”Snelle uitvoering reorganisatie Stoomtram”

”Wethouder Van Es te weinig betrokken bij Stoomtram”

De twee jongste raadsfracties van Hoorn, Fractie Tonnaer en Fractie De Meij, willen dat het nieuwe bedrijfsplan voor de Museumstoomtram direct wordt uitgevoerd. B&W willen echter wachten tot er een definitieve toezegging voor steun is van de Provincie, maar dat gaat deze fracties te langzaam. In een brief vragen ze openheid van zaken en snelle actie.

De provincie is gevraagd om een bijdrage van ruim 600.000 euro. In mei of juni nemen Provinciale Staten hierover een besluit. De andere helft van het geld moet uit West-Friesland, en met name Hoorn en Medemblik, komen.

Lees hier de brief:


College van Burgemeester en Wethouders
Postbus 603
1620 AR Hoorn

 
Betreft: vragen ex art. 43 Museumstoomtram Hoorn-Medemblik
 
Hoorn 28 maart 2009
 
Geacht college,
 
Tijdens de raadsvergadering van 18 november 2008 heeft de gemeenteraad een vijftal besluiten genomen ten gunste van het voortbestaan van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. In het eerste besluit gaat de gemeenteraad akkoord met de implementatie van het bedrijfsplan voor de Museumstoomtram. In het tweede besluit stelde de gemeente Hoorn  een eenmalig bedrag voor de stoomtram beschikbaar. Dat was onder de voorwaarde dat ook de gemeente Medemblik en de Provincie Noord-Holland een financiële bijdrage zouden geven.
 
De fracties van de VVD en Tonnaer toonden zich tijdens de raadsvergadering van 18 november bezorgd over deze voorwaarde. Met name de fractie Tonnaer pleitte ervoor de provinciale bijdrage niet als voorwaarde te noemen en het bedrijfsplan meteen operationeel te maken. De vertraging van de uitvoering van het beleidsplan zou heel slecht zijn voor de stoomtram.
 
Pas vier maanden na het genomen raadsbesluit heeft wethouder J. van Es de raadscommissie vertrouwelijk geïnformeerd over de reorganisatie en over andere ontwikkelingen bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik. Het nut en de noodzaak om deze informatie vertrouwelijk te geven, ontgaat ons ten enen male. Daarom heeft de fractie Tonnaer het college van B&W gevraagd de raad in het openbaar, volledig, en op zo kort mogelijke termijn, te informeren over de voortgang van de reorganisaties en andere beslissingen bij en voor de Stoomtram HM.
 
Met de brief van 25 maart jl. ‘stand van zaken reddingsplan Museumstoomtram’ voldoet u aan ons verzoek.
Uit deze informatie blijkt dat
· u de regie over het dossier Stoomtram HM niet meer heeft;
· u na  vier maanden het raadsbesluit van 18 november slechts ten dele uitvoert;
· de implementatie van het bedrijfsplan voor de Stoomtram niet is gestart;
· u niet in staat bent geschikte personen te vinden voor de nieuwe Raad van Toezicht van de stoomtram;
· uw lobbywerk bij de Provincie Noord-Holland geen enkele concrete toezegging heeft opgeleverd;
· een werkplan als vertragende factor wordt samengesteld, terwijl daar niet om is gevraagd;
· pas eind 2009 of begin 2010 het bedrijfsplan wordt ingevoerd.

Laconiek constateert u dat door de vertraagde invoering van het bedrijfsplan de tekorten bij de Stoomtram toenemen. U weet echter nog niet met hoeveel !

November 2008 hadden onze fracties veel vertrouwen in de toekomst van de Stoomtram. Er zou gewerkt worden aan verbeteringen voor en bij de Stoomtram. Dit vertrouwen is bij ons helaas afgenomen. Uw college had zich - los van de financiële steun van de provincie Noord-Holland – meteen moeten inspannen voor de implementatie van het bedrijfsplan. Ook zonder financiële toezeggingen van in het bijzonder de Provincie is de uitvoering van het bedrijfsplan van groot belang voor de Stoomtram. De patstelling waar de fractie de Meij n.a.v. de  raadsvergadering d.d. 18 november bang voor was lijkt nu bewaarheid geworden. Wij maken ons zeer ongerust over het feit dat u over het dossier Stoomtram geen regie heeft. Waarschijnlijk is dit veroorzaakt door de portefeuilleoverdracht van wethouder Van der Maat aan wethouder Van Es.
 
Wij hebben de indruk dat het college c.q. de ‘nieuwe’ wethouder door de portefeuillewisseling niet alert en te weinig betrokken is bij het dossier Stoomtram. Uw gebrek aan bestuurlijke daadkracht is zeer schadelijk voor een succesvolle sanering en implementatie van het bedrijfsplan voor de Museumstoomtram. Wij verwachten van u een kordate uitvoering van de raadsbesluiten, inclusief de invoering van het bedrijfsplan op zo kort mogelijke termijn.
 
Op grond van bovenstaande stellen wij u in overeenstemming met art.43 een aantal vragen:
· heeft uw college de bereidheid om alsnog en meteen de implementatie van het bedrijfsplan voor de Stoomtram te starten;
· bent u het met ons eens dat door de portefeuillewisseling de alertheid en betrokkenheid met betrekking tot de Stoomtram is verkleind;
· is het lobbyen door het college van B&W bij Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten voldoende geweest en geslaagd te noemen? Wij vragen u hier daadkrachtig meer verder te gaan;
· waarom bent u tot nu toe er niet in geslaagd nieuwe leden voor de Raad van Toezicht te vinden? Heeft het college voldoende tijd en aandacht hieraan besteed;
· deelt u onze constatering dat, het uitstel van de uitvoering van het bedrijfsplan tot eind 2009 of begin 2010 , in strijd is met de raadsbesluiten van 18 november 2008;
· hoe groot zijn de financiële gevolgen van de vertraagde invoering van het bedrijfsplan en hoe denkt u deze tekorten te dekken?


Vriendelijke groet,
namens de Fracties  Tonnaer en De Meij,

Roger Tonnaer en Chris de Meij