Extra geld om mensen aan werk te helpen

16-4-2014

HOORN - De gemeente Hoorn gaat ruim 4 ton extra uittrekken om mensen in de bijstand sneller aan het werk te kunnen helpen en het stijgende aantal bijstandsaanvragen te verwerken. De gemeente hoopt zo een grote financiële tegenslag te kunnen voorkomen.

Als gevolg van de economische crisis stijgt in Hoorn sinds 2012 het aantal bijstandsaanvragen en het aantal mensen dat een bijstandsuitkering krijgt. In 2013 steeg het bestand van 1087 naar 1350. In 2014 is het aantal mensen in de bijstand gestegen tot boven de 1400. Ongeveer 70 tot 80 procent van de recente aanvragen bestaan uit jongeren en mensen die de maximale WW-periode hebben doorlopen.

Korting re-integratie
Eind 2012 stopte Loon Boven Uitkering (LBU). Dit vanwege het krimpende re-integratiebudget vanuit het Rijk. LBU was een belangrijk re-integratie instrument, waarbij mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt werk kregen aangeboden in plaats van een uitkering. Dat zorgde ervoor dat er minder mensen in de bijstand kwamen en er ging ook een preventieve werking vanuit. Ook de invoering van de digitale aanvraag voor een uitkering zorgt ervoor dat er geen enkele drempel is tot het aanvragen van bijstand.

Financiële risico’s
Als het aantal mensen in de bijstand boven de 1450 stijgt, loopt de gemeente Hoorn een groot financieel risico. Hoorn krijgt pas extra geld van het Rijk boven de 1595 mensen in de bijstand. Dit zou betekenen dat de gemeente zelf ruim 2 miljoen euro zou moeten toeleggen op de bijstand. Daarbij heeft het Rijk plannen om 8 procent te korten op de gemeentelijke budgetten voor bijstandsuitkeringen. Dit zou voor Hoorn een korting van bijna 1,7 miljoen euro betekenen.

Plan van aanpak
Om de financiële risico’s af te wenden heeft de gemeente Hoorn een aantal acties in gang gezet. De gemeente Hoorn trekt 400.000 euro extra uit om bijstandsaanvragen sneller te kunnen verwerken en mensen ook sneller aan het werk te kunnen helpen. De gemeente Hoorn wil dat iedereen die digitaal een bijstandsuitkering aanvraagt ook een individueel gesprek krijgt. Dit om goede afspraken te kunnen maken over hoe hij of zij zo snel mogelijk weer aan het werk komt. Er worden mensen opgeleid als inkomensconsulent, zodat zij de casemanagers kunnen ontlasten en hen ruimte te geven voor re-integratieactiviteiten. Ook komt er extra personeel om mensen naar werk en ook werkervaringsplekken kunnen bemiddelen.

Noodzakelijk
Wethouder Aart Ruppert van Sociale Zaken: ‘Nu ingrijpen is noodzakelijk. We hebben in Hoorn de gevolgen van de economische crisis voor de bijstand lang kunnen beperken, maar sinds vorig jaar zien we dat er veel meer mensen een beroep moeten doen op de gemeente. Vooral jongeren en mensen die de geen recht meer hebben op WW. Door de toename van het aantal vragen en de plannen voor extra bezuinigingen vanuit het Rijk loopt Hoorn een groot financieel risico. Met deze maatregelen kunnen we de toename van de aanvragen beter aan en kunnen we mensen ook weer sneller aan werk helpen, want dat is altijd het uitgangspunt. De bijstand is en blijft een vangnet.’
De gemeente Hoorn gaat ruim 4 ton extra uittrekken om mensen in de bijstand sneller aan het werk te kunnen helpen en het stijgende aantal bijstandsaanvragen te verwerken. De gemeente hoopt zo een grote financiële tegenslag te kunnen voorkomen.

Als gevolg van de economische crisis stijgt in Hoorn sinds 2012 het aantal bijstandsaanvragen en het aantal mensen dat een bijstandsuitkering krijgt. In 2013 steeg het bestand van 1087 naar 1350. In 2014 is het aantal mensen in de bijstand gestegen tot boven de 1400. Ongeveer 70 tot 80 procent van de recente aanvragen bestaan uit jongeren en mensen die de maximale WW-periode hebben doorlopen.

Korting re-integratie
Eind 2012 stopte Loon Boven Uitkering (LBU). Dit vanwege het krimpende re-integratiebudget vanuit het Rijk. LBU was een belangrijk re-integratie instrument, waarbij mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt werk kregen aangeboden in plaats van een uitkering. Dat zorgde ervoor dat er minder mensen in de bijstand kwamen en er ging ook een preventieve werking vanuit. Ook de invoering van de digitale aanvraag voor een uitkering zorgt ervoor dat er geen enkele drempel is tot het aanvragen van bijstand.

Financiële risico’s
Als het aantal mensen in de bijstand boven de 1450 stijgt, loopt de gemeente Hoorn een groot financieel risico. Hoorn krijgt pas extra geld van het Rijk boven de 1595 mensen in de bijstand. Dit zou betekenen dat de gemeente zelf ruim 2 miljoen euro zou moeten toeleggen op de bijstand. Daarbij heeft het Rijk plannen om 8 procent te korten op de gemeentelijke budgetten voor bijstandsuitkeringen. Dit zou voor Hoorn een korting van bijna 1,7 miljoen euro betekenen.

Plan van aanpak
Om de financiële risico’s af te wenden heeft de gemeente Hoorn een aantal acties in gang gezet. De gemeente Hoorn trekt 400.000 euro extra uit om bijstandsaanvragen sneller te kunnen verwerken en mensen ook sneller aan het werk te kunnen helpen. De gemeente Hoorn wil dat iedereen die digitaal een bijstandsuitkering aanvraagt ook een individueel gesprek krijgt. Dit om goede afspraken te kunnen maken over hoe hij of zij zo snel mogelijk weer aan het werk komt. Er worden mensen opgeleid als inkomensconsulent, zodat zij de casemanagers kunnen ontlasten en hen ruimte te geven voor re-integratieactiviteiten. Ook komt er extra personeel om mensen naar werk en ook werkervaringsplekken kunnen bemiddelen.

Noodzakelijk
Wethouder Aart Ruppert van Sociale Zaken: ‘Nu ingrijpen is noodzakelijk. We hebben in Hoorn de gevolgen van de economische crisis voor de bijstand lang kunnen beperken, maar sinds vorig jaar zien we dat er veel meer mensen een beroep moeten doen op de gemeente. Vooral jongeren en mensen die de geen recht meer hebben op WW. Door de toename van het aantal vragen en de plannen voor extra bezuinigingen vanuit het Rijk loopt Hoorn een groot financieel risico. Met deze maatregelen kunnen we de toename van de aanvragen beter aan en kunnen we mensen ook weer sneller aan werk helpen, want dat is altijd het uitgangspunt. De bijstand is en blijft een vangnet.’

Reacties
Reactie: (gerard vd draai)
23-4-2014, 23:42
Mosschien nog wat nuttige extra informatie om de toename van het aantal bijstandsgerechtigden te duiden. Het aantal banen in Hoorn is van 2012 naar 2013 gedaald van 33.090 naar 31.980. Het aantal bedrijfsvestigingen is gedaald van 6150 naar 6030 (bron: LISA). In beter bereikbare gemeenten, bijvoorbeeld Haarlemmermeer, is de werkgelegenheid wel toegenomen. De meeste mensen gaan nog altijd de meeste werkdagen naar een fysieke werkplek, en de meeste bedrijven kiezen nog altijd voor bereikbaarheid als prioriteit bij de keuze voor een vestigingslocatie. Ook bij de vrijetijdsbesteding (winkelen, recreëren) gaan mensen vooral naar locaties die niet alleen aantrekkelijk, maar toch ook bereikbaar zijn. De mobiliteit van de gemiddelde Nederlander neemt nog altijd toe, ieder jaar weer. Ook zijn jongeren veel mobilier dan de jongeren vroeger, al kiezen jongeren gelukkig wel vaak voor andere vervoermiddelen dan de auto. Maar of dat ook zo blijft als de OV-studentenkaart afgeschaft wordt.... De plannen van de NS om de treintarieven te verhogen, zullen in ieder geval al wel weer tot een toename van het autogebruik gaan leiden.

Reactie: (gerard vd draai)
23-4-2014, 23:06
In mijn vorige reactie bedoel ik 'hoge percentages inwoners overlast ERVAREN', niet veroorzaken.

Reactie: (gerard vd draai)
23-4-2014, 23:02
@sebastiaan hol: jeugdwerkloosheid los je op door de economie te stimuleren. Daar hebben jongerenwerkers geen rol bij. Dakloosheid los je op door betaalbare huurhuizen te bouwen. Dat vergt stadsontwikkeling. Huiselijk geweld is een serieus probleem; zoals andere veiligheidszaken een kerntaak van de gemeente. De jongerenwerkers zijn daar maar een beperkt deel van hun tijd mee bezig. Hoorn behoort ook nog altijd tot de gemeenten van Nederland waar de hoogste percentages inwoners overlast veroorzaken, ook van hangjeugd. De (welzijns)sector die nog altijd weigert om de prestaties en resultaten duidelijk te laten meten, kan zich ook niet op onmisbaarheid beroepen. Daarvoor zijn te weinig gegevens. Hopelijk gaan de gemeenten met de decentralisaties wel strakkere meetcriteria ontwikkelen, en daarmee keuzes maken. Het welzijnswerk is de laatste decennia stevig uit de kluiten gewassen, maar de maatschappelijke problemen zijn desondanks alleen maar groter geworden. De tijd van gehobby is voorbij, ook de 'professionals' in het welzijnswerk zullen effectiever moeten worden. Ofwel: meer presteren met dezelfde mensen, in plaats van alsmaar meer geld vragen. O ja, ik ga NOOIT met de auto naar de binnenstad. Ik kijk juist verder dan mijn eigen belang. Ook om onze jongeren aan banen en huizen te helpen. Het is voor Hoorn namelijk een doemscenario als onze jeugd voor werk en woningen naar Amsterdam of Utrecht moet, en ook voor de jongeren is het geen plus als ze noodgedwongen weg moeten van familie en vrienden.

Reactie: (Sebastiaan Hol)
22-4-2014, 21:51
De heer v/d Draai vind jongerenwerk niet belangrijk. Ik daag hem uit een week mee te lopen en te werken met de jongerenwerkers in de wijk Kersenboogerd. En tevens adequate oplossingen te bedenken voor huiselijk geweld, jeugdwerkloosheid (en dan niet het aanleg van een onderdoorgang onder het spoor, want niet iedereen kan bouwvakken) en dakloosheid (zwerfjongeren). Pas daarna neem ik zijn argumentatie serieus, en beschouw het niet als het egoïstische commentaar van een automobilist me achterhaalde denkbeelden over de economie...

Reactie: (Juliette Schouten)
19-4-2014, 22:36
Ik begrijp het niet. Zelf heb ik niet de ervaring dat ik moeilijk de binnenstad in kan komen en van welke richting ik dan kom, maakt ook niet altijd uit. Of ik nou loop, fiets of in de auto rijd, ik vind het best meevallen. Laatst zei iemand tegen mij dat de rotonde bij het Missiehuis de boel ook ophoud. Als dat zo is, dan moet die maar weer weg.

Reactie: (gerard vd draai)
19-4-2014, 00:40
@daniel: mensen "zet je niet aan het werk". Dat werk is er alleen bij een gezond bedrijfsleven. En dat vergt ook weleens wat investeringen van overheidszijde. 100 bijstandsgerechtigden meer kost de gemeente al meer dan een miljoen per jaar. voor dat geld had je beter de infrastructuur kunnen verbeteren. De leegstand op de bedrijventerreinen in Hoorn is niet meer dan een gezonde frictieleegstand (er is altijd iets leegstand omdat bedrijven ook van het ene naar het andere pand verhuizen). Verder sluit ik me aan bij de woorden van Hans Weeda.

Reactie: (H. Weeda)
18-4-2014, 20:32
Daniel, het gaat natuurlijk niet om een tunnel of een spoorwegonderdoorgang, het gaat om de gehele toegang tot de stad, niet alleen voor auto's maar ook voor fietsers. Het is een onderdeel van een plan waar al in 2010 de eerste besluiten over genomen zijn. Is het geld er? Ja, dit wordt opgebracht vanuit de parkeergelden. Dit geld is bestemd voor infrastructuur en niet om gaten in de begroting op te vullen. Ik ben het helemaal met je eens over je opmerkingen over de prachtige ligging van onze stad aan het IJsselmeer. Juist hiermee kunnen wij nog meer bezoekers trekken die uiteindelijk voor meer werkgelegenheid zullen zorgen. Het laatste punt dat je aanhaalt gaat over industrieterreinen. Hoorn heeft een leegstand van ongeveer 6%. Dit is onder het landelijk gemiddelde. Uit marktonderzoek blijkt dat de behoefte aan industrieterreinen in de directe toekomst aantrekt en verder blijkt dat Hoorn en directe omgeving gewild is. Beter nu investeren dan dadelijk achter de feiten aanlopen. En wij willen toch allemaal dat dadelijk onze kinderen een baan hebben.

Reactie: (Daniel de Boer)
18-4-2014, 11:39
Dus als ik het goed begrijp moeten er eerst miljoenen geïnvesteerd worden, die de gemeente niet heeft, eer er mensen aan het werk kunnen worden gezet? Ik erger mij mateloos aan dit soort onnozele uitspraken. Weer een nieuw industrieterrein erbij terwijl op Hrn'80/oude veiling of westfrisia oost en west veel panden leeg staan? Latenw e projectontwikkelaars onze mooie stad nog meer slopen of blijven we geloven in sprookjes dat alleen een tunnel Hoorn nog kan redden om meer mensen aan het werk te krijgen. Kijk liever de ander kant eens op, we hebben een prachtige ligging aan het ijsselmeer, laten we eens proberen daar meer gebruik van te maken..

Reactie: (rob verhoek)
17-4-2014, 14:56
Het valt me op dat pas nu, na de verkiezingen, de voorstanders van die vermaledijde tunnel zich beginnen te roeren. En vaak nog goed geargumenteerd ook. Maar wel mosterd na de maaltijd. Waarom is dit nooit eerder gebeurd? We zijn zowat bedolven onder het verbale geweld van alle tegenstanders en er was nauwelijks sprake van enig serieus weerwoord; en die pro- site stelde ook weinig voor. Als het kalf verdronken is, dempt men de put?

Reactie: (Hans Weeda)
17-4-2014, 13:03
Gerard vd Draai: Nu nog "even" de a.s. coalitie overtuigen.

Reactie: (gerard vd draai)
16-4-2014, 23:27
@Hans Weeda: helemaal mee eens. Snappen al die schreeuwers nu pas waarom de gemeente in de kwaliteit van de fysieke stad en de bereikbaarheid moet investeren? De Poort van Hoorn en het Zevenhuis zijn cruciaal voor een stad als Hoorn. Veel belangrijker dan afschaffing hondenbelasting, instandhouding buurthuizen, jongerenwerkers, cameratoezicht en dat soort zaken. Stimulering van economie en werkgelegenheid zijn nu het allerbelangrijkste. Een sociaal beleid bestaat niet uit hoge uitkeringen, maar aan het bieden van eerlijke kansen aan werklozen. Ofwel: omscholing&opleidingen en het aantrekken van extra bedrijven en werkgelegenheid in deze stad. En in Hoorn komt dat vooral neer op versterken toerisme, binnenstad, evenementen, bouwsector, midden- en kleinbedrijf, zorgsector, onderwijs, commerciele dienstverlening, logistiek, agrarische sector (m.n. onderzoek & middelbaar en hoger onderwijs) en regionale overheidsdiensten. En de bulk van deze bedrijven kan een prima vestigingsplek krijgen in de Poort van Hoorn (onderwijs en kantoren), Distripoort (logistiek) en Zevenhuis (ander midden- en kleinbedrijf).

Reactie: (Hans Weeda)
16-4-2014, 17:28
Juliette, wat dacht je van een snelle uitvoering van De Poort van Hoorn? Een goede verbinding naar Hoorn zorgt voor meer bezoekers en daarmee meer werkgelegenheid.

Reactie: (Juliette Schouten)
16-4-2014, 14:39
Nog meer ontslagen mensen voorkomen is beter dan dit. En hoe wil de gemeente al die mensen aan werk helpen als er niet genoeg werk is? Heel veel mensen solliciteren zich al lange tijd suf zonder resultaat. Ik ben benieuwd of deze gemeente dan wel opeens banen kan tevoorschijn kan toveren voor al die mensen die zo graag aan het werk willen.