“Parkeerprobleem touringcars nu aanpakken”

17-02-2015

Het Havenkwartier verwelkomt vanaf april weer duizenden witte cruiseschepentoeristen en dagjesmensen. Bewoners zijn trots op dit stukje Hoorn en delen de schoonheid van hun wijk graag met toeristen uit alle windstreken. “Dat deed Hoorn 400 jaar geleden al en nu nog steeds”, zegt vice-voorzitter Herman Lijnes van Vereniging Bewoners Havenkwartier. “Hoorn is altijd een stad geweest van komen en gaan. Het aantal bezoekers is alleen veel groter geworden, maar het Havenkwartier is net zo klein gebleven. Dat geeft parkeerproblemen bij het brengen en het halen van toeristen. Het wordt tijd dat de gemeente hier structureel iets aan gaat doen met simpele oplossingen, die andere steden ook hanteren”, zegt Herman. 

 

Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 35% van de touringcars het Hoornse centrum inrijdt om opvarenden van de witte riviercruiseschepen op te halen, die direct na het aanleggen of na een bezoek aan de stad, Hoorn verlaten om elders in Noord-Holland een toertje te gaan maken. De overige touringscars, 65% van het totaal, rijden bij gebrek aan speciale touringcarsverkeersborden de stad in. Herman zegt: “Deze touringcars parkeren daar waar een touringcar een legale parkeerplaats kan vinden, die zo dicht mogelijk tegen het centrum aanligt. Dat is op het Visserseiland en het Achterom. Ze zullen het Pelmolenpad, het Transferium en de Nieuwe Wal zo veel mogelijk mijden.”  

 

Dat dit dagelijks, tijdens het seizoen, niet tot 1 of 2 touringcars beperkt blijft, is zo klaar als een klontje. Alleen al de witte riviercruiseschepen brengen per bezoekdag 800 tot 1200 toeristen naar Hoorn. Tel daar een onbekend, maar groot aantal dagjesmensen bij op, die Hoorn per touringcar bezoeken en je begrijpt dat er een parkeerprobleem is. Met de komst van het VOC-schip Halve Maen in Hoorn, waar jaarlijks zo’n 27.000 bezoekers worden verwacht, en het feestjaar Kaap Hoorn voor de boeg voorziet de Vereniging een parkeerchaos voor touringcars in de binnenstad. “Dit is al enige jaren voelbaar, vooral op het Visserseiland, en wethouders Bashara en Tap doen niets om het toenemende parkeerprobleem structureel op te lossen”, zegt Herman. “Wel een VOC-schip, maar geen parkeerfaciliteiten realiseren. Het wordt op de lange baan geschoven.”

 

Het wordt tijd dat de gemeente gaat handelen. Elke stad, die grote aantallen toeristen verwelkomt, navigeert bij de ingang van de stad verkeersstromen naar de daarvoor aangewezen plaatsen. “Voor dagjesmensen die met de auto naar Hoorn komen is de navigatie naar parkeerplaatsen heel duidelijk. Voor touringcars zijn er geen navigatieborden beschikbaar, die moeten het maar uitzoeken of vooraf de gemeentewebsite raadplegen”, zegt Herman. Hij vervolgt: “Om het groeiende parkeerprobleem op te lossen, kan Hoorn een voorbeeld nemen aan Volendam. Dit toeristendorp heeft aan de buitenkant van de dorp twee grote touringcarparkeerplaatsen beschikbaar, die goed worden aangegeven in de bewegwijzering. Volendam heeft er voor gekozen touringcars uit het centrum te weren. Hoorn heeft ook genoeg parkeerplaatsen voor touringcars buiten het centrum: Pelmolenpad, Nieuwe Wal en Transferium. Helaas ontbreekt een dwingende bewegwijzering naar deze parkeerplaatsen in Hoorn en kiest de gemeente er vooralsnog voor om touringcars niet te weren uit het oude, krappe stadscentrum. Het gevolg is dat touringcars zelf op zoek gaan naar geschikte legale op- en afstapplaatsen voor hun gasten en vervolgens op het Achterom en het Visserseiland terecht komen.”

 

De Vereniging heeft de vraag voorgelegd aan de leden en niet-leden op haar Facebookpagina Vereniging Bewoners Havenkwartier Hoorn. Een greep uit de suggesties die werden aangedragen:

 

1.    Touringcars met grote gele bewegwijzeringsborden dit seizoen al meer dwingend naar Pelmolenpad, Transferium en Nieuwe Wal dirigeren.

2.    Witte rivierscruiseschepen laten aanleggen in Schelpenhoek / Marina Kaap Hoorn en mini-busjes laten rijden of bootjes laten varen, zoals Enkhuizen doet bij het Zuiderzeemuseum.

3.    Centrum touringcarvrij maken: Visserseiland en Achterom opheffen en investeren in Nieuwe Wal en Pelmolenpad als touringcarparkeerplaats.

4.    Nieuw Wal en Pelmolenpad faciliteren voor toeristen: WIFI-bereik, toiletten, ventwagen met koffie en broodjes, plattegrond van de stad, toeristische looproute bewegwijzeren en verwijzen naar toeristisch Hoorn app op telefoon.

5.    Maak van het overstappen een leuke ervaring: opstappunten voor commercieel bootvervoer en commercieel mini-busjes vervoer realiseren bij Nieuwe Wal en Pelmolenpad. Bootjes en mini-busjes kunnen toeristen aantrekkelijk naar het stadscentrum vervoeren. 

6.    Looproutes aantrekkelijker maken en verbeteren, zodat bezoekers al lopend vanaf Pelmolenpad, Transferium en Nieuwe Wal de stad in worden getrokken.

 

Wilt u meer lezen over zaken die bewoners van het Havenkwartier aan gaan? Kijk dan eens op https://www.facebook.com/groups/verenigingbewonershavenkwartierhoorn en word vrijblijvend lid.