Raad Hoorn accoord met dure entree binnenstad

Parkeergeld wordt gebruikt voor nieuwe ontsluiting bij Keern

Een goede entree naar de binnenstad van Hoorn mag wat kosten. Dat is af te leiden uit het besluit van de Hoornse gemeenteraad dinsdagavond om in te stemmen met de plannen voor een nieuwe ontsluiting bij het Keern. Alle fracties gingen accoord met het jaarlijks onttrekken van 1,1 miljoen Euro uit de ”Reserve Parkeren”, zeg maar parkeeropbrengsten. Hoorn doet een beroep op aanzienlijke bijdragen van het Rijk, Provincie en ProRail, maar moet dan ook zelf in de buidel tasten voor de nieuwe toegangsweg die tussen de 20 en 40 miljoen euro kan gaan kosten. Hoorn moet voor 1 juli een plan indienen voor steun van het Rijk.

B en W van Hoorn stelden de gemeenteraad voor om de aanleg van een nieuwe toegangsweg naar de binnenstad te financieren uit de gemeentelijke Reserve Parkeren, de Rijksregeling Spoorse Doorsnijdingen en bijdragen van provincie en ProRail. De totale kosten worden geraamd op 32 miljoen euro, inclusief ongelijkvloerse kruisingen en verkeerlichten. Wel merkt het College op dat vanwege het ”globale karakter” rekening moet worden gehouden met een plus of min van 30 %. Het kan dus ook 20 of 40 miljoen euro gaan kosten!

Na het akkoord van de raad kunnen B en W een schetsontwerp van de weg maken. Daarbij zal overleg plaatsvinden met belanghebbenden in het gebied  over het tracé en de gevolgen van keuzes op dit punt. B en W willen het ontwerp voor de zomer ter goedkeuring aan de raad  voorleggen.

De aanleg van een nieuwe toegangsweg naar de binnenstad is een onderdeel van het project De Poort van Hoorn. Dit project behelst een grootschalige opwaardering van het stationsgebied en omgeving. De weg gaat de Provincialeweg verbinden met De Weel via een tunnel onder het spoor. Daardoor worden de kruising Provincialeweg/Keern en het zuidelijk deel van het Keern ontlast.

Op 2 september 2008 besloot de gemeenteraad om een structuurvisie voor het plangebied op te stellen. Bij de besluitvorming over de structuurvisie kende de gemeenteraad direct al prioriteit toe aan het verbeteren van de toegang tot de binnenstad. Om die reden lopen de voorbereidingen voor de aanleg van de weg voor op de totstandkoming van de structuurvisie.

Voor de financiering van de nieuwe weg willen B en W allereerst aanspraak doen op de Rijksregeling Spoorse Doorsnijdingen van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Belangrijke voorwaarde om in aanmerking te komen voor een subsidie van 25% van de kosten is dat op 1 juli 2009 zekerheid moet bestaan over de dekking van de kosten.
Daarnaast willen B en W gebruik maken van de gemeentelijke Reserve Parkeren (50%) en wordt gedacht aan bijdragen van de kant van de provincie Noord-Holland en ProRail (samen 25%).


Reacties
Reactie: (Dwazig)
9-4-2009, 08:51
"word het niet tijd dat je gaat verhuisen met je dorp lelijke gek dat je bent"
Voor veel wordt het hier tijd, doch verhuizen met mijn dorp zal alleszins tot weinig verandering leiden.

Reactie: (tja wat een gek ben je Dwazig)
8-4-2009, 17:26
@Dwazig
word het niet tijd dat je gaat verhuisen met je dorp lelijke gek dat je bent

Reactie: (Dwazig)
8-4-2009, 08:57
"Het zal heerlijk zijn naar Hoorn te kunnen zonder die files op het Keern voor de spoorwegovergang."

En zo is nog wel meer te bedenken... een fietsbrug over het Keern bijvoorbeeld - om een duistere reden kan dát dan, voor het gemak van de fietser, weer géén tunnel zijn.

Een eigen Dam, een klein regionaal vliegveld voor interlokale vluchten wellicht, een loopbrug vanaf het Oostereiland naar... waarheen dan ook!?

Megalomanie, dat is waar dit bestuur aan lijdt en bewoners worden intussen op cursus gestuurd om sores zelf maar op te lossen.

Hoorn is een Dorp, net wat groter maar een Dorp, met een hoofdletter D. Waarvandaan nu toch de drang om alles op Parkiaanse wijze te benaderen? Nooit zal ik de uitspraak van een wethouder vergeten: "Wij bouwen hier wel aan de toekomstige skyline van Hoorn." Kenschetsend voor het denken, het beleid en het uitgavenpatroon van deze gemeente.

I.p.v additieve visuele hoogte en breedte investeringen zou gemeente Hoorn zich beter kunnen toeleggen op leefbaarheids-investeringen voor de mensen waar het gros van de belastingcenten eigenlijk ook afkomstig van zijn.

"Het zal heerlijk zijn naar Hoorn te kunnen zonder die files op het Keern voor de spoorwegovergang." Een gemiddeld Grote Waal of KB-bewoner zal u daarover niet als eerste horen!



Nog een laatste opmerking: "... grootschalige opwaardering van het stationsgebied en omgeving."

Naast dat dit veelal vooral groenvernietiging behelst, had de gemeente 20 jaar geleden al zo daadkrachtig moeten wezen om, toentertijd de NZH, thans de Connexxion, naar de noordzijde van het spoor te dwingen. Dit zou een hoop onderhoudskosten voor infrastructuur en irritatie kunnen hebben besparen. Wellicht had de eerste een mooie duid in het zakje voor een heuse tunnel kunnen doen... nu rest de belastingbetaler twee keer de kosten voor de beoogde opwaardering.

Reactie: (zonder spoorbomen)
8-4-2009, 00:14
@Dwazig: Volgens mij loopt de Provincialeweg tussen de Lepelaar en Rijnweg ook onder het spoor door. Meer dan zo’n tunnel zal het niet worden; we hebben het hier niet over een Tweede Coentunnel.
Maar eerst dat geld van het rijk maar eens zien te krijgen. En dan een goed tracé zien te vinden richting de turborotonde. Het zal heerlijk zijn naar Hoorn te kunnen zonder die files op het Keern voor de spoorwegovergang. Maar om te voorkomen dat iedereen de auto gaat pakken hoop ik dat er dan ook geïnvesteerd gaat worden in de fiets en bus.

Reactie: (Dwazig)
7-4-2009, 22:48
Een heuse tunnel... die had Hoorn inderdaad nog niet. Megalomanie heerst niet alleen in de bancaire wereld.