Gemeente Hoorn sluit Keern-Noord af

ingevoerd op 24-12-2008

Burgemeester en wethouders van Hoorn hebben het verkeersbesluit genomen dat nodig is om het Keern direct ten noorden van de aansluiting met de Provincialeweg te kunnen afsluiten. De bijna 40 zienswijzen op dit voornemen vormden voor B en W geen aanleiding om van de afsluiting af te zien. De zienswijzen zijn wel aanleiding geweest om het in september gepresenteerde plan op concrete punten aan te passen.

Het verkeersbesluit wordt op woensdag 7 januari 2009 gepubliceerd in het Westfries Weekblad en op de gemeentelijke website. Vanaf die datum kunnen belanghebbenden binnen zes weken bezwaar tegen het besluit aantekenen.

B en W kiezen ervoor de feitelijke afsluiting te laten plaatsvinden in het najaar van 2009, direct nadat de Dr. C.J.K. van Aalstweg is verbeterd. Eerdere uitvoering zou betekenen dat tijdens de werkzaamheden aan de Van Aalstweg alleen de Westfriese Parkweg en de Zwaagmergouw beschikbaar zijn voor verkeer van en naar Risdam-Zuid. Dit is onvoldoende voor een vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer. Het Keern kan dan tijdelijk gebruikt worden als omleidingsroute.

Eerdere besluitvorming
De gemeenteraad heeft op 23 mei 2003 besloten om afsluiting van het Keern voor te bereiden. Redenen waren de hoge verkeersdruk en de daarmee gepaard gaande overlast voor omwonenden, de slechte doorstroming van het verkeer op de Provincialeweg en de gevaarlijke situaties op de kruising. Bij de besluitvorming over het Masterplan Hoofdinfrastructuur op 7 juli 2007 vroeg de raad nogmaals om afsluiting van het Keern. De afsluiting is mogelijk nu de Westfriese Parkweg aangelegd en in gebruik is.

Wijze van afsluiting
Het Keern wordt direct ten noorden van de Provincialeweg over een lengte van circa 25 meter versmald. Hier komt een bussluis met een roadblock, zoals bij de Vollerswaal. Openbaar vervoer en de hulpdiensten kunnen deze route blijven gebruiken. Ook (brom)fietsers en voetgangers kunnen er, via de bestaande paden, door.
In tegenstelling tot het gepresenteerde plan komt de bussluis niet aan de oostzijde van de rijbaan maar aan de westzijde; daardoor blijft Keern 39 (Egel Banden) met grote voertuigen vanuit noordelijke richting bereikbaar. Om dezelfde reden gaan twee parkeerplaatsen voor de huisnummers 43 en 45 niet door. 
Op dit moment wordt ook afgezien van het invoeren van een maximumsnelheid van 30 km/uur op het gedeelte Keern tussen de Provincialeweg en de Geldelozeweg.

Op de Provincialeweg worden de voorsorteervakken in de richting van het Keern-noord verwijderd. Op het Keern ten zuiden van de Provincialeweg verandert voorsorteerstrook rechtdoor in een busbaan. Voor het autoverkeer zijn er alternatieven: de Westfriese Parkweg, de Van Aalstweg en de Zwaagmergouw.

Op de kruising van het Keern met de Geldelozeweg blijft het verkeersplateau bestaan. Wel wordt de voorrangsregeling zodanig aangepast, dat de doorgaande route van het Keern ten noorden van de Geldelozeweg naar de Geldelozeweg (en omgekeerd) de voorrangsroute wordt.

Reacties
Reactie: (Maes)
26-12-2008, 20:01
En met deze foto van Stan Laurel en Oliver Hardy ter illustratie wordt het misschien echt een soepzooitje! Wel leuk gevonden van de redactie. :)

Reactie: (jan)
26-12-2008, 13:08
En opnieuw wordt de kloof groter en groter door te doen wat de burgers niet willen, het wordt op de drikkere dagen een verkeerschaos en die turborotonde is levensgevaarlijk richting de ijsbaan, de mensen snappen er niks van ben zeker al een keer of 10 bijna aangereden door mensen die niet begrijpen dat je ook de rotonde driekwart kan nemen.