Masterplan Hoofdinfrastructuur aangepast

13-02-2015

HOORN - De gemeenteraad is akkoord gegaan met een bijstelling van het Masterplan Hoofdinfrastructuur. De raad heeft de plannen die nog niet zijn uitgevoerd tegen het licht gehouden, omdat er onvoldoende geld beschikbaar is om alle plannen uit te voeren, en op basis daar van keuzes gemaakt.

 

De volgende plannen gaan door:

* verbeteren van de doorstroming op de Provincialeweg door de weg binnen de bebouwde kom te brengen en de maximumsnelheid te verlagen naar  70 km/uur (voorjaar 2015)

* verbeteren van de doorstroming en verkeersveiligheid op de kruising Dinkelweg/IJsselweg door het aanbrengen van verkeerslichten (2016). De verkeersdrukte is toegenomen waardoor oversteken moeilijker is geworden. Het is onduidelijk wie op welk moment voorrang heeft. 

* inrichten van Beurtschip, Postiljon en de Kolenbergstaat als 30km/uur straten op het moment waarop onderhoud aan de weg plaatsvindt.

* aanbrengen van opstelstroken voor fietsers op de kruising Zwaagmergouw/Dorpsstraat (2016).

* aanbrengen van fietsstroken op de Noorderveemarkt en Spoorsingel (2015).

* onderzoek en verdere verbetering van de doorstroming van het autoverkeer op de Provincialeweg, te starten met onderzoek in 2015. De provincie is van plan om bij te dragen bij het oplossen/verminderen van verkeersknelpunten in steden, waaronder Hoorn. Er is dus kans op een bijdrage van de provincie.

 

De volgende projecten komen voorlopig niet ten uitvoer:

* aanpassen van de doorgaande route voor auto’s op de Dinkelweg, Maasweg en Grevelingenweg.

* aanleggen van rotondes op de kruisingen van de Zwaagmergouw met de Blokmergouw en Poortwachter.

* plaatsen van een verkeersregelinstallatie ter vervanging van de rotonde op de Zwaagmergouw bij Nieuwe Steen en Postiljon. De doorstroming op de rotonde is voldoende

 

Versobering

Wethouder Samir Bashara: “In het coalitieakkoord is een versobering van de verdere uitvoering van het Masterplan opgenomen. Daar is dit besluit de uitwerking van. Bij de heroverwegingen hebben we er vooral op gelet in hoeverre de projecten goed zijn voor de doorstroming van het autoverkeer en voor de verkeersveiligheid en bereikbaarheid voor het langzame verkeer. Ook is gekeken hoe we zoveel mogelijk projecten kunnen realiseren met de overgebleven middelen. De raad heeft zich gelukkig unaniem kunnen vinden in deze afwegingen.”

 

De kapitaallasten van de gekozen maatregelen worden gedekt uit de reserve Parkeren & Infrastructuur. Aanpassingen die de verkeersveiligheid van fietsers bevorderen worden aangemeld voor een mogelijke bijdrage van de provincie.