Hoornse aanbesteding krijgt volle laag

18-6-2012 ”GeenStijl geeft gemeente Hoorn gouden tip”

HOORN - In een kritisch artikel op de site GeenStijl.nl krijgt een aanbesteding voor kantoormeubelen voor de brandweer in Hoorn veel kritiek. Onder de titel ”GeenStijl geeft gemeente Hoorn gouden tip” adviseert de site om eens uit te kijken naar tweedehands stoeltjes...

De eisen die Hoorn aan de leverancier (bv 15 jaar onderdelen naleveren) en de kantoormeubels (sommige stoelen met elektrische hoogteverstelling en display) stelt, lijken ook wel erg hoog. En velen zullen in deze tijden van bezuinigingen verbaast zijn over de uitgangspunten voor deze aanbesteding. Er worden overigens 30 bureaus, 5 tussenschotten, 100 bureaustoelen, 10 lage kasten, 100 vergaderstoelen, 8 bedden, 8 kledingkasten en 8 stoelen besteld bij de winnaar van de aanbesteding. De bedden zijn bestemd voor de brandweerlieden die ’s nachts op de kazerne verblijven: ”Vanwege 24-uurs diensten moet er in de brandweerkazerne op de Nieuwe Wal slaapkamers worden ingericht. Dit zijn eenvoudig ingerichte kamers.”

Behalve bedden worden ook vergader- en relax stoelen voor de brandweerkazerne gezocht: ”Voor de brandweerkazerne op de Nieuwe Wal zijn we op zoek naar nieuwe vergaderstoelen. Deze moeten dezelfde uitstraling hebben als de vergaderstoelen in de nieuwe kazerne op de Oude Veiling in verband met het eventueel uitwisselen van stoelen. Voor de medewerkers die 24-uurs dienst draaien zijn we op zoek naar relaxstoelen.” Aldus de aanbesteding. Dus omdat er in de nieuwe brandweerkazerne nieuwe stoelen zijn gekomen, moeten op de ’oude’ brandweerkazerne nu ook dezelfde nieuwe stoelen komen.
De stoelen worden blijkbaar tussen de kazernes geregeld uitgeleend.

Lees hier het artikel van GeenStijl.nl:

GeenStijl geeft gemeente Hoorn gouden tip
Aanbestedingsregels zijn vaak te zot voor worden, met name als ze door Europa gedicteerd worden. Zie ook de gemeente Hoorn. Daar wil men het gemeentehuis en de brandweerkazerne opnieuw inrichten. De brandweerkazerne, daar zeggen we niks over. Brandweermannen zijn helden en verdienen het beste van het beste. Maar van de aanbesteding van het luxueuze kantoormeubilair voor het gemeentehuis wordt een heuse wedstrijd gemaakt. Check die gunningsleidraad (PDF-alert). Vijf ondernemers die een proefopstelling mogen maken, waaruit een driekamp van de drie beste te voorschijn komt. Maar niet te goedkoop, he! Want een ambtenaar zit immers van 9to5 half tien tot half vijf op zijn stoel en achter zijn bureau zuurstof te verspillen en eist dan het graag het grootste comfort op gemeenschapskosten. Behalve dan voor die vijf procent lichamelijke freaks bij de gemeente Hoorn die aan geen enkele menselijke maatstaf voldoet qua stoel. Geluidsloos elektrisch verstelbare bureautafels met een display voor de hoogte-indicatie FOR THE WIN! O ja, en om er zeker van te zijn dat kleine ondernemers geen enkele kans maken (buiten de ervaringseisen), moeten alle onderdelen van al het meubilair nog zeker vijftien jaar nageleverd kunnen worden. Toe maar. Hoe dan ook, het is een orgie van dure, bureaucratische, ondernemers hatende regelneukerij, deze aanbesteding. En dit is nog maar één aanbesteding van zomaar een gemeente. Zo zijn er talrijke. Terwijl het zoveel makkelijker kan. Er staan een miljoen bureaustoelen op Marktplaats en 500k bureaus op Speurders. Wacht, we helpen even mee: als ze snel zijn kan de gemeente Hoorn hierrr bieden en voor goedkoop containers vol kantoormeubilair aanschaffen voor weinig. Tel uit je winst.

 
Klik op onderstaande link voor het artikel inclusief links en reacties:

Reacties
Reactie: (Marloes (gemeente Hoorn))
20-6-2012, 15:27
Ook een gemeente is een bedrijf waar gewerkt wordt en materiaal af en toe aan vervanging toe is. Wij begrijpen de zorgen dat belastinggeld verkwist wordt. Dit is iets wat ook wij niet willen. Daarom zoeken wij betrouwbare leveranciers die een reële aanbieding doen en die ook nog lange tijd onderdelen kunnen leveren, zodat als alleen een zitting kapot is niet meteen een nieuwe stoel nodig is. Bureaus die vervangen moeten worden willen wij gemakkelijk in hoogte kunnen verstellen zodat meer mensen van hetzelfde bureau gebruik kunnen maken en we minder werkplekken nodig hebben, dat is efficiënter en goedkoper. Wij hebben een openbare Europese aanbesteding uitgeschreven (daar ben je als gemeente overigens aan gebonden) om een raamcontract met 3 leveranciers te kunnen sluiten voor de komende vier jaar. Meubilair dat in de komende 4 jaar aan vervanging toe is, kunnen we dan bij een van deze leveranciers bestellen. Bedrijven die inhoudelijk interesse hebben in de aanbesteding kunnen via www.aanbestedingskalender.nl contact opnemen. Hartelijke groet, Marloes

Reactie: (jacques)
20-6-2012, 09:55
Lekker belangrijk zeg, het is gewoon een eisenlijst die door elke gemeente gebruikt wordt. Daarbuiten als jezelf wat koopt wil je toch ook gewoon kwaliteit. Ga echt nieuws zoeken zeg, stelletje kakkerlakken.

Reactie: (lies p)
19-6-2012, 12:28
Ik bedoel de brandweerman/vrouw op de werkvloer, welke na een nare ervaring de tijd moet hebben om zo comfortabel mogelijk zijn adrenaline weer op pijl moet brengen, dat daar geen misverstanden over zijn. De man/vrouw op kantoor kan het zeker met een goede 2e hansdmeubel doen.

Reactie: (lies p)
19-6-2012, 12:04
Als brandweerman/vrouw komt het ook voor dat er "soms" een of meerdere dagen (GELUKKIG) niets te doen is, daar zit je dan de hele dag te niksen. Naar mijn mening moet die tijd voor de brandweerman/vrouw zo prettig mogelijk zijn en mag wat kosten ook.

Reactie: (Marietje)
19-6-2012, 11:03
Goed lezen @Lizz dan ontdek je dat de bedden niet bestemd zijn voor het gemeentehuis maar voor de brandweer, mag het dan wat jou betreft wel? Brandweermensen zijn onze helden die hebben wat mij betreft een streepje voor. Maar of het dan nodig is om zulk duur meubilair aan te schaffen is een tweede. De noodzaak daarvan voor het gemeentehuis ontgaat mij volkomen.Vraag me af wie dit bedacht heeft, de gemeentesecretaris? Die gaat toch over dat soort dingen? Kan iemand mij dat vertellen?

Reactie: (Koekie)
19-6-2012, 09:52
Gemeente Hoorn hoort deze meubels bij Hoornse ondernemers aan te schaffen, zo stimuleren en gunnen ze hun eigen Hoornse ondernemers deze financieele uitgaaf. Misschien iets voor de heren ambtenaren om over na te denken, maar ze hadden ook zelf op het idee kunnen komen

Reactie: (Daniel)
19-6-2012, 08:00
Lizz werkt voor de gemeente? Dezelfde gemeente die ondernemers de wind uit de zeilen neemt door extra belastingen te heffen als het terras 1 cm groter is. die gemeente gaat nu gewoon door met geld over de balk gooien...

Reactie: (giacomo)
18-6-2012, 21:00
@pinjo, lessen "begrijpend lezen" gemist op de basisschool? Doe het nog eens lezen en dan opnieuw reageren!

Reactie: (Lizz)
18-6-2012, 20:22
De gemeente Hoorn gaat o.a. 8 bedden aanbesteden vanwege het hoge aantal zwangere medewerkers. Kunnen ze even gaan liggen als ze vermoeid zijn. Zwangeren hebben recht op extra rustmomenten. Of zullen de bedden zijn voor de mensen van de gladheidsbestrijding die met man en macht werken om de wegen sneeuwvrij te houden bij nacht en ontij. Kunnen ze tussen het rijden van de strooiroutes door even een momentje liggen om nieuwe energie op te doen!

Reactie: (Pino)
18-6-2012, 20:02
En dit gaat alleen nog maar over decbrandweer.