Meerderheid Ondernemers Binnenstad wil met koopavond stoppen

23-12-2014

HOORN – Meer dan de helft van de ondernemers in de Hoornse binnenstad, 57 %, ziet de wekelijkse koopavond op donderdag niet meer zitten. Een andere koopavond wordt ook niet gewaardeerd: 85% stelt dat niet op prijs, een koopavond op vrijdag lijkt slechts 11% geschikt en maar 4% kiest voor een zaterdagse koopavond. Dat blijkt uit een onderzoek dat werd gehouden door Ondernemers Stad Hoorn (OSH).

Eind augustus zijn er ruim 300 brieven rondgebracht in de Hoornse binnenstad om ondernemers op te roepen een enquête op de OSH website in te vullen. Bijna 90 enquêtes werden ingevuld. Het bestuur van de OSH vraagt zich af of zij over de koopavonden een besluit moet gaan nemen. Tot afschaffing is in ieder geval nog niet besloten.

Onduidelijkheid
Wel blijkt dat er ook in de laatste maand van 2014 bij het publiek verwarring is over de extra koopavonden. Daar werd eind 2013 ook al over geklaagd. De site www.mooihoorn.nl van Binnenstadsmanagement Hoorn meldt: ”In de feestmaand december zijn er extra koopavonden (deze worden tegen het einde van het jaar gepubliceerd).”

Dinsdagavond 23 december 2014 zijn enkele landelijke ketens in Hoorn in ieder geval wel geopend, maar een goed beeld ontbreekt ook bij de Gemeente Hoorn: ”Wij krijgen van de OSH informatie over wanneer zij gezamenlijke koopavonden en/of koopzondagen willen organiseren. Zij gaan daar ook over. Volgens onze informatie zijn er deze en volgende week geen extra gezamenlijke koopavonden. Dat wil niet zeggen dat er geen individuele ondernemers open kunnen zijn.” Aldus een woordvoerder op Facebook.

Koopzondagen
Terug naar de enquête onder de ondernemers in de binnenstad. Op de vraag “Bent u voorstander van 12 + 3 Super koopzondagen?” (de huidige situatie) antwoordt 68 % Ja en 32 % Nee. Alleen is minder dan de helft, 46 %, altijd op zo’n Super koopzondag geopend! Een kwart, 26 %, is zelfs nooit open op een Super koopzondag. Op andere zondagen is 76 % niet geopend.

Wifi
Op dit moment worden gesprekken gevoerd over de mogelijke installatie van gratis WiFi in de binnenstad. Op de vraag “Denkt u dat gratis WiFi de aantrekkelijkheid van de Hoornse binnenstad als koopcentrum zal verhogen?” antwoordt 34 % “Veel”. Maar de rest denkt dat het matig, weinig of niet scheelt. De jaarlijkse feestverlichting, die betaald wordt uit de ontvangsten uit de reclamebelasting wordt goed gewaardeerd: 69 % vindt dat het “veel” bijdraagt aan de “shoppingbeleving” in de binnenstad.

Binnen Stads Management (BSM) organiseert en sponsort de zomerse woensdagmarkten. Volgens 55 % van de ondernemers dragen deze markten veel bij aan het stimuleren van het dagtoerisme. 30 % denkt dat het matig effect heeft en 15 % meent weinig of niet.

Sinterklaas intocht
Voor veel bezoekers van Hoorn is de intocht van Sint Nicolaas in de Hoornse haven een waardevolle traditie. Door het teruglopen van sponsorgelden vereist deze activiteit een groeiend deel van de jaarlijkse begroting van de OSH. 36 % vindt het heel erg belangrijk dat BSM deze activiteit blijft financieren, 32 % “belangrijk” en 29 % vindt het weinig belangrijk tot volstrekt onbelangrijk.