Privacyprotocol voor nieuwe zorgtaken gemeente

23-12-2014

HOORN - Vanaf 1 januari 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de ondersteuning van inwoners op het gebied van zorg, welzijn, opvoeden en opgroeien. De drie teams van 1.Hoorn gaan deze taken uitvoeren. In deze teams werken zo’n tachtig deskundigen van verschillende organisaties samen. Om te waarborgen dat zij zorgvuldig met de persoonlijke gegevens van inwoners omgaan is er een privacyprotocol vastgesteld.

Wethouder Nel Douw van Volksgezondheid en Jeugdzorg vindt het belangrijk dat het protocol er is. ‘Onze inwoners moeten erop kunnen vertrouwen dat er zorgvuldig met hen en hun gegevens wordt omgegaan. Dan gaat het er onder andere om hoe hulpverleners gegevens met elkaar uitwisselen, wie er toegang heeft tot gegevens, hoe gegevens zijn beveiligd etc.’

Veilige omgeving
Het protocol bevat onder andere een aantal regels voor het omgaan met privacygevoelige gegevens. Zo mag privacygevoelige informatie alleen via een beveiligde internetverbinding worden verstuurd en mogen er geen dossiers mee naar locaties buiten het stadhuis. Ook wordt geen privacygevoelige informatie besproken of gelezen op plekken waar anderen deze kunnen zien of horen. Het wordt technisch onmogelijk voor medewerkers om toegang te krijgen tot informatie waarvoor ze geen rechten hebben.

Belangrijke uitgangspunten
Het belangrijkste uitgangspunt is dat een cliënt gedurende het hele proces volledig is geïnformeerd over de gang van zaken. Een cliënt heeft recht te weten welke informatie over hem of haar is vastgelegd. Om dit te bereiken vindt alles zoveel mogelijk in samenspraak en overleg plaats. Een tweede belangrijk uitgangspunt is dat hulp- en dienstverleners zorgvuldig omgaan met cliënten en met de informatie van een cliënt.

Persoonsgegevens
Bij het verwerken van persoonsgegevens gelden de volgende uitgangspunten:
• Inwoners/cliënten hoeven niet meer persoonlijke informatie te geven dan noodzakelijk
• Cliënten wordt toestemming gevraagd om informatie met collega’s (?) te mogen delen, als dat niet wettelijk anders is geregeld.
• Medewerkers hebben alleen toegang tot die delen van informatie waarvoor ze bevoegdheden hebben.
• Alle informatie over cliënten is op één plek opgeslagen, zodat deze gemakkelijk geraadpleegd kan worden door hulpverleners die dat mogen.
• Cliënten kunnen hun dossier altijd raadplegen of opvragen met inachtneming van de wettelijke regels hierover.

Meer informatie
In het privacyprotocol staan zaken als geheimhouding, opslag, bewaartermijnen, informatieverwerking, bevoegdheden en het delen van medische informatie. Het volledige privacyprotocol is te lezen op www.1punthoorn.nl

Reacties
Reactie: (Jan de vries)
23-12-2014, 11:06
We gaan het meemaken, zo eenvoudig is dit allemaal niet, wat ik wel weet is dat de Omring en bv Wilgaerden volledig uitgekleed zijn door onze overheden, uiteraard zijn de mensen die hun hele leven keihard gewerkt hebben, nu clienten genoemd de dupe. Makkelijke prooien want die kunnen toch niet protesteren. Als ik zie hoeveel schepen met geld er schaamteloos naar nutteloze europese zakkenvullers gaat dan schaam ik me om nederlander te zijn vertegenwoordigd door deze medogeloze politici die ons ooit zo mooie landje om zeep hebben geholpen.