”Zweeds Fluitschip moet naar Hoorn komen”

ingevoerd op 15-8-2009

HOORN - De stichting “Hoornse Fluitschip” en de raadsfractie De Meij stellen voor om een Nederlandse ‘Fluitschip’ uit de 17e  eeuw ten toon te stellen in Hoorn. Het schip is voor de kust van Stockholm op 43 meter diepte door Zweedse archeologen gevonden. Het schip blijkt uit eerste reacties in een verbluffend goede staat te zijn. De Meij vraagt B&W ”te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om dit fluitschip uiteindelijk in Hoorn tentoon te stellen”.

Lees hier de brief van de fractie:


Aan College van Burgemeester en Wethouders
Postbus 603
1620 AR Hoorn
 
Betreft: vragen ex art. 43 het “Leeuwenwrak”

 
Hoorn, 14 augustus 2009

Geacht College,

Met groot enthousiasme heeft voorzitter Jack Buiten namens de stichting “Hoornse Fluitschip” en onze fractie kennis genomen van het feit dat er mogelijk een Nederlandse ‘Fluit’ uit de 17e  eeuw, voor de kust van Stockholm op 43 meter diepte door Zweedse archeologen is gevonden. Het schip blijkt uit eerste reacties in een verbluffend goede staat te zijn.

Het ‘Leeuwenwrak’, zo genoemd vanwege het beeldhouwwerk van een leeuw boven het roer, is het tweede fluitschip dat binnen een paar jaar op de bodem van de Oostzee is gevonden. De eerste uit 2007 ligt op 130 meter diepte, en heeft als bijnaam ‘het Spookwrak’.

Dat er zo snel achter elkaar twee dezelfde soort schepen in voortreffelijke staat gevonden zijn is minder verbazend dan het lijkt. Er waren vele duizenden ‘fluiten’ in de vaart in de 17e eeuw. Verder is het zeemilieu van de Oostzee gunstig voor het bewaard blijven van houten scheepswrakken. Het brakke, zelfs bijna zoete water van het Baltische gebied is onleefbaar voor de beruchte ‘paalworm’ zo hebben wij begrepen. Dit zoutminnende diertje kan een houten scheepswrak in een paar jaar volledig verpulveren, maar dus niet in de Oostzee.

Het fluitschip was in de 17e eeuw het ultieme, multi-inzetbare ‘werkpaard van de zee’; simpel, ruim en economisch. Onze Hoornse Trots. Het was een scheepstype speciaal voor de Oostelijke handelsvaart ontworpen. Zo had het om fiscale redenen een opvallend smal dek. Voor de doorvaart namelijk van de Sont, de zeestraat tussen Zweden en Denemarken , moest belasting betaald worden, onder anderen naar gelang de breedte van het dek. Ook kon het fluitschip makkelijk bevaren worden met een voor die tijd minieme bemanning van zo’n zestien zeelieden. Bij de gebruikelijke 25 tot 30 meter lengte en de vorm van het schip kon er  veel vracht in. Vanwege al die vooral commerciële kwaliteiten was het scheepstype op zich al een belangrijk Hoorns exportproduct.

Of het gevonden fluitschip ook daadwerkelijk afkomstig uit Nederland is, kan nu nog niet met zekerheid vastgesteld worden. De kans is echter wel groot, zo hebben wij vernomen van maritiem archeoloog Benno van Tilburg van het RCE. De omvang van de Nederlandse Oostzeehandel was enorm. Met meer dan drieduizend schepen die per jaar tussen Nederland en het Baltische gebied voeren zelfs groter dan die van de beroemde VOC.

Als blijkt dat dit vaartuig inderdaad Nederlands is hebben wij vernomen dat de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) fondsen wil gaan werven om het wrak te lichten. De stichting het Hoornse fluitschip en onze fractie zijn hier zeer enthousiast over en zouden dan ook graag zien dat dit schip uiteindelijk in Hoorn tentoongesteld gaat worden, de stad waar dit beroemde schip zijn oorsprong heeft gevonden. 

Wij hebben dan ook de volgende vraag aan u:
Bent u bereid, indien uit onderzoek blijkt dat het hier om een Nederlands fluitschip gaat, te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om dit fluitschip uiteindelijk in Hoorn tentoon te stellen gezien de positieve houding van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed?


Met vriendelijke groet;

Chris de Meij 
Fractie De Meij

 
Op YouTube is een heel mooi filmpje te zien via deze link:

Reacties
Reactie: (e.j. van ginkel)
20-8-2009, 14:53
Het idee is mooi maar de kans at iemand dit ooit zal willen bekostigen, is vrijwel nihil. Optimisten moeten moeten eens gaan kijken in Lelystad, naar wat ons nationaal scheepsarcheologisch instituut is. Ze zien dan hoeveel de rijksoverheid in dit soort onderzoek wenst te investeren, en in het bijzonder in het bergen en restaureren van scheepswrakken. Dit soort projecten is in Nederland helaas ondenkbaar, ondanks al het gesnuif over ’maritiem erfgoed’ en VOC-mentaliteit. Het spijt me, maar het is niet anders.

Reactie: (the insider)
16-8-2009, 11:39
Bij de vele sympathieke ideeën van populisten ontbreekt altijd één ding: de financiële dekking!! hoe gaan we dat betalen in een tijd dat de gemeente moet gaan bezuinigen vanwege sterk verminderde inkomsten!

Reactie: (Westfries)
16-8-2009, 00:12
Neeee, alles wat veel bezoekers kan trekken moeten we uit onze stad weren. We moeten wel een beetje mee blijven denken met ons gemeentebestuur he..