Hoorn vanaf 2015 hét punt voor zorg en ondersteuning

19-9-2014

HOORN - Vanaf 1 januari 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de ondersteuning van inwoners op het gebied van zorg, welzijn, opvoeden en opgroeien. 1.Hoorn wordt hét punt, dichtbij in de wijk, waar inwoners terecht kunnen met al hun vragen rond zorg en ondersteuning. Onder regie van de gemeente werken deskundigen vanuit verschillende maatschappelijke organisaties samen in 1.Hoorn. Wie bij 1.Hoorn aanklopt, krijgt te maken met een contactpersoon.

In 2015 krijgt de gemeente er verschillende taken bij van het Rijk. Dit betekent dat de gemeente Hoorn de ondersteuning van inwoners op het gebied van zorg, welzijn, opvoeden en opgroeien anders gaat inrichten.

Eén vaste contactpersoon
Vanaf 1 januari is er 1.Hoorn, waar alle ondersteunende maatschappelijke partijen samenwerken. In totaal werken circa zeventig deskundigen vanuit verschillende terreinen zoals de ouderenzorg, jeugdgezondheidszorg en jeugdhulp, Wmo en ondersteuning aan mensen met een psychische en/of verstandelijke beperking samen. De medewerkers van 1.Hoorn weten de weg in de wijk, komen naar de mensen toe en kennen de lokale en regionale organisaties 1.Hoorn kent drie teams voor de verschillende stadsdelen in Hoorn. Zo is er altijd hulp in de buurt. Wie een vraag heeft, krijgt u één vaste contactpersoon. Deze gaat samen met degene die hulp vraagt op zoek naar een passende oplossing.

Voor iedereen
1.Hoorn is er voor iedereen, van jong tot oud, voor alle vragen rond zorg en ondersteuning. Bijvoorbeeld omdat er thuiszorg of huishoudelijke zorg nodig is, bij vragen over de opvoeding, of bij zorgen over iemand die zorgt voor een zieke partner. ‘We zien deze nieuwe manier van werken als een grote kans om de zorg dicht bij onze inwoners te organiseren, de bureaucratie in de zorg tegen te gaan en de toegenomen zorgkosten waar mogelijk terug te brengen. Met goede samenwerking is er heel veel winst te behalen,’ aldus Nel Douw, coördinerend wethouder van onder meer jeugdzorg.

In de startblokken
Medewerkers van gemeente Hoorn bereiden zich intensief voor op de komende veranderingen, om de taken in 2015 goed uit te kunnen voeren. Samen met andere Westfriese gemeenten zijn ze in gesprek met zorg- en welzijnsaanbieders en andere belangrijke samenwerkingspartners zoals het onderwijs en de huisartsen. Nu al werken instellingen samen onder de naam 1.Hoorn. De organisatie is nog niet helemaal ingericht zoals vanaf 1 januari het geval zal zijn. Zo moet de bereikbaarheid nog verder worden uitgewerkt. Wel is 1.Hoorn al digitaal bereikbaar via www.1punthoorn.nl en per e-mail via info@1punthoorn.nl.

Reacties
Reactie: (Dirck)
21-9-2014, 09:30
Nu begrijp ik waarom Nel Douw als wethouder zo slecht ber