Gemeente Hoorn heeft nog teveel onnodige regelingen

ingevoerd op 19-9-2008

De gemeente Hoorn wil de regeldruk en administratieve lasten voor zowel bedrijven als burgers verminderen. Onderzoek heeft uitgewezen dat het aantal regels inderdaad kan worden verminderd, maar dat de grootste winst te behalen valt door de regels te verbeteren. Vooral het opvragen van minder informatie bij burgers en bedrijven en het verkorten van afhandelingtermijnen kunnen leiden tot meer tevredenheid bij de aanvrager. De gemeente gaat hier organisatiebreed mee aan de slag.
 
SIRA Consulting constateert in het onderzoek dat dit bureau heeft uitgevoerd, dat van de in totaal 61 onder de loep genomen regelingen er 4 kunnen worden afgeschaft, 7 vergunningen in algemene regels kunnen worden omgezet en 4 regelingen in de evenementenvergunning kunnen worden geïntegreerd. Voor alle regelingen geldt bovendien dat verbeteringen mogelijk zijn. Er zou bijvoorbeeld meer gebruik gemaakt kunnen worden van de mogelijkheden van het internet. Dat levert een tijdsbesparing op voor burgers en bedrijven. 

Algemeen belang
Het doel is om kansen te signaleren om de regeldruk voor burgers en ondernemers te verminderen. In eerste aanleg werd de term deregulering hiervoor gebruikt en werd gedacht aan het schrappen van regels. Het schrappen van regels of bijvoorbeeld het omzetten van een vergunning naar een algemene regel is in een aantal gevallen heel goed mogelijk, maar soms zijn ook de risico’s voor het maatschappelijk effect te groot of leidt dit tot meer bestuurlijke lasten, bijvoorbeeld omdat meer handhaving nodig is.

Regels zijn vooral bedoeld om het algemeen belang te waarborgen. Dat wil de gemeente niet uit het oog verliezen. Daarom moet per geval een zorgvuldige afweging worden gemaakt. Tijdens het onderzoek zijn echter ook andere mogelijkheden gesignaleerd om de regeldruk te verminderen, bijvoorbeeld door minder informatie op te vragen en door afhandelingtermijnen te verkorten. Vooral de aanpak van deze aspecten zal naar verwachting leiden tot een grotere tevredenheid bij de aanvrager.

Op basis van de aanbevelingen verwacht de gemeente het aantal aanvragen met zo’n 10 procent te kunnen verminderen, door regels te schrappen of om te zetten naar algemene regels. Verder verwacht ze de aanvraagtijden met meer dan een derde terug te kunnen brengen.
De administratieve lasten - tijd en geld die burgers en bedrijven besteden - kunnen ook flink worden teruggebracht, met 13 % voor bedrijven en 20 tot 30% voor de burger.
Hiermee gaat de gemeente aan de slag.