KPN pleegt huisvredebruik op bedrijventerrein

20-10-2010 Aannemer graaft geul op eigen grond Mediapunt

Hoorn – Een onderaannemer van KPN heeft vandaag een enorme blunder gemaakt op het bedrijventerrein Westfrisia in Hoorn. KPN had volgens de gemeente uitsluitend een vergunning gekregen om over gemeentelijke grond een geul te graven voor de aanleg van een kabel. De onderaannemer groef de geul echter niet over gemeentelijke grond, maar over particulier terrein van een aantal bedrijven.
 
Ook het bedrijf Mediapunt is gedupeerd. Eigenaar Robert Vinkenborg “Ik wist niet wat ik zag toen ik vanmorgen bij mijn bedrijf arriveerde. Ik was vooral verbaasd omdat ik nergens vanaf wist. De huurder van de benedenruimte van mijn pand kan de roldeur niet gebruiken. Ik heb veel tijd gestoken in uit te zoeken wat er precies aan de hand is. De gravers hadden iets van: ‘opdracht is opdracht’ en gingen gewoon door met hun werk.”

Vinkenborg nam contact op met KPN: “KPN zei eigenlijk: we kunnen niets voor u doen, zullen we maar een klachtenformulier opsturen? Ik heb duidelijk gemaakt dat dat niet in mijn definitie van klantvriendelijkheid past.” Het gebrek aan communicatie steekt Vinkenborg het meest: “Ach als je het mij netjes vraagt, mag van mij alles. Als ik maar geen schade oploop. Maar ze zetten met linten een deel van een bedrijf af, gooien de grond open en je moet zelf ook nog uitzoeken waarom. Ik heb nu zelfs niet eens de kans gehad dit netjes met mijn huurder te overleggen. Er is gisteren ook al wat gegraven op gemeentelijke grond. Als ik dan zie hoe de boel is hersteld, dan vrees ik het ergste voor mijn terrein.”

Aan het einde van de woensdagmiddag waren de problemen nog niet opgelost. Op het terrein van Mediapunt gaapt nog een gat en de ondernemer heeft 1 zijde van de toegang met linten afgezet en is vervolgens naar huis gegaan. Vinkenborg: “Mijn hele dag is vergald en kennelijk wordt het vandaag niet meer opgelost. Ik denk serieus na over aangifte bij de politie wegens huisvredebreuk. Maar eerlijk gezegd hoop ik dat ze het bij KPN zover niet laat komen en het oplossen.”

Reacties
Reactie: (Sebastiaan)
2-11-2010, 22:24
Robert Vinkenborg citeert in het Geuldrama een voorlichter van BAM over excuses, afhandeling van zaken, etc. "Dat kan jaren duren", liet de BAM-mijnheer Robert weten.

Is dat dezelfde voorlichter van BAM of AM die over het project Blauwe Berg gaat? Dat verklaart dan namelijk veel!

Reactie: (Robert Vinkenborg)
2-11-2010, 21:11
Wat mij de laatste dagen allemaal overkomen is, tart alles. Ik ben letterlijk buiten bedrijf. Want de ongevraagde indringer heeft ervoor gezorgd dat Mediapunt zonder internet zit. Ben na drie weken ten einde raad. Wordt vervolgd.

Reactie: (Frits)
1-11-2010, 18:45
KPN is het onvriendelijkste bedrijf van Nederland, bol.com het aardigste bedrijf. Gemiddeld geven Nederlanders het bedrijfsleven een magere 5,6 voor klantvriendelijkheid.

Telecombedrijven presteren dik onder de maat met een 4,7. Supermarkten zijn het aardigst, met een 6,8. In Duitsland worden klanten verreweg het vriendelijkst behandeld, vinden Nederlanders.
Niet alleen Youp van ’t Hek ergert zich aan de hufterigheid van de T-Mobiles van deze wereld. Vraag Nederlanders welk bedrijf ze het onvriendelijkste bedrijf van Nederland vinden en ze komen met een hele rits telefoniebedrijven of kabelmaatschappijen. De klantonvriendelijkheid-top 5 is: KPN, UPC, Ziggo, T-Mobile en Vodafone. Dat blijkt uit onderzoek ter gelegenheid van de publicatie vandaag van het boek De verkoopmaffia van Erwin Wijman, uitgevoerd door onlinemarktonderzoeksbureau No Ties/Peil.nl.
Liefst vier sectoren in het Nederlandse bedrijfsleven presteren onder het gemiddelde: naast telefoonbedrijven (4,7) doen energiemaatschappijen het ook slecht met een 5,1. Banken en verzekeraars scoren een 5,6, net als het openbaar vervoer. Horeca en winkels springen er bovenuit met allebei een 6,5. De supermarkten halen het hoogste rapportcijfer: een 6,8.
Opmerkelijk: Nederlanders zijn aanzienlijk beter te spreken over de klantvriendelijkheid in buurland Duitsland. Op de vraag in welk Europees land klanten het vriendelijkst worden behandeld zeggen de meeste mensen Duitsland (13 procent). Nederland volgt pas op de derde plaats met 5 procent, na het Verenigd Koninkrijk op 2 (5 procent).
Marketingexpert/auteur Erwin Wijman is niet verbaasd over de uitkomsten van het onderzoek. ‘Onfatsoen is bedrijfsbeleid bij veel bedrijven. Ze willen geen vrienden maar omzet maken. Ze verkopen hun spullen, maar daarna zijn ze onbereikbaar. Ze zetten een schutting om zich heen met dure 0900-nummers, noreply@-mailadressen en afschrikwekkend lange invulformulieren.’

Opmerkelijk is dat KPN ook voorkomt in de top 5 van aardigste bedrijven van Nederland. Het telecombedrijf volgt op 2 na nummer 1 bol.com. Op 3 staat Rabobank, op 4 UPC en op 5 Philips. KPN heeft – net als UPC dat 2e staat bij onaardigste bedrijven - naast haters dus ook lovers. ‘Dit is het Paul de Leeuw-effect: als je mensen vraagt een irritante BN’er te noemen, zeggen ze Paul de Leeuw maar ze noemen hem ook als je vraagt naar de leukste BN’er’, verklaart Wijman. ‘Hetzelfde met voetballers: Mark van Bommel wordt de beste genoemd maar ook de slechtste.’


Reactie: (Robert Vinkenborg)
22-10-2010, 17:17
Een gat met een paarse krokodil

Er ligt nog steeds een gat voor de deur van Mediapunt, maar er gloort een beetje hoop. Einde van vrijdagmiddag is de heer Terpstra van de gemeente Hoorn bij mij langs geweest. Hij verdient alle lof. Er was een kleine communicatiestoornis: zand erover...

De gemeente is "not amused" door de illegale handelwijze van KPN. KPN/hoofdaannemer BAM had aan alle eigenaren toestemming moeten vragen voor het leggen van de kabel. En dan nog had de kabel gelegd moeten worden op de gemeenschappelijke grond en niet precies op dat stuk waar de meeste overlast wordt veroorzaakt: de privé-terreinen.

Had de KPN ons toestemming gevraagd, dan hadden wij slimmerikken echt wel gezegd dat er een makkelijker route is. Achter de panden langs, waar de straat niet open hoeft. Via deze route over het gras ben je niemand tot last en je komt ook op een veel beter punt uit voor de aanvrager van de glasvezelkabel. Nu namen ze de domste, duurste en meeste overlast veroorzakende route.

En dan vraag je als KPN natuurlijk aan alle bedrijven die langs de route liggen of ze ook glasvezel willen, want dan hoeft de straat de volgende keer niet open. Forget it, want natuurlijk denken ze niet na.

Ik ontzeg nu de aannemer de toegang tot mijn terrein. Tot KPN mij en de collega-ondernemers hier netjes toestemming heeft gevraagd en heeft erkend dat het KPN aansprakelijk is voor de geleden schade en gevolgschade (verzakking) en ook gewoon netjes z’n excuses maakt. "Dat kan jaren duren", liet de BAM-mijnheer mij net weten. Het zij zo. (deze mijnheer is trouwens niet in z’n eerste leugen gestikt).

Laat dit gat van KPN hét symbool voor huftigerheid, klantonvriendelijkheid en arrogantie. Laat het gat maar vol met water stromen, dan leg ik er nog een paarse krokodil in. Want zelfs dat standaardklachtenformulier heb ik nog niet mogen ontvangen. Laat dit gat een plek worden voor bezinning. Ik zie grote mogelijkheden voor een terrasje, wat kleinschalige horeca, anti-stress cursussen, een praatgroep, misschien een B&B. Ik blijf natuurlijk wel ondernemer.

Twitter: RoxyRobert

wordt vervolgd

Reactie: (Robert)
21-10-2010, 15:55
Het houdt niet op, de ellende

Natuurlijk komt KPN belofte om terug te bellen NIET na. Bam wijst nu richting gemeente die volgens hen dit graaftracé heeft aangewezen. Er gaapt nog steeds een gat voor mijn deur. Ik weet niet hoelang het nog gaat duren en heb geen tijd om me weer heel lang de wacht te laten zetten. Dus nu moet ik bij de gemeente uitzoeken of zij inderdaad hiervoor verantwoordeijk zijn en of de gemeente mij had moeten informeren. De KPN-mijnheer die me zou bellen en helpen is opeens een paar dagen vrij. Fijn!

Reactie: (Robert)
21-10-2010, 10:55
@keesboots dank. Nog even helder: toen ik gisteren op mijn werk kwam lag de geul er al. Ik kon toen niks anders doen dan uitzoeken wat er aan de hand was.

Reactie: (kees boots)
20-10-2010, 23:05
@ Meneer Vinkenburg u hoeft Kpn helemaal niet te bellen de onderaannemer krijgt de opdracht van de hoofdaannemer Bam in dit geval en deze weet ook wel wat wel en niet mag.
Ik zou alleen even uitzoeken welke uitvoerder verantwoordelijk is voor deze opdracht en met deze communiseren en wil deze geen kant op dan dan de directie hierop aanspreken helpt altijd.

Reactie: (Sebastiaan)
20-10-2010, 21:35
Robert, wat een ridicuul, zelfs Kafkaësk verhaal. Sterkte ermee! En communicatie blijkt dus zelfs bij een telecommunicatiemultinational als de KPN de bottleneck te zijn...


Reactie: (Robert (update))
20-10-2010, 19:28
wo - 19.16 uur Nu mijn werk dat is blijven liggen proberen in te lopen. Mediapunt voor de helft afgesloten door gat en linten. Eensgezinde telefoontjes van KPN, BAM en onderaannemer: "We kunnen vanaf deze plek niets voor u doen."

Reactie: (Olivier)
20-10-2010, 19:16
Sterkte Robert. Mensen die elke maand gewoon een salaris krijgen, beseffen niet wat ze kleine zelfstandigen aandoen met dit soort geklungel.

Reactie: (Robert )
20-10-2010, 17:19
@Lucas KPN wist het zelf niet!, maar ik weet dat het bestemd voor een bedrijf dat glasvezel heeft besteld.


Reactie: (Robert)
20-10-2010, 16:48
@keesboots je hebt gelijk, maar als mensen mij beloven terug te bellen dan geloof ik dat gewoon. Ik had idd meteen naar de politie moeten gaan. Ben eigenlijk gewoon volslagen verbijsterd dat ze de bende laten liggen en zeggen: we kunnen niet doen en sturen een klachtenformulier.

Reactie: (kees boots)
20-10-2010, 16:45
Meneer Vinkenburg u is te bang want punt een zoals het bovenstaande weergeeft graven ze op uw eigendom en punt twee wie dit ook doet maakt tovh niets uit! als dit mij zo overkomen zou ik ze direct gesommeerd hebben om te stoppen en ze ook aansprakelijk stellen voor de schade om dit weer te herstellen.
Een kind snapt nog wel dat een ander zonder toestemming niets over een ander zijn eigendom heeft te zeggen en laat staan aankomen.

Reactie: (Lucas)
20-10-2010, 16:42
Is ook bekend waar de kabel toe dient?

Reactie: (Robert)
20-10-2010, 16:40
Het is echt waar: onderaannemer belt net (16.33 u) en stelt voor morgen alles weer open te maken en de kabel uit te grond te trekken. KPN wil me een klachtenformulier opsturen.