Structuurvisie stationsomgeving stap dichterbij

25-1-2010

HOORN - Op dinsdag 2 februari komen de plannen voor het opwaarderen van de stationsomgeving aan de orde in de Algemene Raadscommissie. Die avond bespreken de commissieleden de notitie ”Opstap naar de structuurvisie De Poort van Hoorn”. Ook de effecten van de  nieuwe ontsluitingsweg naar de binnenstad op de doorstroming op de Provincialeweg komen aan de orde.

Op 2 september 2008 heeft de gemeenteraad ingestemd met het opstellen van een structuurvisie voor het stationsgebied. Basis daarvoor was de ruimtelijke visie van de provinciale Taskforce.

Ruimtewinst op het gebied.
Op dit moment vragen B en W aan de gemeenteraad om zeven uitgangspunten vast te stellen. Deze uitgangspunten geven richting aan de toekomst van het gebied, dat inmiddels ‘De Poort van Hoorn’ is gedoopt. Na vaststelling van de uitgangspunten wordt de structuurvisie opgesteld en gaat de gemeente drie belangrijke onderdelen uitwerken: het bestemmingsplan Van Aalstweg, aanleg van de ontsluitingsweg en uitbreiding van het Transferium. 

De zeven uitgangspunten
• Er komt een nieuwe ontsluitingsweg voor de binnenstad tussen de Provincialeweg en De Weel, met een viaduct ter plaatse van het spoor.
• Na aanleg van deze weg wordt het Keern-zuid afgesloten voor auto’s en omgevormd tot een aantrekkelijke fietsroute met viaducten of bruggen ter hoogte van Provincialeweg en spoor.
• De Maelsonstraat krijgt ter hoogte van het gebouw Koopmanstate (huisnummer 22) een extra ontsluiting op de Provincialeweg.
• Het busstation wordt verplaatst naar de noordzijde van het spooremplacement.
• Uitbreiding van parkeervoorzieningen voor bezoekers van de binnenstad vindt in principe plaats in het noordelijk deel van het stationsgebied. Dit draagt bij aan een autoluwe binnenstad.
• Het gedeelte van het spooremplacement dat in gebruik is bij de Stoomtram wordt enigszins verkleind. Om voldoende parkeerplaatsen te kunnen aanleggen moeten drie sporen (tussen de voetbrug en Albert Heijn) verdwijnen.
• De invulling van de verschillende delen van het gebied ziet er als volgt uit:
- Dr. C.J.K. van Aalstweg: grootschalige detailhandel en kantoren
- Maelsonstraat: maatschappelijke voorzieningen, kantoren, onderwijsvoorzieningen en wonen
- Stationsgebied-noord: verkeer (busstation), parkeren voor bezoekers en mensen die overstappen op de trein), kantoren, wonen, detailhandel, horeca en maatschappelijke voorzieningen
- Stationsgebied-zuid: detailhandel, dienstverlening, horeca en wonen
Vale Hen: detailhandel, horeca, wonen en parkeren voor bezoekers
- Pelmolenpad: wonen in combinatie met kleinschalige voorzieningen op het gebied van kantoren, kunstnijverheid en dienstverlening aan huis, parkeren (omdat het stationsgebied-noord hier onvoldoende in voorziet)
- Dampten: scholen en kantoren

Verkeersstructuur
De gemeenteraad heeft B en W gevraagd voorrang te geven aan het uitwerken van de nieuwe ontsluitingsweg voor de binnenstad.  Op 30 juni 2009 heeft de raad ingestemd met het tracé.
Het is de bedoeling om na de aanleg van deze weg Keern-zuid af te sluiten; voor bestemmingsverkeer blijft Keern-zuid toegankelijk vanaf Dampten en de Van Dedemstraat. De fietsroute vanuit noordelijke richting over het Keern wordt opgewaardeerd met ongelijkvloerse kruisingen ter plaatse van de Provincialeweg en het spoor. Op dit moment is de keuze tussen bruggen of tunnels nog niet aan de orde.
Vervolgens kan de extra ontsluiting van de Maelsonstraat op de Provincialeweg worden aangelegd. Op dat moment is er op de Provincialeweg ruimte om in- en uitvoegstroken te kunnen aanleggen.

Effecten ontsluitingsweg
Bij de vaststelling van het tracé van de nieuwe ontsluitingsweg, op 30 juni 2009, heeft de raad  gevraagd naar de effecten van de nieuwe weg op de doorstroming op de Provincialeweg. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat de gevolgen te verwaarlozen zijn.
De nieuwe ontsluitingsweg van de binnenstad sluit op ongeveer 50 meter ten westen van het Keern aan op de Provincialeweg. Op dit deel van de Provincialeweg ontstaan in de spits nu al wachtrijen in beide richtingen. In de nieuwe situatie is de opstelcapaciteit 50 meter minder, maar dit heeft nauwelijks gevolgen voor de doorstroming op de rotonde of op de kruising met het Keern.

De nieuwe kruising wordt eenvoudiger dan de huidige, omdat het verkeer uit slechts drie richtingen komt en er geen langzaam verkeer rijdt. Dat verbetert de doorstroming op de nieuwe kruising. Ook op de turborotonde blijft de doorstroming van het verkeer op de Provincialeweg in de ochtend- en avondspits goed.

Prognoses voor het jaar 2020 geven aan dat tegen die tijd wachtrijen zullen ontstaan op de Berkhouterweg en op de Westfriese Parkweg. Of dit ook echt gaat gebeuren is van veel zaken afhankelijk. Blijft het autogebruik toenemen? Hoe verspreidt het verkeer zich na de afsluiting van Keern-noord en na opwaardering van de Westfrisiaweg? Wordt de Geldelozeweg doorgetrokken tot aan de Parkweg? Het laatste lijkt vanwege de wachtrij die op de Westfriese Parkweg ontstaat niet verstandig.

Vale Hen
Voor de Vale Hen is een plan gemaakt dat uitgaat van winkels en woningen op een ondergrondse parkeergarage. Vanwege de grote financiële risico’s is dit plan eind 2008 in de ijskast gezet. Besloten is de mogelijkheden van de locatie te bekijken in relatie tot de plannen voor De Poort van Hoorn. In dat verband verdient het de voorkeur om een groot deel van de in het plan opgenomen winkels en voorzieningen te verschuiven naar het stationsgebied-zuid. Een bijkomend voordeel is dat de parkeergarage eenvoudiger (half boen de grond) en met minder risico’s kan worden gerealiseerd. Zo lijken er nieuwe mogelijkheden te ontstaan voor bebouwing van de Vale Hen.  

Oude singel
De Taskforce Ruimtewinst lanceerde het idee om de historische singelstructuur te herstellen door de Draafsingel voor het spoorwegstation langs door te trekken naar het Noorderplantsoen en de Noorderveemarkt. Begin vorige eeuw is de singel tijdens de aanleg van het spoor en de bouw van het station gedempt.
B en W kiezen ervoor het terugbrengen van de singel niet als uitgangspunt in de structuurvisie op te nemen, maar de besluitvorming over dit onderdeel over te laten aan het volgende bestuur. 

Voetbrug
ProRail gaat nog dit jaar starten met de plaatsing van liften bij de voetbrug bij het NS-station. Met ProRail is overeengekomen dat deze activiteit wordt gecombineerd met groot onderhoud. ProRail wil ook de drie trappen vervangen door trappen met een flauwere helling en het loopvlak van de brug verbeteren.

Reacties
Reactie: (Xander de Groot)
26-1-2010, 15:51
Het lijkt een onzalig moment, een maand voor de verkiezingen, om een structuurvisie te presenteren. Visie! Dat iemand op de Nieuwe Steen dat woord in de mond/pen/toetsenbord durft te nemen. Dat getuigt van moed. Of eigendunk....

Reactie: (Wim Mul)
26-1-2010, 12:16
Dit is alleen een structuurvisie er gebeurt voorlopig nog steeds niets.