Handtekeningenactie voor kleinere bussen door de binnenstad van Hoorn

4-10-2014

HOORN - Al vele jaren lang voeren bewoners uit de binnenstad van Hoorn actie tegen te hard rijdend zwaar verkeer in de oude binnenstad. Zij doen dit omdat er door de trillingen van het verkeer scheuren in de muren en kozijnen van hun (vaak historische) huizen ontstaan. Lijn 14 van Connexxion rijdt dagelijks de stad uit via Onder De Boompjes, Vollerswaal en Kleine Oost. René van der Gulik (bewoner van de Kleine Oost) vraagt al jaren of buslijn 14 niet met kleinere (lichte) bussen kan gaan rijden. Dit jaar heeft Van der Gulik een handtekeningenactie, geïllustreerd met foto’s van schade aan hun panden, gehouden onder bewoners van de binnenstad.

De gemeenteraad van Hoorn heeft in het verleden bij de provincie hier ook meerdere malen aandacht voor gevraagd. Immers, de provincie is verantwoordelijk voor het aanbesteden van het openbaar vervoer. Gemeenteraadslid Bert van Dijkhuizen van de VVD heeft hierover dit jaar schriftelijke vragen gesteld aan het College van B&W.

Alle acties schijnen nu hun vruchten te gaan afwerpen. Wethouder Bashara heeft op 17 september jl. op het Overlegleefbaarheid Binnenstad toegezegd dat er een proef komt met kleine bussen op lijn 14 in de daluren. Van der Gulik is blij met deze toezegging van Connexxion, “maar we zijn er nog niet !”, aldus Van der Gulik. Om te onderstrepen dat het voor de binnenstad van Hoorn van groot belang is dat er minder zwaar verkeer rijdt, en als het echt niet anders kan dat het zware verkeer dan langzaam rijdt, heeft hij ruim 35 handtekeningen met steunbrieven van o.a. Leefbaarheid Binnenstad Hoorn, op 3 oktober jl. aangeboden aan VVD Provinciale Statenlid, Henk Hansen. Hansen en de Provinciale Statenfractie van de VVD maken zich er ook hard voor om het voorelkaar te krijgen dat er structureel kleinere bussen op lijn 14 gaan rijden.

Voor informatie kunt u contact opnemen met
Bert van Dijkhuizen
GSM: 06 10683700
E-mail: g.van.dijkhuizen@hoorn.nl

Reacties
Reactie: (Rob en Annemieke Pauw)
26-10-2014, 20:29
Passend OV-materieel is in velerlei opzicht van groot belang, in het bijzonder waar het gaat om de kwaliteit van de leefomgeving. Dus: groot materieel waar nodig, maar klein materieel waar mogelijk!

Reactie: (Dirck de Vries)
4-10-2014, 19:16
Naast de punten hierboven nog graag de volgende erbij; 1 Een kleine bus is zuiniger dus minder uitstoot... 2 Ik hoef in de Kersenboogerd niet meer te stoppen omdat ze anders de bocht niet kunnen halen omdat ze mijn weghelft nodig hebben. 3 De busfirma hoeft minder subsidie te hebben omdat deze bussen iets voordeliger in aanschaf zijn. Alleen bij volle bus op bepaalde tijden nog toestaan want ik ben tegen de staanplaatsen.