Paarse krokodil in Hoorn gesignaleerd?

23-7-2010 Lokaal meldpunt ’Minder regels’

HOORN - Zijn er gemeentelijke regels die onnodig ingewikkeld zijn of zelfs overbodig? Wie in Hoorn tegen onduidelijke formulieren of onlogische, omslachtige procedures aanloopt, kan dit via het lokale meldpunt ’Minder regels’ van de gemeente Hoorn doorgeven en aangeven hoe het beter kan.

Wetten en regels bieden veiligheid voor inwoners en beschermen onze leefomgeving en het milieu. Ze zorgen ervoor dat iedereen zo goed mogelijk kan deelnemen aan de samenleving. Maar het moet niet doorschieten. Dan worden de lasten groter dan de lusten. 

Het komt voor dat bij het doen van een aanvraag zoveel formulieren ingevuld moeten worden,  dat dit beter en efficiënter kan. Of dat een procedure onnodig veel tijd en correspondentie kost. Voor dit soort overbodige rompslomp bestaat als enige tijd een landelijk meldpunt:  www.lastvandeoverheid.nl. Er is ook een speciaal meldpunt voor bedrijven: www.antwoordvoorbedrijven.nl/meldpunt. Daarnaast is er nu in Hoorn ook een lokaal meldpunt, dat online bereikbaar is.

Waarom een meldpunt?
Minder regels, minder bureaucratie. Dat is wel zo gemakkelijk. Voor de gemeente is het belangrijk om te kijken waar de dienstverlening beter kan, welke regels in de praktijk lastig of misschien wel overbodig zijn. Daarom is het meldpunt ’Minder regels’ ingesteld. Alle ideeën en signalen worden  serieus behandeld en individueel beantwoord.
Voor alle duidelijkheid: het meldpunt ’Minder regels’ is niet bedoeld voor meldingen over schade of overlast in de buurt, klachten over gedragingen van ambtenaren, bezwaar of beroep of inhoudelijke wensen of opmerkingen over het beleid van de gemeente. Daar bestaan andere wegen voor.

Het Hoornse meldpunt voor ’paarse krokodillen’ is hier te vinden:

Reacties
Reactie: (Lucas)
26-7-2010, 16:08
Minder regels en duidelijker regels. In zijn Burgerjaarverslag vertelt onze burgemeester Onno van Veldhuizen (verantwoordelijk voor onduildeijke alcoholregels, die weer een bizarre verkiezingsstrijd en opmerkelijke uitslag veroorzaakten) dat de waardering voor de gemeente afneemt. Dat in het wteede achtereenvolgende jaar het aantal bezwaarschriften toe nam. Dat de agressie tegen ambtenaren toenam. Dat het vertouwen in de politiek en het stadsbestuur afnam. Meneer Onno, met alle respect voor uw sociaal-liberale visie op de samenleving, en uw grote betrokkenheid bij alles wat rijdt en zeilt in onze stad, maar ziet u dan echt geen verband tussen de besluitvorming en regelgeving van de afgelopen jaren (met onder andere daar tercht voor afgestrafte PvdA die daar mede verantwoordlijk voor is, de bouwfraudepartij)???

Wat dat betreft is de hoop gevestigd op het nieuwe College, maar gezien alle blunders en vaagheid de eerste maanden, zoals in hun aloholcompromis, het kantelen van een aanvraagformulier voor de WMO en verhullend taalgebruik (over de bezuinigingen) in het Collegeakkoord en de Kadernota, doet het ergste vrezen...

Reactie: (robbie.)
23-7-2010, 20:52
Lees ik het nu goed? "Wie tegen omslachtige procedures aanloopt, kan dit via het loket Meldpunt Minder Regels van de gemeente Hoorn doorgeven en aangeven hoe het beter kan".De rijstkorrels van mijn paella schoten uit mijn holle kies toen ik het las. Proef, beste mensen, vooral de laatste vijf woorden:aangeven hoe het beter kan. De overheid, in casu de gemeente Hoorn stelt regels op en daar zal blikskaters lang bilateraal overleg over zijn geweest.Nu wordt er een dame achter een loket geplempt en die moet al tandenstokend een reagant vragen: "hoe kan het beter, beste burger?" Hoe ver weg ben je als gemeente van de pot weg om aan burgers te vragen hoe de regels die je zelf hebt ingesteld te verbeteren.Het eerste wat me binnenschiet bij het Meldpunt Minder Regels is de ouderwetse ideenbus.Zo eentje die eens in de zoveel tijd wordt geleegd, waarna de inhoud a la minute in de vuilnisbak wordt geflikkerd.Flikker toch op gemeente. Zorg dat er zinnige, begrijpelijke en efficiente regels komen. Haal de kam door je eigen regelbrei. Aan de burger vragen hoe de regels verbetert kunnen worden is een zwaktebod en een overduidelijk bewijs dat je driewerf hebt gefaald in je ambtelijke organisatie.Zo, en nu een Duvel bij m’n paella.

Reactie: (Site SP Hoorn)
23-7-2010, 17:06
Op de site van de SP in Hoorn staat deze ’krokodil’:

Bent u al ontmoedigt? ’Hoornse Bureaucratie’

10-05-2010 • Eindelijk de moed gevonden om een aanvraag in te dienen voor het sport en cultuurfonds en dan dit:

Het zat al even tegen. Mijn aanvraag kwam 24 februari j.l. binnen en na lang wachten en toch maar even kort klagen ontvang ik 4 mei j.l. mijn velbegeerde pas. Deze pas met bonnen ter waarde van € 100,- is bedoeld voor mensen met een inkomen tot 120% van het minimum. Je kan de bijbehorende bonnen in leveren bij o.a. zwembaden, ijsbaan, schouwburg Het Park, Filmhuis, museum stoomtram en vele andere doelen.

Ik blij (voor korte duur) kan ik lekker zwemmen en naar de tentoonstelling van Anne Frank. Maar met goed lezen kom ik er achter dat mijn bonnen maar geldig zijn tot 30 juni! Gelukkig - onderin de brief stond dat bij vragen je mag bellen, dus u raad het al ik bel. En wat blijkt?
Ik mag een nieuwe aanvraag in dienen(!!) gelukkig hoefde ik geen nieuwe pasfoto mee te sturen maar wel even mijn pas! U snapt hem al...

Nu dus € 100,- bonnen die alleen gebruikt kunnen worden met de pas maar geen pas! Onze medemensen die bijstand ontvangen van onze gemeente vallen in een automatisch-toestuur-systeem maar ik heb geen bijstand dus ik mag weer van voor af aan!

Nu moet de gemeente bezuinigen. En weet ik dat ze met name de mensen met minimum tot 120% het knap lastig maken om iets aan te vragen d.m.v. de vele kopieën van je inkomsten-gegevens die 1 keer per jaar moeten worden overlegt.
Maar bij deze slaan ze de plank wel heel erg mis.
Ik heb nu € 100,- bonnen die ik onmogelijk in 7 weken kan uitgeven (zeker als ik geen pas heb) dus hoop ik dat de gemeente pas hoeft af te rekenen als de bonnen daadwerkelijk zijn gebruikt.

Heeft u ook iets bureaucratisch mee gemaakt met een aanvraag of duurde het ook zo lang? (er werkt maar 1 mevrouw die alles afhandelt, ze werkt vast keihard maar eentje er bij zal geen overbodige luxe zijn) meld het mij dan via de webmaster.


Samen staan we sterk en wie weet gaat het ooit beter..

Auteur bij de webredactie (SP Hoorn) bekend