Resultaten ov-controle Hoorn

14-10-2011

HOORN- Het Korps landelijke politiediensten heeft in samenwerking met NS, Conexxion, Arriva, ProRail en politie Noord-Holland Noord op donderdag 13 oktober 2011 op en rond station Hoorn een grote gezamenlijke ov-controle gehouden.

De controle had als doel de veiligheid van reizigers en ov-personeel op en rond station Hoorn  te vergroten. Alle reizigers in treinen en bussen zijn gecontroleerd op het bezit van een geldig vervoersbewijs. Reizigers die niet in het bezit waren van een geldig vervoersbewijs werden meteen uit het openbaar vervoer gehaald, om de betalende reizigers niet te duperen met vertragingen. De gezamenlijke controleactie startte rond 14.00 uur en eindigde om 21.00 uur.
 
Resultaten
 Tijdens ov-controle op station Hoorn zijn in totaal 8435 reizigers gecontroleerd.
 
• 8000 treinreizigers, hiervan waren 80 (1%) mensen niet in het bezit van een geldig vervoersbewijs.
 
• 435 buspassagiers, waarvan 5 (1,2%) reizigers niet in het bezit waren van een geldig vervoersbewijs.
 
• Twee personen zijn aangehouden. Eén persoon is aangehouden omdat hij nog een boete had openstaan. De andere persoon is ingesloten. Hij had nog een bedrag van €11.000,- of 89 dagen hechtenis openstaan voor een mishandeling waarbij het slachtoffer in coma was geraakt.
 
Bij de controleactie zijn 60 medewerkers van de openbaarvervoerbedrijven en de politie betrokken geweest. Soortgelijke ov-controleacties zijn eerder gehouden in Alkmaar, Almere, Rotterdam-Alexander en Amsterdam Bijlmer/Arena.

Reacties
Reactie: (J.Nijdam)
17-10-2011, 10:22
Ik ben het volledig met Plies eens. En deze controle is vanwege de veiligheid? Ik voel me als reiziger een stuk veiliger als het personeel van de ns eens wat vaker door de treinen heen loopt eerlijk gezegd. Besteed dat geld wat dit kost maar aan extra personeel in de treinen. Die paar zwartrijders maakt het voor de rest die wel betalen heus niet veiliger. Plus er zij genoeg enge mensen in de treinen die wel een kaartje hebben gekocht. Wat een overdreven actie is dit dan ook, zonde van de energie en euries.

Reactie: (Jacques wester)
16-10-2011, 18:22
Gemiddeld 50 x per jaar reis ik met de trein naar m'n werk in Alkmaar. Hierbij maak ik gebruik van het m'n "vouwfietsie". Deze mag (opgevouwen) gratis mee. Om het fietsie in de gaten te houden zit ik dan ook altijd op het balkon. Van de 50 keer heb ik zeker (in de dubbeldekkers) 10 keer, passagiers zien "zoeken" naar de conducteur. Dat was niet omdat zij hun vervoersbewijs graag wilden tonen. Deze heren speelden het welbekende kat en muisspel met de conducteur omte bewijzen dat zij ook zonder kunnen reizen. Ik vermeld niet om welk soort het gaat want dan wordt dit bericht onherroepelijk verwijderd door de redactie! Het mag duidelijk zijn dat ik vóór de controles ben!

Reactie: (plies)
16-10-2011, 16:11
@ Johan, we praten over iets meer dan 1 % van de reizigers welke niet voldeed aan de voorwaarden m.b.t. het gebruik van het O.V. Elke andere plaats zou daar blij mee zijn. Deze duizenden Euro kostende razzia is verleden jaar ook gehouden en de cijfers heeft men nog. Goed de conducteur laat zich zelden zien, (de paar goeden daargelaten) maar 40 controlerende mensen op 40 verschillende treinen/bussen inzetten en het effect en resultaat was dan groter geweest en heel Noord Holland kunnen bestrijken dan het concentreren op een paar m2 zoals nu gedaan is in Hoorn. Achter een pluche burostoel weer bedacht natuurlijk door mensen welke ver van de realiteit afstaan.

Reactie: (Johan)
16-10-2011, 11:06
Regelgeving zonder handhaving heeft geen zin. Dit soort acties is nodig omdat een deel van de mensen anders het idee heeft dat ze net zo goed geen kaartje kunnen kopen. Ik hoor zo vaak mensen zeggen: "er is helemaal geen conducteur langsgeweest, ik had net zo goed geen kaartje kunnen kopen". Zolang mensen niet het normbesef hebben dat ze voor een treinreis horen te betalen, zal dit soort acties nodig blijven en juich ik dit soort acties toe.

Reactie: (f.dudique)
15-10-2011, 18:12
Draafsingel moet zijn Spoorsingel. Maar bij geen controle weet men ook niet hoeveel overtredingen er zouden zijn. Af en toe controleren is ook meten en weten, en bij een toenemend aantal overtredingen zou de frequentie opgevoerd kunnen worden. Maar een jaarlijkse controle is zeer zeker zinnig.

Reactie: (Rene)
15-10-2011, 12:53
Op mijn minischermpje de zinsconstructies in mijn vorige bijdrage niet kunnen nakijken. Excuses voor de wat kromme zinnen.

Reactie: (René Assendelft)
15-10-2011, 12:47
Lezen, @risdammer is een vak apart. @Sebastien heeft het over het kleine toegangspad dat loopt tussen Draafsingel en perron. Jij weet net als @NN (toeval ;-) weer een totaal andere draai aan de opmerkingen van een ander te geven en begint over de Koepoortsweg. Gezien de behaalde resultaten, net als die van de vorige keer overigens, kan je je idd afvragen of dit een dergelijk grote inzet van toezichthouders gerechtvaardigd is. De spoorwegen kiezen voor 'probleemstations' en Hoorn staat nu in het rijtje Almere en Amsterdam Bijlmer. Naar mijn inzicht is de problematiek op die stations toch wel wat groter. Je kan je ook afvragen wat de effectiviteit van dergelijke controles is, via de moderne tamtam's is iedereen al snel op de hoogte.

Reactie: (risdammer)
15-10-2011, 11:40
Dan heb je niet goed gekeken @Sebas. Ze stonden wél bij de overweg Koepoortsweg. Hielden fietsers/voetgangers aan die gingen rijden/lopen zodra de bomen omhoog waren terwijl het RODE licht nog niet gedoofd was, want ook dát is gevaarlijk redeneren ze. En hier geen boete's, "slechts" een babbeltje. Maar is dat gevaarlijk als je weet hoe de treinen daar normaliter rijden, incl. de stoomtram? ProRail zou er verstandig aan doen 'ns een oplossing te zoeken voor die bomen. Men staat daar zo lang te wachten(ook bij het Keern) dat het "Hilversumse toestanden" worden. En dan komen we bij de door de gemeente zo gewenste tunnel onder het spoor. Dat is weer een ander item in deze kolommen.

Reactie: (piet boerka)
15-10-2011, 07:55
je verkrijg als overheid met dit soort actie s een sfeer van als ik het kwade laat, hoef ik het goede niet te doen wat in de praktijk erop neer komt mensen wenden zich af van hun eigen overheid

Reactie: (Sebas)
14-10-2011, 22:54
Het straatje / stoepje van perron naar draafsingel, westelijk naast het busstation (parkeerplaats bussen) werd NIET gecontroleerd. De fuik was dus - ondanks ingezet personeel en bijbehorende financiële middelen - niet waterdicht. Zwartrijden doe je NIET (daar geef ik Okkie volledig gelijk), maar we zien nooit een goede eindafrekening van het rendement van dergelijke acties. Het is á la Opstelten vooral "spierbalrollen", en niet het echte waarborgen van veiligheid en leefbaarheid. Daar komt namelijk véél méér bij kijken...

Reactie: (plies)
14-10-2011, 22:43
@ Okkie, natuurlijk mag je niet iets uit een winkel nemen zonder er voor te betalen en natuurlijk mag je niet zwart rijden en natuurlijk mag je niet door rood rijden en natuurlijk mag je niet te hard rijden dan de voorgeschreven snelheid. Het gaat er horinees en mij om dat er opeens heel veel politie en andere "toezichthouders" aanwezig waren voor een kleine percentage "zwartrijders" (wisten ze van de razzia van verleden jaar al)welke inderdaad het idee geeft en gelijk is aan 73 jaar geleden en het politie buro gesloten is als je aangifte wilt doen van beroving. Nogmaals een of ander burocraatmaloot welke al 40 jaar niet op straat is geweest kreeg opeens weer een aanval van werklust.

Reactie: (plies)
14-10-2011, 22:26
Tijdens ov-controle op station Hoorn zijn in totaal 8435 reizigers gecontroleerd. Iets meer dan 1% voldeed niet aan een geldig vervoersbewijs. Elke stad (en landelijk)zou daar trots op zijn en geen razzia voor houden. In 7 uur tijd hebben 30 tot 40 mensen hier aan meegedaan om dit te constateren. In het park even verder op loopt iemand welke 70 % kans heeft om beroofd te worden (mussert binnen blijven), wat heeft dit jou en mij weer gekost als belasting betaler en bedacht door alweer een maloot achter een burostoel. Met hele vriendelijke groet.

Reactie: (okkie)
14-10-2011, 22:25
Tuurlijk Horinees, een razzia...Verder is het normaal om je te vervoeren zonder ervoor te betalen. Dat doen we bij de bakker ook als we een brood halen.Meneer u vergeet te betalen? Betalen dat hoeft sinds kort niet meer bakker, tot ziens!

Reactie: (horinees)
14-10-2011, 20:57
Met afgrijzen heb ik e.e.a. van een afstand mogen aanschouwen. Het is een razzia waar Stalin zijn vingers bij zou aflikken. Onvoorstelbaar dat wij ons als volk zo laten behandelen en dat wij ons dit soort asociale praktijken laten aanleunen. Dit soort ''fuiken'' lijkt men van overheidswege steeds vaker toe te passen. No respect.