College wil verder met tunnel onder spoor

31-5-2012 B en W gebruikt inbreng Klankbordgroep Poort van Hoorn selectief

HOORN - Het College van B en W omschrijft het zelf als ”dankbaar gebruik maken van de reactie van de klankbordgroep Poort van Hoorn” maar in feite maakt B&W een keuze uit de suggesties en gaat vooral met de eigen plannen verder. Zo blijven de tunnels in het stationsgebied in de plannen en denkt B&W dat een snelle verplaatsing van het busstation niet haalbaar is. Eerst de noordzijde van het station ontwikkelen, vorige week nog door de oppositie in de Raad voorgesteld, wil B&W niet. Opvallend is wel dat de geplande ruimte vooor winkels van 12.000 m² naar 3.000 tot 5.000 m2 teruggaat. De gemeente erkent daarmee dat er de laatste jaren veel is veranderd qua winkelgedrag en conjunctuur en er veel minder behoefte is aan nieuwe winkels in het stationsgebied.

De Klankbordgroep Poort van Hoorn is vier maal bij elkaar geweest en zou in de visie van de gemeente alle partijen moeten vertegenwoordigen en zo voor ’inspraak’ moeten zorgen. Woensdag werden de leden van de Klankbordgroep voor hun inbreng bedankt en donderdag kwam B&W al met een reactie.

Volgens de gemeente ondersteunt de klankbordgroep veel ideeën en uitgangspunten, maar is ze ook met waardevolle suggesties en aanvullingen gekomen. B en W nemen naar eigen zeggen veel van die suggesties over, zoals de historische waardekaart, de meerwaarde van een ongelijkvloerse kruising met het spoor, het terugbrengen van de hoeveelheid winkels en het promoten van de parkeergarage onder Schouwburg het Park. B en W nemen de gedachte om eerst het stationsgebied-noord te ontwikkelen en pas daarna de infrastructuur aan te pakken niet over.

Op woensdag 30 mei vond in Schouwburg het Park de bijeenkomst plaats ter afronding van de werkzaamheden van de Klankbordgroep Poort van Hoorn. De groep bestond uit ruim 20 inwoners van Hoorn en vertegenwoordigers van organisaties en bedrijfsleven. Vier, volgens de gemeente levendige, discussies, tussen september 2011 en januari 2012, hebben geleid tot de notitie ”Reactie Klankbordgroep Poort van Hoorn”. Tijdens de overhandiging aan het college van B&W, op 9 februari, gaf wethouder Ronald Louwman aan dat het college met een reactie zou komen. Deze reactie is nu gereed en wordt onderdeel van de structuurvisie voor het gebied.

Historisch onderzoek
Overeenkomstig een aanbeveling van de Vereniging Oud Hoorn hebben B en W de historische elementen en structuren in het gebied vastgelegd in kaarten en luchtfoto’s. Daarop staan rijks- en gemeentelijke monumenten, de historische waterstructuren, het stratenpatroon en de monumentale bomen. Dit materiaal wordt aan de structuurvisie toegevoegd. De uitgangspunten voor het Stationsgebied-zuid zijn inmiddels beter afgestemd op aanwezige dan wel verdwenen historische kwaliteiten.

Verplaatsen busstation
B en W delen de mening van de klankbordgroep dat het verplaatsen van het busstation naar de njpenderoordzijde van het station wenselijk en onontkoombaar is. B en W betwijfelen echter of het mogelijk is deze verplaatsing snel te realiseren.

Opwaardering traverse
Net als de klankbordgroep zou het college de voetbrug ingrijpender willen opwaarderen dan nu gebeurt. Totale vervanging is vier jaar geleden onderzocht en niet haalbaar gebleken. Het college wil nog wel kijken naar cosmetische ingrepen. Op zich kan de brug de huidige voetgangerstromen verwerken en is de veiligheid verbeterd.

Ongelijkvloerse kruisingen met het spoor
De klankbordgroep ziet de meerwaarde van een ongelijkvloerse kruising met het spoor, maar twijfelt of de ingreep de investering echt waard is. Vooral als deze ten koste zou gaan van andere ontwikkelingen in Hoorn. Het college deelt de mening van de klankbordgroep, dat de aanpak van de infrastructuur niet alleen het belang dient van de binnenstad, maar van de hele stad. Het college gaat deze kostbare investering financieren uit de parkeeropbrengsten, dus niet uit de algemene middelen. Besluitvorming over de aanleg is uiteindelijk voorbehouden aan de gemeenteraad.

Fietsenstallingen
Het college deelt de mening van de klankbordgroep dat de fietsen die her en der rond het station staan gestald een rommelig beeld opleveren. Om dit beeld weg te nemen start binnenkort een handhavingsactie; er wordt bekeken of op langere termijn uitbreiding van het aantal stalplaatsen nodig is. Dat is nu niet het geval.

Verplaatsen ruimtevreters
Het is duidelijk dat in het gebied functies aanwezig zijn die onnodig veel ruimte in beslag nemen. Daarbij valt te denken aan het rangeerterrein. De klankbordgroep adviseert te kijken naar de mogelijkheden om ruimte te scheppen voor andere, hoogwaardige functies. Daarover zijn B en W in gesprek met partijen zoals de Museum Stoomtram Hoorn–Medemblik, NS en ProRail.

Verbeteren bereikbaarheid korte termijn
Op de bus- en treintijden hebben B en W weinig invloed. Het college heeft echter niet de indruk dat deze tijden onvoldoende op elkaar aansluiten. B en W zullen bij de verplaatsing van het busstation bij Provincie en NS aandringen op een goede informatievoorziening over de vertrektijden van bus en trein.
Wel gaat het college maatregelen treffen om het gebruik van de garage onder Schouwburg het Park te stimuleren.

Tijdelijke bestemmingen
De ideeën van de klankbordgroep over mogelijke functies binnen De Poort van Hoorn komen overeen met de voornemens van het college. Wat betreft tijdelijke functies hebben studenten van Hogeschool Amsterdam niet alleen de klankbordgroep maar ook B en W geïnspireerd. Het college is zeer enthousiast over de ideeën die de studenten naar voren hebben gebracht waar het gaat om tijdelijke bestemmingen en voorzieningen.

Detailhandel
Het college heeft net als de klankbordgroep twijfels over de mogelijkheden ten aanzien van detailhandelsvoorzieningen. Mede naar aanleiding van de reactie van de klankbordgroep is aan het bureau Decisio gevraagd de situatie nog eens te bekijken. Dit heeft geleid tot het verlagen van de uitbreiding van detailhandel van 12.000 m² naar 3.000 tot 5.000 m2.

Volgorde
De gedachte om met de ontwikkeling van het stationsgebied-noord te beginnen in plaats van met de aanpak van de infrastructuur lijkt aantrekkelijk. Het is de vraag of het de problemen op het wegennet wegneemt. Dat laat het college nog onderzoeken. Het college is in gesprek met de betrokken partijen over de ontwikkeling van het stationsgebied-noord: NS, Ahold en de stichting Museum Stoomtram Hoorn-Medemblik. Nu al is duidelijk dat dit een complexe opgave is die een zeer lange voorbereidingstijd gaat vergen. B en W zien geen aanleiding om de volgorde te wijzigen.