Nieuw boekingskantoor voor popmuziek in Hoorn

18-8-2010 Pop Hoorn brengt live muziek naar de stad

HOORN - In en rond Hoorn blijken enorm veel pop- en rockbands te zijn, die allemaal graag op een podium willen staan. Opmerkelijk genoeg weten veel eigenaren van zalen, kroegen en cafés die bands nauwelijks te vinden. Het nieuwe boekingskantoor Pop Hoorn gaat officieel op 22 augustus aan het werk om dit gat te dichten. Een persoonlijke benadering, muzikaal, zakelijk en technisch inzicht en vooral veel kennis van zowel vraag als aanbod, daarmee zetten de eigenaren van Pop Hoorn zich in om het muziekklimaat in de stad naar een hoger plan te tillen.

Bands die graag een podium willen hebben, kunnen zich via www.pophoorn.nl bij boekingskantoor Pop Hoorn aanmelden. Hier kunnen zij een profiel maken en onder andere contactinformatie en natuurlijk beeld- en geluidsmateriaal plaatsen. Pop Hoorn gaat dan op zoek naar podia, zalen en kroegen waar de band zou passen wat betreft repertoire, kwaliteit en presentatie. De zaaleigenaren kunnen dan op hun beurt rekenen op muziek die geschikt is voor hun bedrijf. Pop- en rockmuziek en daarnaast allerlei andere genres.

Naast deze bemiddeling kunnen bands ook bij Pop Hoorn terecht voor coaching, praktische en juridische begeleiding en voor professionele (geluids)technische ondersteuning, waaronder het maken van kwaliteitsdemo’s.

Initiatiefnemers
Het idee voor Pop Hoorn ontstond eerder dit jaar toen jurist Jeroen Verbeek en softwarespecialist Theo Viset, beiden uit Hoorn, een benefietfestival organiseerden voor de slachtoffers bij de aardbeving in Haïti. Er bleken zeer veel bands en zalen te zijn die spontaan meewerkten. Verbeek: “Ik was er verbaasd over, waar kwamen al die bands opeens vandaan en waarom wisten die zaaleigenaren niet dat die bands stonden te popelen om te spelen? Daar wilde ik iets aan gaan doen. Samen met Theo heb ik dat idee verder uitgewerkt.” Als snel kwam daar ook Ron Oosterbeek uit Zuidermeer bij, met veel kennis op het gebied van geluidstechniek en zaalversterking. Oosterbeek heeft ervaring met het maken van demo’s, studiowerk, mixen en andere technische zaken. Samen vormen zij nu de motor achter Pop Hoorn, een bedrijf met drie speerpunten: een boekingskantoor voor artiesten in en om Hoorn, een adviesbureau voor live bands en een allround evenementenbureau.

Viset: “De naam Pop Hoorn komt van een platenzaak in de Hoornse binnenstad, waar ik als 15 jarig jochie mijn eerste lp’s kocht. Als je vaste klant was, had je er een eigen vakje in een kast achter de balie waar altijd wel een nieuwe plaat stond, speciaal voor jou opzij gezet. Daar ligt de grondslag van mijn muzikale obsessie. Veel Hoornse muziekminnaars zullen de naam ook nog als zodanig herkennen.”

Walhalla voor live muziek
De drie mannen zijn van mening dat de stad Hoorn een veel rijkere live muziekcultuur bezit dan iedereen denkt. Viset: “Hoorn gilt van de goede bandjes, die willen wij graag een kans geven. Er zitten bands in de stad die een hoge kwaliteit hebben, zoals Jules’ Mescaline, of zangeres Doña Pessy. Die komen er natuurlijk wel, maar zij kunnen onze diensten goed gebruiken, net als beginnende bands en iedereen die live muziek maakt. Wij bieden hen een podium en we maken een professionele geluidsopname waarmee ze zich kunnen presenteren. Door deze ervaringen en de ondersteuning die wij daarbij bieden, kunnen ze zich als band naar een hoger niveau tillen.”

Door de intensieve samenwerking met eigenaren van locaties, voor wie Pop Hoorn de boekingen voor bijvoorbeeld een heel seizoen desgewenst  kan verzorgen, zal het aantal mogelijkheden om naar live muziek te luisteren de komende jaren fors toenemen, zo is de verwachting van Pop Hoorn. Verbeek: “Dat is goed voor  het muziekminnende publiek, goed voor de muzikanten en goed voor de bezetting van kroegen, cafés en andere gelegenheden. En het is nog beter voor de stad Hoorn, die wij op de kaart gaan zetten als dé muziekstad van Noord-Holland.”

Advies
Pop Hoorn bemiddelt tussen bands en locaties. Daarom gaat zij vooralsnog niet werken met exclusieve contracten, om de nadruk op bemiddeling te kunnen leggen. Bands bepalen zelf hun prijs en zaaleigenaren geven zelf aan hoeveel budget ze willen besteden aan live-muziek. Dat neemt niet weg dat Pop Hoorn een krachtige vinger aan de pols houdt, want een goede match tussen spelers en afnemers kan alleen ontstaan als er ook op het zakelijk vlak goede verstandhoudingen zijn. Viset: “Je kunt wel duizend euro vragen voor een optreden, maar als niemand die prijs wil betalen, schiet het nog niet op. Daarom adviseren wij ook over prijzen en andere belangrijke afspraken tussen bands en podia. We letten er dan op of het repertoire geschikt is, hoeveel naamsbekendheid een band heeft en hoeveel publiek ze trekken bij een optreden. Met een juiste afstemming wordt de samenwerking voor alle partijen alleen maar beter. Dat is natuurlijk wel een stevige klus, want je moet zoveel mogelijk bands en zoveel mogelijk podia kennen om een goed advies te geven. Na ons gewone werk overdag trekken we ‘s avonds veel de stad in om te kijken, te luisteren en te praten.”

Plannen
Naast de bestaande podia in de stad wil Pop Hoorn op den duur ook minder voor de hand liggende locaties gaan gebruiken om muziek te laten klinken en om publiek en muzikanten met elkaar in contact te brengen. Door bijvoorbeeld passende optredens te organiseren in wijk- en buurtcentra, hopen de mensen van Pop Hoorn hun ideaal van een muziekrijke stad sneller te kunnen bereiken.

Maar eerst organiseert dit nieuwe bedrijf volgend jaar een grootschalig popfestival onder de voor de hand liggende noemer: Pop Hoorn 2011. Viset: “Het is al jaren mijn droom om een eigen popfestival bij Hoorn te organiseren, liefst op een prachtige locatie aan het IJsselmeer. Wij zijn er klaar voor, Hoorn is er klaar voor en 2011 is het streven. Dan zal moeten blijken of er inderdaad zoveel muziekliefhebbers en zoveel bands zijn dat Hoorn met recht dé muziekstad van Noord-Holland genoemd kan worden.”