HOORN - ProRail heeft NS capaciteit toegekend om de treindienstregeling tussen Schiphol en Hoorn-Kersenboogerd per 13 december 2009 te hervatten. Dat hebben beide partijen gistermiddag meegedeeld aan de gemeente Hoorn tijdens een overleg waarbij ook een afvaardiging van de bewonersvereniging Plevier aanwezig was.
De omwonenden zijn niet helemaal tevreden, zie hun verklaring onder dit bericht.
Na klachten van bewoners van de Plevier heeft ProRail NS op 8 mei 2009 opgedragen de Schipholtrein niet meer te laten rijden tussen de stations Hoorn en Hoorn-Kersenboogerd. De klachten betroffen geluidoverlast en lichthinder als gevolg van het splitsen, combineren, rangeren en keren van treinen op een keerspoor nabij station Hoorn-Kersenboogerd. ProRail concludeerde dat hiervoor geen milieuvergunning was verleend.
Onderzoek wijst uit dat geen milieuvergunning vereist is, als NS de treinen uitsluitend keert op het keerspoor en op die plek stopt met het splitsen, combineren en rangeren van treinen. Die aanpassing is mogelijk in de dienstregeling van NS die op 13 december a.s. ingaat.
NS zegt toe met stiller materieel te gaan rijden. Bovendien heeft ProRail het geluidniveau van de overwegbellen bij de nabijgelegen overweg met 6dB verlaagd. Akoestisch onderzoek heeft aangetoond dat het keren van treinen in Hoorn-Kersenboogerd in de nieuwe situatie niet in strijd is met het Besluit Geluidhinder.
De nieuwe dienstregeling van NS gaat per 13 december a.s. in overeenstemming met wet- en regelgeving in. De bewoners van de Plevier zullen aanzienlijk minder geluidoverlast en lichthinder ondervinden.
Verklaring van de commissie BASP Bewoners Aan (het) Spoor Plevier
Op maandag 9-11-09 heeft in het stadhuis van Hoorn een gesprek plaats gevonden tussen NS, Prorail, milieudienst West-friesland, wethouder J. van Es en de commissie BASP.
De commissie BASP is voor de treinreizigers blij dat de schipholtrein weer per 13 december gaat vertrekken van het station Hoorn Kersenboogerd via Schiphol naar Hoofddorp v.v.
Deze beslissing is genomen op basis van een tijdelijk rapport zonder wettelijke status, dit rapport is niet bruikbaar voor procedures als b.v. (milieu) vergunningen, geluidsreductie aanpassingen aan woningen en / of het plaatsen van hogere geluidsschermen.
Dit rapport , roept nog vele vragen op bij zowel de comm. BASP als de Milieudienst West-Friesland.
Er zullen nog duidelijke antwoorden moeten komen.
De comm. BASP zal die vragen binnenkort aan Prorail voorleggen en er is besloten dat de Milieudienst West-Friesland en de comm. BASP voortaan gaan samenwerken.
De inhoud van het door Prorail te leveren SRM2 rapport dat wél een wettelijke status heeft en dat medio februari 2010 uitkomt, gaan zij ook samen analyseren.
De comm. BASP heeft op div. plaatsen langs het spoor zelf metingen verricht en hebben daar een geluidswaarde aan de gevel gemeten van.. 81 decibel en binnen 59,4 decibel, de norm zou zijn 66 decibel max. en 37 decibel binnen gemeten in de verblijfsruimte, dit is nog discutabel.
Uit de bespreking is verder voor de bewoners aan het spoor van de Plevier het volgende voortgekomen, we hebben bereikt dat:
NS gaat op het keerspoor Hnk 103 langs de huizen van de Plevier uitsluitend rijden met stiller materieel, namelijk de sprinters.
NS heeft toegezegd de verlichting van die sprinters te dimmen bij vertrek naar het keerspoor en pas weer bij de terugkeer op het station aan te doen. NS heeft tevens beloofd korter stil te gaan staan naast de huizen, van 14-12-08 t/m 8-5-09 stonden de treinen daar 2x 10 a 15 minuten stil, dat wordt nu teruggebracht naar 2x 6 minuten per uur, een mooie verbetering.
De NS laat voor de machinisten, op de traject / ritten kaart die zij gebruiken, enige aangepaste opmerkingen noteren ter verduidelijking van de wijzigingen die voor hen gelden.
Uit bovenstaande blijkt dat het vele werk van de commissie BASP tot resultaat heeft geleid.
Wij de Plevierbewoners en hun vereniging ontdekten dat de handelingen in de bovengenoemde periode zoals koppelen / ontkoppelen, dus de treinsamenstelling veranderen, een milieuvergunning vereisten en omdat die ontbrak, moesten op bevel van Prorail de ritten op het keerspoor op 8-5-2009 gestaakt worden.
Prorail zegt dat op dit moment geen milieuvergunning is vereist voor het keerspoor, dat wordt nog door de comm. BASP nader onderzocht met deskundigen, wij hebben de laagste geluidschermen.
De commissie BASP blijft strijdvaardig, kritisch en oplettend zoeken naar alle mogelijkheden om de treinoverlast blijvend te beperken, we willen een leefbare habitat, we zijn nog niet klaar !
Met Plevierige groet,
Wim Mul
namens de commissie BASP