HOORN - Wethouder Ronald Louwman heeft in een uiteenzetting die hij heeft opgesteld, zijn analyse gegeven op de discussie die momenteel gaande is over de Poort van Hoorn. Hierin houdt hij de vijf misverstanden tegen het licht die er wat hem betreft leven rondom de Poort van Hoorn. Ook noemt hij de vijf hoofdargumenten die wat de wethouder betreft pleiten voor de wijze van de start van de ontwikkeling van Poort van Hoorn.
De uiteenzetting is als volgt opgesteld:
Op 11 december maakt de gemeenteraad een keus uit twee voorstellen rond de Poort van Hoorn. Het ene is een voorstel van het college, het andere een initiatiefvoorstel van een deel van de gemeenteraad. Het college stelt een nieuwe toegangsweg (Carbasiusweg) voor naar de binnenstad en Grote Waal met tunnel onder het spoor. Het alternatieve voorstel gaat uit van het verplaatsen van het busstation naar de noordkant, de bouw van een parkeergarage en woningbouw. Hierbij wil ik een inhoudelijke bijdrage leveren, ter verduidelijking van onze plannen voor de Poort van Hoorn.
5 misverstanden rond de Poort van Hoorn
1. De aanleg van een nieuwe toegangsweg met tunnel is duurder dan verplaatsing van het busstation en de bouw van een garage aan de noordkant van het station.
Dat klopt niet. Sterker nog, het initiatiefvoorstel is duurder. De toegangsweg met tunnel kost 32 miljoen euro en heeft een levensduur van 60 jaar. Het initiatiefvoorstel kost 20 miljoen euro, maar gaat maar 25 jaar mee. Als je dat plan over 60 jaar berekent, kost het dus minimaal 40 miljoen euro. En dan rekenen we nog niet mee dat de prijzen over 25 jaar veel hoger zullen liggen.
Daar komt nog eens bij dat de initiatiefnemers niet uitsluiten dat een nieuwe toegangsweg op een later moment alsnog nodig is.
2. De nieuwe toegangsweg zorgt juist voor meer verkeer in de binnenstad.
Dit klopt niet. De toegangsweg zorgt er hooguit voor dat het verkeer sneller de binnenstad in komt. Groot verschil is wel dat verkeer richting de Grote Waal nu niet meer via de stad hoeft, maar al op de Weel gescheiden wordt. Dat scheelt dus juist verkeer richting de stad.
3. Er komt alleen een tunnel voor auto’s, de tunnels voor fietsers en voetgangers zijn geschrapt.
Niet waar. Wij willen juist ook veilige routes voor langzaam verkeer aanleggen. Maar dit is alleen mogelijk als we de Carbasiusweg aanleggen. Het huidige kruispunt van het Keern met de Provincialeweg sluit de aanleg van een veilige route voor langzaam verkeer uit. Er is hier gewoonweg geen plaats voor tussen alle autorijbanen. Dus: geen Carbasiusweg, geen veilige routes voor fietsers en voetgangers.
4. De tunnel leidt van iets naar niets.
Dit is een heel vreemde gedachte. Hiermee zeg je dat de Hoornse binnenstad ‘niets’ is. De Carbasiusweg leidt bewoners, ondernemers en ook bezoekers naar onze binnenstad. En die binnenstad heeft hen allemaal veel te bieden: een prachtige woonomgeving, een gebied met veel economische potentieel en een gastvrije en uitnodigende binnenstad die bruist.
5. Meer parkeerruimte aan de noordkant van het station zorgt voor minder auto’s in de binnenstad.
Dat is niet zondermeer waar. Er zijn veel voorwaarden nodig. Eén daarvan is een concurrerend parkeertarief. Ook het collegeplan gaat uit van meer parkeren aan de rand van de stad. Groot verschil met het initiatiefvoorstel is wel dat wij de parkeertarieven op het transferium niet verhogen. Een laag tarief is namelijk de belangrijkste voorwaarde om niet dichterbij te parkeren.
5 redenen om te starten met de Carbasiusweg
Hier in het kort wat we met de Poort van Hoorn willen bereiken:
1. Met de aanleg van een nieuwe toegangsweg met tunnel stimuleren we de economie.
We stimuleren de economie door de directe en indirecte werkgelegenheid tijdens de bouw en denken daarbij ook aan de mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt in de vorm van Social Return.
2. De toegang naar de binnenstad wordt vele malen beter, evenals de kwaliteit van de openbare ruimte aan de zuidkant van het station
We zorgen voor een goede en ruimtelijk mooi ingepaste ontsluiting van de binnenstad voor bewoners en bezoekers. Het drukke verkeersknelpunt dat het Keern is, zal veranderen in een veilige en verkeersluwe fietsboulevard de binnenstad in en richting de Risdam en de Blauwe Berg. Aan de zuidzijde ontstaat een zone die doorloopt naar het Pelmolenpad, waardoor het voorplein van het NS stations veel aangenamer wordt en weer bijdraagt aan een beter investeringsklimaat.
3. We stimuleren het economisch draagvlak voor het historisch centrum van Hoorn
We stimuleren het economisch draagvlak voor het historische centrum van Hoorn en dat is hard nodig in tijden waarin weidewinkels met gratis parkeren ook in het West-Friese landschap ontstaan. Deze investering zal zorgen voor een vliegwieleffect, omdat de infrastructuur de ruggengraat is van een te ontwikkelen gebied. Inwoners, ondernemers en bezoekers zullen ervaren dat het gebied aangenamer wordt. In plaats van een gebied waar je snel weer weg wilt, wordt dit een gebied waar je wilt zijn, een ‘place to be’.
4. Met een tunnel onder het spoor wordt het veiliger
We bevorderen de veiligheid door de spoorwegovergang te verwijderen. Naast het feit dat de spoorwegovergang lange tijd per uur dicht is, speelt ook de veiligheid van de overgang zelf en de verkeerssituatie. Het gebeurt regelmatig dat mensen over de verkeerde weghelft naar het benzinestation rijden. Een gevaarlijke situatie waar we de ogen niet voor kunnen sluiten.
5. De binnenstad wordt beter bereikbaar, maar blijft autoluw
Parkeren aan de Noordkant van het station wordt iets uitgebreid met de tijdelijke parkeergarage, en dat zorgt ervoor dat de binnenstad autoluw blijft. Dit strookt goed met het initiatiefvoorstel, waarin ook de gedachte zit om het parkeren aan de Noordzijde uit te breiden. In het collegeplan blijven de parkeertarieven wel op het huidige lage niveau. Het transferium blijft een plek voor lang en middellang parkeren. Voor kort parkeren kunnen bezoekers nog terecht in de binnenstad.
Kort samengevat trek ik de conclusie dat starten met de Carbasiusweg het vliegwiel is voor de ontwikkeling van de Poort van Hoorn. Starten met de Noordzijde is dat niet. Ik wens de gemeenteraad dinsdag 11 december veel wijsheid toe bij het beoordelen van beide plannen.
Ronald Louwman
Wethouder Ruimtelijke Ordening