Hoorns Belang komt met alternatief “Poort van Hoorn”

30-8-2014

De fractie van Hoorns Belang heeft een alternatief plan voor de Poort van Hoorn opgesteld en vraagt B&W om dit te bespreken met de raad. Door een voormalig fietspad naast het Clusius College weer in gebruik te nemen en een fietsbrug aan te leggen, denkt de fractie een goedkope oplossing te bieden.

lees hier het voorstel:

Aan College van Burgemeester en Wethouders
Postbus 603
1620 AR Hoorn

Betreft: alternatief scenario “Poort van Hoorn”
Hoorn, 26 augustus 2014
Geacht college,
Tijdens de presentatie van het coalitie is in de raad uitgebreid gesproken over uw plannen voor het gebied ‘Poort van Hoorn’. De schets in uw coalitieakkoord bood in ieder geval duidelijkheid over uw plannen voor dit gebied. We waren echter blij van u te vernemen dat u desondanks open staat voor alternatieven vanuit de raad. We maken dan ook graag gebruik van uw aanbod deze suggesties al in een vroeg stadium aan u kenbaar te maken, zodat u bij de voorbereiding van besluitvorming deze mee kunt nemen.
Het plan in het coalitieakkoord
Als we het coalitieakkoord bestuderen, bent u onder meer van plan een nieuwe weg aan te leggen, volgens hetzelfde tracé als de door het vorige college geplande Carbasiusweg, met dien verstande dat deze weg slechts tot aan het spoor gaat, waarna het autoverkeer via een slinger over het Dampten, via de huidige spoorwegovergang de stad in gaat. Daarnaast is het uw plan het huidige Keern, vanaf de Provinciale weg, richting stad, nog uitsluitend te gebruiken als fietsontsluiting.

Als we uw plannen aangeven op de plattegrond krijgen we de volgende situatie, waarbij indigo (blauw) bestemd is voor autoverkeer en oranje voor fietsverkeer:


De gevolgen van deze situatie zijn de volgende fietsbewegingen:


Wij zien bij deze plannen een aantal grote problemen en vragen:
· Voor de scholieren voor de VMBO-scholen Newton en Dampten verbetert er weinig qua verkeersveiligheid, ze moeten nog steeds ergens het autoverkeer richting de stad kruisen (punt 1).
· De (drukke) ontsluitingsweg komt pal langs de gevel van een school, het Newton college.
· Wij kunnen geen probleem bedenken dat met dit nieuwe tracé voor het autoverkeer wordt opgelost. In de oude plannen was dit tracé nodig, omdat bij de huidige spoorwegovergang geen tunnel mogelijk is. Nu de tunnel niet doorgaat is het argument voor deze weg verdwenen. (Tenzij met deze weg de voorbereiding voor alsnog een tunnel in de volgende collegeperiode genomen wordt.)
· Op dit moment is de doorstroming op de provinciale weg slecht, dit zal nog slechter worden. Het wegsegment tussen de turborotonde en het punt waar autoverkeer afslaat wordt immers kleiner dan in het geval met de bestaande kruising met het Keern (punt2).
· Er wordt een nieuwe weg aangelegd die de Provinciale Weg verbindt met de huidige spoorwegovergang. Maar met het huidige Keern hebben we al zo’n weg die ook nog eens zorgt voor een kortere en snellere verbinding. Denk hierbij ook aan het milieu, optrekken en afremmen bij bochten kost meer brandstof en veroorzaakt meer fijnstof. Dat maakt deze nieuwe weg tot verspilling van belastinggeld.
Het alternatief van Hoorns Belang
Aan de ‘overkant’ van de Provinciale Weg bevindt zich een oud, in onbruik geraak fietspad. Dit fietspad komt uit bij de provinciale weg, recht tegenover het punt waar u de afslag Carbasiusweg hebt gepland. Dit fietspad is te zien op de bijgevoegde kaartjes en op de foto’s, onderaan dit voorstel.
Door optimaal gebruik te maken van de reeds bestaande infrastructuur, kunnen we een verkeersveilige oplossing creëren die waarschijnlijk ook nog een veel goedkoper is:
· De ontsluiting van de binnenstad voor autoverkeer blijft via het Keern gaan.
· De ontsluiting voor fietsers van de binnenstad en de scholen op het Dampten gaat via een fietsverbinding waarbij de oude (hiervoor genoemde) fietsroute in ere wordt hersteld en via een brug / tunnel aansluit op een nieuw fietspad. Dit nieuwe fietspad volgt de route die u in gedachte had voor de Carbasiusweg.
Ter illustratie: zie onderstaand kaartje. Daarbij is de door Hoorns Belang beoogde fietsroute ingetekend.

Deze oplossing biedt een groot aantal voordelen:
· Scholieren komen, nadat ze tunnel of brug gepasseerd zijn, vrijwel direct uit bij hun school. Ze hoeven geen drukke autoweg meer over te steken. Dit vergroot enorm de verkeersveiligheid.
· Autoverkeer op het Keer stroomt beter door. Doordat scholieren en andere fietsers niet meer het Keern moeten oversteken is er minder oponthoud.
· Voor autoverkeer is deze ontsluiting sneller en korter dan de door u voorgestelde ontsluiting.
· Er hoeft geen peperdure nieuwe weg voor auto’s aangelegd te worden, het Keern ligt er immers al. Het nieuwe fietspad dat aangelegd wordt is veel goedkoper dan een weg die bestemd is voor auto’s.
· Geen autoroute langs een bestaande school.
· Er komt voor fietsers een korte verbindingsroute beschikbaar tussen scholen en Blauwe Berg/sportcomplex.
· De doorstroming op de Provinciale Weg verbetert meer dan in uw voorstel:
o De afstand tussen afslag en rotonde wordt niet verkleind, zoals in uw voorstel.
o Fietsers steken de weg over via een brug of door een tunnel.

Om een beter beeld te krijgen, zijn wij ter plaatse wat foto’s gaan nemen van het al bestaande fietspad aan de overkant van de Provinciale Weg, dat wij via een brug of tunnel willen laten aansluiten op een fietsontsluitingsroute richting scholen en binnenstad. Hierop is zichtbaar dat er een verwaarloosd fietspad ligt, dat in feite dood loopt op de provinciale weg, precies ter hoogte van de beoogde afslag Carbasiusweg.


Ons Verzoek
Naar aanleiding van het bovenstaande hebben wij het volgende verzoek aan u:
Bent u bereid dit voorstel:
a. Als gelijkwaardige optie op 4 september, tezamen met de door u uitgewerkte scenario’s aan de raad te presenteren?
b. Ons scenario, tezamen met de door u voorbereide en eventueel door andere fracties aan te leveren scenario’s te onderwerpen aan een gedegen SWOT-analyse? Bij voorkeur door een onafhankelijke, externe, deskundige partij.

Wij gaan er van uit dat u de voorgaande vraag positief beantwoordt en de uitwerking ook serieus en zorgvuldig ter hand neemt. Wellicht dat u zelfs besluit dit voorstel over te nemen al zijnde een beter, verkeersveiliger en goedkoper plan.
Voor een gedegen voorbereiding van de bijeenkomst van 4 september verzoeken wij u ons (ruim) voor die datum te laten weten wat uw reactie op ons hierboven genoemde verzoek is. Desgewenst zijn wij bereid op 4 september zelf ons voorstel aan de raad te presenteren.


Uw antwoorden zien wij met belangstelling tegemoet en uiteraard zijn wij bereid het een en ander in een gesprek toe te lichten.

Met vriendelijke groet,
Symen van der Meer, fractievoorzitter Hoorns Belang
Alex van der Kleij, raadslid Hoorns Belang


Reacties
Reactie: (Jeroen Vogel)
1-9-2014, 11:18
De leunstoelingenieurs hebben allemaal fantastische voorstellen. Dit voorstel van Hoorns Belang is zeker niet slecht. Ik kan wel wat nadelen bedenken, maar misschien wel meer voordelen. Maar hier is het probleem met deze voorstellen: er is geen expert aan te pas gekomen. Ook het voorstel van het huidige College lijkt aan de onderhandelingstafel tot stand te zijn gekomen. Het zou interessant zijn als we eens de visie van een echte expert te horen of te lezen zouden krijgen. Een persoon die niet aan de raad verbonden is, noch aan een commerciële partij die baat bij dit project heeft. Misschien een professional die hobbymatig hier zijn licht over wilt laten schijnen. Wat we nu zien - wat we nu al een paar jaar zien - is een gehakketak van plannetjes en alternatiefjes, zelfgefabriceerde kostenplaatjes en andersoortige gegevens die met behulp van Wikipedia en gegevens van andere projecten welke niets met de Hoornse situatie te maken hebben tot stand zijn gekomen. De coalitie in de gemeenteraad kan sinds de openbaarmaking van het akkoord niet anders meer dan haar visie op de plannen te verdedigen; minachting van de (partij)discipline zou de coalitie weleens uit elkaar kunnen laten vallen. En de oppositiepartijen kunnen niet anders dan oppositie voeren met dit soort alternatieven, hoe goed ze vaak ook bedoeld zijn, want dat oppositievoeren is immers hun taak. De SP heeft vorig jaar ook een mooi alternatief gepresenteerd in het Huis Verloren, een presentatie die jammer genoeg veelal werd onderbroken door toen-toekomstig wethouder De Jong en een simpleton die het verhaal van Luciën Greefkes te technisch vond. Ik heb na de presentatie drie kwartier lang met de heer Greefkes over zijn voorstel gediscussiëerd. Erg interessant, maar ook een soort verspilde tijd en energie omdat het voorstel in feite niets anders was dan het voeren van oppositie. Mensen, in hun functie van wethouder of gemeenteraadslid, zitten vast in een systeem en kunnen zich alleen binnen de voor hen vastgestelde kaders bewegen. Daarom wil ik nu weleens van iemand van buitenaf horen of er uberhaupt een noodzaak is tot de Poort van Hoorn en, zo ja, welke van de vele voorstellen nu daadwerkelijk de meeste obstakels wegruimt. Als dat advies er is, kun je pas verder. Tot nu toe is het allemaal wensdenken binnen opgelegde kaders. Dat werkt zelden optimaal.

Reactie: (gerard vd draai)
31-8-2014, 19:15
De meeste fietsers willen volgens mij naar het station, en niet naar het Dampten. Ook het Horizon College trekt veel meer fietsers dan de scholen aan het Dampten. Die fietsers hebben niets aan dit voorstel, en worden wel de dupe van het afskuiten van het Keern voor fietsers. Er is wel een ander goed alternatief denkbaar: leg een fietstunnel aan van het Hof van Hoorn naar de Maelsonstraat. Koopmanstate gaat in de plannen voor de Poort van Hoorn toch al gesloopt worden voor de aanleg van een nieuwe toegangsweg naar de nieuwe parkeergarage achter het station. Dan kan dit fietspad daar langs gelegd worden. Ook de vele mensen die nu illegaal oversteken van de Van Aalstweg richting ziekenhuis en omgekeerd hebben voordeel bij zo'n tunnel. Het allerbeste is natuurlijk om beide fietstunnels aan te leggen. Daar hebben alle belangrijke fietsbestemmingen wat aan. Maar of dat dan nog goedkoper is dan de plannen van het college? Een fietstunnel kost al snel meer dan een miljoen. Hoorns Belang heeft overigens natuurlijk zonder meer gelijk dat het aanleggen van een nieuwe verbindingsweg vlakbij de turborotonde slecht is voor de verkeersdoorstroming. Die nieuwe weg kan dan beter zelf ook op de turborotonde aansluiten. Desnoods vervang je die rotonde door verkeerslichten (moet in de toekomst waarschijnlijk toch al gebeuren, want de rotonde kan het verkeer nu al niet aan).