Beantwoording vragen over salaris directeur HVC

19-04-2017

Geachte heren Van der Kleij en Weeda,

 

Hoorns Belang en VOC Hoorn hebben conform Artikel 36 RvO vragen gesteld over het salaris van de nieuwe directeur van de HVC.

In het Noordhollands Dagblad van 30 maart jl. stond onder de titel ”Weer topsalaris HVC” een artikel over de salariëring van de nieuwe algemeen directeur van HVC. Het Centraal Afvalverwijderingsbedrijf West-Friesland (CAW) heeft in reactie op dit artikel verzocht om de gemeenteraden in West-Friesland met een brief te informeren. Deze brief is ter informatie bijgevoegd en sluit aan op de door Hoorns Belang en VOC Hoorn gestelde vragen.

Uw specifieke vragen worden hieronder puntsgewijs beantwoord.

 

Vraag 1: Heeft U tijdens overleggen met CAW/HVC het standpunt van de gemeenteraad van Hoorn kenbaar gemaakt? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Ja, het standpunt van de gemeenteraad is kenbaar gemaakt.

Vraag 2: Wat heeft U gedaan om het salaris onder de WNT norm te houden?

Antwoord: Zowel in de bestuursvergaderingen van het CAW alsmede in de klankbordgroep voor het aangepaste salarisbeleid actief het standpunt van de Hoornse gemeenteraad vertegenwoordigd. Voor een uitgebreidere beschrijving verwijzen we graag naar het antwoord op vraag 5.

Vraag 3: Wat is uw stemgedrag geweest tijdens de stemming over de salariëring en waarom?

Antwoord: De gemeente Hoorn heeft tijdens de bestuursvergadering van het CAW niet ingestemd met het voorstel van de HVC. Dit standpunt is door de voorzitter van het CAW, de heer V. Reus, verwoord in de aandeelhoudersvergadering.

Vraag 4: Kunt U begrijpen dat dit maatschappelijke onrust veroorzaakt en niet is uit te leggen? Zeker in het licht waar nut en noodzaak van bijvoorbeeld de uitgave voor extra afvalbakken wordt betwijfeld bij gebruikers en ook experts. Wat gaat U hier aan doen? Antwoord: Wij begrijpen dat het salaris van de directeur van de HVC maatschappelijke onrust veroorzaakt. Wij begrijpen ook dat hiermee het draagvlak voor HVC vermindert. Wij hebben en zullen als gemeente Hoorn actief uitdragen dat HVC een organisatie is die gefinancierd wordt met maatschappelijke middelen en dat er dus verantwoording noodzakelijk is aan de samenleving. De begrenzing van de directeur op WNT- niveau is hiermee onlosmakelijk verbonden.

 

Aanvullende vragen 6 april 2017

Vraag 1: Op 9 mei 2016 heeft U in antwoord op een mail van Hoorn Lokaal, gedateerd op 30 april 2016, gemeld dat U de maatschappelijke zorgen deelt en vertrouwen heeft in de CAO onderhandelingen. U zegt toe het punt van salariëring aan de West-Friese collega-bestuurders voor te leggen om dit punt opnieuw in te brengen. Heeft u dit gedaan? Op welke wijze en wat was de reactie van de collega-bestuurders? Heeft U dit resultaat aan Hoorn Lokaal teruggekoppeld, zo nee waarom niet?

Antwoord: Het standpunt van de gemeenteraad is ingebracht in de bestuursvergadering van het CAW. De collega-bestuurders deelden dit standpunt. Vervolgens is dit standpunt ook kenbaar gemaakt in de aandeelhoudersvergadering en heeft de RvC opdracht gekregen hiermee aan de slag te gaan. Daarna is pas bekend geworden dat HVC op zoek moest naar een nieuwe directeur. De discussie over beloning is daarmee pas zeer recent afgerond. Wij waren voornemens om u per brief te informeren namens het CAW. Deze vragen kruisen deze brief. U treft de brief in de bijlage.

Vraag 2. Tijdens de raadsvergadering van 24 mei 2016 is een motie met ruime meerderheid aangenomen. Het dictum van deze motie luidt:

Op de eerstvolgende aandeelhoudersvergadering van HVC met grote klem aan te dringen bij de Raad van Commissarissen het salaris van de directie van de NV HVC aan te passen conform de wet WNT, zowel voor de statutaire als de titulaire directieleden. Onze vraag luidt: waarom heeft U deze motie niet uitgevoerd?

Antwoord: deze motie is wel uitgevoerd. Zie verder het antwoord op vraag 5.

Vraag 3. Mocht het wel zo zijn dat u deze motie heeft uitgevoerd, dat wil zeggen dat in de notulen van de voornoemde aandeelhoudersvergadering dit is vastgelegd, waarom heeft u de raad hier dan niet over geïnformeerd?

Antwoord: Door het niet voorziene aftreden van de vorige directeur van de HVC, de heer W. van Lieshout, is er bij de HVC vertraging opgetreden in het vaststellen van een aangepast beloningsbeleid. Het beloningsbeleid voor de directeur is pas vastgesteld in de aandeelhoudersvergadering van 9 maart jl.. Daarbij is ook een nieuwe opdracht gegeven aan de RvC om het complete beloningsgebouw van de HVC onder de loep te nemen. Dit proces loopt nog.

Vraag 4. Waarom heeft u de toezegging, gedaan op 24 mei 2016 en openstaand in de lijst met toezeggingen, de raad in het eerste kwartaal 2017 te informeren niet uitgevoerd?

Antwoord: zie hiervoor het antwoord op de vorige vraag, het gehele proces heeft vertraging opgelopen in verband met het onverwachte vertrek van de directeur.

Vraag 5. Kunt U ons de gehele procesbeschrijving, de tijdlijn en notulen van zowel de CAW als HVC vergaderingen sinds 9 mei 2016 doen toekomen? Zo nee, waarom niet?

Tijdens de vergadering van het Algemeen Bestuur van het CAW op vrijdag 13 mei 2016 is onder andere gesproken over de aankomende algemene vergadering van HVC van 2 juni 2016. Gelet op de recente publicaties in de pers en in diverse gemeenteraden aangenomen moties, is aan de voorzitter van het CAW, wethouder Vincent Reus, gevraagd om het volgende standpunt van het CAW betreffende de salariëring van de directeur kenbaar te maken: ”Het bestuur van het CAW spreekt haar waardering uit voor de prestaties van de directeur waardoor HVC na een paar moeilijke jaren op dit moment weer prima resultaten boekt. Het bestuur is van mening dat de in het verleden gemaakte (belonings-)afspraken, moeten worden gerespecteerd. Gelet op de maatschappelijke commotie roept het bestuur van het CAW de RvC op om het huidige en door de aandeelhouders vastgestelde beloningskader te spiegelen aan de huidige WNT en aan te geven welke gevolgen de RvC aan deze beoordeling verbindt”.

In de aandeelhoudersvergadering van 2 juni 2016 is toen afgesproken om het beloningsbeleid van HVC te agenderen in een eerstvolgende aandeelhoudersvergadering. In deze vergadering is eveneens afgesproken om een klankbord in te stellen waarmee alternatieven kunnen worden besproken. Het op dat moment niet voorziene vertrek van de directeur en de noodzaak om de daarmee ontstane vacature te vervullen, leidden ertoe dat de algemene beleidsdiscussie enkele maanden moest worden opgeschort. In meerdere klankbordbijeenkomsten heeft het CAW wederom gepleit voor de WNT-norm. In het proces van werving en selectie voor de vacature van algemeen directeur in de tweede helft van 2016 is in overleg met de aandeelhouders en vooruitlopend op nieuw beleid de WNT-norm derhalve het uitgangspunt geweest. Om ruimte te geven aan een zorgvuldig proces van besluitvorming door de aandeelhoudersvergadering is de geselecteerde en tot algemeen directeur benoemde functionaris aangesteld zonder vaste beloningsafspraken. Aangezien eind 2016 kon worden voorzien in de vacature, was er gelegenheid om in een bijzondere aandeelhoudersvergadering op 9 maart 2017 het beloningsbeleid en de daarmee te stellen kaders in objectieve termen te bespreken en vast te stellen.

De Raad van Commissarissen (RvC) van NV HVC heeft voor de aandeelhoudersvergadering van 9 maart 2017 aan de aandeelhouders een voorstel gedaan tot vaststelling van het beloningsbeleid van HVC. Het ging dan onder meer over de beloning van de (nieuwe) algemeen directeur. Over dit voorstel heeft vooraf afstemming plaatsgevonden binnen het CAW. Tijdens deze afstemming bleek dat het CAW zich niet kon vinden in het voorstel van HVC. Het belangrijkste motief hierbij was dat ook voor HVC de WNT (Wet Normering Topinkomens) de norm dient te zijn. Tijdens de aandeelhoudersvergadering is door onze vertegenwoordiger in HVC hierover vervolgens met de RvC van HVC een uitvoerige discussie gevoerd. Van diverse kanten zijn de argumenten uitgewisseld. Dit heeft tijdens de vergadering geleid tot een compromisvoorstel van de RvC, waarmee de afvaardiging van het CAW heeft kunnen instemmen. Dit voorstel houdt in dat voor het beloningsbeleid van HVC de WNT onverkort van toepassing is. Uitsluitend voor de onlangs benoemde nieuwe algemeen directeur is een toeslag van 10% overeengekomen. Deze ruimte is toegepast in verband met de voormalige functie van betrokkene binnen HVC. De WNT-beloning zou een achteruitgang betekenen; dit wordt - mede gezien een andere rechtspositie en meer verantwoordelijkheid - niet wenselijk geacht. Voor de volledigheid: deze salariëring is inclusief de Werkgeversbijdrage in het pensioen van betrokkene en inclusief de kosten van een dienstauto.

Door de RvC van HVC is toegezegd dat bij de toekomstige benoeming van een opvolger van de huidige (nieuwe) algemeen directeur, het beloningsbeleid conform de WNT onverkort zal worden gehanteerd. Verder is overeengekomen dat het ’loongebouw’ bij HVC in de komende periode zodanig wordt hervormd, dat WNT-salariëring in het vervolg geen verkeerde verhoudingen meer tot gevolg zal hebben.

De beschikbare notulen van zowel de CAW als HVC zijn als bijlage bijgevoegd. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Hoorn

Gemeente_Hoorn[1] Gemeente_Hoorn[1]