Graven 113 kinderen moeten wijken voor nieuwe weg naar binnenstad

31-8-2010 Deel begraafplaats Keern formeel gesloten voor aanleg nieuwe ontsluitingsweg binnenstad

HOORN - B en W willen het meest westelijke deel van de gemeentelijke begraafplaats aan het Keern gesloten verklaren. In deze strook van zo’n vijf meter breed bevinden zich 44 graven van in totaal 113 overleden kinderen. De grond is nodig om aanleg van de nieuwe ontsluitingsweg naar de binnenstad mogelijk te maken. De weg ligt gedeeltelijk op de rand van de begraafplaats.

De laatste begraving op dit deel van de begraafplaats heeft plaatsgevonden in maart 1969. Voor alle graven zijn de huurovereenkomsten verlopen; er rusten op deze graven geen rechten meer.

Niettemin willen B en W de grootste zorgvuldigheid betrachten alvorens de graven te verwijderen of te verplaatsen. Het college wil de belanghebbenden zo goed mogelijk over het voorgenomen besluit informeren en met hen persoonlijk overleggen of zij eventueel behoefte hebben aan herbegraven of crematie. 

Om dat voor elkaar te krijgen heeft de gemeente zich ingespannen om de adresgegevens van zo veel mogelijk nabestaanden te achterhalen. Zij zijn schriftelijk geïnformeerd. Aangezien het niet mogelijk bleek de adressen van alle nabestaanden te achterhalen, worden bezoekers van de begraafplaats met borden bij de entree en bij de graven op de sluiting geattendeerd. Daarnaast staat er op 8 september een openbare bekendmaking in het Westfries Weekblad.

B en W willen een jaar de tijd nemen voor contact en overleg met de belanghebbenden, zodat alles is ondernomen om bekende en onbekende nabestaanden te bereiken. In die periode kunnen zij ook hun wensen ten aanzien van opnieuw begraven of cremeren kenbaar maken.
Formeel kunnen zij ook bezwaar tegen de voorgenomen sluiting aantekenen en eventueel in beroep gaan bij Gedeputeerde Staten. De termijn daarvoor is in beide gevallen zes weken na de bekendmaking. Er komt op woensdag 8 september een openbare bekendmaking in het Westfries Weekblad en op de gemeentelijke website.

Reacties
Reactie: (Mutsie-mij)
3-9-2010, 11:20
"Daarnaast staat er op 8 september een openbare bekendmaking in het Westfries Weekblad."

Er voor het gemak van uitgaande dat alle nog levende familie nooit verhuisd is?
Zoiets hoort in een landelijke krant vermeld te worden vind ik.

Reactie: (Qwartje)
2-9-2010, 22:53

@Wally Ooms

Just like that, heer @Ooms. Just like that.


Reactie: (Wally Ooms)
2-9-2010, 22:41
@Jurrien

Hopland heeft niets van doen met toerisme. Dat kan een bijkomend verschijnsel zijn, maar de redenen tot inpoldering liggen meer in de sfeer van gebiedsuitbreiding en het scheppen van mogelijkheden voor de totale bevolking, dan het aanzuigen van toeristen. Een opsomming van die mogelijkheden hebben we al eerder uiteengezet bij de verschillende columns over de inpoldering.
Maar ter verduidelijking van mijn positie nog even dit: de man die ir. Lely ooit influisterde, dat de aanleg van een afsluitdijk zo’n slecht idee nog niet was, had niet zelf terstond alle antwoorden paraat op de vragen, die erop volgden. Welnu, die influisterende man, dat ben ik. Het wachten is op de politieke Lely. Een man of vrouw, die de aanzet zal geven tot het houden van een onderzoek naar de mogelijkheden en de financiële consequenties.
De wenselijkheid tot het verkrijgen van deze lap grond is er wel degelijk en het zal een zee aan mogelijkheden scheppen. Une mer a boire.
Geduld is een schone zaak, maar behoort niet tot mijn grootste eigenschappen. Ik kan slechts aan de zijlijn toezien of de inpoldering en het verkrijgen van het gebiedsdeel Hopland zal worden opgepikt door de lokale politiek. Binnen de politieke partijen barst het van de roomboterbabbelaars, maar wat we nodig hebben is iemand met een Rotterdamse mentaliteit: niet lullen maar doen. Een Rotterdamse Lely. Wie weet is ie onder ons. Wie weet.

Reactie: (jurrien)
2-9-2010, 20:12
@wally,

Omdat u het zo lief vroeg heb ik toch maar even terug gekeken in voorgaande columns over de hoppolder. Ook daar had ik al op gereageerd toendertijd, met toen ook al dezelfde vragen.

Dus na nog een keer nalezen, zie ik als oplossing van het verkeersprobleem alleen een opmerking van u staan (als ik me niet vergis) ... dat er een rechtsstreekse verbinding tussen de polder en de provinciale weg moet komen... Welnu, dat is inderdaad een oplossing, alleen waar gaan wie die neerleggen dan? Ondergronds is idioot duur, en dus niet haalbaar, en om nu de lucht in te gaan... Ja, er zal inderdaad een verbinding moeten komen, maar is provinciale weg wel berekend op een grote toename van het aantal toerisme, en diend deze dan ook aangepakt te worden?

Goed, we zullen elkaar niet overtuigen over dit onderwerp, veel succes met dit project in de toekomst, en benieuwd of de toegezegde politiek steun ook daadwerkelijk daar komt.

mvg,
Jurrien

Over de noodzaak van deze polder verschillen we dus gewoon van mening, velen zeggen hier dat het noodzakelijk is voor meer toerisme, maar goed, is meer toerisme wenselijk, moet het altijd meer etc?


Reactie: (Qwartje)
2-9-2010, 19:41

@Chris Bakker

Ik kan me vergissen, @Chris, maar ik vertaal deze vraag als een ietwat morbide kwinkslag.

Niettemin: wanneer eventuele zeemansgraven uiteindelijk boven water komen vormt dat alleen maar een mooie gelegenheid om deze waarschijnlijke voorvaderen van Horinezen alsnog hun laatste eer te bewijzen.

Hen kan een sacraal stukje Hopland worden bereid, waarop een gedenksteen van hun wondere wederkomst verhaalt. @Sebastiaan Hol zal zich ongetwijfeld willen inspannen om te proberen hun vroegere wederwaardigheden vanuit de archieven af te stoffen en woord te geven.

Archeologische belangstelling voor hun scheepjes en toebehoren wordt verwelkomd en gehonoreerd. Daartoe worden die resten eerst weer ter verdere conservering met Hopzand toegedekt en gemarkeerd. Na inpoldering kunnen de archeologen rustig hun gang gaan. Want first things first.

Dank, voor het aandragen van een even secundaire als respectvolle reden voor het verlanden van dit kleine maar belangrijke stukje nattigheid.









Reactie: (Wally Ooms)
2-9-2010, 19:14
@ Chris Bakker

Die zeemansgraven in het Hoornse Hop zullen hun bestemming krijgen in het westelijke deel van de gemeentelijke begraafplaats aan het Keern. Want juist door de inpoldering hoeft er niet langer gesproken te worden over inperking van de begraafplaats. Waarmee de cirkel weer rond is.

Hopland blijft verrassen.

Reactie: (Chris Bakker)
2-9-2010, 18:19
En wat doen we met die zeemansgraven in het Hoornse Hop?

Reactie: (Wally Ooms)
2-9-2010, 17:39
@Jurrien

De antwoorden op het raadsel over de toegankelijkheid van de binnenstad, de uitvalsweg vanuit Hopland en de financiële uiteenzettingen staan allemaal bij de columns vermeld. Je hebt klaarblijkelijk nog steeds niet de tijd genomen om dit alles tot je te nemen om daarna met een oordeel te komen.
Lees de columns en de reacties. Met name de reacties van Qwartje, Forumvolger en Robbie zullen zeer verhelderend werken over de noodzaak en het nut van inpoldering.
Neem de tijd, Jurrien. Lees het allemaal rustig door en verheug je op voorhand over de mogelijkheden, die Hoorn binnen handbereik heeft.
Ik hoor graag weer van je.

Reactie: (jurrien)
2-9-2010, 16:44
@wally,

heb je voor mij dan ook iets waar ik deze cijfers zelf kan zien?

De snelweg door Hoorn hoef je natuurlijk niet letterlijk te nemen, ik vraag me alleen af als we 60 hectare gaan volplempen met (dure) woningen en toeristisch vermaak zal er toch een toegangsweg moeten komen... Aangezien Hoorn nu al vaststaat is het mij een raadsel hoe men dat dan van plan is.


Reactie: (Wally Ooms)
2-9-2010, 16:32
@Jurrien

Ach kijk, daar hebben we de immer alerte Jurrien. Met verse vraagjes. Niet dat de antwoorden er toe doen, want dat zal z’n opvatting niet doen veranderen, maar hoppa, daar gaan we weer.

Beste Jurrien, als jij je nou in gaat spannen om de voor jou belangrijke zaken gedaan te krijgen, dan blijf ik me inzetten om gedaan te krijgen, dat Hoorn de beschikking krijgt over 60 hectare grond, grenzend aan de binnenstad en aan het water.
Je vroeg waar de cijfers vandaan komen. Welnu, die zijn afkomstig van Arcadis, een bedrijf, dat de nodige expertise heeft op het gebied van dijkaanleg.
Indien een vierkante meterprijs van 200 euro (niets buitensporigs dus) wordt gehanteerd kunnen er projecten worden gerealiseerd met uiteenlopende doeleinden. Persoonlijk heb ik overigens niets tegen een yuppenwijk, daar dit impliceert dat deze groep mensen mede de inpoldering financieel mogelijk maken.
En dan nog even over die door jou zo slim uitgedachte vierbaans snelweg. Waar hààl je het vandaan? Kant noch wal.
Lees nu maar eerst de verschillende columns door, gooi alle scepsis van je af en kom dan nog eens terug hier.
Enne.... neem gerust de tijd.

Reactie: (jurrien)
2-9-2010, 15:19
ha kijk, daar is de lobby van de inpoldering weer!

Waar komten de cijfers vandaan dat het ongeveer 50 Miljoen gaat kosten? Verder als ik dat bedrag tegen het aantal vierkante meters hou, kom ik op een behoorlijk bedrag per m2. Wat er dus op neerkomt dat het wederom een yuppendepot zal worden om uit de kosten te komen... Dan hebben we het nog niet eens over de 4 baans snelweg die door Hoorn heen moet om deze plek te bereiken...

Als we nu eerst eens de bestaande wijken aanpakken en opknappen, kunnen we daarna gekke plannen doen.

Reactie: (Wally Ooms)
2-9-2010, 13:01
@Marijn

Het aardige, Marijn, is nu juist, dat de gedeeltelijke inpoldering wel degelijk realistisch is. Het gaat immers niet om het aanleggen van een eiland, maar om het aanleggen van een dijk van uiterst bescheiden omvang. Daar hebben we in Nederland toch wel de nodige ervaring mee. Er is uitgerekend, dat de aanleg ervan globaal 50 miljoen euro zal kosten. Dat is inclusief het bouwrijp maken van het ontstane gebied van 60 hectare. Als de helft daarvan ter beschikking komt voor uiteenlopende projecten, dan brengt dat minimaal datzelfde bedrag op. De financiën vormen dus geen obstakel. Het project zal moeten worden opgepikt door de politiek. Die zullen ermee aan de slag moeten. En daar is het wachten op.
Lees de columns eerst op deze site en kom dan nogmaals met een eigen opvatting.

Reactie: (Marijn)
2-9-2010, 12:35
Inpolderen Hoornse Hop?

Klinkt leuk maar realistisch?

We leven niet in een welvarend rijke oliestaat waar ze ’even’ een mooi eiland aanleggen in de vorm van een palm ofzo...

denken jullie nou echt dat zoiets op relatief korte termijn heel realistisch is? kom op zeg.

Financieen, politiek, etc... zucht

Reactie: (Wally Ooms)
2-9-2010, 10:48
De gedeeltelijke inpoldering van het stukje Hoornse Hop met een dijk tussen de Galgenbocht en Visserseiland is inderdaad dè oplossing om tot daadwerkelijke en structurele oplossingen te komen aangaande de verkeersperikelen in Hoorn. Daarenboven biedt het vrijgekomen gebied van 60 hectare direct aan de binnenstad en het IJsselmeer zo veel mogelijkheden, dat willekeurig welk niet gerealiseerd en te realiseren plan daar wel ten uitvoer kan worden gebracht. Het wachten is op de politiek. Tot nu toe tevergeefs.
Ik heb vanmorgen Joke van der Meij van VOC Hoorn een berichtje gestuurd, met het verzoek de eerder gedane toezegging over het innemen van een standpunt met betrekking tot de inpoldering nu ook gestand te doen.
Bekend is, dat veel plaatselijke en regionale politici regelmatig dit forum frequenteren. Daar moet toch iemand tussen zitten, die nu eens tot actie overgaat. Lees de Columns en de reacties daarop en laat ons weten hoe daar vanuit politiek Hoorn tegenaan wordt gekeken.
Er is werk aan de winkel.

Reactie: (ruud van Vliet)
2-9-2010, 10:27
Het hele plan van de "tunnel" is het verleggen van de problemen, maar daar moet je waarschijnlijk voor hebben gestudeerd.
hu sta je vast voor het spoor , en in 2020 staan we vast op de weel, de vale hen , en op het west.
en allemaal willen we met de auto naar de binnenstad, de enige echt wezenlijke oplossing ligt echt in dat plan waar Quartje het over heeft.
Maar zoals altijd, id er op de nieuwe steen geen visie , maar televisie.

Reactie: (Qwartje)
1-9-2010, 23:51
Deze deel-implicatie van een hardnekkige tunnelvisie kan door een simpele ingreep vermeden worden. Door inpoldering van een stukje Hoornse Hop achter de (nu nog denkbeeldige) dijk tussen de Galgenbocht en het Visserseiland. Daar wint Hoorn meer mee dan nieuw grondgebied ter grootte van de complete binnenstad alléén

Wie hier onder de button Columns de drie pleidooien voor dit plan nog eens doorneemt - en het mere à boire aan comments daarop leest - zou zich kunnen voorstellen dat dit plan sneller te realiseren is en verkeers- en parkeertechnisch majeure voordelen biedt.

Ontsluiting van de stad voor autoverkeer kan, zoals omschreven, via dit gebied worden geleid. Het Keern wordt met rust gelaten. Tegen het Visserseiland aan kan de bouwput voor een ondergrondse parkeergarage worden uitgespaard. Een gelijkvloerse parkeerplaats voor touringcars daarnaast. Ruimte zàt. Vandaar worden bezoekers en toeristen via een wandelpromenade naar de stad geleid. Bejaarden en mindervaliden staat gratis een electrisch aangedreven ‘Jacobs-pendel’ ten dienst. Een & ander kan gelijk dè ontsluiting van het Oostereiland betekenen, waardoor de binnenstad verschoond blijft van dagelijks verkeersaanbod van en naar dat gebied. Zelfs een overslagveem voor zwaar vrachtverkeer ter bevoorrading van de middenstand wordt denkbaar. Vandaar zouden kleinere transporters de spullen via Achterom en West centrumwaarts kunnen brengen.

Om maar wat te noemen.

Het wordt nu waarachtig eens tijd dat ‘de politiek’ zich serieus met dit alternatief gaat bezig houden. Want die Keerntunnel verwordt - read my lips - qua procedurele totstandkoming, gierende tijds- en kostenoverstijgingen, enorme en jaren durende verkeershinder, en uiteindelijke openstelling ergens in 2020 tot een kunstwerk wat het nu al op papier belooft te zijn: een flessenhals van jewelste.

Reactie: (R. Mortis)
1-9-2010, 22:01
In de begrafenis-business ruimen ze graven, na de tijd waarvoor er voor de zerk en de kist betaald is. Daarna komen er weer nieuwe mensen in het graf. Dat is hard, maar dat is wel zo. Op deze graven rusten helemaal geen rechten meer, lees ik, dus waarom heeft de eigenaar van de grond ze niet gewoon geruisloos verwijderd? Vraag ik me af. Er had waarschijnlijk geen haan naar gekraaid. Nu er bekendheid aan gegeven wordt schept het onmiddelijk zijn eigen bestaansrecht, met de emotie "broos kinderverdriet" versus "harde werkelijkheid" als de onverslaanbare boodschap. Misschien kan er een boekje over de graven geschreven worden, voordat ze voorgoed verdwijnen. Ik heb ze gezien en ze zijn in hun jaren veertig tot zestig-eenvoud van een ontroerende sobere breekbaarheid. Een grote kei met "Dag Lieve Henkie" erop. En een vergane beer ernaast. Om te janken zo mooi. Iemand als Geert Mak maakt er zo een bestseller van. Met een grote presentatie op het kinderkerkhof. En dan moeten er wat namen, scherven en knuffeltjs monumentaal worden ingemetseld in de tunnel of op de rotonde ervoor. Meer aandacht en respect dan dat zullen de dode kinderen nooit meer krijgen, vergeleken met een slapend bestaan als vierkante meter op een vergeten kerkhof. Ik zou dus beide doen: een mooie tunnel maken onder het Keern, en het vieren van de emotie kinderdood in geschrift en herinnering. En veel hoeft het waarschijnlijk niet te kosten.

Reactie: (Wally Ooms)
1-9-2010, 21:49
@Smack

Niet zo verwonderlijk die reactie van Bolink. Even op internet gesnuffeld en ja hoor. Deze Albert Bolink uit Hengelo is een zielig, gefrustreerd en vies kereltje. Hij is wanhopig op zoek naar aandacht en kalkt daarom de hele dag door allerlei forums vol met zijn onzin en valt ongevraagd mensen lastig tijdens begrafenissen en crematies.
Bij diverse forums heeft hij al een IP-ban, maar via een proxy weet hij dat weer te omzeilen.
Ik hoop maar, dat de redactie van Hoorngids deze doorgeflipte man kan bannen. Houden we het weer gewoon onder ons Westfriezen op deze site.

Reactie: (Smack)
1-9-2010, 10:26
@UITVAARTVOORLICHTING - BOLINK
Gadverdamme. Onderscheid maken tussen de rechten van kinderen en joden op een eigen plaats op de begraafplaats, dat is pas ziek.

Voor de rest geheel eens met WALLY OOMS. De ’gedupeerden’ worden benaderd door de gemeente en er wordt waarschijnlijk tot een goede oplossing gekomen. Daarnaast weegt het belang van de stad voor een nieuwe toegangsweg veel zwaarder dan de ontruiming van enkele ’verlopen’ graven.


Reactie: (Wally Ooms)
31-8-2010, 22:03
Wat wordt er toch weer moeilijk gedaan als het om dit soort zaken gaat. De laatste begraving heeft meer dan 40 jaar geleden plaatsgevonden, er zijn geen huurovereenkomsten meer en geen rechten. Kom op, zeg. Vrijgeven van dit gebied mag toch niet gaan verzanden in oeverloos en misplaatst geleuter over gemis aan respect.
Respect is er. Maar kent ook zijn grenzen.

Reactie: (uitvaartvoorlichting - Bolink)
31-8-2010, 21:43
Respectloos om kindergraven te verwijderen in verband met de aanleg van een weg. Maar het is helemaal godgeklaagd om een joodse begraafplaats te ruimen. Joden hebben volgens hun geloof recht op eeuwige grafrust en of dat nou 1000 jaar is dat maakt niets uit. Eeuwige grafrust is eeuwige grafrust!

Reactie: (Sebas)
31-8-2010, 21:41
Kleine correctie: de Hoornse seniorenpartij was tegen het VERPLAATSEN van welk graf dan ook.

Reactie: (Sebastiaan)
31-8-2010, 21:39
Over de begraafplaats: ik heb er de stukken, zoals die ten grondslag lagen aan een voorbereidingsbesluit in de Raadsvergadering van 30 juni 2009, nog eens bij gepakt. Ik had destijds voor de Commissievergadering van 10 juni, waar e.e. besproken werd, ook nog een inspraaktekst voorbereid, maar kwam toen door omstandigheden te laat. Ik kan me nog wel herinneren dat er een zware delegatie van Vereniging Oud Hoorn op de publieke tribune zat. Echter geen enkel commissie- of raadslid had het over de cultuurhistorische waarden van de begraafplaats; het was alleen maar tunnel voor en tunnel na (ter linker- en ter rechterzijde van het politieke spectrum). Alleen Johan van der Tuin (CDA) maakte in de krant van 12 juni de opmerking dat het Collegevoorstel voor het tracé een voorbeeld was van hoe het niet moet, omdat er maar keuze was voor één optie. En de seniorenpartij was uitgesproken tegenstander van welk graf dan ook.

Volgens een bijgesloten studie zou bij aanleg van de weg plus tunnel vooral de groenstrook (en het slootje) sneuvelen. In die "groene rand" bevinden zich een twaalftal kindgraven. Nu is er opeens sprake van 44 graven in een strook van vijf meter. Ik ga er binnenkort weer kijken, want volgens mij komen we dan ook in het gebied met de oudste graven uit de 19e eeuw terecht (daar liggen o.a. Opperdoes van Alewijn en zijn tweede vrouw begraven).

Waarschijnlijk zijn er weer nieuwe tekeningen, waarbij het primaat bij het asfalt ligt, en niet bij ons cultuur-historisch erfgoed. Ik ben benieuwd; ik weet dat er in ieder geval veel medestanders zijn die deze begraafplaats een warmer hart toe dragen dan de rechtse hobbyïsten in deze coalitie.

Tenslotte een gedicht "Schemerleven" van de Nijmeegse stadsdichter Jaap Robben, dat hij schreef ter nagedachtenis aan kinderen die om welke reden dan ook géén begrafenis hebben gehad. Het is 4 december 2009 aangebracht op een bank op een begraafplaats te Nijmegen.

SCHEMERLEVEN

Je bleef te kort
om te kunnen voelen
hoe warm wangen zijn.

Hoe verlangen soms
naar een glas water smaakt.

Wat er na winter komt.

Dat een afgeknipte tak
in een vaas blijft bloeien
alsof hij zijn boom niet mist.

Enkel de zon
geen schaduw heeft.

Hoe koeien doen.

Dat het leven was
wat door jouw wimpers
schemerde.

En hoe traag daarna
elk uur weer
de grote wijzer
tegen de kleine kruipt.

JAAP ROBBEN (december 2009).

Reactie: (k-rel)
31-8-2010, 20:20
Voor alle graven zijn de huurovereenkomsten verlopen; er rusten op deze graven geen rechten meer.

Lekker koel en koud B&W.

B&W willen, hebben maling aan emoties, er is niet betaald en waarom niet maakt B&W geen fuck uit

Begraaf je kind maar ergens anders, want er moet een weg komen.

Reactie: (Truus)
31-8-2010, 19:27
32 werd al 35 Miljoen dus wat worden de werkelijke kosten?
Over lijken gaan ze dus, en ik verwacht eerder een werkelijk eindbedrag van rond de €60.000.000,- gezien de vele stelposten en grond die nog gekochten onteigend moet worden.

Reactie: (Sebastiaan)
31-8-2010, 17:48
Excuses voor de typefouten. Emotioneel onderwerp!

En bovendien vlak voor het na huis gaan na een lange werkdag (zometeen trein halen terug naar Hoorn).

Reactie: (Sebastiaan)
31-8-2010, 17:46
Behoort de begraafplaats al niet tot het beschermd stadsgezicht?

Heeft Fractie Tonnaer zich noet in de vorige Raadsperiode (toen wethouder Van Es met het tunnelplan de mogelijkheid opperde om een stukje van de begraafplaats af te halen) zich al niet opgeworpen vóór behoud van de begraafplaats?

Mijn mening: de gehele begraafplaats op de Monumentenlijst!

Hoorn heeft al één keer een historische begraafplaats opgeofferd aan een autoweg (de Jodse begraafplaats, grote schande), nu dus de volgende.

Een gemeente die al niet goed om gaat met de rustplaatsen van de doden, hoe staan die dan tegenover de levenden?

Sebas (even online Twitter en andere media raadplegen, vanwege de knetterenhde perikelen bij het landelijke CDA).