HOORN - De gemeente Hoorn gaat onderzoeken of de komst van een nieuwe botenbeurs naar Hoorn mogelijk is. Vast onderdeel tijdens de Westfriese Waterweken editie Hoorn is de gebruikte botenbeurs van de ANWB Waterkampioen en Yacht Focus in de binnenhaven en de Karperkuil. Door het succes van dit onderdeel zijn de organisatoren op het idee gekomen om op en rond het Oostereiland ook een beurs te organiseren voor nieuwe boten. Het evenement zou daar van 22 tot en met 27 augustus plaatsvinden.
Het Hoornse college van B en W heeft voorlopig ingestemd met het organiseren van de beurs voor nieuwe boten rond het Oostereiland. Wel wil het college eerst grondig onderzoeken of de komst van de botenbeurs haalbaar is op het gebied van veiligheid en verkeersdrukte. In mei hoopt het college definitief een groen licht te kunnen geven voor de plannen.
Gebruikte boten
De beurs voor gebruikte boten is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot zo’n 165 boten en kan nog iets meer uitbreiden. De publieke belangstelling is groot. In 2011 kwamen zo’n 15.000 bezoekers naar het Hoornse havengebied. Daarmee heeft Hoorn na Lelystad de grootste gebruikte botenbeurs in Nederland.
Grootste botenbeurs in Noord-West Europa
De ANWB wil de gebruikte botenbeurs samen met de nieuwe botenbeurs uit laten groeien tot het grootste watersportevenement van Nederland. Voor 2012 verwachten zij 25.000 bezoekers, en in 2015 kunnen dat er 50.000 worden. Als dit slaagt, heeft Hoorn de grootste beurs voor nieuwe en gebruikte boten in Noord-West Europa.
Kansen
Wethouder Aart Ruppert van Economische Zaken en Toerisme is enthousiast over de plannen van de ANWB. ‘Dit is natuurlijk een geweldige kans voor Hoorn om zich als watersportstad op de kaart te zetten. En de economische impact van zo’n evenement is echt fors. Dat gaat niet alleen om de besteding van de bezoekers in horeca en winkels. Hier kan ook spin-off uit voortkomen. Mensen komen nog eens terug en het is ook goede promotie voor Oostereiland.’
Veiligheid
Er zijn ook kanttekeningen te noemen. Oostereiland is als beoogde locatie een uitdaging. Speciale aandacht gaat uit naar de veiligheid en de verkeersdruk in en buiten de stad. ‘De toegang naar het eiland is verre van ideaal voor veiligheidsdiensten,’ legt Aart Ruppert uit. ‘Zij moeten ook echt nog onderzoeken of dit allemaal mogelijk is. Daarnaast zijn er nog vragen over hoe we om moeten gaan met de verkeersdruk en parkeermogelijkheden. Het evenement heeft ook een grote impact op de bewoners en gebruikers van het eiland. Zij moeten zich kunnen vinden in de plannen.’ En, ook niet onbelangrijk, het moet kraakhelder zijn wie welke kosten voor zijn rekening neemt. ‘In deze tijd van bezuinigingen zal het duidelijk zijn dat de mogelijkheden voor ons als gemeente daarin beperkt zijn. Maar als het ook maar enigszins kan, maken wij ons sterk voor dit evenement.’