Toekomst Hoornse coffeeshop is nog onzeker

3-4-2012

HOORN – In de vergadering van de algemene raadscommissie is vandaag gesproken over de toekomst van de coffeeshops in Hoorn. Tijdens een moeizame bijeenkomst zei Burgemeester Onno van Veldhuizen dat er eindelijk besluiten genomen moeten worden en niet teveel naar cijfertjes gekeken moet worden, omdat niet precies bepaald kan worden hoeveel mensen in Hoorn wel eens gebruik maken van de coffeeshop.

De raad heeft drie scenario’s voor de toekomst van een coffeeshop in Hoorn:
A. Nieuwe locatie: Kerkplein en Dubbele Buurt worden definitief gesloten, aan de rand van de stad wordt een nieuwe, kleinschalige coffeeshop geopend;
B. Dubbele buurt: Kerkplein wordt definitief gesloten, de coffeeshop aan de Dubbele Buurt blijft in een meer beheersbare vorm voortbestaan;
C. Nieuwe locatie en Dubbele Buurt: combinatie van scenario A en B. In dit scenario is het mogelijk te variëren met openingstijden.

Voorkeur
De meeste fracties lijken de voorkeur van het college voor optie A te gaan volgen, hoewel de PvdA en Groenlinks nog niet in een van deze scenario’s vastgezet willen worden, omdat niet duidelijk is hoeveel mensen straks lid willen worden van de coffeeshop als op 1 januari de wet verandert. Men schat dat ongeveer 5000 mensen in Hoorn wel eens een jointje roken, maar er mogen maar 2000 mensen lid zijn van een coffeeshop, dan red je het dus niet met één verkooppunt, en krijg je straathandel die nog veel meer overlast veroorzaakt.

Voorkomen
De heer Silver, mede-exploitant van de coffeeshops in Hoorn, wil het liefst dat de huidige situatie van twee coffeeshops in de binnenstad gehandhaafd blijft: ‘De situatie op de dubbele buurt blijkt duidelijk beheersbaar sinds coffeeshop ’t Keteltje op het Kerkplein de afgelopen maanden gesloten werd’. De meeste fracties zien ook dat er door een beter deurbeleid op de Dubbele Buurt een meer beheersbare situatie is ontstaan, maar zij zijn bang dat de overlast uiteindelijk weer toeneemt. Ook willen zij voorkomen dat de coffeeshop op het Kerkplein weer opengaat, omdat de buurt een stuk ‘vriendelijker’ is geworden na de sluiting van ’t Keteltje.

Reacties
Reactie: (Fancy)
7-4-2012, 21:10
De wietpas komt er toch niet.Maar goed, niemand hier die eens antwoordt kan geven op de vraag waarom deze gemeente concurrentie dwars zit? De woordvoedster zegt ook niks mee, wat is dat gemeente? Wat verzwijgen jullie? Wel open zijn naar de mensen toe, is wel de bedoeling.

Reactie: (Redactie)
7-4-2012, 10:08
In dagblad Trouw stond dit artikel over de discussie in Hoorn: Wietpas kan drugsoverlast verergeren De inwoners van Hoorn hadden zich er al op verheugd: geen verkeersopstoppingen meer in de binnenstad, geen minderjarigen meer die vragen om hasj of wiet voor hen te kopen. De twee coffeeshops in het centrum zouden plaatsmaken voor één grote, aan de rand van de stad. De operatie was in 2010 zelfs in het coalitieakkoord opgenomen. Maar de landelijke plannen voor de invoering van de wietpas dreigen nu roet in het eten te gooien. Minister Opstelten (veiligheid) wil van coffeeshops besloten clubs maken met niet meer dan tweeduizend (Nederlandse) leden. In het zuiden gaat de maatregel over drie weken in, in de rest van Nederland in 2013. Voor de pakweg vijfduizend cannabisgebruikers in Hoorn zou één coffeeshop echter te weinig zijn. De coalitiepartijen VVD en D66 twijfelen daarom nu aan de plannen. De vrees bestaat dat de drieduizend niet-leden hun hasj of wiet straks in een steegje kopen. Burgemeester Onno van Veldhuizen (D66) spreekt over een 'moeilijke' kwestie. "Wij hebben een historisch centrum met prachtige monumenten. Coffeeshops waar soms lastige groepen rondhangen, gaan niet samen met toeristen." Als het aan hem ligt, verdwijnt de 2000-ledennorm zodat in zijn stad alsnog één grote vestiging kan komen. Burgemeesters uit Den Bosch, Tilburg en Heerlen lieten zich ook al kritisch uit over de plannen van Opstelten. Ze zeggen niet klaar te zijn en hebben nog veel vragen over het pasjessysteem. Er speelt nog een ander probleem. De 2000-ledennorm is door Opstelten bedacht om 'coffeeshops kleiner en beheersbaar te maken'. Maar het Platform Cannabisondernemingen Nederland wijst op de keerzijde daarvan: er ontstaan grote verschillen tussen gemeenten. "Leeuwarden heeft 90.000 inwoners en dertien coffeeshops, Zwolle heeft er vijf op 110.000 inwoners. Dan vraag je om problemen", zegt voorzitter Gerrit-Jan ten Bloemendal. Hij wijst erop dat Amsterdam straks een riante 400.000 wietpashouders kan bedienen, maar dat Eindhoven nu onderzoekt of er niet méér shops nodig zijn. In die stad zijn er mogelijk net genoeg, maar Eindhoven bedient ook cannabisgebruikers uit buurtgemeenten die nooit een coffeeshop openden. Als plaatsen als Best en Valkenswaard dat niet alsnog doen, is Eindhoven bang voor illegale handel. Een regionale commissie komt volgende week met een advies over deze kwestie. In Hoorn zegt burgemeester Veldhuizen zich 'met tegenzin' aan de wet te houden. "Ik ben voor verlichte anarchie, maar ik heb trouw gezworen. Onzalig is het wel. Ik heb eens aan het politiekorps gevraagd welk deel van de opsporingscapaciteit gebruikt wordt voor het oplossen van drugszaken. Weet u wat ze zeiden? Twee derde! Nu al!"

Reactie: (gerson levi)
6-4-2012, 17:56
abortus wet,vreselijk klinkklare moord is het.nooit gehoord van voorbehoedsmiddelen.wat zijn we als mens gezakt!!

Reactie: (plies)
6-4-2012, 15:49
@ Richard, ben het helemaal met je eens, maar jij en ik bepalen in dit land helemaal niets. (na de verkiezingen nog minder dan niets)

Reactie: (Richard)
6-4-2012, 14:37
@ Plies: so what? Heel de wereld viel ook al over ons heen na het eerste homohuwelijk, gedaan door Job Cohen. Heel de wereld valt nog steeds over ons heen door onze euthanasiewet. Heel de wereld valt ook over ons heen door onze abortuswetten. Nederland is extreem progressief en is zodoende altijd al het stootkussen geweest van enge conservatieve idioten. We hoeven echt niet altijd naar andermans pijpen te dansen hoor.

Reactie: (plies)
6-4-2012, 13:44
@ Fancy, ik weet van heel veel dingen iets en van de meeste dingen niets. Nogmaals ga je eens VERDIEPEN hoe de gedoog politiek tot stand is gekomen. Als Nederland de "soft" drugs officieel vrij geeft komt heel Europa over ons heen, het gedogen is een politieke beslissing.

Reactie: (Fancy)
6-4-2012, 13:08
Jij denkt wel heel veel te weten Plies, maar dat valt tegen en het antwoordt op de vraag waar het over ging heb ik nog steeds niet van je gekregen, kom op dan en ga niet zo door over een totaal andere kwestie.

Reactie: (plies)
6-4-2012, 12:24
Inderdaad Fancy /Jelle /Julia Nijdam, wij weten wie je bent net zoals sommigen zich wim of zo noemen en anderen verwijten dat ze niet hun naam opgeven. Lees er eens op na (Google voor uit gevonden) waarom het gedoogd wordt, dit heeft ook met het buitenlandbeleid te maken.

Reactie: (Fancy)
6-4-2012, 11:58
Plies, volgens mij weet je het ook niet. Nee hoor Snuf, het is een principe kwestie, gaat om het hypocriete systeem en gezeur van mensen over softdrugs. Je vind mij zeuren, maar je begrijpt er zelf volgens mij geen snars van. Legaliseren zou heel erg goed zijn. En gebruik gewoon je echte naam snuf, dan toon je dat je ballen hebt. Mijn naam is Fancy, al voor mijn geboorte gegeven. Fijne dag verder.

Reactie: (snuf)
6-4-2012, 11:46
Ja, kom je aan wiet dan kom je aan Fancy /Jelle /Julia Nijdam. Die blijf maar doorzeuren. Wees toch blij, buiten onze grens is het overal verboden en hier wordt het oogluikend toegestaan, MAAR wel onder voorwaarden.

Reactie: (Fancy)
6-4-2012, 09:15
Merkwaardig dat niemand van politiek Hoorn jarenlang geen antwoordt geeft op deze vraag, ook hier niet op HG.

Reactie: (Fancy)
5-4-2012, 11:01
Beste mevr.van Leeuwen, Er zijn veel mensen nog steeds benieuwd naar het antwoordt op de vraag waarom de gemeente Hoorn anders dan in andere steden concurrentie dwars zit. Zou u ons als woordvoerster dit nu een kunnen uitleggen a.u.b.?

Reactie: (Fancy)
5-4-2012, 09:59
Slecht plan dus, begrijp het, hoewel mac donalds nou ook niet je van het is. Missiehuis dan maar? Of de vlak naast het nieuwe casino wat gaat komen? Wat mij betreft blijft een c.shop in een centrum, maar een drive inn c.shop zou niet verkeerd zijn,motor laten draaien en weer snel doorrijden. Moet Nico Wagenaar wel kant en klaar wiet en hasj in zakjes klaar hebben liggen,want anders worden de rijen weer zo lang en al die draaiende motoren zijn weer slecht voor het milieu. De dubbele buurt is trouwens aan de rand van de stad, aan de overkant zoals wij weten begint de grote waal.Dus we hebben nu een c.shop aan de rand van de stad.

Reactie: (Brigges)
5-4-2012, 09:42
@ Fancy...leuk, naast de Mc Donalds, kunnen de aankomende klantjes ook vast wennen aan het hele gebeuren rondom een coffeeshop, hoe zullen we het noemen ?? iet, wiet waai, weg ???

Reactie: (Fancy)
5-4-2012, 09:33
Ik zou niet weten wie jij bent en ook ene Nijdam nooit van gehoord. Dat de c.shopaan het Kerkplein dicht blijft is logisch,die c.shop bezorgde o.a. veel verkeersproblemen problemen, ik had het over de Dubbele buurt Erik. Dat er veel verkeersoverlast is, komt blijkbaar omdat toch veel mensen hun rookwaar halen per motorvoertuig, een drive inn c.shop zou een oplossing kunnen zijn,misschien naast mac donalds?

Reactie: (dan)
5-4-2012, 09:25
welvaart brengt ook dit voort.dat men zijn heil zoekt in drugs gebruik.want mensen zoeken hun toevlucht in genot,en sommige zijn verkeerd en schadelijk.

Reactie: (plies)
5-4-2012, 03:31
@ Hee fancy/nijdam,dacht dat je hier niet meer zou verschijnen en je heil bij dichtbij.nl zou hebben gezocht, hebben wij dat repeterend gewouwel hier weer.

Reactie: (Erik Gons)
4-4-2012, 21:34
Die @fancy/nijdam is slecht op de hoogte. Wat een kulverhaal. De omwonenden van de wietshop op het Kerkplein zijn opgelucht dat die shop eindelijk dicht is. Dit werd ook geconstateerd voor het OLB en o.a. de VVD. De overlast is weg. Trouwens, iedereen die met zijn ogen open op het kerkplein loopt ziet de situatie een stuk verbeterd is. Het gaat om de OVERLAST @fancy/nijdam. Het zal iedereen een absolute rotzorg zijn als iemand in alle rust zijn wiet rookt. Alleen heel vervelend en jammer dat het ophalen van die handel gepaard gaat met erg veel overlast.

Reactie: (Flapdrol)
4-4-2012, 19:45
Ja @Plies die schrijfstijl herken je uit duizenden :)

Reactie: (plies)
4-4-2012, 19:23
Nijdam is back

Reactie: (Fancy)
4-4-2012, 18:54
Richard, goed wat je hier allemaal over zegt en zo is het ook, helemaal mee eens. Mevrouw van Leeuwen, we weten inmiddels wel dat de jacht op softdrugs is geopend, richtte de politiek hun pijlen nu maar eens meer op GHB en alcoholgebruik,daar gaat het goed mis zoals we hebben kunnen zien van de week in een reportage hierover. Softdrugs gebruik, c.shops zijn werkelijkeen lachertje. Drie weekenden dicht vanwege het ontbreken van foldermateriaal? Ligt bijna nergens in andere steden,dit noemen wij mieren....... En die toko's waar ze enorm veel rotzooi verkopen,supermarkten,snackbars, kroegen,enz .juist daar zouden ook folders moeten liggen. Plus,softdrugs gebruikers weten als geen ander wat ze tot zich nemen, daar hebben zij geen folders voor nodig. Overlast? Elke week lezen we hier op HG dat het weer eens raak was op de Roode Steen en omgeving, uit het centrum dan maar met die kroegen daar, niet hypocriet alleen de shops aan gaan pakken. En als scooters en auto's zoveel overlast op de Dubbele buurt veroorzaken,zet er een agent neer, goede inkomsten voor de gemeente na het innen van al die overtredingen. Ik hoop van harte dat softdrugs legaal gaan worden, ook omdat het niet meer te betalen is straks. Er zijn al jongeren die geen softdrugs meer kunnen betalen en zijn overgestapt op goedkoop bier,u weet wel mevr. van Leeuwen,die grote,bruine blikken uit de supermarkten. En wiet pasjes, belachelijk. Nu al tellen we ons rijk, zij die een pasje gaan krijgen gaan verkopen aan hen die geen pasjes hebben en dan met winst natuurlijk,lang leve de straathandel! Er zijn al mensen die niet blowen en zeggen ook zo een pasje te willen en er al 1 aangevraagd. En mevrouw van Leeuwen, ook gemeenten/politici houden zich dikwijls niet aan alle regels, dus die paar keer dat een c.shop in dit geval een overreding maakt, ach, die maken ze overal. Het is en blijft hypocriet hoe de gemeente blijft aankijken tegen c.shops. En mevr. van Leeuwen,de gemeente houdt concurrentie tegen, leg dit ons nu eens uit waarom dat zo is, ik heb dit al zo vaak aan de politiek hier gevraagd en nog steeds geen antwoordt gekregen. U weet best dat concurrentie zaken zullen verbeteren. En die mensen die blijven zeuren over softdrugs en shops,ach,zij weten veelal niet beter en het zijn altijd dezelfde die maar doorblijven janken over dit onderwerp. Hier in Hoorn kan weinig, dat is wel weer duidelijk, zeer kinderachtige gemeente geworden. Botenbeurs gaat ook al niet door en de boot aan de Dubbele buurt straks ook weg?

Reactie: (Anton)
4-4-2012, 18:53
Lachen mensen, lees hiernaast een twitterbericht van "VOC Nederland"dus ik ga even kijken wie daar achter zit. Is het de vereniging tegen het verbod op canabis(wiet) (hoop dat ik het goed schrijf anders krijg ik net als Marieke ook op mijn kop). Is VOCHoorn daar dan een afdeling van?

Reactie: (Marieke van leeuwen gemeente hoorn)
4-4-2012, 17:51
@plies en @richard bedankt voor je bericht.

Reactie: (plies)
4-4-2012, 17:27
@ Wim, weet je hoeveel mensen in Nederland de naam Wim hebben ?

Reactie: (Wim)
4-4-2012, 17:12
@PLIES Wanneer ga jij eens onder je eigen naam reageren, je hebt toch zoveel respect voor mensen die dat doen? Dan weten we allemaal wie dat figuur is met dat zeurende en altijd negatieve pennetje en stukjes schrijft die van taalfouten aan elkaar hangen!

Reactie: (Richard)
4-4-2012, 17:01
De reacties vanuit Marieke worden ten zeerste gewaardeerd. Ik ben blij dat er meegelezen wordt, dat heb ik ook eerder al gezegd toen ik haar voor het eerst trof. Het zou eigenlijk een dagelijkse taak van alle wethouders moeten zijn om mee te lezen en te reageren, om zo te bepalen wat er speelt in de stad. Laat mij ook heel duidelijk maken dat mijn reactie tegen haar niet agressief bedoeld was, en al helemaal niet respectloos. Enige excuses als dit wel zo overkwam. Mijn probleem is wel dat de politiek heel slecht luistert. Als ik zeg dat een meerderheid van Nederland voor legalisatie van wiet is, zeg ik denk ik niets raars. Maar het gebeurt niet. Ik kan dat zo moeilijk verteren. Ik snap best dat Marieke vanuit haar beroep politiek correct moet reageren, en aangezien politici/ambtenaren het nooit goed kunnen doen heb ik vrij veel respect voor het beroep (ik zou het niet kunnen). Laat me ook heel duidelijk stellen dat ik niets heb tegen haar persoonlijk. Het is het beleid dat zij moet verdedigen dat ik soms niet snap.

Reactie: (plies)
4-4-2012, 16:47
Ik heb respect voor Marieke van Leeuwen dat zij onder haar eigen naam reageert, zij had ook als alias woordvoerder der gemeente Hoorn kunnen gebruiken. Ik denk dat zij door haar publiekelijk reageren een bepaalde risico neemt, gezien bepaalde figuren op een mening agressief kunnen reageren. Ook voor mij de reden dat ik en vele anderen hier op HG reageren onder een alias. De reacties van Marieke laten zien dat er mee gelezen wordt en dat is heel belangrijk om te achterhalen wat er bij de bevolking speelt

Reactie: (Marieke van leeuwen)
4-4-2012, 16:20
Dat moet natuurlijk oktober 2011 zijn..

Reactie: (Marieke van leeuwen gemeente hoorn)
4-4-2012, 16:17
@derek Inderdaad, een schrijffout in de snelheid, waarvoor excuses. En het college is ook voorstander van minimaal 1 coffeeshop. @niels het persbericht van de gemeente Hoorn van 7 oktober 2012 vertelt precies hoe het zit: 'bij 't Keteltje is sprake geweest van ernstige ovetredingen, waaronder het in bezit hebben van een te grote drugsvoorraad, het veroorzaken van overlast in de omgeving en het toelaten van minderjarigen...Ook bij coffeeshop De Boot constateerde de gemeente een aantal overtredingen. Deze overtredingen zijn minder ernstig en geven geen aanleiding voor directe sluiting. De eigenaar krijgt hiervoor een officiele waarschuwing (de oranje kaart). Op 15 februari volgde een nieuw persbericht. Daarin stond dat er inderdaad geen voorlichtingsmateriaal in De Boot aanwezig was. Daarop, en met de oranje kaart in het achterhoofd, besloot de burgemeester De Boot ook tijdelijk te sluiten, voor 3 weekenden. Verder @niels: bel gerust eens, of kom eens langs als iets je persoonlijk dwars zit. Ik probeer via deze weg vragen te beantwoorden en informatie te geven. Dat is mijn werk en heeft wat mij betreft niets met 'baas van de stad' te maken.

Reactie: (Niels)
4-4-2012, 15:29
@Derek the Fox,goede reactie richting mevrouw Van Leeuwen. En wat een kanjer van een schrijffout, zo en dat voor een communicatie medewerkster. Misschien moet mevrouw eerst even goed nadenken voor ze reageert. Soms krijg ik de indruk dat ze denkt dat zij de baas in Hoorn is. Daarnaast meen ik mij te herinneren dat de Boot een waarschuwing heeft gekregen voor het feit dat er geen voorlichting folders in de zaak aanwezig waren. Volgens mij klopt het verhaal van mevrouw Van Leeuwen niet als ze schrijft dat ook de Boot een zware overtreding heeft gemaakt. Als dat inderdaad zo was geweest, had de burgemeester ook deze coffeeshop wel gesloten. Kent Marieke van Leeuwen haar eigen persberichten niet meer? Het is wat daar bij de gemeente Hoorn.

Reactie: (plies)
4-4-2012, 14:16
@ Derec, leker belangreik he een typevoud te regiestreren.

Reactie: (Lex)
4-4-2012, 14:07
Inderdaad @Derek even een op en neertje. Aan de auto's en scooters kan het niet liggen. De shops zijn overigens al dicht voordat de het uitgaanspubliek goed en wel op gang komt. Dus we hebben het voornamelijk over de overlast tijdens de openingstijden. Wanneer je met de kinderen op pad bent bij voorbeeld of wilt winkelen en voor je sokken wordt gereden door zo'n wietscooter.

Reactie: (Derek the Fox)
4-4-2012, 13:58
@marieke van leeuwen gemeente hoorn: "een overschreiding van de maximale handelswaar." Ten eerste wordt overschrijding met een zg. lange ij geschreven. Ten tweede is een overschrijding van de maximale hoeveelheid van 500 gram pas een zware overtreding als de shop bv. 5kg in huis heeft. verder ben ik er ook een voorstander van dat er tenminste een wietshop in de binnenstad open blijft, waar moet anders het horecapubliek zijn wiet aanschaffen? Even op en neer op de brommer of met de auto naar de rand van de stad?

Reactie: (Lex)
4-4-2012, 13:34
Die legalisatie had er al lang al moeten zijn. Dan ben je van al dat gedoe af. Is ook niet zo gek om te legaliseren als je zie hoeveel doden er vallen door drank en sigaretten die vrijelijk te koop zijn. Maar dat is het punt hier niet. Punt is de overlast. Die is ontegenzeggelijk en moet aangepakt worden.

Reactie: (Richard)
4-4-2012, 13:29
Marieke: Teveel wiet is geen "zware overtreding". Er is niemand in gevaar gekomen, er is niemand ziek geworden, de veiligheid is niet in het geding gekomen. Ik noem zoiets een pestregel, regeltjes opstellen zonder directe aanleiding. Ik begrijp dat dit een landelijk beleid is die jullie moeten handhaven, maar Hoorn zou zich hier moeten tegenspreken. Alcohol wordt ook verkocht onder 15-jarigen, maar supermarkten worden ook niet bij het minste of geringste gesloten. En bij de McDonald's, erg ongezonde voedsel, wordt ook niet geteld hoeveel frietjes ze hebben. Ik ben voor volledige legalisatie van wiet, en geen moeilijke regeltjes die eigenlijk niet zoveel nut hebben. Lex: verkeersovertreders dienen, waar dan ook, hard aangepakt te worden als opzet in het spel blijkt. Die doelstelling deel ik met je.

Reactie: (plies)
4-4-2012, 12:47
@ Richard een deel van jou reactie "Maar het sluiten van shops, of het beperken van klanten (wietpas) gaat veel meer illegaliteit/criminaliteit en overlast opleveren." ben ik mee eens, de dealers zullen zich over Hoorn verspreiden als huis / straat dealers.

Reactie: (Lex)
4-4-2012, 12:41
Noem jij het maar nonsens als je regels aan je laars lap, ik noem het fatsoen. Als je zo iets beladen als een wietshop exploiteert doe het dan gewoon volgens de regels. Hoe moeilijk is dat? Overigens heeft de eigenaar meermalen een groot aantal regels overtreden. Met een dergelijke arrogantie ben je die zaak niet waard lijkt me. Ik heb zelden bij de V&D of enige andere zaak in de binnenstad een dergelijke hoge frequentie van verkeersovertreders gezien. De frequentie leidt dus tot voerlast, niet een enkel geval. Het OLB en meerdere plolieke partijen in Hoorn hadden al duidelijk opgemerkt dat de binnenstad een stuk vooruit is gegaan door het sluiten van wietshops aan: Kerkplein, Havensteeg, Doelenkade, Achterstraat. Een kind kan zien dat die shops domweg grote overlast veroorzaken. Verplaats die shops lekker naar de rand van de stad of bij de heren Wagenaar en Silver in de straat.

Reactie: (marieke van leeuwen gemeente hoorn)
4-4-2012, 12:36
@richard In Limburg, Brabant en Zeeland is de wietpas al ingevoerd. Overige gemeenten mogen nu nog kiezen of zij al dan niet een wietpas invoeren. Maar vanaf volgend jaar geldt voor alle coffeeshops dat zij maximaal 2.000 leden mogen hebben, die uit Nederland komen. Dat is beleid van dit Kabinet en geeft ons als gemeente dus geen keuze. Je zegt ook iets over 'lullige overtredingen'. Bij eerdere controles bij het Kerkplein en de Dubbele Buurt werden zware overtredingen geconstateerd, waaronder bijvoorbeeld een overschreiding van de maximale handelswaar. Daarop moest het Kerkplein dicht, en kreeg de Dubbele Buurt een oranje kaart. Dat betekent simpelweg dat je niet het krediet meer hebt voor nieuwe overtredingen, hoe klein ook. Dat is ook duidelijk uitgesproken naar de ondernemer. Er liggen duidelijke regels en afspraken. Houdt de ondernemer zich daar niet aan, dan grijpen we in.

Reactie: (Richard)
4-4-2012, 12:01
Die 'overtredingen' bestonden uit het ontbreken van foldertjes en overige nonsens. Het is echt niet zo dat ze aan kinderen hebben verkocht, of dat ze ineens XTC begonnen te verkopen. Dit zijn van die overtredingen die alleen maar ontstaan door het feit dat de politiek (lokaal en landelijk) weigert om wiet gewoon eens te accepteren. Het is keihard janken over een relatief onschuldig middel. Dit terwijl ze nooit zo streng op-(durven te)-treden tegen alcohol, wat veel meer problemen met zich meebrengt. De overlast buiten de coffeeshops is niet de schuld van de coffeeshops zelf. Als ik heel hard naar de V&D scheur, zetten we de V&D ook niet aan de rand van de stad. Maar de betreffende overtreders mogen ze van mij inderdaad glashard aanpakken. Desnoods zetten ze er permanente (camera)bewaking. Maar het sluiten van shops, of het beperken van klanten (wietpas) gaat veel meer illegaliteit/criminaliteit en overlast opleveren.

Reactie: (plies)
4-4-2012, 11:36
Een joint, een biertje, een borreltje, kan beslist geen kwaad zolang het met mate genuttigd wordt. Zelf drink ik ook regelmatig een biertje, maar met mate zonder dronken te worden of anderen lastig te vallen. Dat geld ook voor een joint, maar niet voor het sterkere rotzooi.

Reactie: (Lex)
4-4-2012, 11:32
Feit is dat de wietshops overlast veroorzaken. De bezoekers lijken het nodig te vinden om en masse met scooters en auto's te komen. En liefst lekker asociaal zoals hard rijden, op de stoep parkeren etc. Het geeft gewoon overlast. Daarbij hebben beide shops stelselmatig overtredingen gepleegd. Dus ze komen er nog genadig af als ze verder kunnen aan de rand van de stad. Het is te hopen dat er andere mensen dan alleen Wagenaar en Silver die deze shops mogen uitbaten. Concurrentie kan geen kwaad.

Reactie: (Richard)
4-4-2012, 11:16
@ Dan: iedereen zijn mening. Ik weet niet wat voor volk er rondloopt, en zelf heb ik nog nooit drugs gebruikt. Ik gebruik helemaal geen verdovende middelen, zelfs geen alcohol (nooit gedaan). Dit brengt mij in een unieke positie om jou te vragen: heb jij wel eens alcohol gebruikt? En zo ja, waarom? Wat voor antwoord je ook geeft op die vraag, hetzelfde kan opgaan voor wietgebruikers. Die "trieste lieden" veroorzaken zeer weinig problemen. En wat ze doen, doen ze hun eigen lichaam aan. Dat is een eigen keuze. Je mag het oneens zijn met zo'n keuze, maar ik vraag me af wie jij bent om te zeggen wat anderen wel en niet mogen nemen.

Reactie: (Dave)
4-4-2012, 10:40
@dan ik kom regelmatig bij de coffeeshop en zie regelmatig mensen die net van kantoor komen rustig de shop in lopen....@anton ik geef je hierbij groot gelijk. Dan ga maar eens een daggie bij de shop staan zie je het zelf ;)

Reactie: (Anton)
4-4-2012, 10:28
@Dan, lieve help wat een voor oordelen. Je zou nog verbaasd staan als je hoort wie er voor een jointje naar de coffeeshop gaan,dat zijn vaak hele normale werkende mensen. Ik vind jou triest, zo te lezen lijdt je aan tunnelvisie.

Reactie: (dan)
4-4-2012, 10:16
een normaal mens gebruikt deze troep niet.het zijn mensen die uit het dagelijkse leven geen voldoening halen.want ze hebben geen doel.en vervallen dus aan gebruik.trieste lieden.die ook nog eens het sociale leven ondermijnen!

Reactie: (Richard)
4-4-2012, 01:02
En, gaan we ook net zo streng worden met een alcoholprobleem wat vele malen meer doden en overlast veroorzaakt? Of is wiet alleen maar de boeman omdat het "maatschappelijk gevoelig" ligt? Iets met zwaar hypocriet en twee maten. Wees er trots op. Hoe zit dat met die nieuwe wet, gemeenten mochten toch zelf kiezen of ze de wietpas in gingen voeren? Weet iemand of Hoorn hiermee ingestemd heeft?