschappij. En om te laten zien dat je jezelf daaruit kunt vechten.
Dalton Jansen: “Als je in een jeugdzorginstelling woont, kun je het gevoel hebben dat je een outsider bent. Je bent onderdeel van de maatschappij, maar je voelt je beperkt door je omgeving. Opgeven? Dat is nooit een optie. De één moet harder vechten dan de ander. Er zijn altijd tegenslagen en deze moeten we omzetten in iets positiefs, want er is een levenspad voor iedereen.”
Kersverse aanstormende cabarettalenten
De drie finalisten van Cameretten Festival 2023 trekken langs theaters, poppodia en cultuurcentra om hun (prijswinnende) voorstelling voor jou te spelen. Hilarische grappen, herkenbare typetjes, ongemakkelijke sketches en muzikale juweeltjes: tijdens de finalistentour komt van alles voorbij. Alsof je een rondreis maakt met de leukste, nieuwe cabaretiers en stand-up comedians als jouw reisleiders. Laat je verrassen door het kersverse cabarettalent van Cameretten. En jij kunt voortaan zeggen: ‘Ik was er als eerste bij voordat ze stadions uitverkochten.’
Cameretten ontdekt sinds 1966 de echte cabaretparels van de Nederlandse podia. Deze cabaretiers straalden eerder op het podium van Cameretten en hebben het pad vrijgemaakt voor een nieuwe generatie aanstormend talent: Brigitte Kaandorp, Plien en Bianca, Theo Maassen, Richard Groenendijk, Ronald Goedemondt, Daniël Arends, Jandino Asporaat, René van Meurs, Patrick Laureij, Alex Ploeg, Janneke de Bijl, Andries Tunru en vele anderen.
Beeldende voorstelling over de kracht van woorden
Wat gebeurt er in een verstild land, waar alleen het hoogstnoodzakelijke gezegd mag worden? Hoe kun je vertellen wat je wilt met de woorden die je hebt? En wat zeg je eigenlijk tussen de regels door? Meervoudig Zilveren Krekel-winnaar Marlyn Coetsier maakt met ’De Stille Kletsmajoor’ een beeldende voorstelling voor iedereen vanaf 3 jaar over de kracht van woorden. Met een bekroond decor, heel veel poppen, visuele poëzie en humor.
Flo woont in een land waar bijna niet gesproken wordt. In dit land moet je woorden kopen in een fabriek en héél voorzichtig inslikken. Pas dan kun je ze proeven en uitspreken. Mensen zijn dus zuinig op hun woorden. Flo is op zoek naar liefdevolle woorden, voor een heel bijzonder iemand. Maar die zijn kostbaar. Kom kijken naar een vindingrijke wereld die letterlijk is opgebouwd uit letters en woorden, met poppen waar je uren naar kunt turen.
De voorstelling is geïnspireerd op het prentenboek ’Het land van de grote woordenfabriek’ van Agnès de Lestrade met illustraties van Valeria Docampo.
Huub van der Lubbe speelt... Don Quichot
Een rijke en originele musical over de wonderlijke wereld van idealist Don Quichot, op het ritme van de flamenco. ’De man van La Mancha’, gebaseerd op het wereldberoemde boek van Miguel de Cervantes uit 1605, vertelt het aanstekelijke verhaal van de ridder Don Quichot. Het ritme van de flamenco bepaalt de hartslag van deze nieuwe en eigentijdse enscenering van de geliefde musicalklassieker. De middeleeuwse kerker doet in deze voorstelling meer denken aan een flamencoconcert waar mensen elkaar vinden in het vertellen van verhalen en het maken van muziek.
Huub van der Lubbe speelt... Don Quichot
Een rijke en originele musical over de wonderlijke wereld van idealist Don Quichot, op het ritme van de flamenco. ’De man van La Mancha’, gebaseerd op het wereldberoemde boek van Miguel de Cervantes uit 1605, vertelt het aanstekelijke verhaal van de ridder Don Quichot. Het ritme van de flamenco bepaalt de hartslag van deze nieuwe en eigentijdse enscenering van de geliefde musicalklassieker. De middeleeuwse kerker doet in deze voorstelling meer denken aan een flamencoconcert waar mensen elkaar vinden in het vertellen van verhalen en het maken van muziek.
Huub van der Lubbe speelt... Don Quichot
Een rijke en originele musical over de wonderlijke wereld van idealist Don Quichot, op het ritme van de flamenco. ’De man van La Mancha’, gebaseerd op het wereldberoemde boek van Miguel de Cervantes uit 1605, vertelt het aanstekelijke verhaal van de ridder Don Quichot. Het ritme van de flamenco bepaalt de hartslag van deze nieuwe en eigentijdse enscenering van de geliefde musicalklassieker. De middeleeuwse kerker doet in deze voorstelling meer denken aan een flamencoconcert waar mensen elkaar vinden in het vertellen van verhalen en het maken van muziek.
Van de makers van ’Joris & de Drakentemmers’en ’Pippi Powerrr’
Heb jij van die ouders die niets aan het toeval overlaten? Die als helikopters boven je hangen, klaar om elk mogelijk gevaar goedbedoeld uit de weg te ruimen? Of word jij juist met twee verschillende sokken naar school gestuurd? En controleert niemand of je huiswerk af is? Een actuele en hilarisch herkenbare familievoorstelling vol interactie voor alle Curlingvaders, Tiger Moms, Pizzapapa’s, Loedermoeders én hun kinderen.
Zoek dekking, een oudercrash! Op weg naar school zijn een Helikoptermoeder en -vader op elkaar gebotst. Het schoolplein bleek zó glad geveegd door een Curlingvader, dat ze in hun noodlanding een Loedermoeder en een Pizzapapa meesleurden en zijn doorgegleden tot in dit theater. Zoiets is hen nog nooit overkomen! Een coördinatiefout? Of toch iets té zwaar bepakt met ALLES wat nodig is om hun kinderen beschermd en succesvol te laten opgroeien? In ’Help, Helikopterouders’ kruipen vijf acteurs afwisselend in de huid van ouders en kinderen. Ze zetten de boel flink op z’n kop om samen met het publiek te oefenen met opvoeden en opgevoed worden.
In De Lange Gang verbeeldt Hotel Modern twee vertellingen, die elk op hun eigen manier persoonlijk en meeslepend zijn.
Hotel Modern-maker Pauline Kalker neemt een duik in de tijd. Ze betreedt via een green screen een wereld van papieren animaties waarin ze een zoektocht onderneemt naar haar ongeboren kinderen. Ooit onderging zij een abortus. Het rouwproces dat volgde vormt de inspiratie voor dit verhaal over bittere pijn die kan veranderen in dierbaar verdriet.
Arlène Hoornweg verbeeldt met sprookjesachtige maquettes en poppen van klei het verhaal van een moeder en haar dochter. Als de dochter na een operatie ontwaakt uit de narcose lijkt ze niet meer op haar vroegere zelf. Ze fantaseert over een leven als insect, verlaat haar moeder en verdwijnt in het bos... Een surrealistisch verhaal over het accepteren van een onomkeerbare verandering.
Minutieus uitgewerkte maquettes, animatiefilm, poppenspel en live muziek, dat zijn de ingrediënten waarmee Hotel Modern de afgelopen decennia naam heeft gemaakt. Het gezelschap won vele prijzen en speelt haar voorstellingen over de hele wereld.
De Lange Gang wordt gemaakt en gespeeld door de vaste kern van Hotel Modern: Arlène Hoornweg, Pauline Kalker en Herman Helle. Ze worden bijgestaan door beeldend kunstenaar Heleen Wiemer en componist Reinier van Houdt.
Geïnspireerd door Cassandra van Lesia Ukrainka, Griekse tragedies, mythologie en de actualiteit
De Trojaanse oorlog is een mythe, maar de val van Troje is een feit. Maar waar beginnen de verhalen en houden de feiten op met bestaan? Wanneer een oorlog woedt op de schermen van onze tv’s of smartphones, denken we de waarheid te zien, terwijl het een verhaal is dat we voorgeschoteld krijgen door de media. Hoe worden de feiten gepresenteerd? En wie heeft daar baat bij?
Troje staat op het punt van omvallen. De toekomst van de stad wordt niet bepaald door het lot of de goden, maar door de Trojaanse elite: Koningin Hecuba neemt alleen genoegen met een overwinning en is bereid hier alles voor op te offeren. Andromache moet de troon veiligstellen voor haar zoon. En Cassandra gelooft dat zij de enige is die haar familie van zichzelf kan redden. Via hun machtspositie kan de bevoorrechte klasse zich een niveau van comfort en veiligheid veroorloven. Ondertussen staat het volk op het slagveld. Maar wat is patriottisme waard als het overwinnen van de oorlog hoofdzakelijk zorgt voor een bevoorrechte, gevestigde orde?
Over Mateusz Staniak
Mateusz Staniak is een jonge Poolse regisseur die in Amsterdam woont en werkt. Hier volgde hij de regieopleiding van de Academie voor Theater en Dans en studeerde af met theatervoorstellingen Kortinthe, 2057 en The Limits of the Self. Bij het Noord Nederlands Toneel maakte hij Odyssey voor hun online platform Nite Hotel. In 2021 regisseerde Wer hat meinen Vater umgebracht van Eduard Louis bij Schauspeilhaus Bochum. Mateusz is een experimenteel regisseur die gefascineerd is door de mogelijkheid om de werkelijkheid opnieuw uit te vinden door middel van theater. In seizoen 2022-2023 maakte hij Hamlet en Ophelia, naar o.a. de Hamletmachine van Heiner Müller (coproductie met Internationaal Theater Amsterdam).
Performance van een nieuwe generatie circusartiesten
De Circuscoalitie selecteerde voor de tweede editie van Great Catch - a fresh taste of circus drie korte stukken van een nieuwe generatie circusartiesten. Zij tonen hun bijzondere talent in grappige, ontroerende en persoonlijke theatervoorstellingen.
Luuk Brantjes heeft zich gespecialiseerd in de mogelijkheden van het teeterboard (wipplank). Zijn stuk LONE is een ode aan het alleen-zijn, een pleidooi voor de rust en schoonheid daarvan.
Tête-bêche (Marieke Thijssen, David Mupanda en Wilko Schütz) combineren in 3+1 spectaculaire acrobatiek met een diabolo als vierde speler.
Harvey Cobb won in 2022 de BNG Bank Circusprijs met zijn eigenzinnige mix van comedy, improvisatie en jongleren. Harvey speelt een deel uit zijn eerste solo Pink Boots and An Alcoholic Sock Puppet. Catch it if you can!
Agenda |
Onze Facebook pagina |
Contactgegevens |
Laat hier uw tip achter
Adres
| Locatie | Zoeken
Updates via e-mail?
Sitemap>
|