Gemeente Hoorn in 2015 duurzaam wagenpark

5-3-2012

HOORN - De gemeente Hoorn vervangt de komende jaren alle dienstauto’s door duurzame uitvoeringen. In 2015 moet het hele wagenpark duurzaam zijn. Op maandag 5 maart 2012 nam bureau Stadstoezicht twee elektrische dienstauto’s in gebruik.

De gemeente Hoorn heeft in totaal 81 voertuigen. Dit bestaat uit 8 fietsen, 2 elektrische fietsen, 16 scooters, 38 dienstauto’s en 17 bijzondere voertuigen. Een aantal van deze voertuigen is al duurzaam, waaronder de 16 elektrische scooters, 4 hybride Smarts en een elektrische hoogwerker. De komende jaren wil de gemeente alle voertuigen vervangen voor duurzame uitvoeringen.

Duurzame mobiliteit
Hoorn maakt zich sterk voor duurzame mobiliteit. ‘Duurzame mobiliteit is onderdeel van het Puur Hoorn programma,’ legt Peter Westenberg, wethouder Milieu uit. ‘Als gemeente hebben wij stelling genomen: wat duurzaam kan, duurzaam doen. Daarvan is dit een voorbeeld. Daarnaast kijken wij natuurlijk ook naar de kosten van gebruik en onderhoud. Deze groenere versies komen dan ook nog eens positief uit de vergelijking.’

Keuzes
De functie van het voertuig bepaalt de keuze tussen elektrisch rijden of rijden op andere brandstoffen als biogas of biodiesel. ‘Voor auto’s die veel korte stukjes en veel in de binnenstad rijden kiezen we meestal elektrisch, vanwege geluid en vervuiling,’ aldus Michiel Pijl, wethouder Stadsbeheer. ‘Maar elektrisch heeft nu nog als nadeel dat de auto’s niet heel ver kunnen rijden. Dus in sommige gevallen is biogas of aardgas dan de beste optie. En sommige speciale voertuigen zijn er simpelweg nog niet in een echt duurzame uitvoering. Een voorbeeld is onze combiwagen om riolen door te spuiten. Deze is van de beste milieuklasse voor dit soort wagens, maar een elektrische uitvoering is nog niet beschikbaar.’

Dienstauto’s
De dienstauto’s van bureau Stadstoezicht zijn Renault Fluence. De auto’s kunnen met een volle accu ongeveer 130 kilometer rijden. Binnenkort komen daar nog meer voertuigen bij, waaronder 2 elektrische pick-ups en vier dienstauto’s op biogas. Later dit jaar volgen nog eens 30 dienstauto’s op biogas. De gemeente Hoorn verwacht in 2015 een volledig duurzaam wagenpark te hebben.

Reacties
Reactie: (Merwin)
7-3-2012, 18:38
Richard, Ik begrijp wat je bedoelt, ik ben echter wel benieuwd over welke hoofddeksels je het hebt, in Hoorn dragen ze deze, behalve een valhelm tijdens het fietsen niet. Ook de kleur van de fietsen(Blauw voor de politie, rood/wit voor handhaving), kan ik me niet in vinden. Ook de kleding is behoorlijk anders, ik weet net als jij dat er gebieden in Nederland zijn waar ze wel identiek aan de politie lijken, maar dat is (gelukkig), in Hoorn niet het geval. En tegenwoordig zijn er gelukkig ook boa's met een geweldsbevoegdheid en handboeien en soms zelfs een wapenstok. Deze zijn wel degelijk getraind in het gebruik van geweld, maar ik snap je punt wel dat je niet zit te wachten op een ongeschool boa die nog voortvloeit uit de Melkertbaan.. We begrijpen elkaar wel!

Reactie: (Rico)
7-3-2012, 12:48
Veel handhavers denken zelfs dat zij ook groter zijn dan wat ze in werkelijk zijn, net als heel veel portiers, jammer.

Reactie: (Richard)
7-3-2012, 12:07
@ Olaf: ja het zit me dwars. Ik vind het strontvervelend, en bovendien zelfs gevaarlijk, dat die mensen zich verkleden als politieagentje. De uniformen zijn zo goed als identiek, dezelfde hoofddeksels, enkel de emblemen verschillen iets wat je van dichtbij pas kan zien. Zelfs de fietsen zijn hetzelfde (op een logootje na). Nou heb ik zelf gediend in Den Helder en kan ik een goede interventie hebben. Mocht het zo zijn dat er een incident plaatsvind en ik in kan grijpen, dan wil ik weten waar ik aan toe ben: krijg ik hulp van twee sterke bikkels met vier jaar opleiding, een groot arsenaal aan wapens en die binnen vijf minuten versterking kunnen hebben, of krijg ik hulp van zes weken een BOA-cursus (die, als ze dat met 56% afronden ze gslaagd zijn) en een blauwe slip met judo. @ Merwin: artikel 6 Regeling optische en geluidssignalen 2009. Ik moest het gisteren uit het hoofd doen, dus ik kan fouten maken inderdaad. Met de wet nu voor me: B t/m G gaat niet op. A gaat over hulpverlening, wat handhavers niet zijn. Om een weg af te zetten heb je of een vergunning nodig (dus alle tijd om borden te plaatsen na de vergunning), of er is een ongeluk gebeurd waarbij de politie direct een melding krijgt en er wel met spoed op af kan - die mensen zijn ook met grote regelmaat in de stad aanwezig. Nou gaat het me geen eens om die zwaailampjes, maar om het feit dat handhavers steeds groter worden getoond dan dat ze zijn. Ik ben blij dat ze er zijn hoor, maar kom op zeg, het is niet The A-team. Het is geen politie. Het is geen ambulance. Dan zit ze ook niet te verkleden als politiemannetjes.

Reactie: (Merwin)
7-3-2012, 10:59
Richard, het symbool op de motorkap staat voor BOA, dat zou jij dan in middels moeten weten... En dat het er niet in spiegelbeeld op staat, dat staat er bij de politie ook niet. De gemeente kan er niets aan doen dat er geen "eendracht" is geregeld met betrekking tot een landelijke eenheid van handhavers. Juist door deze kleur geel te gebruiken(zelfde kleur als hun vorige voertuigen), een alleen rode striping ( geen rood/wit/blauw zoals andere HV voertuigen) vallen ze mijns insziens positief op. Dat ze niet voorbestemd zijn voor ongevallen ben ik niet met je eens, die auto's rijden de hele dag op straat en kunnen makkelijk ingezet worden. Verkeersborden zijn namelijk niet 1-2-3 op de plaats van bestemming als er een verkeersongeval gebeurd, en reken maar dat zo'n auto erg goed opvalt met een verkeersregelende handhaver er bij. En ik ben goed bekend binnen het RVV en Wvw, maar artikel 5 van de rvv gaat over weggebruikers en hun plaats op de weg......

Reactie: (Olaf)
7-3-2012, 10:47
@ Richard je zit er echt mee in je maag he. Gek ik moet meteen denken aan de straatvegers en vuilnisauto's. Ik zal ze voor je aanspreken als aan het werk zijn op de weg....

Reactie: (plies)
6-3-2012, 14:53
@ Willem inderdaad, dat het elektrisch rijden beter is voor het milieu is al lang achterhaald.

Reactie: (Richard)
6-3-2012, 14:46
Merwin - Handhaving staat niet in spiegelbeeld. Ik wil het best ontcijferen voor je als ik in mijn spiegel kijk, mits je er geen bezwaar tegen hebt dat ik in jouw achterbak rij. Hoe moeilijk is het nou om elke dienst zijn eigen kleuren en herkenbare vormen te geven? Afrijden op ongelukken is de taak van onze hulpdiensten en bergingsvoertuigen (die daadwerkelijk de amberlichten mogen voeren), niet handhaving. Afzetten hebben we gewoon de standaard borden voor die al jaren werken. Handhavers vallen zeer duidelijk niet onder werkzaamheden die artikel vijf van de RVV, en zijn zodoende verboden - juist door de wildgroei door mensen die ze te pas en te onpas op de auto zetten. De gemeente zou hierin het goede voorbeeld moeten geven. We moeten zaken niet groter maken dan ze zijn.

Reactie: (Rico)
6-3-2012, 11:30
Paard en/of wagen dan maar weer. Milieuvriendelijk en je hoort ze in ieder geval aankomen.

Reactie: (Willem)
6-3-2012, 10:25
Over een jaar of 20 lezen we dit nog eens hoofdschuddend terug. "Duurzaam wagenpark", waar waren we toen mee bezig?? Productie en transport van electriciteit, verlies bij het opladen, omrijden om veel vaker langs de oplaadpunten te gaan, extra gewicht door zwaardere accu's, korte levensduur van de voertuigen (staat nog niet in de folder natuurlijk), extra vervuiling bij de productie. Symboolpolitiek die de burger veel geld kost.

Reactie: (Merwin)
6-3-2012, 10:13
Mooie voertuigen, in elk geval veel meer uitstraling dan die oude auto's waar ze nu mee rond rijden.. En in heel Nederland hebben handhavingsdiensten de zgn. Striping. Er staat groot op "HANDHAVING", dus als je niet in 1 oogopslag weet wat je achter je hebt reden moet je wat aan je ogen laten doen. En amberverlichting is ter afwending van gevaar, daar ze ook ingezet worden bij evenementen of op een ongeluk kunnen rijden is dat voor de zichtbaarheid echt wel handig.

Reactie: (plies)
6-3-2012, 09:34
1-0 voor Theo

Reactie: (Theo )
6-3-2012, 09:14
Ja de gewone man kan het wederom ophoesten wat bezuinigen . Lul koek van dit kabinet bedonderen zullen zij de bevolking.

Reactie: (Richard)
6-3-2012, 08:51
Ik vind die autootjes van de handhaving echt hele zielige dingetjes. Het is allicht een mooie auto, maar met zwaailichtjes? Rode strepen op een gele auto (= ambulance?). Ze verwarren je steeds meer met hun uniformen (= politie?). Ik zie liever in één oogopslag wat ik achter me aan heb rijden zodat ik weet wat te doen. Dit soort verwarring kan ik er niet bij hebben. Over die fancy oranje zwaailampjes gesproken, meer dan decoratie (dus geldverspilling) zijn ze niet. Amberlichten mogen alleen gevoerd worden onder Artikel 5 van de RVV, en zijn verder volgens artikel 31 verboden. Binnen artikel 5 is er geen één reden om handhavers zwaailichten te geven. Waarom ze dan in hemelsnaam zwaailichten hebben gekregen is mij een raadsel. Ik weet niet of ze zo dreigender moeten overkomen ofzo, maar dat lijkt me niet de juiste houding vanuit de gemeente.

Reactie: (Rico)
6-3-2012, 00:09
Als ze maar beresterk zijn en dus heel lang mee zullen gaan. Zoveel materiaal wat te snel stuk gaat, erg belastend voor het milieu en kost uiteindelijk meer geld.

Reactie: (nomen nescio)
5-3-2012, 22:58
Bezuinigen? Niet als je, zoals ik, nog steeds geen gemeentelijke aanslag 2012 ontvangen hebt! @plies Heerlijk hoor: M'n huisvuil wordt kosteloos opgehaald!

Reactie: (W8FF)
5-3-2012, 20:54
Mooie auto's! Alleen jammer dat de testritjes van bureau Handhaving na 16:00 over het Nieuwe Steen met zo'n hoge snelheid gedaan moesten worden....

Reactie: (plies)
5-3-2012, 18:22
Later dit jaar nog eens 30 nieuwe dienstauto's ??????????????? Als dit niet onder de noemer "maling aan de burger" valt, dan weet ik het niet. Je maakt mij niet wijs dat deze giga aankopen niet een of twee jaar uitgesteld kunnen worden. Bezuinigen (inleveren) is zoals gewoonlijk alleen voor Jan met de pet.