Initiatief De Nieuwe Winkelstraat zoekt ondernemers met ideeën

29-04-2016

De gemeente Hoorn, de vereniging ’Ondernemers Stad Hoorn (OSH) en de Rabobank gaan samenwerken in het initiatief ‘De Nieuwe Winkelstraat’ (DNWS). Het project brengt partners in de detailhandel samen om ideeën voor een sterk winkelgebied op te pakken. Dit initiatief past binnen de regionale visie op het ondernemersklimaat: het versterken van het Hoornse winkelgebied als koopcentrum in Westfriesland.

Op 25 mei zijn ondernemers en vertegenwoordigers vanuit de culturele sector en evenementenorganisaties uitgenodigd voor een werksessie onder leiding van het landelijk Platform DNWS. “Ondernemers met ideeën: denk en doe mee!”, luidt de oproep van de drie partijen die het initiatief startten.

 

Toekomst binnenstad als koopcentrum onder druk
Binnen de detailhandel (retail) vinden grote, structurele veranderingen plaats. Mede door nieuwe technologie, vergrijzing en economische ontwikkelingen, verandert het koopgedrag van inwoners en bezoekers. “Dat effect zien we ook in de winkelstraten in Hoorn”, zegt Jan Haring, vicevoorzitter van OSH. “Winkels verdwijnen, omzetten lopen terug, en het gebied wordt er minder gezellig om te winkelen. Door acties op te pakken, houden we de binnenstad levendig en kunnen we een antwoord gaan geven op de vraag hoe de binnenstad kan concurreren met de online verkoop.”

 

Actief bijdragen

De gemeenteraad van Hoorn vroeg eind 2015 aan het college om te onderzoeken in hoeverre Hoorn actief mee kan doen met de Retailagenda. Tijdens een bijeenkomst afgelopen 27 januari met zo’n 100 ondernemers werden de kansen voor een dergelijke gezamenlijke aanpak geschetst. Er was veel enthousiasme om dit verder uit te gaan werken. De werksessie van 25 mei is de volgende stap. Onder leiding van het landelijke platform wordt gekeken naar het type winkelgebied in Hoorn, uitstraling, financiën en de technologie. De ideeën leiden tot een plan van aanpak.

 

“Ik hoop dat er een goede samenwerking tussen de ondernemers tot stand komt. Ondanks de toename van online aankopen blijft winkelen voor het plezier een belangrijke reden om naar Hoorn te komen. We moeten het daarom zoeken in de combinatie van winkels, horeca, cultuur en evenementen. Als je hier op een goede manier op inspeelt liggen er kansen”, aldus wethouder Economische Zaken, Ben Tap.  

 

Ondersteuning

Het project DNWS loopt inmiddels al in meer dan 75 gemeenten. Het gaat hierbij om het samenbrengen van partijen om een winkelgebied te versterken en vorm te geven. De Rabobank ondersteunt dit initiatief in meerdere gemeenten. Nu dus ook in Hoorn. “We willen als bank onze verantwoordelijkheid nemen voor het bedrijfsleven en zijn enthousiast om te ondersteunen bij de ideeën die er komen”, vertelt Ruben van Haarlem.

 

Meer informatie
Meer informatie over het project de nieuwe winkelstraat is te vinden op www.dnws.nl (http://www.dnws.nl).

Gemeente_Hoorn[1] Gemeente_Hoorn[1]

Reacties
Reactie: (Nic)
1-5-2016, 14:44
Laat de gemeente eerst eens de duizenden kauwgomresten van de straten verwijderen. Echt een armoedig gezicht! Parkeren gratis maken, in andere gemeenten blijkt dat de bezoekersaantallen flink stijgen.In tegenstelling tot de gemeente Hoorn die stug inzet op juist een verhoging hiervan. Op social media geeft iedereen aan een H&M te willen.De gemeente moet H&M desnoods geld geven om zich hier te vestigen en zodoende nog wat van het centrum te maken. Zelfs in Purmerend worden er miljoenenen uitgegeven aan het overdekte winkelcentrum en het resultaat mag er zijn.Zonder investeringen van de gemeente raakt Hoorn steeds verder achterop Alkmaar en Zelfs Purmerend. Het ligt echt niet aan de ondernemers, die moeten wel omdat het hun brood is.De gemeente moet nu eindelijk eens wat doen. En dan bedoel ik niet één of andere facebook actie maar grote financiele investeringen in straatmeubilair, bestrating,subsidie voor wonen boven winkels, net als in Leiden subsidie voor het opknappen van winkelpuien, betere materiaalkeuze voor reclame uithanging en bijvoorbeeld geen trespa platen wat je steeds meer gaat zien.Minder horeca op de G.Turfhaven, sommige zijn laat open waardoor veel panden donker zijn.De Nieuwsteeg staat voor 30% leeg, dit is een mooie gelegenheid om een nieuw groot winkelrondje over de Rode Steen te maken, dit plein wordt te weinig benut en een groot deel is alleen in de avonduren van het weekeind geopend, gemeente doe hier wat aan koop deze panden desnoods op.Volgens mij zijn deze panden van 1 eigenaar, ga hier een mee om tafel zitten. Ik kan zo nog wel even door gaan maar het komt steeds op het zelfde neer, het ligt gewoon aan de gemeente Hoorn welke niet investeerd in kwaliteit maar alleen in kwantiteit.Hierdoor is er geen beleving. Neem van mij aan dat de mooie winkelformules vanzelf komen wanneer zij zien dat er flink wordt geinvesteerd in een stad.Ik ben het spuugzat dat Ben Tap het steeds over de ondernemers heeft en zelf geen cent stopt in het winkekrondje. Mocht de heer Tap nog 100 voorbeelden wensen, dan hoor ik dat graag van hem!