Investeer in de steigers zodat de rederijen Hoorn niet gaan mijden

14-11-2014

HOORN - Events Holland heeft met teleurstelling gereageerd op het feit dat het College van B en W van de gemeente Hoorn heeft aangegeven het aantal aankomsten van riviercruise schepen naar 300 per jaar moet worden teruggebracht. In de raadscommissie van dinsdagavond 11 november, heeft eigenaar Rob van Loon, middels zijn recht tot inspraak, tevens aangegeven dat hij geschrokken is van de kortzichtigheid van het College. Met name het gebrek aan communicatie met de spelers vanuit de markt en de rederijen bij de totstandkoming van het voorstel dat bij de Raad is ingediend, wekt bij Van Loon geen sympathie.

Vanuit de volle breedte van de raad zijn tientallen vragen gesteld aan verantwoordelijk wethouder Tap over het hoe en waarom van het gevolgde pad. Wat bij een meerderheid van de raad geen sympathie wekte, was de snelheid waarmee een eventuele invoering zou moeten plaatsvinden. Ook het feit dat het College zonder overleg met de marktspelers tot dit voorstel is gekomen, wekte bij een meerderheid van de raad ongenoegen. Tot verbazing maakte wethouder Tap ook geen excuses. Het voorgestelde plan dat is aangeboden aan de raad rammelt wat hem betreft (en vele ondernemers in de haven) aan alle kanten.

Onwetendheid bij College, gespreide aankomsten onhaalbaar
Afgelopen dinsdagavond in de raadscommissie concludeerde Van Loon tevens dat onwetendheid bij verantwoordelijk wethouder Tap troef is. “De wethouder heeft het over het feit dat de schepen meer gespreid door het jaar kunnen komen en dat dat
een haalbare kaart is. Ik wou dat dat waar is, maar we hebben te maken met vaarcycli waarbij de schepen veelal in de tulpentijd in West-Europa varen, en daarna direct naar Oost-Europa gaan om daar hun dienstregelingen te gaan varen.

Kaap Hoorn 400 geen argument, kennis segmentatie niet aanwezig bij gemeente
Ook denkt hij dat er in het kader van Kaap Hoorn 400 jaar gedurende het jaar buiten het seizoen meer schepen zullen komen. Dat is onzin. Alle programma’s voor volgend jaar zijn al vaststaand. Te laat! ” Verder twijfelt Van Loon aan de
haalbaarheid om per 1 januari 2015 de segmentatie van schepen in kaart te hebben. “Gemeente Hoorn kan op deze korte termijn mijns inziens nooit de informatie op
tafel krijgen over het doel van de aankomst van elk individueel schip. Als er overleg was geweest met ons, hadden we hier in kunnen bijdragen. Gemiste kans.”

Gebrek aan lange termijn visie, demotiverende rol van gemeente naar ondernemer Hoorn Events is - net als vele toeristische ondernemers - benieuwd naar de lange termijn visie van het College. “Als de raad akkoord gaat met het plan voor vermindering van aankomsten van riviercruiseschepen in 2015, zou ik daar wel
voorwaarden aan hangen voor de toekomst. Welke visie heeft het College op de riviercruisemarkt voor de komende jaren? Wat als eind 2015 blijkt dat het geen overgangsjaar is, maar er een nog verdere inperking zal plaatsvinden?”, aldus Van Loon. “Ik heb een slecht gevoel bij hoe nu wordt omgegaan met het toerisme in Hoorn en de manier waarop het College zonder overleg oplossingen aandraagt die nergens op slaan. Hij herhaalt: “Met welk verhaal kan ik nog op geloofwaardigewijze de stad Hoorn aan deze doelgroep aanbevelen en waar kan ik van op aan qua beschikbaarheid voor ligplaatsen?”

Signaal van welwillendheid – investeren vanuit Gemeente?
Volgens hem kan het College een signaal afgeven vann welwillendheid door toezeggingen te doen op het gebied van capaciteit van aankomsten in 2016, 2017 en 2018. Zo bedoelt hij het verbreden van loopplanken, het bijbouwen van loopplanken en het verbeteren van de havenfaciliteiten voor de riviercruisemarkt. Dat zijn oplossingen waarmee de veiligheid kan worden verbeterd. Volgens hem is het geen oplossing om schepen te weren.

300 aankomsten uit de lucht gegrepen
De 300 aankomsten zijn volgens Van Loon uit de lucht gegrepen. Hij licht toe: “Hoe is die 300 tot stand gekomen? Als we op 1 augustus 2015 de 300 aankomsten hebben gehaald, betekent het dan dat de havendienst moet melden dat er geen schepen meer welkom zijn in september en oktober? Met lege steigers vanaf die datum omdat de 300 is bereikt, en tot gevolg het belemmeren van inkomsten voor de havenondernemers? Van stimuleren tot seizoensspreiding is dan ook geen sprake meer….”

Gemiste kans tot overleg
“Ik ben momenteel voor 2017 en 2018 de arrangementen en contracten aan het voorbereiden. Ook ik ben tegen een ongecontroleerde groei van de riviercruisemarkt in Hoorn. Graag had ik mijn steen bijgedragen, zoals altijd, aan het zo goed mogelijk stroomlijnen van een gecontroleerde groei, waarbij het voor mij ook geen droomscenario is dat er in 2020 meer dan 500 schepen aanleggen. Er is een halt, ook voor mij. Maar een stijgende markt de nek omdraaien, is de omgekeerde wereld. Zoals bekend handelen we ook de riviercruise aankomsten in Enkhuizen en Volendam af. Daar kijkt men handenwrijvend naar wat er gaande is in Hoorn.

College is zich niet bewust van gevolgen van de voorgestelde maatregelen. Een grote rederij heeft zich al bij mij gemeld. Die heeft aangegeven dat die niet zit te wachten op een onbetrouwbare partner als Gemeente Hoorn dit doorzet. Men wil weten waaraan men toe is. Niet in een termijn van een aantal weken, maar 2 jaar vooruit. Jarenlange opbouwen van een goed imago voor Hoorn bij tienduizenden bezoekers, kan in één handomdraai teniet worden gedaan op deze manier. Leuk dat het College binnenkort wil praten over een lange termijn visie, maar als je schepen in 2015 gaat weigeren, komen ze in 2016 en 2017 echt niet meer terug. ”

Reacties
Reactie: (cees v dmaat )
17-11-2014, 13:55
Zo word het M.K.B in de binnen stad verder op achterstand gezet