Aldus de bewoners in een brief die vandaag naar de gemeente verstuurd is. Ze zijn nog steeds boos over de nieuwe brug: ”Met de aanleg van de betonnen brug toont u geen enkel respect voor het monumentale Oostereiland en het historische stadsgezicht van het havenkwartier. Overigens was de Monumentencommissie in 2009 tegen sloop van de bestaande brug en tegen de aanleg van een nieuwe betonnen brug met landhoofden.”
”Ons ontgaat ook de noodzaak om het draagvermogen van de brug te verhogen van 18 ton naar minimaal 30 ton. In de oude binnenstad en het havenkwartier hoort geen zwaar verkeer wat deze brug ongetwijfeld zal aantrekken.”
Lees hier de volledige brief en onderaan kunt u via een link naar het antwoord van de gemeente.
Hoorn, 17 november 2010
Aan burgemeester en wethouders van Hoorn,
Postbus 608, 1620 AR – Hoorn.
Betreft: Uw reactie d.d. 4 november 2010 op onze zienswijze betreffende het vernieuwen van de brug tussen Hoofd en Oostereiland.
Geacht College,
Op onze zienswijze is door uw college uitermate teleurstellend gereageerd. Enkele voorbeelden uit uw reactie:
· Het materiaalgebruik (1.)wordt afgedaan met de verwijzing naar het advies van de commissie van Monumenten en Welstand met de woorden: Niet valt in te zien dat dit advies ondeugdelijk tot stand is gekomen. · De genoemde zaken onder 2,3,4 en 7 worden afgedaan met: de breedte van de brug past binnen de normen van het bestemmingsplan. · Het genoemde onder 6 wordt ruimtelijk niet relevant genoemd. Dat het geld betreft dat door de burgers wordt opgebracht telt blijkbaar niet.
Inhoudelijk wordt op geen enkele wijze op de door ons genoemde aspecten ingegaan. Een dergelijk antwoord bevordert de dialoog tussen burgers en de gemeentelijke overheid beslist niet!
Met de aanleg van de betonnen brug toont u geen enkel respect voor het monumentale Oostereiland en het historische stadsgezicht van het havenkwartier. Overigens was dezelfde Monumentencommissie in 2009 tegen sloop van de bestaande brug en tegen de aanleg van een nieuwe betonnen brug met landhoofden. Men was van oordeel dat dit niet paste in het beschermd stadsgezicht. Men is wel erg snel van advies veranderd.
2. behorende bij de brief van 17 november 2010 aan B&W over onze zienswijze m.b.t. Oostereilandbrug.
Ons ontgaat ook de noodzaak om het draagvermogen van de brug te verhogen van 18 ton naar minimaal 30 ton. In de oude binnenstad en het havenkwartier hoort geen zwaar verkeer wat deze brug ongetwijfeld zal aantrekken.
En last but not least: De kans is groot dat deze brede brug gevolgen zal hebben voor de herinrichting van het Hoofd. Wij als bewoners zijn tevreden met de huidige situatie!
Hoogachtend,
Is getekend door:
J. KoopmansHoofd 3 J. W. Carpentier, G. de BestHoofd 5 W. StofbergenHoofd 5a J. Eising, A. Eising - DerlageHoofd 7 J. W. Rikkels, D. Rikkels- TimmermanHoofd 9 F. R. Droste, N. C. Droste - HaakHoofd 11 M. PlukkelHoofd 13 J. Bot (café de Volendammer)Hoofd 17 M. C. Plat (restaurant de Hoofdtoren) M. UrsemAchter op ’t Zand 63 D. van Riel, P. van Riel de RooyAchter op ’t Zand 62a A. Doornenbal, J. NieuwlandAchter op ’t Zand 62 A. E. KloosterAchter op ’t Zand 60 J. van WelyItaliaanse Zeedijk 116
antwoord van de gemeente leest u hier:
http://www.oudhoorn.nl/brieven/2010/reactiegemeenteopbezwaar.pdf