Het Verkeersexamen: na de theorie nu oefenen voor de praktijk

20-4-2014

HOORN - Op donderdag 10 april hebben zo’n kleine 1100 leerlingen van 32 basisscholen in Hoorn, Wognum en Nibbixwoud het theoretisch verkeersexamen afgelegd, waarvan het overgrote deel met goed gevolg.

Maar het belangrijkste onderdeel, het praktisch verkeersexamen, staat voor 19, 20 en 22 mei “op de rol”, terwijl op 28 mei van een herkansing gebruik gemaakt kan worden. Voor de leerlingen van de vso-MLK De Stormvogel is vrijdagochtend 23 mei gepland als afrijdag.

Vanaf nu tot de bewuste afrijdatum is het zaak om de examenroute, die al vanaf 1984 ongewijzigd is, goed te verkennen om te weten welke “beren er op de weg” te verwachten zijn en hoe je van de start bij winkelcentrum De Huesmolen in Risdam Zuid weer terug komt bij de finish op diezelfde plek.

Vrijdag 11 april hebben de twee jongste examinandi van dit jaar, de 9 jarige Danilo van der Woude en de 10 jarige Salomé van Berkel van de Jenaplanschool De Pontonnier onder de hoede van de Verkeersouder van de school, Sandra van ’t Ent en de coördinator van het verkeersexamen, oud-voorzitter van VVN Hoorn, Klaas de Hart de route vóór gereden.
En de Onderwijs Verkeers Commissie Hoorn roept alle ouders en eventueel grootouders van de deelnemers op om dat goede voorbeeld te volgen.
Wie de route namelijk niet zodanig verkend, dat hij op de afrijdag alleen nog op het verkeer hoeft te letten, mag niet afrijden.

Normaliter doen slechts leerlingen uit de groepen 7 en/of 8 mee, maar De Pontonnier is een school met stamgroepen, waardoor zich in de hoogste stamgroep ook leerlingen van groep 6 bevinden. Maar deze school doet daarom ook eens in de 3 jaar mee aan de Hoornse examens.

De ouders wordt tevens gevraagd om er voor te zorgen, dat de fiets aan de minimumeisen voor fietsen-overdag voldoet, omdat een deelnemer niet mag starten met een fiets met gebreken, bijvoorbeeld slecht functionerende remmen, het ontbreken van een bel of loszittende handvatten.
Verlichting is voor het afrijden niet noodzakelijk en ook bij de reflectie knijpen de fietskeurders een oogje dicht.
Omdat op de route een aantal keren naar links moet worden afgeslagen, is het ook heel verstandig om zo mogelijk het voorsorteren te oefenen, waarmee de doorstroming van het verkeer wordt gediend.

Tijdens de oefensessie van Danilo en Salomé werd zodoende de “beruchte” linker afbuiging van de Sluiswachter naar de Geldelozeweg via het voorsorteren op het midden van de weg feilloos “genomen”.

Hoewel een eventueel negatief resultaat – zakken – geen enkele consequentie met zich mee breng, is het toch goed om te weten hoe dit examen in het echte verkeer verlopen is, omdat volgend jaar (groep 8) of het jaar daarna (groep 7) de leerlingen hun dagelijkse gang naar het vervolgonderwijs meestal per fiets zullen afleggen.
Danilo en Salomé zullen daar nog een extra jaartje op moeten wachten, maar zij hebben nu al vast het goede voorbeeld gegeven.

En de betrokkenheid van de ouders blijkt ook uit de verplichting van de scholen om een voldoendeaantal assisterende ouders te leveren, dat op de 13 controleposten de verrichtingen gadeslaan en noteren of die bij de start en finish helpen met het om- en afdoen van de genummerde examenhesjes. Gelukkig zijn er voldoende assistent-ouders aangemeld!