Beantwoording raadsvragen over kwaliteit leerlingenvervoer

25-10-2016

Geachte raadsleden.

U heeft ons artikel 36 vragen gesteld over de ontvangen signalen voor wat betreft verslechtering van de kwaliteit van het leerlingenvervoer sinds de ingang van het nieuwe vervoerscontract per 1 augustus 2016.

De klachten zijn als volgt:

* Leerlingen worden niet, ofte laat opgehaald.

* De ”app” die een belangrijke rol heeft om vervoer te coördineren en te organiseren,  werkt niet, of onvoldoende.

* Telefonisch is de nieuwe vervoerder slecht bereikbaar, en wanneer er wel contact is geweest, worden terugbeltoezeggingen niet nagekomen.

* Onder tijdsdruk van de chauffeur, moeten kinderen zelf veiligheidsgordels in de bus omdoen. Het komt voor dat de bus al wegrijdt terwijl de kinderen nog niet vast zitten *Kinderen worden in het systeem als ziek weergegeven dit zonder dat er een ziekmelding door de ouders/verzorgers is gedaan. Met als resultaat dat een kind wacht op een bus die niet komst.

* Doorgegeven wijzigingen worden niet verwerkt

* Mails met verzoeken, wijzigingen en vragen worden niet beantwoord.

 

Hieronder beantwoorden wij uw vragen.

1. Zijn de hiervoor genoemde klachten u bekend? En zo ja, welke actie heeft u al ondernomen om de situatie te verbeteren?

Antwoord: Deze klachten zijn ons bekend. De start van het schooljaar is niet vlekkeloos verlopen doordat we met een nieuw softwaresysteem, nieuwe doelgroepen en nieuwe vervoerders werken. Inmiddels zijn de kinderziektes, waar de meeste klachten uit voortkwamen, opgelost door onderstaande maatregelen.

> De fout berekende tijden in het planningsysteem bij een aantal ritten, zijn in de 2d e week van het nieuwe schooljaar hersteld en aangepast.

> De ritinformatie app werkt nog niet naar behoren bij een aantal gebruikers. Wij werken momenteel samen met de leverancier aan optimalisatie van deze app. Ook wordt door de softwareleverancier een nieuwe gebruikersinstructie geschreven voor deze app. Team Doelgroepenvervoergaat deze instructie uiterlijk gedurende week 41 (digitaal) sturen naar alle gebruikers.

> Wanneer ouders/verzorgers vragen of klachten hebben, kunnen deze rechtstreeks bij team Doelgroepenvervoer worden gemeld. Het team is telefonisch bereikbaar tussen 08.00 en 17.00 uur. Tijdelijk is de ververvoerder tussen 17.00 en 20.00 uur telefonisch bereikbaar (re.: Reglement op website).  

> De chauffeur is verantwoordelijk om de kinderen veilig in de bus te laten plaatsnemen, waar mogelijk doen kinderen zelf hun gordel om. De vervoerders hebben maatregelen genomen om te zorgen dat de leerlingen zich veilig in en rondom de bus voelen.

> Ten einde de chauffeurs meer kennis te geven over de doelgroep die zij vervoeren, organiseren de scholen voor speciaal (basis) onderwijs in Hoorn in samenwerking met team Doelgroepenvervoer een informatie ochtend gedurende week 41.

 

2. Bent u bereid om zich in te spannen om voorgaande problemen op zo kort mogelijke termijn op te laten lossen?

Antwoord: Wij zijn bereid ons in te spannen om genoemde problemen op zo kort mogelijk termijn te laten lossen, indien deze nog niet zijn opgelost.

 

3. Gezien de ernst van de problemen is het onontkoombaar om snel en adequaat tot een ”noodoplossing” te komen zolang er geen structurele oplossing is. Bent u bereidt zich hiervoor in te spannen?

Antwoord: Zoals u eerder in deze brief bent geïnformeerd, zijn de problemen ondertussen zodanig aangepakt en opgelost of worden deze op zeer korte termijn opgelost, dat een noodoplossing hier niet van toepassing is.

Wij betreuren de gang van zaken die zijn ontstaan en hebben bovengenoemde maatregelen genomen om de kwaliteit van het doelgroepenvervoer te optimaliseren.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Hoorn

Gemeente_Hoorn[1] Gemeente_Hoorn[1]