Nieuwe parkeerautomaten nog steeds instabiel

Gemeente gaat boeteclausule leverancier toepassen

HOORN - De nieuwe parkeerautomaten in de Hoornse binnenstad werken nog steeds niet goed en stabiel. Dit schrijft wethouder Bashara aan de gemeenteraad. Er zijn problemen met de telefonische verbindingen waardoor (pin)transcaties werden onderbroken of kentekens niet werden geregistreerd. Autobezitters die menen ten onrechte een bon te hebben ontvangen, moeten zelf in aktie komen.

De gemeente vindt de gang van zaken ”niet acceptabel”. Bashara: ”Daarom hebben wij de leverancier in een aangetekende brief laten weten dat wij de boeteclausule uit de overeenkomst gaan toepassen. Wij berekenen momenteel hoe groot de financiële en imagoschade is.”

Lees hier de hele brief aan de raad van Hoorn:


Hoorn, 4 maart 2015


Geachte leden van de raad,

We willen u graag informeren over de stand van zaken met betrekking tot de nieuwe parkeerautomaten. Helaas werken de nieuwe parkeerautomaten nog steeds instabiel. Het probleem met de kaartlezers ligt weliswaar achter ons, maar de laatste weken ontstaan met regelmaat nieuwe problemen die zich spontaan oplossen maar ook weer terugkomen. Wij hebben de druk op de leverancier opgevoerd en zijn ervan overtuigd dat zij er alles aan doen om de problemen zo snel mogelijk op te lossen en (nieuwe) problemen te voorkomen.
Drie problemen Momenteel spelen drie problemen, die zich met tussenpozen manifesteren:
1. Slechte netwerkdekking op bepaalde locaties zoals het Transferium. Doordat de automaat een slecht bereik heeft, kunnen pintransacties voortijdig afbreken. De huidige dekking zorgt ervoor dat gemiddeld 89% van alle transacties slaagt, dit zou op 96% moeten liggen.
2. Slechte netwerkdekking op bepaalde locaties waardoor de ingevoerde kentekens te laat worden doorgestuurd naar de database. De parkeercontroleurs raadplegen deze database om te constateren of er is betaald. Daardoor kan het gebeuren dat iemand een naheffing krijgt omdat voor de parkeercontroleur niet zichtbaar is dat er is betaald. Het gebruik van een parkeerticket kan uitsluitsel geven, maar dit is niet verplicht.
Als mogelijke oplossing voor probleem 1 en 2 heeft de leverancier de afgelopen weken een aantal automaten overgezet van Vodafone naar KPN simkaarten. Dit heeft verbetering opgeleverd maar geen definitieve oplossing. Ook zijn alle automaten overgezet op een eigen, afgeschermd netwerk. Voorheen maakten de automaten gebruik van een openbaar netwerk waarvan bellende bezoekers in de binnenstad ook gebruik maken.
3. Het is recentelijk drie keer voorgekomen dat alle parkeerautomaten tegelijk volledig uitvielen. Eenmaal 10 minuten, eenmaal 20 minuten en een keer 28 minuten lang. Deze storing vond ook plaats in andere steden waar automaten staan van dezelfde leverancier.
Parkeerders slaagden er niet in te betalen. De storingen gingen vanzelf over. Een verwarrende situatie voor parkeerders en handhavers.

De leverancier heeft aangegeven dat dit een complex probleem is, waarover zij op directieniveau om tafel zitten met de fabrikant in Frankrijk, maar dat de precieze oorzaak nog niet is gevonden. Overigens, de laatste keer dat dit probleem zich voordeed was de eerste week van februari.
Wij vinden de bovengenoemde gang van zaken niet acceptabel. Daarom hebben wij de leverancier in een aangetekende brief laten weten dat wij de boeteclausule uit de overeenkomst gaan toepassen. Wij berekenen momenteel hoe groot de financiële en imagoschade is.
Doorzending naar database verholpen Enige tijd hadden we te maken met een probleem op het Transferium en het Pelmolenpad waarbij ingevoerde kentekens helemaal niet werden doorgestuurd naar de database die de parkeercontroleurs bevragen. Dit (vierde) probleem is nu verholpen, waardoor hier weer gehandhaafd gaat worden. Toen dit probleem nog niet in kaart was, zijn mogelijk naheffingen geschreven doordat voor de parkeercontroleur niet traceerbaar was of voor een voertuig was betaald, als er geen ticket lag. Parkeerders die een naheffing hebben ontvangen maar wel hadden betaald, kunnen een bezwaarschrift indienen en via die weg achteraf aantonen dat wel is betaald. Wij betreuren het dat dit probleem de parkeerder geraakt kan hebben. We zijn blij dat het probleem is opgelost.
Tekst op naheffing aangepast Bij de invoering van het kentekenparkeren is verzuimd om de tekst van de foutcode op de naheffing aan te passen. Inmiddels is de tekst aangepast aan de nieuwe situatie. Op de naheffing stond dat die was opgelegd vanwege ‘het niet zichtbaar plaatsen van een geldig parkeerticket achter de voorruit’. Nu staat er dat ‘geen of onvoldoende parkeerbelasting betaald’ is. Het invoeren van het kenteken zorgt ervoor dat de parkeercontroleurs kunnen vaststellen of voor een voertuig parkeerbelasting is betaald. Momenteel komen nog parkeertickets uit de automaten. De twee redenen hiervan zijn: in 2014 waren tegelijkertijd twee type parkeerautomaten in bedrijf. De oude automaten zonder mogelijkheid tot kentekeninvoer en de nieuwe automaten. Ook wilden we niet teveel wijzigingen tegelijk doorvoeren. Deze tijdelijke situatie zal op termijn veranderen. In de nabije toekomst dient een kenteken verplicht te worden ingevoerd om te kunnen aantonen dat voor het parkeren betaald is. Op die manier voorkomt de parkeerder dat een naheffingsaanslag kan worden opgelegd.
Wij blijven u periodiek nieuwe updates geven over verbeteringen ten aanzien van de werking van de parkeerautomaten. We hopen dat het automatenpark zo snel mogelijk als ‘stabiel’ kan worden bestempeld. Wij informeren u ook over de status van de boeteclausule die wordt toegepast.


Met vriendelijke groet,
 

wethouder S.R. Bashara

 


Reacties
Reactie: (Jan Veeken)
7-6-2016, 08:45
Geachte wethouder, Ook ik ben op het Transferium op 14-8-2015 de dupe geworden van een afgebroken transactie, gevolg een naheffinsaanslag van € 61,30 . Bezwaarschrift ingestuurd met betalingsbewijs van de bank. Geen reactie van ontvangst gekregen. Na tel.contact.was het bezwaar wel ontvangen. Wel moest ik volgens uw ambtenaar betalen en kreeg dat later terug. Dat heb ik geweigerd en daar is notitie van gemaakt .Nu krijg ik , na terugkomst van een weekje vakantie een betalings herinnering die binnen 14 dagen voldaan moet worden. Heb nog geen reactie ontvangen op mijn ingestuurde bezwaar. Gestuurd op 14-8-2015 en het is nu juni 2016. In het NHD van afgelopen zaterdag ook ingezonden brieven van lezers met de dezelfde klachten, waarvan een terugkoppeling heeft ontvangen en het bezwaar ontvankelijk is verklaard. Het is dus niet alleen een fout in het systeem maar ook een heel slechte opvolging van de dienst. Wacht een en ander met spanning af maar ben wel erg teleurgesteld en boos. Vriendelijke groet, Jan Veeken Aanslagnummer 537617