HOORN - De grootste wijk van Hoorn, de Kersenboogerd, heeft zo’n 22.000 inwoners en momenteel maar 1 werkende geldautomaat. In de binnenstad van Hoorn is de situatie ook in korte tijd achteruit gegaan en staan vaak lange rijen voor de enkele automaten die er nog zijn. En als er geen rij staat, is de geldautomaat vaak al leeg. Veel inwoners van Hoorn zijn het zat en hebben er bij de banken over geklaagd. Ook de gemeente heeft er een briefje richting de Hoornse banken aan gewijd. De heer K. Zwezereijn, inwoner van de Kersenboogerd, is het helemaal zat en schreef een brief aan ABN-AMRO. Aan HoornGids vroeg hij deze als Open Brief te plaatsen.
Lees hier de brief van K. Zwezereijn:
Regio kantoor ABN AMRO
T.a.v. de heer Boon, kantoordirecteur
Koopvaarder 3
1625 BZ Hoorn
Hoorn, 29 september 2010
Kenmerk: 49.59.84.191
Betreft: onvoldoende geldautomaten in de Kersenboogerd
Geachte meneer Boon,
Ondergetekende heeft u in de maand augustus u gesproken betreffende dat er nog maar een geldautomaat in bedrijf is. In dat gesprek met u heb ik aangegeven dat een geld automaat in de grootste wijk van Hoorn ontoereikend is. Ik heb toen aan u verzocht te onderzoeken naar de mogelijkheid om de twee geldautomaten aan het Aagje Dekenplein opnieuw in bedrijf te stellen. Ik heb u ook laten weten dat veel ouderen in de Kersenboogerd gebruik maakten van de geldautomaten bij het voormalige ABN AMRO filiaal.
Als inwoner van de Kersenboogerd hoor ik veel klachten van ouderen die het zeer vervelend vinden dat er nog maar een automaat is waarop zij zijn aangewezen. Daar komt bij dat deze groep mensen het niet prettig te vinden in een lange rij te moeten staan wachten vanwege hun handicap. Vooral ouderen mensen die woonachtig zijn in het verzorgingstehuis Betsy Perk aan het Betje Wolffplein zijn hulpbehoevend en ervaren als onveilig als zij bij de enige automaat geld willen opnemen Het komt regelmatig voor dat de geldautomaat leeg is en dat je dan nergens meer terecht kan ten zij je fysiek in staat bent om naar het centrum van Hoorn te gaan.
Ik ben van mening dat u dat deze mensen dit niet aan kan doen en doe hierbij een dringende oproep aan u om uw verantwoordelijkheid te nemen en met een passende oplossing te komen. Ik heb destijds aan u voorgesteld dat als de twee automaten om veiligheidsreden niet bedrijf gesteld konden worden naar de mogelijkheid te kijken om mobiele automaten te plaatsen in bovengenoemd verzorgingtehuis.
Indien u niet in staat bent om dit op probleem op redelijke termijn op te lossen, dan ben ik helaas genoodzaakt mij te wenden tot de hoofddirectie van ABN AMRO in Amsterdam.
Ik vertrouw erop dat u mijn brief serieus neemt en met een bevredigend antwoord komt.
Ik stel u hierbij in de gelegenheid om binnen 10 dagen na ontvangst van de brief te reageren.
Hoogachtend,
K. Zwezereijn
(naam en adres bij redactie bekend)