Hoorn moet je echt voelen in 2010

COLUMN 3-1-2010

COLUMN - Echt super waren ze niet: De lijfspreuken of slogans die onze gemeente Hoorn de afgelopen jaren gebruikte. Ook waren de creatieve titels voor nota’s niet altijd even gelukkig. Zo heeft de gemeenteraad in september 2009 nog de horecanota “Hoorn Gastvrij” vastgesteld… Om nu te zeggen dat onze horeca met de door de gemeente opgelegde sluitingstijd van 00.00 uur gastvrij is. De gemeente-slogan “Hoorn moet je voelen” (met die prikkende eenhoorn), die we hebben overgehouden aan ons feestjaar 2007, gaat ons ook steeds meer opbreken: Zojuist zijn onze parkeergelden omhoog gegaan en de klantvriendelijkheid van onze parkeerwachters is berucht…

Gelukkig heeft onze wijze gemeenteraad vorig jaar uit de ‘Reserve Parkeren’ € 125.000,- uitgetrokken voor “externe inzet voor het verbetertraject Parkeerexploitatie en parkeerbeheer”. Wat dat betekent voor ons gastvrije stadje? Geen idee! Wel weet ik dat er weer een extern bureu een leuke opdracht heeft gekregen en dat er nu wordt gezocht naar een ‘parkeermanager’. Boven de personeelsadvertentie staat: “Parkeermanager, die het parkeerbedrijf van Hoorn opbouwt”. Laat ik nou denken dat we al langer een parkeerbedrijf hebben, maar nee het bedrijf moet nog worden opgebouwd.

Gelukkig stellen we wel wat eisen aan deze parkeermanager: “Om het parkeerbedrijf gestalte te geven zoekt de gemeente nu een Parkeermanager. Een gedreven professional die in staat is om in een dynamische omgeving de parkeerorganisatie op te bouwen, pro-actief werkt, communicatief ingesteld en ondernemend van aard is.” 

Gaan we nu eindelijk meemaken dat onze parkeerwachters klantvriendelijker worden? Zelf mogen nadenken en naar omstandigheden gaan handelen? Als immers iets funest is voor het imago van onze stad is het de werkwijze van ons ‘parkeerbedrijf’. Of je onze binnenstad nu als toerist bezoekt, als theaterliefhebber, als horecaklant of gewoon om te shoppen… de kans dat je op een minder prettige wijze in aanraking komt met onze parkeerdienst is groot.

Regelmatig geven reacties op sites als deze of ingezonden brieven in de krant een beeld van de rigide werkwijze van onze parkeerwachters. Ook in mijn eigen omgeving kreeg ik recent weer een prachtvoorbeeld van onze gastvrijheid. Mijn schoonmoeder, die in Wognum woont, ging in Hoorn winkelen en parkeerde op 22 december ’s avonds haar auto op het P&R terrein bij het station. Goed opgevoed als zij is checkte ze even of er voor de (extra) koopavond betaald moest worden. Maar volgens de info op de parkeermeter hoefde het niet. Toch vond ze bij terugkomst een parkeerbon van € 50,- onder de ruitenwisser. Ze nam de volgende dag contact op met Bureau Stadstoezicht, kreeg niet eens de kans haar verhaal te doen, maar haar werd wel verzekerd dat ze ongelijk had. Nu is mijn schoonmoeder allesbehalve gek en dus ging ze nog eens bij de bewuste parkeermeter kijken en deed opnieuw beklag. Men zou het nu zelf ook gaan bekijken en uiteindelijk moesten ze haar gelijk geven. Geen excuses, nee alleen de mededeling dat de bon kwam te vervallen. Achja, het is natuurlijk moeilijk om je ongelijk toe te geven. Zeker als je eigen wethouder geen kritiek op de medewerkers van de dienst Stadstoezicht duldt. Nee, van onze parkeerwachters moeten ze afblijven! En klantvriendelijkheid of respect komt in het woordenlijstje van onze gemeente niet voor.
Wel geven we kapitalen uit aan logo’s, slogans, nota’s, externe bureau’s, campagnes, etc. Maar een beetje netjes met je burgers en gasten/bezoekers omgaan… ho maar.

Die nieuwe ‘Parkeermanager’ heeft dus nog heel wat te doen. Maar het woordje klantvriendelijk komt niet voor in de eisen die Hoorn aan deze persoon stelt…

Lees maar:

Functieinhoud:
· Actief sturen van de inkomsten en uitgaven in de parkeerexploitatie.
· Zorgen voor adequate informatie omtrent de effecten van het parkeerbeleid voor alle stakeholders.
· Participeren bij ontwikkeling van parkeerbeleid en projectmatige ontwikkeling van parkeervoorzieningen.
· Rapporteren en verantwoording afleggen aan bestuur en management van de gemeente.


Nee, Hoorn moet je voelen!

PS: Het salaris is vastgesteld op maximaal 4378 euro. (oftwel 88 bonnen a € 50,-)

De COLUMNS op Hoorngids vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Reacties
Reactie: (Qwartje)
4-8-2010, 22:09

@Robbie.

No sweat, @Robbie. Zo zo… Zomerjurkjes? Opwaaiend?

Reactie: (robbie.)
4-8-2010, 21:56
@Qwartje, in mijn puberjaren behoorde puzzelen niet tot mijn favoriete liefhebberij. Wanneer ik tegen opwaaiende zomerjurken aankeek met daaronder strakbevleesde meisjesbenen, was mijn enige puzzel hoe vis a vis te komen met dit malse meikaasje.Dus dommage, ik trek me terug achter mijn ongeduld voor het ongetwijfeld eerbare beroep van breinbreker.


Reactie: (Qwartje)
4-8-2010, 21:31

@Harry

Làchen, @Harry. Maar je had zelf ook al gezien dat er twee letters (een ‘j’ en een ‘e’) te veel zijn. Amai zunne! Da ga zeker en vast niet kunnen hè, Lambiekske. In dit geval moeiteloos op te lossen met: ‘Hoe molt een voorn je?’

Maar dan missen we enig raakvlak met Hoorn. Wellicht is het volgende dialoogje beter.

- “Leve Hoorn, moe?”
“Njèt!”
- “O…”



Reactie: (Harry)
4-8-2010, 20:38
Hoe mol je een voorntje?

Reactie: (Qwartje)
4-8-2010, 19:55

@Robbie.

Zoals je weet, @Robbie., is een anagram een woord of een zin dat/die volledig bestaat uit de letters van een ander woord of andere zin.

Voorbeelden: Minister Ella Vogelaar wordt: Arme gevallen solitair. Osama bin Laden wordt: Inslaande A-bom. Willem Alexander wordt: Malle laxeerwind. Joran van der Sloot wordt: Ja, ronsel dan voort.

Zo laat de schitterende slogan ‘Hoorn moet je voelen!’ zich per anagram verhaspelen tot: ‘Hé ome! Onno vloert je!’

Kun jij er een nog pakkender anagram van maken? Iemand anders? Kopje thee er bij? Koekje?

Reactie: (robbie.)
4-8-2010, 18:21
Voor een kouwe Duvel in het Poezecafe geef ik de nieuwe Parkeermanager een nieuwe pay off voor z’n afdeling:
Hoorn moet je voelen in je portemonnee.

Reactie: (martin mutter)
4-8-2010, 16:25
@ Hans, Waarom ? het dekt toch volledig de lading.

Reactie: (Hans)
4-8-2010, 16:05
Woensdagmiddag zag ik weer eens een boze ondernemer die een parkeerbon ontving van onze Eftelingpolitie. Zoals in Hoorn gebruikelijk was de bonnenschrijver niet te vermurwen. Hij ging stoicijns door met het maken van de bon terwijl de uitbater van het restaurant, zo schat ik het in, hem duidelijk maakte dat hij net een lading ingeslagen goederen had gelost. De ondernemer werd steeds bozer, maar uiteraard had het geen resultaat. Want of je nu een toerist bent, een demente bejaarde, een ondernemer of een inwoner, je krijgt altijd een bon en discussie is zinloos. Zo zijn onze EP-figuren immers geprogrammeerd. En ik heb nog niets gemerkt van een klantvriendelijker optreden van de EP.
Terwijl de gemeenteraad vorig jaar uit de ‘Reserve Parkeren’ toch maar liefst € 125.000,- uitgetrokken heeft voor “externe inzet voor het verbetertraject Parkeerexploitatie en parkeerbeheer”. Zouden raadsleden niet nieuwsgierig moeten zijn hoe dat allemaal gaat?

Overigens liepen er allemaal toeristen rond bij de discussie tussen de ondernemer en de EftelingPolitie. Ik zag de gezichten van de toeristen: Die zullen aan de strengkijkende EP nooit de weg vragen... Ze kijken wel uit. En ze kennen onze lijfspreuk: "Hoorn moet je voelen".
Wie begint er eens een aktiegroep om deze kreet uit te bannen? Is toch echt geen reclame voor onze stad.

Reactie: (redactie)
5-1-2010, 09:45
De COLUMNS op Hoorngids vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Bij COLUMNS wordt dit steeds duidelijk vermeld.
Ook REACTIES van lezers vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Reactie: (Erik Baas)
5-1-2010, 01:00
Hans, ik vind dat je zulke stukjes eigenlijk wel even met je eigen naam moet ondertekenen. Tenslotte is dit niet echt de neutrale en objectieve berichtgeving die we van een medium als Hoorngids mogen verwachten, toch ?

Reactie: (yvon)
4-1-2010, 20:59
beste peter dan ben jij een van de gelukkige mensen die die hebben meegemaakt
dan denk ik dat je heel groot en sterk bent want dan doen ze nl altijd aardig de heren van parkeerbeheer want grote sterke mannen laten ze met rust

Reactie: (klaas)
4-1-2010, 00:26
Als je voor weinig wilt parkeren raad ik u aan om het dan voor de koffieshop te doen want dat slaan ze over onze helden van het parkeerbeheer

Reactie: (Wim)
3-1-2010, 22:33
Hoorn gastvrij ?
Als we dit parkeerbeleid bij evenementen en ingelaste of extra koopavonden blijven handhaven
is Hoorn straks alleen maar vrij, namelijk vrij van (kopende) gasten.
Voordeel? Het scheelt wel een hoop parkeerwachters die kunnen straks lang gaan wachten op die paar parkeerders!

Reactie: (Jeroen)
3-1-2010, 21:55
Hans, heerlijk stukje!

Reactie: (peter )
3-1-2010, 21:43
Onlangs heb ik zelf meegemaakt dat de parkeerwachters wel degelijk soepel kunnen zijn als de omstandigheid daar aanleiding toe geeft. De parkeerbon die al onder mijn ruitenwisser zat werd ter plekke ingetrokken en ik kreeg de gelegenheid alsnog een gewoon bonnetje uit de parkeerautomaat te halen.