NS hervat dienstregeling Schiphol- Hoorn-Kersenboogerd

ingevoerd op 11-11-2009

HOORN - ProRail heeft NS capaciteit toegekend om de treindienstregeling tussen Schiphol en Hoorn-Kersenboogerd per 13 december 2009 te hervatten. Dat hebben beide partijen gistermiddag meegedeeld aan de gemeente Hoorn tijdens een overleg waarbij ook een afvaardiging van de bewonersvereniging Plevier aanwezig was.
 
De omwonenden zijn niet helemaal tevreden, zie hun verklaring onder dit bericht.
 
Na klachten van bewoners van de Plevier heeft ProRail NS op 8 mei 2009 opgedragen de Schipholtrein niet meer te laten rijden tussen de stations Hoorn en Hoorn-Kersenboogerd. De klachten betroffen geluidoverlast en lichthinder als gevolg van het splitsen, combineren, rangeren en keren van treinen op een keerspoor nabij station Hoorn-Kersenboogerd. ProRail concludeerde dat hiervoor geen milieuvergunning was verleend.

Onderzoek wijst uit dat geen milieuvergunning vereist is, als NS de treinen uitsluitend keert op het keerspoor en op die plek stopt met het splitsen, combineren en rangeren van treinen. Die aanpassing is mogelijk in de dienstregeling van NS die op 13 december a.s. ingaat.
NS zegt toe met stiller materieel te gaan rijden. Bovendien heeft ProRail het geluidniveau van de overwegbellen bij de nabijgelegen overweg met 6dB verlaagd. Akoestisch onderzoek heeft aangetoond dat het keren van treinen in Hoorn-Kersenboogerd in de nieuwe situatie niet in strijd is met het Besluit Geluidhinder.

De nieuwe dienstregeling van NS gaat per 13 december a.s. in overeenstemming met wet- en regelgeving in. De bewoners van de Plevier zullen aanzienlijk minder geluidoverlast en lichthinder ondervinden.

Verklaring van de commissie BASP Bewoners Aan (het) Spoor Plevier

Op maandag 9-11-09 heeft in het stadhuis van Hoorn een gesprek plaats gevonden tussen NS, Prorail, milieudienst West-friesland, wethouder J. van Es en de commissie BASP.
De commissie BASP is voor de treinreizigers blij dat de schipholtrein weer per 13 december gaat vertrekken van het station Hoorn Kersenboogerd via Schiphol naar Hoofddorp v.v.
 
Deze beslissing is genomen op basis van een tijdelijk rapport zonder wettelijke status, dit rapport is niet  bruikbaar voor procedures als b.v. (milieu) vergunningen, geluidsreductie aanpassingen aan woningen en / of het plaatsen van hogere geluidsschermen.
Dit rapport , roept nog vele vragen op  bij zowel de comm. BASP als de Milieudienst West-Friesland.

Er zullen nog duidelijke antwoorden moeten komen.
De comm. BASP zal die vragen binnenkort aan Prorail voorleggen en er is besloten dat de Milieudienst West-Friesland en de comm. BASP voortaan gaan samenwerken.
De inhoud van het door Prorail te leveren SRM2 rapport dat wél een wettelijke status heeft en dat medio februari 2010 uitkomt, gaan zij ook samen analyseren.

 
De comm. BASP heeft op div. plaatsen langs het spoor zelf metingen verricht en hebben daar een geluidswaarde aan de gevel  gemeten van.. 81 decibel en binnen 59,4 decibel, de norm zou zijn 66 decibel max. en 37 decibel binnen gemeten in de verblijfsruimte, dit is nog discutabel.
Uit de bespreking is verder voor de bewoners aan het spoor van de Plevier het volgende voortgekomen, we hebben bereikt dat:
NS gaat op het keerspoor Hnk 103 langs de huizen van de Plevier uitsluitend rijden met stiller materieel, namelijk de sprinters.

NS heeft toegezegd de verlichting van die sprinters te dimmen bij vertrek naar het keerspoor en pas weer bij de terugkeer op het station aan te doen. NS heeft tevens beloofd korter stil te gaan staan naast de huizen, van 14-12-08 t/m 8-5-09 stonden de treinen daar 2x 10 a 15 minuten stil, dat wordt nu teruggebracht naar 2x 6 minuten per uur, een mooie verbetering.

De NS laat voor de machinisten, op de traject / ritten kaart die zij gebruiken, enige aangepaste opmerkingen noteren ter verduidelijking van de wijzigingen die voor hen gelden.
Uit bovenstaande blijkt dat het vele werk van de commissie BASP tot resultaat heeft geleid.
 
Wij de Plevierbewoners en hun vereniging ontdekten dat de handelingen in de bovengenoemde periode zoals koppelen / ontkoppelen, dus de treinsamenstelling veranderen, een milieuvergunning vereisten en omdat die ontbrak, moesten op bevel van Prorail de ritten op het keerspoor op 8-5-2009 gestaakt worden.
Prorail zegt dat op dit moment geen milieuvergunning is vereist voor het keerspoor, dat wordt nog door de comm. BASP nader onderzocht met deskundigen, wij hebben de laagste geluidschermen.
 
De commissie BASP blijft strijdvaardig, kritisch en oplettend zoeken naar alle mogelijkheden om de treinoverlast blijvend te beperken, we willen een leefbare habitat, we zijn nog niet klaar !
 
Met Plevierige groet,
 
Wim Mul 
namens de commissie BASP
 
 

Reacties
Reactie: (Qwartje)
19-11-2009, 02:25
@Rob

Chapeau, Rob!

Reactie: (rob)
18-11-2009, 11:56
kan de redactie niet eens een einde maken aan deze eindeloze reeks van reacties met gezeur omwille van het gezeur?

Reactie: (Wim)
17-11-2009, 19:59
Bovenstebeste Fred,

Ik wil graag leren en vraag je daarom bij deze of je mij het volgende kan vertellen of aantonen:
Wie heeft waar en wanneer de Plevierbewoners (die jij zo goed kent) die hogere geluidschermen (geen wallen) dan aangeboden?
Toon dan a.u.b. maar aan dat ik daarover, volgens jou, gelogen zou hebben ! Geef me die tip en ik ga er subiet achteraan.
Alvast bedankt !
Wim

Reactie: (Sonja)
17-11-2009, 10:56
@Pietje Kladzo.

Dat zeuren over s of ss was gericht aan Wim, die eerst zeurt over foutloos leren schrijven, en vervolgens niet consequent is in zijn eigen spelling.
Als je iemand anders terecht wijst, dien je toch eerst zelf foutloos door het leven te gaan.

Jouw reactie naar mij toe begrijp ik echter wel, aangezien ik ook naar jou toe reageerde toen je in de nachtelijke uren van station statin maakte, en van heeft gemakshalve maar heft maakte.
Ik toonde daar echter reeds begrip voor omdat ik begreep wat de bedoeling was.



Reactie: (Lodewijk)
17-11-2009, 10:41
"Ik wens jullie veel wijsheid en begrip voor jullie medemensen, dat blijkt hard nodig"

Aangaande bovenstaand citaat uit de drammerige reactie van Wim, die zijn verlies niet kan nemen, zou ik dit advies graag als een boemerang retourneren.
Laat hij die wijsheid en begrip maar eens opbrengen tegenover al die reizigers, die dagelijks de gezamenlijke maaltijd met hun gezin moeten missen, en elke dag minder tijd aan de kindertjes kunnen besteden, omdat die tijd doorgebracht moet worden met reizen en wachten op die trein die niet op dat kopspoor mag wachten van Wim, het zou je sieren als je dat citaat op je zelf zou toepassen.



Reactie: (Piet Kladzo)
16-11-2009, 23:50
@Sonja, zeuren over een enkele s of een dubbele s heeft geen zin. Het is Wet Geluidhinder(zonder s zelfs!), dus ook geluidscherm(met 1 S), maar volgens de witte spelling mag het ook met dubbele S. Fout of goed in de taal, als maar begrepen wordt waar het over gaat

Reactie: (Sonja)
16-11-2009, 18:17
Beste Wim

Als je nou zeurt over taalfouten die anderen zouden maken, probeer dan eerst zelf eens foutloos je zeurpietenpraat te schrijven.

Geluidscherm schrijf je eerst met dubbel s, en dan weer met één s.
Een van beiden moet toch wel fout zijn denk ik, welke van de twee zal dat nou zijn?
Maar ik raad je aan het te blijven proberen, misschien lukt het wel met veel en goed oefenen, ik wens je veel plezier daarbij.

Reactie: (Fred)
16-11-2009, 17:24
Nu deze dicussie van de frontpage is verdreven door de nieuwe actualiteiten, komt spuit 11 (Wim)ook nog even modder spuiten.
Laat ik nou toevallig heel erg goed ingevoerd ter plekke van de Plevier, en ben daar zeer regelmatig aanwezig.
Uw opmerkelijke bewering dat er nooit een aanbod is geweest om een hogere geluidswal aan te brengen, verwijs ik naar het rijk de fabelen, en wijt ik aan onwetendheid, boosheid of ergernis.
Die dikke duim past waarschijnlijk erg goed aan de hand van Wim.
Ik ga er overigens vanuit dat Wim ter plekke woonachtig is, derhalve schandelijk zulke onzin uit te kramen, om toch maar gelijk te krijgen.
De informatie die ik over deze zaak neer voren breng komt overigens uit de zeer goed ingevoerde kring, namelijk van enkele belanghebbenden, bewoners van de Plevier.
Wim lijkt mij een slechte verliezer, ik geef hem daarom nog maar wat tijd om de klap te verwerken, wat mij betreft is het zo langzaam aan tijd om de discussie te sluiten, nu de argumenten gewisseld zijn, en er uit ergernis leugens worden verteld.
Ik wens Wim de sterkte toe om zijn verlies manmoedig te dragen.

Reactie: (Wim)
16-11-2009, 15:47
Kijk Fred,Peter en Anders, als jullie totaal niet van de situatie op de hoogte zijn en jullie kennelijk nooit even zijn komen kijken op de Plevier, moeten jullie gewoon stoppen met ongenuanceerde onzin te schrijven om maar wat te willen zeuren en probeer ook eens iets zonder taalfouten te schrijven. Fred, jij noemt de bewoners activisten die zelfs een hoger geluidsscherm hebben geweigerd, je vertelt een grote leugen die je gewoon uit de dikke duim hebt gezogen! Er is door niemand ooit een hoger geluidscherm aangeboden, daar had men direct ja tegen gezegd ! Schandalig om mensen zo in een kwaad daglicht te stellen, 70 bewoners hebben last van de treinen op het z.g. Keerspoor en niet,let wel, niet van de doorgaande treinen, want die reden al lang voordat de Plevier bestond. Het doodlopende spoor dat het dichtst,11 mtr. bij de huizen ligt, is het probleem. Daar 2x per uur 16 uur per dag treinen 6 a 10 min. stilzetten en keren is nimmer de bedoeling geweest, daartegen is het protest gericht.
Ik wens jullie veel wijsheid en begrip voor jullie medemensen, dat blijkt hard nodig.

Wim

Reactie: (bandje)
16-11-2009, 04:31
Het zijn de nuchtere feiten welke Pietje noemd en zeer juist

Reactie: (Sonja)
16-11-2009, 02:55
Pietje Kladzo.

Zeker even te diep in het glas gekeken zo te zien, maarja het zij je vergeven, het was tenslotte Zondag. Proost.

Reactie: (Piet Kladzo)
16-11-2009, 01:07
De fout ligt gewoon bij S e/of ProRail. Er is nl. op statin Hoorn zelf te weinig perroncapaciteit. Dat is wel te verbeteren, maar dan moet de SHM sporen "inleveren". En die tailtrack bij de Plevier was oorspronkelijk een uitloopspoor voor werktreinen toen het spoor tussen Hrn en Kbg verdubbeld werd.
Men heft dat gewoon laten liggen

Reactie: (Fred)
14-11-2009, 10:28
@anders
De storm is gaan liggen, lijkt windstil.
Muziek op 30db, lijkt me redelijk.
Ook zachte muziek kan aangenaam zijn.
Genieten maar!

Reactie: (anders)
14-11-2009, 00:37
psssssssssssssssst Fred, zet de muziek niet te hard en kijk even welke kant de wind op gaat.

Reactie: (Fred)
13-11-2009, 11:49
@Beste Freddy.

Het is mij bekend dat de nieuwe dienstregeling, evenals de wisseling van de personeelsdiensten bij NS. pas in werking treden op 14-12-2009.
Ik weet ook wat voor minimale gevolgen dit heeft voor de omgeving, en ben van mening dat dit zeer aanvaardbaar is.

Zeker ook gezien de zeer grote schade die heel veel mensen ondervinden als deze dienst opgeheven zou blijven.

Deze afweging gemaakt hebbende is het voor mij duidelijk, de belangen van het grote reizende/werkende publiek uit "de Kersen Boogert en Blokker" en omgeving, hebben een veel grotere prioriteit als de minimale gebeurtenissen voor die ene zeurpiet op de Plevier.
Als dierenvriend kun je maar beter geen slager worden, en als zeurpiet moet je niet naast of tegenover een spoorlijn gaan wonen.
In Hoorn en omgeving zijn veel makelaars, ga eens een verkoop praatje maken met een van hen.

Veel mensen kunnen bijna niet wachten tot de dienst weer hersteld zal zijn, waaronder ook veel vliegreizigers voor "Schiphol"die straks weer zonder met al die zware bagage te hoeven sjouwen, "trein in en trein uit",een overstap in Hoorn bespaard zal blijven.
Mooie tijden breken aan, ook voor al déze belanghebbenden!
De heropening van deze dienst zou een feestelijke gebeurtenis moeten worden, met muziek en een hapje en een drankje.
Nog heel even en het is zovèr!

Reactie: (anders)
13-11-2009, 09:42
De treinen welke doorrijden vanaf Enkhuizen maken veel meer lawaai als die door de wissels gaat met 80 kmpu.

Gossie wat is het erg als een trein met verlichte rijtuigen daar komt staat weggaat, is er geen plek over in het bejaarden tehuis............ wellicht vind je daar ook wel wat te klegen, zeurdoos.

Reactie: (Freddy)
13-11-2009, 00:39
Wilde bij deze evn een ractie plaatsen op het bericht van "Fred".

Pas na een nieuwe indeling van het rooster van de NS worden treinen die op Schiphol rijden om de haverklap om gezet op het spoor naast de Plevier, heeft u enig idee wat dit allemaal betekent ?
ik zal de opsomming besparen voor u, maar als dit elk halfuur plaatsvind begrijpt u ook misschien waarom dit een probleem geeft, het gaat ook niet om de treinen die doorijden op het traject van/naar Enkhuizen.

met vriendelijke groet;

Freddy

Reactie: (Peter)
12-11-2009, 15:16
Ik ben er blij voor al de reizigers dat de treindienst Hoorn - Hoorn Kersenboogerd Opstel weer wordt hervat. Alleen moeten nu "Sprinters" rijden zodat deze gevoelige mensen op de Plevier geen last meer hebben van het licht en het geluid. Ik vond het toen al belachelijk dat deze "ene meneer" en de meelopers last hadden van het geluid en het licht uit de trein. Verder waren ze bang dat ze door de machinist begluurd zouden worden. Mensen op de Plevier, als je last hebt van de trein waarom woon dan zo dicht bij het spoor?? Het spoor ligt daar al 100 jaar, voordat je daar ging wonen wist je dat er een spoorlijn lag waar af en toe ook nog een trein rijd!

Reactie: (Fred)
12-11-2009, 11:00
Fijn dat de vele reizigers met deze treindienst die in de Kersenboogert wonen eindelijk weer goed bedient gaan worden door de NS.
Lange tijd hebben zij moeten lijden onder het zeurpieterige gedrag van een paar bewoners van de Plevier, mensen die overal last van denken te hebben, hierbij aangevoerd door slechts enkele activisten, en braaf en trouw gevolgd door de meelopers.
Die spoorlijn was er al veel eerder als de Plevier, en elke afdoende oplossing word door de zeurders afgewezen, zoals b.v.b. een hogere geluidswal, duidelijk gedrag van activisten dus, want als er een oplossing is hebben ze niets meer om te zeuren, en dan moeten ze weer andere klachten gaan bedenken om de buurt weer achter zich te krijgen.
Fijn dat de rechten van de vele reizigers weer worden hersteld, en zij niet elke dag vroeger moeten opstaan en in de avond later thuis komen om naar hun werk te kunnen gaan.
Gefeliciteerd "Kersenboogert"

Reactie: (anders)
12-11-2009, 09:45
Ga verhuizen