Mag liegen in verkiezingstijd?

28-2-2014

COLUMN
Het lijkt er nu toch echt op dat ‘een leugen om bestwil’ mag als de verkiezingen in aantocht zijn! Anders moet ik toch echt opgenomen worden want het wordt met de dag gekker. Alles lijkt te mogen als we maar genoeg stemmen binnenhalen. Welkom bij de verkiezingen in Hoorn.

Zelfs voorlichters doen inmiddels mee met het politieke spelletje. Ik zie zojuist een opmerking van “De Gemeente Hoorn” op Facebook: “De toegangsweg maakt ruimte voor een fiets- en wandelboulevard en nieuwe kwalitatieve ontwikkelingen in het stationsgebied.” Huhhh? Leest u hem nog een keer? Waarom moest er ook al weer een autotunnel komen?

Jarenlang werd ons voorgehouden dat dat lange wachten (enkele minuten) voor de spoorbomen op het Keern echt niet meer kon. Nu, enkele weken voor de verkiezingen, is het verhaal van politici en voorlichters zomaar anders. De VVD plaatst advertenties om een openbaarvervoer-petitie te tekenen, VVD en VOCHoorn (en dus ook voorlichter) hebben de mond vol van een “veilige fiets- en wandelboulevard”, etc. De wereld op z’n kop. Hallo daar! Jullie horen voor de automobilisten op te komen hoor!

Hoe kan het dat we er nu zomaar enkele ‘groene’ partijen bij hebben gekregen? Waarom zijn bepaalde partijen nu zomaar begaan met het veilig fietsen van scholieren? Waarom moet Hof van Hoorn nu verbonden worden met de binnenstad, terwijl we het recent nog als een bedreiging van de binnenstad zagen? Er is maar één verklaring. Het is verkiezingstijd en dan mag alles.

In verkiezingstijd is iedereen zomaar voor cultuur, zand, boulevard aan onze kust. De afgelopen jaren hebben ze alle plannen laten verzanden, wilden ze er geen cent voor uittrekken en nu zijn ze allemaal voor… Enkele weken voor de verkiezingen komen zomaar meer mooie plannetjes tevoorschijn. Voilà: Een Westfries Centrum voor de Kunsten, wethoudertje blij, …. Toevallig ondersteunt die Hoog Catharijne-blokkendoos vol samengeperste cultuur ook nog eens dat Poortje van Hoorn. Een plan dat er komt opdat onze jeugd veilig kan fietsen van A naar B. Echt waar hoor. In verkiezingstijd wel.

Terwijl we niet weten hoe we binnen onze Hoornse cultuur het hoofd boven water moet houden, we niet eens hebben gevraagd of Westfriesland wil meebetalen aan zijn Westfries Centrum voor de Kunsten opdat we er niet weer bij inschieten zoals bij schouwburg en Blauwe Schuit.

En verstoppen we onze bibliotheek op de 3e verdieping, ja veel laagdrempeliger dan de huidige locatie… En zeggen we maar dat de Stoomtram er ook intrekt terwijl ze juist geld hebben ontvangen voor een uitbouw aan hun ‘historische’ stationsgebouw… Alles is goed, alles is voor de Poort van Hoorn. Opdat onze jeugd veilig fietst.

We liegen verder met tekeningen die een oneerlijk beeld geven. In verkiezingsprogramma’s staan scholen die niet in het Missiehuis komen. Met singels die niet worden aangelegd voor het station. Het is verkiezingstijd, alles mag. En als u straks door die ene tunnel, sorry onderdoorgang, rijdt, denk dan wel aan al die fietsende scholieren die nu eindelijk levend thuis danwel op school arriveren. Omdat u met uw auto een stukje om wilt rijden, redt u deze levens! Dankzij de Hoornse politiek.

Hans Stuijfbergen

Reacties
Reactie: (gerard vd draai)
4-3-2014, 19:35
@gemeente Hoorn: dank voor uw reactie.

Reactie: (E vd Beek)
4-3-2014, 18:31
@Gemeente Hoorn U schrijft: "De fietstunnel bij de Provincialeweg is volgens onze schetsontwerpen geen probleem." Dat gold ook voor de schetsontwerpen van de fietsbrug van 2005, neem ik aan? En is er al een schikking getroffen met De Egel Banden en met de bewoners van de huizen langs 't Keern?

Reactie: (Gemeente Hoorn)
4-3-2014, 16:20
@gerard vd draai: Complimenten voor uw uitvoerige antwoorden. U heeft nog 2 zaken genoemd waar we iets verder op in willen gaan: 1. De reserve parkeren en infra Feitelijk heeft u gelijk. Het is aan de gemeenteraad om te bepalen of het parkeergeld naar deze reserve gaat, of dat het geld naar de algemene middelen moet doorstromen. Echter, op 13 december 2011 heeft de voltallige gemeenteraad, uitgezonderd de PvdA, besloten om deze reserve op deze manier in te richten en te gebruiken. Dat betekent dus dat het op dit moment niet mogelijk is om ander beleid te betalen uit deze pot. 2. Ook hier heeft u gelijk. 59 mln is het bedrag na 60 jaar incl rente en kosten, maar exclusief geldontwaardering. In zekere zin doet dit het project iets te kort. Als je geldontwaardering meerekent kom je na 60 jaar op een lager bedrag dan 59 mln euro.

Reactie: (Gemeente Hoorn)
4-3-2014, 15:58
@evdbeek De fietstunnel bij de Provincialeweg is volgens onze schetsontwerpen geen probleem. Er bestaat bij ons geen twijfel of dit mogelijk is. De helling is ook geen probleem, want de Provincialeweg gaat omhoog, waardoor het voor fietsers en wandelaars veel meer het gevoel van een doorgaande route is.

Reactie: (Gemeente Hoorn)
4-3-2014, 15:52
@judith Misschien is de uitleg van ons antwoord wat letterlijk. Dit is hoe het zit: Er is een lijst, daar staan wij op en uit een gesprek met het Ministerie en ProRail blijkt dat de Hoornse overweg hoog scoort. Daaruit maken we op dat we een goede kans maken op de 6 mln euro Rijkssubsidie.

Reactie: (E. vd Beek)
4-3-2014, 12:19
En opnieuw worden we wijzer door wat burgers hier op Hoorngids melden en elders op de social media dan wat we in de krant lezen of vernemen via de gemeentevoorlichting...

Reactie: (Jeroen Vogel)
4-3-2014, 11:56
@Jan, het is niet zozeer de breedte van de tunnel, het gaat om de lengte van de hellingen. Deze zijn al snel dertig meter. De huizen op de hoek van het Keern zouden dan hun voortuin zien uitkomen op een afgrond met een stalen railing.

Reactie: (Jan van Leek)
4-3-2014, 11:31
De fietstunnel bij Vredehofstraat is ruim 6 meter breed. Dat zou toch ook moeten passen bij het Keern?

Reactie: (Jeroen Vogel)
4-3-2014, 10:30
Nee, precies. Dus moet eerst het Keern worden gewijzigd. Dat moge duidelijk zijn. Maar of je daarvoor een tunnel in de C-weg moet graven, betwijfel ik. Je kunt ook de C-weg laten hellen naast het spoor in de aanloop naar een brug en de brug laten aanlanden aan de andere zijde op het Keern, waar wel genoeg plaats is. Dan behoud je alleen een spoorwegovergang voor fietsers.

Reactie: (E vd Beek)
4-3-2014, 09:59
@Jeroen Vogel Ik zou op die plek ook graag een fietstunnel zien, of een fietsbrug. Maar net als jij ben ik een leek, en ik hoor anderen roepen dat het misschien helemaal niet kan op die plek.

Reactie: (Jeroen Vogel)
4-3-2014, 09:36
Kom op, @Erik. Zelfs een leek kan zien dat je geen fietstunnel tussen de woningen en de rijbanen kunt proppen. En van deze ene tunnel zeg ik: ja, gaarne. Ik heb daar menig ongeluk zien gebeuren. Scooter tegen brugklasser, scooter tegen brommer. Nog even dreigen met een vuistslag, dan toch maar volwassen gegevens uitwisselen zonder tussenkomst politie... Daarnaast is het ook beter voor de doorstroming als dit kruispunt voor traag verkeer wordt weggemoffeld onder het wegdek.

Reactie: (E vd Beek)
4-3-2014, 09:05
Gemeente Hoorn, Graag ontvangen wij nog een reactie van u over de inpasbaarheid van de fietstunnel op het kruispunt 't Keern met de Provincialeweg. Daarover zijn namelijk wat twijfels.

Reactie: (Judith de Jong PvdA)
3-3-2014, 23:50
@gemeente hoorn Ik ben wel verbaasd om te lezen dat u schrijft dat Hoorn heel hoog staat op de lijst met overwegen voor de rijkssubsidie. Want op een vraag van de PvdA hierover kregen we het antwoord dat we niet zijn ingedeeld, met andere woorden, er zou geen sprake zijn van een plek van de Hoornse overweg op de lijst. Zie ook het antwoord hieronder dat ok als raadslid kreeg. Weet u meer, op welke plek staat Hoorn voor de rijkssubsidie? Vraag 2: Als dat wel het geval is, op welke plek staat Hoorn dan? Reactie: Voor zover wij weten zijn de overwegen in het programma niet ingedeeld naar wenselijkheid van opheffen. Het ministerie en ProRail hebben in het gesprek wel aangegeven dat deoverweg Keern wat dat betreft “hoog scoort”.

Reactie: (Gemeente Hoorn)
3-3-2014, 17:27
@renata Kennelijk heeft u geen weet van het werk van onze woordvoerders. Zij leggen uit waarom de gemeente (lees: college) doet wat ze doet. Gevraagd en ongevraagd en op elk medium dat daarom vraagt. Kortom' wij doen gewoon ons werk. Dat doen wij voor elk college, blauw, geel, rood of paars. Als aspirant raadslid zult u weten dat het niet de woordvoerder is die de boodschap bepaalt, maar de politiek. En het is ook niet aan de woordvoerders om te anticiperen op de boodschap van een nieuw college.

Reactie: (Renata Gravendijk Hoorns Belang)
3-3-2014, 15:40
Die fietstunnel past waarschijnlijk niet eens heb ik ergens gelezen. Dit ivm de kelder bak van BCC. En ja Egel banden is straks niet meer bereikbaar voor vrachtverkeer. Dat wordt een probleem en zal opgelost moeten worden op een manier dat Egel banden er geen nadeel van ondervindt. Maar zover is het gelukkig nog niet. Eerst maar eens de verkiezingen afwachten. Dan weten we of deze plannen doorgaan of niet @gemeente Hoorn. Ik hoor u steeds het plan verdedigen, dat is wat anders als informatie geven. Het lijkt me juist beter voor u als voorlichter van de gemeente slechts als balie van de gemeente te fungeren, niet meer en niet minder. Wil iemand info, geef die info. Ontstaat er een discussie over het wel of niet goed vinden van iets, verwijs ze dan door naar de juiste mensen. Laat de betrokken partijen zelf hun overtuiging verdedigen....voor of tegen. Houdt u zich aub bij het slechts geven van algemene info. Ik weet het: social media is nieuw en voor iedereen wennen, ook voor officiële instanties zoals u.

Reactie: (A.Balk)
3-3-2014, 14:43
Ach en daarnaast het probleem met de kelder en fundering van het kop-gebouw, ook dat ligt in de weg.

Reactie: (E. v.d. Beek)
3-3-2014, 12:35
Heb inmiddels van alle kanten te horen gekregen dat het nog moeilijk zal worden een fietstunnel aan te leggen op de kruising van 't Keern met de Provincialeweg. De Egel Banden staat in de weg, en de bewoners van de aanpalende huizen hebben al een duidelijk 'nee' laten horen. Eerlijk waar gelogen beste ouders van fietsende scholieren: Stem op een partij voor de autotunnel en u krijgt er gratis een fietstunnel bij.

Reactie: (E. v.d. Beek)
3-3-2014, 09:31
@Gerard vd Draai Dank je voor je uitleg waarom de fietsbrug er destijds niet is gekomen. Het roept wel een nieuwe vraag op: Als die fietsbrug bij 't Keern destijds niet was in te passen, geldt dan niet hetzelfde voor fietstunnel? Dan krijgen we straks te horen: Sorry kiezers, we wilden jullie een autotunnel en een fietstunnel geven, maar die laatste bleek niet inpasbaar. .

Reactie: (gerard vd draai)
2-3-2014, 17:55
@E vd Beek: die fietsbrug over de Provincialeweg (uit de tijd van Cilia van Weel) is niet doorgegaan omdat: - een brug meer kost dan 2,7 miljoen - de provinciale subsidie tbv de brug is komen te vervallen (moest voor een bepaalde datum benut zijn) - een brug fysiek helemaal niet past naast de rijstroken van het Keern en het Kopgebouw. Dit zijn althans de zaken die mij bijgebleven zijn uit de media in die tijd. Ik weet natuurlijk niet of de ambtelijke organisatie toen achter de schermen al met de tunnel bezig was, en er dus drogredenaties gebruikt zijn om het brugproject stop te zetten

Reactie: (gerard vd draai)
2-3-2014, 17:45
@gemeente Hoorn. Ik zie in uw verhaal twee vreemde elementen. Allereerst suggereert u dat de opbrengsten van de parkeerbelasting alleen aan parkeren en infrastructuur besteed mogen worden. Dat is niet waar. Parkeerbelasting mag op basis van artikel 25 van de Gemeentewet geheven worden voor parkeerregulatie. Dat wil zeggen: voorkomen dat ergens te veel auto's komen te staan. De parkeeropbrengsten vormen vervolgens een algemeen dekkingsmiddel van de gemeente dat overal voor ingezet mag worden. De gemeenteraad in Hoorn heeft ervoor gekozen de opbrengsten in de reserve parkeren en infrastructuur te storten, maar dit hoeft niet. En nu dit wel gebeurd is, is er geen enkele verplichting dit geld voor die doelen te gebruiken. Het staat de gemeenteraad vrij om geld uit reserves voor ieder doel te gebruiken dat de raad goedkeurt; het geld mag ook alsnog aan de algemene middelen toegevoegd worden. Dat geldt in principe voor alle reserves, met uitzondering van de reserves die opgebouwd zijn uit gelabelde gelden (rioolrechten mogen bijvoorbeeld echt alleen voor de riolering gebruikt worden). Ten tweede valt me op dat u in uw berekening van de 59 miljoen wel de rente meerekent, maar niet de geldontwaarding. Dat klopt niet. Als u de rente die u over 60 jaar betaalt meerekent, dient u ook de geldontwaarding mee te rekenen. Een miljoen is over twintig jaar immers minder waard dan nu. Een aflossingstermijn van een miljoen over een lening kost over twintig jaar dus relatief minder dan nu. As u de kosten van het totale project wilt benoemen, dient us dat te doen als Netto Contante Waarde prijspeil 2014. Dat bedrag zal dan weer minder dan 59 miljoen zijn, als dit bedrag tenminste verder wel alle financiele componenten omvat.

Reactie: (Juliette Schouten)
2-3-2014, 11:13
Maar gemeente Hoorn, waarom staat op posters dat de tunnel en weg een gezin 2500 euro gaat kosten? Dat is dus niet zo volgens u?

Reactie: (Gemeente Hoorn)
2-3-2014, 08:35
@juliette Dit geld komt niet uit de begroting, maar uit de reserve parkeren en infrastructuur. De naam zegt het al, deze pot is bedoeld voor investeringen in parkeervoorzieningen en infrastructuur. Die is niet bedoeld voor armoedebeleid of andere zaken.

Reactie: (Gemeente Hoorn)
2-3-2014, 08:31
@renata Wij doen het hele jaar door aan voorlichting, niet alleen in verkiezíngstijd. En al die tijd is onze boodschap hetzelfde geweest; veiligheid, bereikbaarheid en kwaliteit. Verder beperken wij ons tot de feiten en de uitleg over standpunten beleid en plannen van het huidige college. Daarnaast impliceert u dat wij opportunistisch argumenten wisselen, dat is niet het geval. En het zou u sieren als u dat terugneemt.

Reactie: (Juliette)
1-3-2014, 16:38
Ik las dat het geld voor de tunnel geleend moet worden. Een lening krijg je toch alleen als het plan goed is?

Reactie: (Bert Laan)
1-3-2014, 16:29
Dank voor de nuance, Matthijs.

Reactie: (Matthijs Wolff)
1-3-2014, 16:13
Jokkebrok. Geen leugenaar Bert. Wel goed citeren.

Reactie: (Bert Laan)
1-3-2014, 15:58
Aaah, daar zijn ze weer: de jongens van de "nuance'. D'66 , de partij wiens leden tegenstanders van de tunnel van meet af aan "zand in de machine -strooiers" hebben genoemd, die later zelfs verder gingen door - in ieder geval tegen mij - de termen "populist" en "leugenaar" te gebruiken. Die partij dus, die vraagt opnieuw om nuance. Wees op uw hoede , mensen.

Reactie: (Sebastiaan Hol)
1-3-2014, 13:24
Citaat: "(...) We praten inderdaad al jaren een tunnel onder het spoor, maar sinds de Taskforce Ruimtewinst in 2008 hebben die plannen een wezenlijk andere richting gekregen. Toen werd nog eens duidelijk dat we het stationsgebied als geheel moet ontwikkelen, en niet steeds postzegeltjes, maar een visie voor het totaal. En die visie bevat heel veel meer dan alleen een toegangsweg, maar maakt juist duidelijk wat de kansen zijn voor het stationsgebied als je daar kwalitatieve ontwikkelingen mogelijk maakt." Het probleem is dat de structuurvisie voor de Poort van Hoorn juist als 'postzegel' is opgeschreven. Ik zie geen enkele goed doordachte samenhang met de Structuurvisie voor geheel hoorn. En er is al helemaal geen afstemming van de plannen (bovendien achterhaald, want de assist van de Taskforce is van vóór de Kredietcrisis, en de Kantorencrisis was al bezig en is structureel) met ontwikkelingen in de regio. Er zijn kansen voor ontwikkeling van stationsgebieden, maar dat betreft stationsgebieden die als verkeersknooppunt veel méér voorstellen dan hier in Hoorn, denk aan plaatsen in de Randstad, of langs internationale verkeerslijnen. Hoewel ook Utrecht nu bouwt voor kantorenleegstand en Arnhem al tien jaar voort moddert met de ontwikkeling van haar stationsgebied.

Reactie: (E. v.d. Beek)
1-3-2014, 11:57
Gemeente Hoorn, Ik heb van u nog geen antwoord op mijn vraag waarom er geen veiligere fietsroute mogelijk is zonder autotunnel en Carbasiusweg. De gemeente heeft zelf in 2005 een plan naar voren gebracht voor een fietsbrug over 't Keern. De kosten voor de aanleg werden destijds geschat op 2,7 miljoen.

Reactie: (Juliette)
1-3-2014, 11:48
Gemeente Hoorn, Dit plan kost 2500 euro per huishouden. Weet u eigenlijk wel hoeveel mensen er al in stille armoede leven? Zouden jullie daar niet eens wat aan gaan doen ipv die haastige Hollanders te willen gaan verwennen met zo een tunnel? Jullie als gemeente zouden jullie moeten schamen! Is erg hoor als je je huis wordt uitgezet, naar de voedselbank moet, enz. Toon eens wat meer empathie naar die mensen toe en laat dit plan varen.

Reactie: (Renata Gravendijk Hoorns Belang)
1-3-2014, 10:58
@gemeente Hoorn. Ik zou het op prijs stellen nogmaals dat u zich beperkt tot alleen het geven van voorlichting en niet uw reacties aanpast aan de fase van de verkiezing campagne. Ik denk hierbij ook aan de 3 pagina's full color campagne over de PvH in een krant. Ik vraag me oprecht af of u net zo fel het standpunt van het nieuwe college straks zult verdedigen indien deze besluit de plannen van de Poort van Hoorn NIET door te laten gaan. Indien u op deze wijze doorgaat maakt u zich als gemeente erg ongeloofwaardig. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Verder ga ik niet op de inhoud van deze plannen in. Daar is al voldoende over gezegd.

Reactie: (Arthur Helling - D66)
1-3-2014, 10:46
Hier even de juiste link: http://hoorn.d66.nl/2012/11/27/d66_ziet_niets_in_plannen_oppositie_en_zegt_duidelijk_ja_tegen_investeren_in_nieuwe_verbinding_naar_binnenstad/

Reactie: (Arthur Helling - D66)
1-3-2014, 10:37
@Hans Liegen is niet goed, niet in verkiezingstijd, niet buiten verkiezingstijd en zelfs niet buiten de politiek. Ik was niet van plan te reageren, maar omdat een aantal leden van mijn partij zich nogal op hun oprechtheid en integriteit voelen worden aangesproken door jou, toch even een reactie. Wij accepteren overigens je persoonlijke mening volledig en ook dat je je eigen forum daarvoor gebruikt. Weliswaar noem je vooral VVD en VOC Hoorn, maar indirect spreek je ook andere partijen aan en dat voelt niet goed. D66 is steeds heel duidelijk en consequent geweest over haar afwegingen en beweegredenen in het dossier Poort van Hoorn. Dat de vestiging van Werenfridus (vooralsnog) niet door gaat is pas twee weken bekend. Je kunt ons niet verwijten dat we dat dat als argument in ons verkiezingsprogramma van december vorig jaar hebben staan. Ook onze stadskrant was helaas net gedrukt. Verder blijven er vol op argumenten over en D66 heeft daarbij altijd benadrukt als groene partij dat wij de fietsverbinding heel belangrijk vinden, alsmede het verbinden van de binnenstad met die van de Blauwe Berg en andere gebieden. Wij "schuiven" dus helemaal niet met argumenten. Het zou je sieren iets meer nuance aan te brengen in je berichtgeving. Als bewijs bijgaande bijdrage op onze website van 1,5 jaar geleden: http://hoorn.d66.nl/2012/11/27/d66_ziet_niets_in_plannen_oppositie_en_zegt_duidelijk_ja_tegen_investeren_in_nieuwe_verbinding_naar_binnenstad/ Ik weet dat je een groot hart hebt voor de stad en dat je in je bijdragen het beste voor hebt. Maar probeer ook enige ruimte voor nuance te houden.

Reactie: (Gemeente Hoorn)
1-3-2014, 10:35
@renata Kennelijk is de structuurvisie Poort van Hoorn aan je voorbij gegaan. Daar staat precies in waarom we dit doen en willen. We praten inderdaad al jaren een tunnel onder het spoor, maar sinds de Taskforce Ruimtewinst in 2008 hebben die plannen een wezenlijk andere richting gekregen. Toen werd nog eens duidelijk dat we het stationsgebied als geheel moet ontwikkelen, en niet steeds postzegeltjes, maar een visie voor het totaal. En die visie bevat heel veel meer dan alleen een toegangsweg, maar maakt juist duidelijk wat de kansen zijn voor het stationsgebied als je daar kwalitatieve ontwikkelingen mogelijk maakt. Dat is precies waar de Poort van Hoorn over gaat en dus niet alleen 'de tunnel', en zeker niet alleen een paar minuten wachttijd voor het spoor. @frank Die 49 mln euro is wat toegangsweg met viaduct en fiets-en wandelboulevard met 2 tunnels kost. 59 mln euro is het bedrag incl rente en aflossing na 60 jaar. De 32 miljoen euro die je noemt ging alleen maar over de aanleg van de Carbasiusweg. Dit is dus geen gestunt met cijfers. We gaan gewoon meer doen, en dat kan dus binnen dezelfde maximale jaarlijkse kapitaalslast van 1,7 mln euro, minder dan 1 procent van de gemeentelijke begroting. Van die 49 mln euro betalen provincie, prorail en rijk 12 miljoen euro. Je hebt gelijk als je zegt dat de Rijksbijdrage nog niet 100% zeker is. Je hebt geen gelijk als je zegt dat de kans daarop heel klein is. Sterker nog, we staan heel hoog op de lijst en alle gesprekken die we tot noch toe hebben gehad, zijn zeer positief verlopen. Mocht de Rijksbijdrage niet doorgaan, komen we gewoon terug naar de gemeenteraad, zoals dat hoort. En tot slot, het idee dat dit geld beter benut kan worden wordt nog wel eens gebruikt om de indruk te wekken dat dit parkeergeld ook zomaar gebruikt kan worden voor andere doeleinden. Dat is niet zo. Dit geld dat de automobilisten betalen gaat in een pot die heet 'reserve parkeren en infrastructuur'. De naam zegt het al, die is bedoeld voor wegen, verkeersknooppunten en parkeervoorzieningen en niet voor sociaal beleid, of economisch beleid. Op zich logisch, want parkeergeld is bedoeld om verkeer te reguleren, en niet als middel heel andere plannen te bekostigen. Wil je de nieuwe toegangsweg niet, dan kun je er een andere weg voor aanleggen of verbeteren.

Reactie: (Paul Timmermans)
1-3-2014, 10:21
Het liegen beperkt zich niet tot de verkiezingstijd, was dat maar waar.

Reactie: (F. Wiggers)
1-3-2014, 09:54
Gemeente Hoorn jokt weer dat het gedrukt staat. Lees maar even mee ... ''De Carbasiusweg plus fiets- en wandelboulevard met 2 fietstunnels kosten 49 mln, waarvan 12 mln door derden wordt betaald. 37 mln euro dus''. Om te beginnen is de genoemde 49 miljoen niet correct. Men sprak hiervoor immers aldoor van 59 miljoen. En daarvoor was het tijdenlang 32 miljoen. Men stunt maar wat met de getallen. De genoemde 12 miljoen aan bijdragen is royaal overdreven. Hoe zit dat? De Provincie zegde een bedrag toe. Vijf miljoen om precies te zijn. Prorail ''zegde ook een bedrag toe''. Een paar ton. Niet meer dan dat. En een paar is in mijn beleving niet meer dan twee- tot drie. En dat is niet in cash, maar voor dat bedrag ruimen zij hun eigen troep op (spoorwegovergang Keern). Daar ontvangt de gemeente dan geen factuur van (...). Krom he? We hebben het dus niet over een bijdrage in de zin van geld. Dan is daar een Rijksbijdrage. Een aanvraag. Voor zes miljoen. Een AANVRAAG. Die dus nog kan worden afgewezen. Of gekort, tot een bedrag van 2 ton. Of drie. Of twee miljoen. Maar die zes miljoen gaan we zeker niet ontvangen. Het geld moet uit een speciale pot komen. Het Rijk heeft daarbij een prioriteitenlijst gemaakt. Hoorn staat bijzonder laag op die lijst. Het volle aangevraagde bedrag zal zeker niet worden toegekend. Kortom: Hoorn schetst een mooi financieel plaatje. Het plaatje rammelt. Die tunnel gaat ons handenvol geld kosten. Geld dat wij veel beter kunnen benutten in plaats van in een bodemloos gat te steken.

Reactie: (Renata Gravendijk Hoorns Belang)
1-3-2014, 00:32
@ Gemeente Hoorn, met uw laatste reactie bevestigt u wat Hans hierboven stelt. Ineens is die paar minuten tijdwinst maar een leuke bijkomstigheid? Tot het bericht van februari was dat juist zo belangrijk!!! Ik zie nog het filmpje van wethouder Louwman voor me bij de spoorwegovergang op het Keern uitleggend hoe belangrijk het is die wachttijd daar op te lossen. De verkiezingen komen eraan, de voorstanders van de tunnel merken weerstand, grote weerstand en ineens is fietsen belangrijker geworden??? Uw reacties vind ik geen voorlichting meer, maar campagne!

Reactie: (Gemeente Hoorn)
1-3-2014, 00:29
@dominique Verder is het goed om te weten dat de toegangsweg alleen geen 59 mln euro kost. De Carbasiusweg plus fiets- en wandelboulevard met 2 fietstunnels kosten 49 mln, waarvan 12 mln door derden wordt betaald. 37 mln euro dus. We betalen dit uit de parkeeropbrengsten, die bedoeld zijn voor verbeteringen aan infrastructuur en parkeervoorzieningen, en dus niet voor ander beleid oid. Dat kost dan in 2019 1,7 mln euro, en daarna neemt dit bedrag elk jaar een beetje af totdat het nul is. Om het in perspectief te zetten: 1,7 mln euro is minder dan 1% van de gemeentelijke begroting, en dat is dus het maximale bedrag dat we hieraan uitgeven.

Reactie: (Gemeente Hoorn)
1-3-2014, 00:21
@dominique Wat we daarmee bedoelen is dat het niet mogelijk is om de fietstunnel onder de Provincialeweg aan te leggen zolang het Keern niet autovrij is. Daar is feitelijk geen ruimte voor. Overigens leggen we de nieuwe toegangsweg niet aan voor een paar minuten tijdswinst voor het spoor, hoewel het een prettige bijkimstigheid is. Hier lees je meer over de beweegredenen: http://www.poortvanhoorn.nl/upload/files/Stadsnieuws_gemeente_Hoorn_9_februari_2014.pdf

Reactie: (Dominique Kappert)
28-2-2014, 22:42
@gemeente hoorn: u zegt : " simpel; zonder tunnel geen fiets en wandelboulevard. Bedoelt u daarmee te zeggen dat als uw (minimaal 59 miljoen kostende) trots niet doorgaat dat ik als fietser en wandelaar dan maar kan fluiten naar mijn veiligheid? Want ik ben het absoluut met Hans eens dat er de laatste tijd ineens wordt gedaan alsof het juist zo om de fietsers te doen is. Die paar minuten winst voor de automobilisten is een leuke bijkomstigheid maar het gaat vooral om de fietsers en de wandelboulevard. Of bedoelt u eigenlijk dat mijn veiligheid als fietser een leuke bijkomstigheid is?

Reactie: (Sebastiaan Hol)
28-2-2014, 20:36
Ik heb hier een mooie tekst van de (liberale) denker en schrijver Jonathan Swift "De Kunst van de Politieke Leugen". Een heel leerzame tekst. "Er bestaat een wezenlijk punt," aldus Swift: "(...) waarop de politieke leugenaar verschilt van andere van dat soort. Hij moet namelijk noet kort van geheugen zijn, want dat heeft hij nodig, gezien allerlei situaties die hij voortdurend tegenkomt waarin hij het met zichzelf niet eens is, en hij bij beide standpunten van een tegenstrijdigheid zweert, naar gelang hij de mensen inschat met wie hij heeft te maken." "De leugen vliegt en de waarheid strompelt daar achteraan, zodat het, als iemand uit de droom wordt geholpen, al te laat is." Overigens is de volledige tekst heel eenvoudig op internet terug te vinden, zowel in het Engels als in het Nederlands. Maar ik wil tot slot toch nog even verwijzen naar de fresco's in Sienna. Ambrogio Lorenzetti schilderde in het Palazzo Pubblico op de wanden van de zaal waar de "Raad van Negen" - Sala dei Nove - placht te vergaderen, een beroemde allegorische voorstelling. Een rijk uitgedoste, op een troon zittende man stelt de stad Siena voor. Hij belichaamt goed bestuur en algemeen welzijn. De twee kinderen aan zijn voeten stellen Ascius en Senius voor, zonen van Remus, de mythische stichter van de stad. De eigenschappen of deugden van goed bestuur worden voorgesteld door zes vrouwenfiguren: vrede, kracht, voorzichtigheid aan de linkerkant en grootmoedigheid, matigheid en rechtvaardigheid aan de rechterkant. Helemaal links is nog een keer de rechtvaardigheid afgebeeld, de schalen van de weegschaal in balans houdend. Bovenaan zweven geloof, liefde en hoop. De gevolgen van goed bestuur laten een stad zien waar een vrolijke bedrijvigheid heerst. De gevolgen voor het platteland zijn vruchtbare akkers, bloeiende velden en volle bomen. Slecht bestuur toont een zelfde tafereel, maar dan met een demonische tiran op de troon. Aan zijn voeten is een bok te zien, symbool van wellust. Boven zijn hoofd zien we nu gierigheid, ijdelheid en overmoed, en aan weerszijden figuren voorstellend: wreedheid, verraad en fraude aan de linkerkant en woede, verdeeldheid en oorlog aan de rechterkant. De aan zijn voeten liggende, vastgebonden figuur stelt de rechtvaardigheid voor. De schalen van de weegschaal liggen los op de grond. De stad is aan het vervallen. Rovers struinen de straten af en op de voorgrond is een groep vagebonden bezig een vrouw bij de haren te slepen. Hier wordt een waarschuwing gegeven. De gevolgen van slecht bestuur voor het platteland zijn dood en verderf. Huizen en hele dorpen staan in brand. Het landschap is desolaat, de grond verdord, de bomen dragen geen vrucht en niemand bewerkt het land. In de tunneldiscussies zien we slechte eigenschappen van bestuur naar voren komen: overmoed, ijdelheid en verdeeldheid (zaaien). De stadsbestuurders van vroeger, zeker in de Hoornse bloeitijden in de 16e en 17e eeuw, kenden hun klassieken. Maar helaas, daar hoef je bij veel politici van nu niet meer mee aan te komen...

Reactie: (Ben van Meurs)
28-2-2014, 20:06
@ Gemeente Hoorn. Volgens mij is dit een colum van Hans Stuijfbergen, en geen gekleurd stuk van de redactie van Hoorngids. Een persoonlijke column schrijft hij. Hans heeft altijd wel kritische tonen als hij in zijn element heeft. Hij reageert vind ik wat overtrokken, maar laat het een signaal zijn dat hij afgeeft. In een deel van zijn reactie kan ik me best vinden.

Reactie: (Juliette)
28-2-2014, 19:28
Wat een slecht voorbeeld ook voor kinderen dat liegen en bedriegen. Als kinderen dat doen, dan krijgen ze op hun sodemieter, ook binnen het onderwijs nota bene.

Reactie: (Bert Laan)
28-2-2014, 18:35
Helemaal mee eens, Gemeente Hoorn, over die voorlichters. Daarom verbaast het me zo.

Reactie: (E. v.d. Beek)
28-2-2014, 17:36
Een fietstunnel onder het spoor is niet nodig hoor. Het enige wat de fietsers nodig hebben is een brug over de Provinciale weg. Kost slechts 2,8 miljoen. Waarom kan dat niet zonder autotunnel onder het spoor?

Reactie: (Gemeente Hoorn)
28-2-2014, 17:11
Vreemde kwalificatie van de redactie dat datgene dat gewoon in de plannen voor de Poort van Hoorn staat als leugens en 'nieuw' gekwalificeerd wordt. Het gaat over bereikbaarheid, veiligheid en ruimte voor kwaliteit. Dat is niets nieuws. @e vd beek Simpel: zonder toegangsweg geen fiets- en wandelboulevard. Dat is het verband. En zonder deze maatregelen minder ruimte voor verbeteringen in de kwaliteit van de openbare ruimte en ontwikkeling van het stationsgebied. @bert laan Voorlichters voeren geen campagne en hebben geen kleur. Zij verkondigen beleid, plannen en standpunten van democratisch gekozen bestuur.

Reactie: (E. v. d. Beek)
28-2-2014, 17:01
Ik begrijp ook het verband niet tussen die autotunnel en een veilige fietsroute. De fietsroute kan toch veiliger zonder autotunnel?

Reactie: (Ton Kuijler)
28-2-2014, 17:00
Bert hier hoef je niet bang voor te zijn ... ***Ik vrees met groten vreze voor de dag dat die mensen gewoon weer de straat op komen.. Veel mensen hebben het nog te goed, en als het slechter gaat worden... worden de straten gevuld met mensen en die pikken het dan niet meer met alle gevolgen van dien. Misschien hebben wij dit jaar dan twee keer lente.

Reactie: (Bert Laan)
28-2-2014, 16:42
En die gemeentewoordvoerderlichtster , daar verbaas ik me al een hele tijd over . Die is al maanden campagne aan het voeren. Erg benieuwd wat die gaat doen als het college straks een andere kleur krijgt. Ik grinnik nu al.

Reactie: (Bert Laan)
28-2-2014, 16:40
Je brengt het nog op olijke wijze maar het is eigenlijk dieptriest. Wat zetten ze zichzelf te kakken. dit college. Ik vrees met groten vreze voor de dag dat die mensen gewoon weer de straat op komen..

Reactie: (Ton Kuijler)
28-2-2014, 16:17
Natuurlijk mag je liegen er zijn voorbeelden genoeg, en als je een echte aartsleugenaar bent kom je nog in de regering ook.