Vragen aan het College van B&W inzake salariëring bij HVC

20-04-2017

Geachte college,

Er is het afgelopen jaar met betrekking tot de hoge salarissen bij HVC veel te doen geweest.

Bijvoorbeeld een mail van Hoorn Lokaal over het feit dat werknemers samen met de FNV actie voeren voor een betere cao terwijl er op directieniveau dikke vette salarissen worden toebedeeld. Daarna volgden er verschillende artikel 36 vragen, t.w. 3 mei 2016, 30 maart 2017 en 6 april 2017.

 

Op 24 mei 2016 heeft de gemeenteraad op initiatief van Hoorn Lokaal een motie aangenomen waarin het College wordt verzocht bij HVC aan te dringen het salaris van de directie van NV HVC aan te passen overeenkomstig de WNT ( Wet Normering Topinkomens).

In de motie werd dus de gehele directie bedoeld en niet alleen dat van de toenmalige statutair directeur, wij komen hier later in de brief op terug.

 

Op 13 april jl. zijn de vragen van HB/VOCHoorn beantwoord en werden er stukken bijgevoegd zoals: het verslag van de RvC van 2 juni 2016, het verslag van de Buitengewone vergadering van de RvC NV HVC van 9 maart 2017 en de verslagen van het Algemeen Bestuur van het CAW van 13 mei 2016 en 16 december 2016.

Ook hebben wij kennis genomen van het artikel van Bert Vuijk in het NHD van 14 april 2017 en het commentaar van Michiel Snik in het NHD van 15 april 2017.

 

Na het lezen van alle hierboven genoemde stukken, verslagen en artikelen komen onze fracties tot de volgende opmerkingen:

* Er is geen goede uitvoering gegeven aan de aangenomen motie, immers in de motie wordt gesproken over het salaris van de directie en niet alleen dat van de directeur.

Op geen enkele wijze is er het afgelopen jaar gekeken naar de salariëring van de voltallige directie.

Daardoor kon het gebeuren dat ook het salaris van de nieuwe directeur in strijd is met de WNT en hoger is dan het salaris vanminister president Rutte van de BV Nederland.

* De voorzitter van het CAW de Drechterlandse wethouder de heer V. Reus had schijnbaar een duidelijke boodschap meegekregen van de samenwerkende Westfriese gemeenten, maar heeft hij tijdens de Buitengewone vergadering van de RvC NV HVC zijn rug niet recht weten te houden en heeft hij daardoor mede mogelijk gemaakt dat het salaris van de heer van Steensel boven de WNT-norm is vastgelegd.

Door voor een salaris boven de WNT te stemmen is de heer Reus voorbij gegaan aan de wens van de gemeenten verenigd in het CAW, de heer Reus lijkt daarmee niet geschikt om het CAW te vertegenwoordigen in de vergaderingen van het HVC en misschien is het beter dat hij zijn voorzitterschap overdraagt aan een andere West-Friese wethouder.

* President-commissaris  van HVC de heer PH. Houben wist van te voren dat er kritiek zou komen over de hoogte van het salaris daarom vond hij het beter om er achteraf niet teveel over naar buiten te brengen: ”je moet het niet over je afroepen” zei hij toen hem werd gevraagd of er een persbericht zou worden uitgebracht, zo valt te lezen in de notulen van de buitengewone aandeelhoudersvergadering van 9 maart 2017.

 

Wij hebben voor u de volgende vragen:

1. Waarom heeft u niet voldaan aan uw actieve informatieplicht aan de raad en moesten wij uit het NHD vernemen dat u hebt ingestemd met een hoger salaris dan de WNT-norm?

2.  Bent u alsnog bereid om via het CAW er alles aan te doen om per 1 januari 2018 het te hoge salaris van de Algemeen Directeur de heer D. van Steensel terug te brengen naar het niveau binnen de WNT norm, dus niet meer dan € 180.000,= per jaar? Zo nee, waarom niet?

3. Zijn er nog andere directieleden die momenteel een salaris krijgen boven de WNT-norm? Zo ja, welke en welk salaris?

4. Op 24 mei 2016 nam een grote meerderheid van de raad een motie aan waarbij het college verzocht werd om: “op de eerstvolgende aandeelhoudersvergadering van HVC m6.et grote klem aan te dringen bij de RvC het salaris van de directie van de NV HVC aan te passen conform de wet WNT, zowel voor de statutaire als de titulaire directielieden”. Waarom heeft u geen gevolg gegeven aan deze motie?

5. Welke opdracht heeft u meegegeven aan de heer Reus als voorzitter van het CAW en hoe verhoudt dit zich tot de uiteindelijke stemming? Klopt het dat er na de schorsing tijdens de AV van 9 maart jl. door het CAW een draai is gemaakt van een absolute WNT-norm naar een toeslag van 10%?

Is er tijdens de schorsing druk uit geoefend op de vertegenwoordiger van het CAW de heer Reus om toch maar in te stemmen met het compromis?

Waarom heeft de heer Reus geen stemverklaring af gegeven t.a.v. de gewijzigde standpunten tijdens de stemrondes?

6. Door zijn houding en uitspraken wekt de President-commissaris van de HVC de heer Houben de indruk zich onvoldoende te beseffen voorzitter te zijn van een (semi) overheidsbedrijf/organisatie. Kunt u zich vinden in zijn uitlatingen over het niet opstellen van een persbericht over het salaris boven de WNT norm?

En kunt u verklaren waarom er zo weinig tegengeluid vanuit het CAW geklonken heeft tijdens de vergadering in maart?

 

Wij zien uw antwoorden graag tegemoet binnen de daarvoor geldende termijn.

Met vriendelijke groet namens de fracties van;

Hoorn Lokaal           -  Joke van der Meij

Fractie Tonnaer      -  Roger Tonnaer

VOCHoorn                -  Hans Weeda

Hoorns Belang         -  Alex van der Kleij 

Fractie_Tonnaer[1] Fractie_Tonnaer[1]
Hoorns_Belang[1] Hoorns_Belang[1]
VOCHoorn[1] VOCHoorn[1]
Hoorn Lokaal Hoorn Lokaal

Reacties
Reactie: (Rob Derksen)
16-5-2017, 15:41
De opmerkingen tav het salaris zijn terecht . Het probleem HVC is vele malen groter. De zittende adjunct is op hetzadel getild omdat men geen buitenstaanders binnen wilde halen. Dan zou ook het falen HVC toezicht duidelijk worden. Eind sept 2016 is de werving ve nieuwe directeur gestart Al in de loop van november concludeerde men dat er geen goede van buiten kon komen (?????). De een cover-aanstelling De HVC heeft zich zo diep in de schulden gestoken datdeaandelen een negatievewaarde hebben dus onverkoopbaar voor de gemeentes De gedwongen winkelnering zal eeuwig blijven Mits de HVC heeeeeeeeel drastisch bezuinigd en de winstgevende delen en deelnemingen , als die er zijn, verkoopt Vervolgens moeten de gemeentes hun aandeel ook verkopen De reststoffenzorg kan dan vrij worden uitbesteed tegen veeeeeeeel lager. Zie bijv gemeente Arnhem waar de afvalstofheffing ca € 250 is