Hoorns Belang vindt de groei van het aantal cruiseschepen in Hoorn ongewenst

01-07-2016

De leefbaarheid wordt met een forse groei van het aantal cruiseschepen op een onaanvaardbare manier aangetast, de forse investeringen staan in geen verhouding tot de zeer beperkte economische voordelen en de aantrekkelijkheid van de haven wordt voor andere bezoekers te veel aangetast wat slecht is voor het toerisme. Het aantrekkelijk houden van de haven is van levensbelang voor het toerisme, meer cruiseschepen zoals het college wil heeft een tegengesteld effect.
Hoe we wel kunnen investeren in meer toerisme, meer groeikansen voor onze ondernemers, maar dan met veel minder overlast leest u aan het eind van dit artikel.


Steeds meer cruiseschepen, met een lengte van circa 135 meter, bezoeken de haven van Hoorn, met een piek in april van circa 150 aankomsten (2015). In de overige maanden ligt het aantal gemiddeld op 60 of minder.

Op verzoek van de gemeenteraad heeft het college uitgebreid onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van de groei van de witte vloot en naar de locaties waar schepen dan zouden moeten aanmeren. Het college heeft nu een voorstel aan de raad gedaan om fors te investeren in een nieuwe aanlegsteiger aan de Nieuwe Wal. De investering hiervoor is meer dan € 1,8 miljoen. Daarnaast blijven in dit voorstel de twee aanlegsteigers op het Oostereiland ook in gebruik. Hoorns Belang is blij met dit onderzoek. De conclusie die wij namelijk uit dit onderzoek trekken is dat nog meer cruiseschepen in de piekmaanden onverstandig is.

Leefbaarheid

De cruiseschepen hebben vrijwel allemaal een lengte van 135 meter. Zeker in de piekmaand april, wanneer er vaak veel cruiseschepen tegelijk in de haven liggen, domineren ze het beeld van onze historische haven. Daarbij komt nog de geluidsoverlast en fijnstof uitstoot van de dieselmotoren, de lozing van afvalwater en de enorme verkeersopstopping van bussen die de bezoekers van en naar hun excursies brengen. Het is dan ook begrijpelijk dat met de groei van het aantal schepen ook de onvrede onder de bewoners groeit.

Economisch: Dit voorstel is een slechte investering

De hele investering van € 1.800.000 is nodig om de piek in één maand op te vangen. Voor de andere 11 maanden volstaat de huidige capaciteit. En wat staat daar voor de stad tegenover? De cruisevakanties zijn bijna altijd ‘all-inclusive’, dus de horeca heeft er vrijwel niets aan. Veel bezoekers gaan met de bus op excursie, wat tot enorme overlast leidt bij het opstappunt op het Visserseiland. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de bestedingen in de stad vrij minimaal zijn. 
Daar staat tegenover voor andere toeristen die Hoorn bezoeken, dat de haven een stuk minder interessant wordt doordat deze ontsiert wordt door al die aangemeerde megaschepen.

Waar dan wel investeren?

‘De historische binnenstad van Amsterdam zit in de gevarenzone door de steeds grotere aantallen toeristen.’, dit was te lezen in de telegraaf van 18 mei jl. En al die stedentrippers willen leuke dingen doen, zoals op excursie naar leuke, historische Hollandse steden. Heel veel toeristen gaan vanuit Amsterdam op excursie naar Volendam, Monickendam, Marken, de bloembollen enz. Maar Hoorn, dat een veel mooiere stad is dan die andere plaatsen, met mooiere monumenten en een leukere haven zit vrijwel nergens in het excursieprogramma. Dit overschot aan toeristen bestaat 12 maanden per jaar, deze toeristen moeten onderweg wel eten, ze zijn vaak kapitaalkrachtig en ze hoeven de leefbaarheid in de haven niet te belasten.

Conclusie

Als Hoorn dan toch wil investeren in meer toerisme, zet dan in op deze doelgroep: besteed het geld aan promotie bij touroperators en aan fatsoenlijke in- en uitstapplekken bijvoorbeeld bij de al bestaande parkeervoorzieningen. Zo profiteert Hoorn er 12 maanden van in plaats van 1 hooguit 2 maanden.

Hoorns Belang Hoorns Belang