Koploper in de school in actie

3-10-2014

HOORN - Op donderdag 2 oktober was de officiële start van het project koploper in de school in het voortgezet onderwijs (vo) en het middelbaar beroeps onderwijs (mbo). Ruim 130 aanwezigen waren te gast bij het Tabor College, locatie d’Ampte. Dit is één van de pilotscholen die meedoet aan het ontwikkelen van een nieuwe werkwijze in de aansluiting van onderwijs en jeugdzorg. De andere twee pilots vinden plaats op het RSG-Enkhuizen en op het Horizoncollege opleiding welzijn.

De pilot koplopers in de school
Na vele maanden van voorbereiding ging dit schooljaar op drie scholen in West-Friesland het pilotproject Koplopers in de School echt van start. Dit project loopt nu op het Tabor College, RSG-Enkhuizen en op het Horizoncollege opleiding welzijn. Het is één van de belangrijkste programma’s in het kader van de nieuwe aanpak in de jeugdzorg en het Passend Onderwijs. En ook een belangrijk uitvloeisel van wat we de ‘participatiemaatschappij’ zijn gaan noemen. De koplopers zien het project als uitdaging maar vooral ook als een weg naar verbetering. Als de pilot voldoende kennis en ervaring heeft opgeleverd, is het de bedoeling om met ingang van het volgende schooljaar alle scholen in de regio (vo en mbo) te laten werken vanuit de nieuwe aanpak.

Koplopers
Koplopers in de school worden ze genoemd. De professionals met een maatschappelijk werk achtergrond die de school met de wijkgerichte teams verbinden. Koplopers zijn op school het aanspreekpunt voor mentoren en het interne zorgteam als er problemen met leerlingen ontstaan die om een oplossing vragen. Bijvoorbeeld door schoolverzuim, problemen thuis, sociale problemen in de omgeving of criminaliteit.

Prikkelende bijeenkomst
Tijdens de bijeenkomst werden interactieve sessies afgewisseld met een korte film en geluidsfragmenten om alle kanten van het werk van de koplopers te belichten. De politiek verantwoordelijken werden scherp bevraagd door de uitvoerende hulpverleners. De zeer betrokken wethouders van de pilot gemeenten hebben uitgesproken dat ze de pilot met aandacht blijven volgen. Door alle aanwezigen te laten meedenken in enkele praktijkvoorbeelden, ontstonden nieuwe ideeën over een gezamenlijke aanpak.

Alle aanwezigen die met de auto kwamen werden keurig door leerlingen begeleid naar een parkeerplaats. De catering en de ‘west frisse’ borrel werd verzorgd door de leerlingen van klas 4ZKV van de afdeling Zorg en Welzijn van het Tabor College. Ter afsluiting van de bijeenkomst klonk een leerling met veel zorgvragen die alle betrokken partijen om actie vroeg.