West-Friese gemeenten gaan Wmo-vervoer zelf aanbesteden

8-9-2010

HOORN - De West-Friese gemeenten hebben besloten om het Wmo-vervoer zelf aan te besteden. Aanleiding hiervoor zijn de aangekondigde bezuinigingen van de provincie Noord-Holland. De provincie is daarmee straks niet langer de opdrachtgever van het Wmo-vervoer.
 
De afgelopen jaren werd het Wmo-vervoer als onderdeel van de OV-taxi door de provincie uitgevoerd.  Mensen met een (lichamelijke) beperking kunnen met een Wmo-pasje met de OV-taxi van deur tot deur reizen op kosten van de gemeenten. Deze cliënten van de Wmo kunnen door hun beperking geen gebruik maken van het openbaar vervoer. Voor het vervoer van deze groep mensen ontvangen de gemeenten jaarlijks een bijdrage van de provincie.

Bezuiniging provincie
Ook de komende vier jaar zou de provincie opdrachtgever van het Wmo-vervoer blijven. De provincie gaat de komende jaren flink bezuinigen en heeft een streep gehaald door de bijdrage voor het Wmo-vervoer. Zij wil wel opdrachtgever blijven maar niet meer de volledige in 2008 overeengekomen vergoeding betalen. De afgelopen weken is er tussen de provincie en de gemeenten intensief onderhandeld. De provincie heeft haar standpunt echter niet gewijzigd.

Wie betaalt bepaalt
De West-Friese gemeenten blijven bij hun standpunt ‘wie betaalt bepaalt’. ‘Naast het feit dat Wmo-vervoer een verplichting is voor gemeenten, vinden wij het als West-Friese gemeenten erg belangrijk dat het Wmo-vervoer goed geregeld is. Wij betalen het vervoer en willen dus ook bepalen hoe dat er uitziet. Daarom hebben wij besloten het Wmo-vervoer  zelf aan te besteden’, aldus wethouder Peter Westenberg van de gemeente Hoorn, namens de West-Friese gemeenten. Vanaf halverwege 2011 zal de Wmo-vervoerder voor de West-Friese gemeenten rijden. De bedoeling is dat voor mensen met een Wmo-pasje er niets verandert. Tot die tijd verzorgt de provincie nog het Wmo-vervoer via de OV-taxi.

Reacties
Reactie: (nomen nescio)
8-9-2010, 15:14
Wha, op kosten van de gemeente? Men betaalt wel degelijk een ritprijs (afhankelijk van het aantal zones); de ’’rest’’ wordt door de gemeente(n)vergoed. Maar omdat veel mensen deze taxi die taxi laten(te vaak te laat en omwegen-die dan gelukkig NIET betaald hoeven te worden maar wel ergernis oproepen)én de invoering straks van de chipkaart-waardoor de zones verdwijnen- ziet de provincie vermoedelijk geen brood meer in deze taxi. WMO-vervoer is een verplichting voor de gemeenten. Waarom hebben zij dat dan niet eerder bedacht het zelf te gaan regelen en dat overgelaten aan de provincie, in casu Connexxion?