Parkeren in Hoorn wordt duurder en goedkoper

ingevoerd op 26-9-2005

Het college van burgemeester en wethouders heeft de tarievenstructuur voor het parkeren in Hoorn tegen het licht gehouden en ervoor gekozen een aantal tarieven aan te passen en de tarievenstructuur te vereenvoudigen. De laatste aanpassing van de tarieven vond plaats in 2001. Het is de bedoeling dat de nieuwe tarieven na goedkeuring door de gemeenteraad per 1 januari 2006 ingaan.
 
Doel

De aanpassing van de tarieven dient meerdere doelen. Enerzijds wil het college met het verhogen van bepaalde tarieven sturend optreden in het parkeergedrag van bezoekers van de binnenstad. Een hoog tarief in het hart van de binnenstad en lagere tarieven aan de rand van de stad.

Anderzijds zijn op dit moment de kosten van parkeren hoger dan de opbrengsten. De uitgaven bestaan voor een groot deel uit personeelslasten (beheer, toezicht, handhaving, onderhoud) en de lasten van parkeervoorzieningen en installaties. De inkomsten bestaan voor het grootste deel uit parkeergelden en voor een kleiner deel uit de opbrengsten van vergunningen en boetes.
Om ook op langere termijn een kostendekkend parkeerbeleid te kunnen voeren, is verhoging van de inkomsten noodzakelijk. In de dit jaar door de gemeenteraad vastgestelde Stadsvisie staat dat Hoorn de komende jaren zal investeren in parkeergarages op o.a. de Vale Hen en het Transferium.

De tarieven in de parkeergarages gaan niet omhoog. Parkeren in een garage blijft € 1,00 per uur kosten en is daardoor een aantrekkelijk alternatief voor parkeren op straat. Het dagtarief daalt zelfs. Tot slot wordt ook de tarievenstructuur vereenvoudigd en daardoor begrijpelijker. Het aantal verschillende tarieven gaat terug van zes naar vier.

Wijzigingen

De belangrijkste wijzigingen zijn:
• parkeren in het hart van de stad van € 1,60 naar € 1,80 per uur;
• dagtarief voor langparkeren (Transferium, Pelmolenpad, RAC-locatie, Visserseiland) van € 1,30 naar € 2,00;
• verlaging van het dagtarief voor de parkeergarages van € 7,00 naar € 5,00 (het uurtarief blijft € 1,00);
• bewonersvergunningen van € 26,90 naar €36,00.
Al met al moeten de tariefstijgingen ertoe leiden dat Hoorn in staat blijft het gewenste parkeerbeleid, zoals verwoord in de Visie op Parkeren, uit te voeren, de instandhouding van de parkeervoorzieningen te betalen en te voorzien in de kosten van toekomstig parkeerbeleid.

Reacties
Reactie: (Marco)
7-10-2005, 23:17
5 euro voor een dag parkeren is niets. Jullie zijn zeker nog nooit in Amsterdam geweest ofzo. Wat een gezeur!

Reactie: (mike)
30-9-2005, 15:02
Is de gemeente Hoorn werkelijk zo incapabel dat het zelfs geen winst uit het betaald parkeren kan genereren? Wat zijn dat voor een stel schlemielen daar op de Nieuwe Steen? Ik, als eenvoudige burger zijnde, wil graag enkele kostenbesparende ideeen aanvoeren:
1. ontsla 2 op de 3 ambtenaren (niemand zal het verschil merken)
2. als het werkelijk zo verlieslatend is, besteedt het uit aan een extern bedrijf (ik hou mij aanbevolen)
3. zorg voor een goede bereikbaarheid naar de stad en laat van Weel achter het aanrecht plaatsnemen.

Reactie: (w.de vries)
29-9-2005, 12:02
Ja natuurlijk weer duurder, In een tijd waarin iedereen pas op de plaats moet maken wordt het parkeren hier weer duurder, als je eindelijk de stad hebt bereikt na 3 auto’s per stoplicht en 2 of 3 treinen mag je ook nog eens meer gaan betalen, Getver en ondertussen een peperdure stadsmanager inhuren om de mensen er weer in te krijgen !! Een verkeersonkundige zit hier in Hoorn, net als de ijsbaan en disco geen goede onsluiting, De Risdam mag je nu al niet meer uit naar je werk met de auto ( 3 per keer), straks nog even een mediamarkt en 90 ! appartementen allemaal door de nu al verstopte verkeersader, en als klap op de vuurpijl duizenden auto’s strakjes uit de Bangert/Oosterpolder die ook nog erbij moeten richting amsterdam terwijl die weg nu al zwaar overbelast is ! Nee vooruitzien is regeren hoor !!

Reactie: (test@test.nl)
29-9-2005, 11:52
TEST OF HET NU WERKT