Plannen rond Hoorns station te duur

ingevoerd op 11-6-2005

De plannen voor de stationsomgeving worden op nieuwe leest geschoeid. De oorspronkelijke plannen bleken een zo groot financieel tekort op te leveren dat zij daardoor niet haalbaar zijn. Voor het geraamde negatieve exploitatieresultaat van 35 miljoen euro is geen dekking te vinden.

Zoals de zaken er nu voorstaan, stellen B en W de gemeenteraad voor het ambitieniveau bij te stellen en voor het totale plangebied de ruimtelijke, functionele en financiële kaders opnieuw aan te geven.
Daarmee is de ruimtelijke verkenning, zoals gepresenteerd door de Architectengroep, van tafel.  Architect Kees Rijnboutt presenteerde het plan op 26 juni 2003 aan de commissie Stadsontwikkeling en Leefomgeving en het werd daar enthousiast ontvangen. Het plan voorziet in 17.980 m2 aan kantoren, 3.900 m2 aan detailhandel, 327 woningen, 1.852 parkeerplaatsen, 2.396 fietsenstallingplaatsen, een busstation en verbetering van de loopbrug over het spoor.
Achteraf bleek het plan financieel niet haalbaar. Als bezuinigingsmaatregel is voorgesteld de reservering van een busstation aan de noordzijde van het spoor te schrappen, maar daar voelde de commissie niet voor. Wel was verlaging van het aantal nieuwe parkeerplaatsen bespreekbaar. B en W zien het als een onmogelijke opgave om het plan binnen de vastgestelde uitgangspunten en met handhaving van de gewenste kwaliteit zodanig aan te passen dat een haalbare exploitatie te realiseren is.

Het nieuwe plan zal op een andere manier tot stand komen. B en W willen de komende maanden samen met de gemeenteraad en andere belanghebbenden randvoorwaarden en uitgangspunten formuleren en daar gelijk een kostenplaatje tegenover zetten. Het ambitieniveau zal worden bijgesteld en er moet een efficiëntere verdeling van functies plaatsvinden. Inzicht in de kosten van ieder onderdeel vergemakkelijkt de discussie of iets al dan niet haalbaar en uitvoerbaar is.
In de ogen van B en W behoren het schrappen van verplaatsing van het busstation, uitbreiding van het Transferium tot minder dan 1.200 parkeerplaatsen en verhoging van de parkeertarieven  tot de mogelijkheden. De keuzes zijn uiteindelijk aan de gemeenteraad.

De ontwikkeling van het stationsgebied was tot nu toe een co-productie van gemeente en Nederlandse Spoorwegen. Als het aan B en W ligt, blijft dat zo. NS Vastgoed heeft aangegeven  bereid te zijn om samen met de gemeente door te gaan met het onderzoek naar de mogelijkheden van het gebied en de daaruit voortkomende planontwikkeling. De aansturing van het proces vanuit de gemeente gaat plaatsvinden door inschakeling van een externe procesmanager.