Vereniging Bewoners Havenkwartier: “Behoud bunkerschip essentieel voor faciliteiten in Hoornse haven”

22-03-2017

Per 1 april sluit het bunkerschip in de historische buitenhaven. Een bunkerschip is voor de haven van Hoorn van essentieel belang. Bewoners en passanten maken er gebruik van, van jachten tot de bruine vloot. De vereniging vraagt het college en de gemeenteraad alles in het werk te stellen om het bunkerschip voor de haven van Hoorn te behouden, bij voorkeur op de huidige locatie.

 

De voorzieningen in de haven zullen, met de sluiting van het bunkerschip, fors afnemen. Waar moet er straks worden getankt en scheepsbenodigdheden worden ingekocht? Langs de gehele kust van Enkhuizen tot Volendam is dit het enige bunkerstation. Veel eigenaren van de jachten zullen nu met jerrycans gaan slepen om de benodigde brandstof aan boord te krijgen. Dit geldt niet alleen voor passanten, maar ook voor de eigenaars van jachten die Hoorn als thuishaven hebben. Met de nodige risico’s van milieuschade door het morsen van brandstof. 

Waar kan men straks het verontreinigde bilgewater afgeven? Als daar geen mogelijkheid voor is, zal het illegaal worden geloosd. De (zwem)waterkwaliteit zal hieronder leiden.   

Zowel passanten (jachten, bruine vloot), de Hoornse vissersschepen, reddingsboten en bewoners van Hoorn zien het nut van het bunkerschip door zijn centrale ligging aan het Oostereiland. Het is goed bereikbaar, zowel over het water als over het land. Een andere ligplaats in een van de Hoornse kleinere jachthavens zal direct gevolgen hebben voor het aantal bruine vlootschepen, dat Hoorn bezoekt. Simpel om het feit, dat deze schepen vanwege hun omvang worden beperkt en niet alle havens in kunnen varen. Nog minder bruine vloot in de historische haven zal Hoorn onaantrekkelijk maken als toeristische stad aan het IJsselmeer. De witte riviercruiseschepen zullen dan voora het beeld gaan bepalen.

 

De eigenaar van het bunkerschip heeft in 2016 al aangegeven dat hij plannen had om te stoppen. Waarom is de gemeente niet in gesprek gegaan met de eigenaar van het bunkerschip om te onderzoeken op welke wijze het bunkerschip het beste over kan gaan in andere handen? Op deze manier zou de broodnodige voorziening voor een goed functionerende haven in stand kunnen blijven.

Helaas stelt de wethouder B. Tap de huidige ligplaats ter discussie zonder een goed alternatief aan te bieden. Op dergelijke wijze is het bunkerschip onverkoopbaar. Dit zal leiden tot het definitief verdwijnen van deze voorziening in de historische buitenhaven.

 

Waarom kan het bunkerschip niet blijven liggen op de huidige locatie? Dat heeft alles te maken met de witte riviercruiseschepen, die aan het Oostereiland afmeren. De moderne schepen van de witte vloot zijn 135 meter lang en kunnen nu alleen afmeren aan de Rouaanse steiger. Dat is de eerste steiger bij de toegangsbrug tot het eiland. De tweede, achterste steiger is te kort voor deze moderne schepen, omdat de ligplaats van het bunkerschip dit verhindert. Hierdoor kunnen aan de tweede steiger slechts oudere schepen tot 100 meter lengte aanmeren. 

 

Wanneer het bunkerschip verdwijnt, is er op korte termijn geen alternatief voorhanden. Om dit te voorkomen, verzoeken wij het college en de gemeenteraad alles in het werk te stellen om het bunkerschip voor de haven van Hoorn te behouden, bij voorkeur op de huidige locatie.

 

Wilt u meer lezen over zaken die bewoners van het Havenkwartier aan gaan?

Kijk dan eens op https://www.facebook.com/groups (https://www.facebook.com/groups)/verenigingbewonershavenkwartierhoorn 

en word vrijblijvend lid.  

Cruiseschepen Cruiseschepen
Bunkerschip Atalanta Bunkerschip Atalanta
Atalante_zij Atalante_zij

Reacties
Reactie: (ez livin)
24-3-2017, 15:38
Het lijkt mij niet zo handig @ A Zyweg om met een schip aan te leggen bij het pompstation aan de Protonweg, tenzij een trailer wordt gebruikt, hoewel dat wat moeilijk is voor de bruine vloot. Ook het mogelijke vervoer in 30 jerrycans van 10 liter op de achterbank is nogal ongebruikelijk en gevaarlijk en een vat van 300 liter vervoeren over de steigers levert over het algemeen wat probleempjes op.

Reactie: (A Zyweg)
22-3-2017, 20:18
Mijn ervaring is dat dit soort service niet bepaald voordelig is en ik wil als ik 300 tank liever de goedkope pomp elders dan hier tanken. Met een prijsverschil van 20 cent per liter verdien ik wel €60,- en staat er op donderdag bij de Tango een file omdat ik in de avond spits terecht kwam.. sorry, volgende keer hou ik daar wel rekening mee!