Tunnel afgeblazen! Inpolderen!

COLUMN

COLUMN

HOORN - Elk nadeel heeft zijn voordeel. Johan Cruijff heeft het al eerder zo verwoord en één ding moet je deze topvoetballer  en toptrainer meegeven: inzicht heeft ie. Te hopen is nu, dat ook de lokale politiek blijk gaat geven van inzicht.

Het wegvallen van de rijkssubsidie voor de ondertunneling lijkt een nadeel, maar  zal een groot voordeel blijken te zijn. Door nu die hele ondertunneling af te blazen en vol te gaan voor een veel beter plan, namelijk inpoldering van het Hoornse Hop, buigt men dit ogenschijnlijke nadeel om naar een extreem groot voordeel. Het nadeel van die ondertunneling is naast de enorme financiële gevolgen ook nog eens het feit dat de verkeersstroom niet echt wordt aangepakt. De situatie na ondertunneling zou zich hebben kunnen verbeteren, maar veel meer dan een verplaatsing van het probleem is het niet. Zodra die tunnel er geweest zou zijn loopt het verkeer wel weer ergens anders vast.

Afblazen dus dat plan. En kiezen voor een project dat duizend maal beter is en daarnaast ook nog eens niets kost. Het gedeeltelijk inpolderen van het Hoornse Hop is ook eenvoudig voor te financieren. Banken willen graag als financier optreden voor een dergelijk project. Een inpoldering is een uiterst solide onderpand om financiering te verkrijgen. Zodra de grond binnen enkele jaren bouwrijp is gemaakt, kan worden begonnen met de grondverkoop waar op voorhand al voor in de rij wordt gestaan. De grondopbrengst zal in ieder geval het voor te financieren bedrag ruimschoots afdekken.

Belangrijk besluit
Binnen enkele dagen kan er serieus gekeken worden welke partijen  een rol gaan spelen op het politieke toneel. Een van de eerste belangrijke besluiten is gelijk een krachtige: tunnel afblazen, inpolderen! Geen tijd voor verschuivingen van het probleem; er dient nu gehandeld te worden.  Geen slap ‘wellicht later’, maar een daadkrachtig ‘nu!’. Dààr zitten we op te wachten. Niet op twijfelaars, roomboterbabbelaars en gewichtigdoenerige plucheplakkers. Net zomin als bestuurders die slechts de eventuele problemen naar voren willen brengen en geen daadkrachtig besluit durven nemen. Problemen komen vanzelf op je af, die hoef je niet te creëren.  Laat de Hoornse bevolking maar eens merken dat we bestuurd worden door mensen met visie, met lef, met daadkracht en met hart voor de stad en de bewoners.

Elders op deze site is al het een en ander te lezen over de inpoldering. De politiek heeft daar niet afwijzend op gereageerd en dat is een goed voorteken. Aan de slag dus.

De noodzakelijkheid tot een snelle besluitvorming is er, daar er de nodige procedures dienen te worden doorlopen vooraleer daadwerkelijk kan worden begonnen met inpoldering of landaanwinning.
De belangrijkste stap is de eerste: de beslissing. Daarna gaat het vanzelf. Vooralsnog ben ik Hopvol.

- door Harry Hofland

Kijk hier voor de andere Columns:

Reacties
Reactie: (Jan K)
29-5-2011, 13:13
Niet inpolderen. Het gat van Hansen aan de Westerdijk wordt ook al parkeerplaats. Woningen is geen interesse.

Reactie: (Forumvolger)
16-4-2010, 20:45
@ Daan

Daan. Quel honneur. Je hebt je goed in de zaak verdiept, hoop ik? Toch nog maar even ter verduidelijking: waar hier gesproken wordt over het Hoornse Hop, hebben we het dus over een miniem stukje Hoornse Hop. Van de Galgenbocht (bij de Grote Waal) tot het Visserseiland. De rest blijft gewoon water, genaamd: Hoornse Hop. Na inpoldering blijft de skyline gewoon intact door uitsluitend laagbouw toe te staan. En niet alleen wordt er gebouwd, er wordt nog veel meer gerealiseerd. Lees het allemaal goed door en laat je meevoeren naar een gebiedsdeel waar dromen nog echt gerealiseerd kunnen worden. Denk er wat palmen bij en je waant je aan de Cote d’Azur. En dat zou jij niet willen? Kom aan Daan! Ik hield je voor progessiever.

Reactie: (Daan)
16-4-2010, 19:15
Kort en bondig: donder op met die hoppolder!! Belachelijk.. Je gooit een stuk geschiedenis weg..
Eeuwig zonde, weg skyline Westerdijk vissereiland. Weg uitzicht van degene die nu aan het hop wonen.. Als je perse wilt inpolderen, dan bij de schelpenhoek/ HN80.. Verdubbel gelijk de wegen onder he spoorviaduct (toendertijd planologisch niet goed over nagedacht..)

Reactie: (weeking)
12-3-2010, 20:24
Koopsubsidie stopt
Vanuit de overheid was er ruim € 16 miljoen per jaar beschikbaar gesteld om starters aan een woning te helpen. Deze regeling zou gelden tot en met 2012. In 2009 zijn er ruim 17.000 koopsubsidies verstrekt. De regeling is zo succesvol, dat de pot, sneller dan verwacht, opraakt. Concreet betekent dit dat er vanaf eind mei 2010 geen subsidie meer wordt verstrekt.

Reactie: (Forumvolger)
4-3-2010, 12:12
@Qwartje
Ik had het persbericht inmiddels ook gelezen en geloof niet dat BAM het project Blauwe Berg niet zal kunnen uitvoeren. Het gaat evenwel om een project van een geheel andere orde dan het project Hoornse Hop. Vooraleerst dienen we de support te krijgen vanuit de politiek, waar inmiddels een redelijke aardverschuiving heeft plaatsgevonden. Ondanks pogingen mijnderzijds om één der partijen een uitspraak te ontlokken heb ik nog niets mogen vernemen. Maar, zoals @Robbie terecht heeft aangestipt, dat moet wel gaan veranderen. Op z’n minst mogen we vernemen hoe ze hier in staan. Met toelichting. Ik blijf als altijd Hopvol.

Reactie: (Qwartje)
4-3-2010, 12:00
@Forumvolger

Waar ik me gehouden acht aan een update, het volgende.

Bestuursvoorzitter Joop van Oosten van BAM kondigde vanmorgen een claim-emissie van 250 miljoen euri aan. Hij motiveerde dat vanuit een “…behoefte aan een dikke winterjas” en “…het streven om binnen de Europese Top 10 te blijven”. Het dividend wordt een dubbeltje per aandeel, tegen vijfmaal zo veel vorig jaar.

In werkelijkheid wil BAM dat kwart miljard helemaal in pps-projecten steken (publiek-private samenwerking). Met andere woorden: het bedrijf zoekt heil in overheids-opdrachten. De divisie Vastgoed onderging een vrije val in 2009. In de eerste acht weken van dit jaar verkocht het concern 240 woningen tegen 420 in dezelfde periode vorig jaar. Het plukje Blauwe Berg-woningen vormde dus de redding op het richeltje van het laatste nippertje... Bij de AEX-aandelen maakte BAM vanmorgen (4 maart 2010) een duik van 7%.

Geen gedroomde doffe dreun, derhalve. PPS-projecten vormen het nieuwe toverbegrip binnen de bouwwereld-in-malaise. Lagere overheden (provincies, gemeenten) worden er als potentiële melkkoetjes mee bestookt, maar het logge ambtenarencorps leunt er onwennig tegenaan.

Natuurlijk: ik was – en ben – er op gespitst dat het hele Blauwe Berg-circus financieel-planologisch in de prut blijft steken, ten faveure van het Hop-project. En die hoop is niet vervlogen. In de 18 pagina’s tellende verklaring van Van Oosten staat veel vermeld.

Veel ook niet.



Reactie: (Qwartje)
3-3-2010, 12:03
@Forumvolger

Laten we morgen (donderdag 4 maart 2010) tussen alle verkiezings-euforie (en -teleurstellingen) ook even een halfuurtje vrijhouden voor de persconferentie van Blauwe Bergbouwer BAM.

Enkele citaten uit De Telegraaf van heden (3 maart).
“Niemand weet precies hoe BAM er voorstaat en hoeveel financiële ruimte het bedrijf nog heeft, omdat de convenanten niet openbaar zijn.” (…) “Ook kan het zijn dat de banken een aandelenemissie eisen om het eigen vermogen te versterken. Als die echter door aandeelhouders wordt weggestemd, kan een mogelijke saneringsoperatie spaaklopen en dreigen er moeilijke gesprekken tussen BAM en haar schuldeisers.” (…) “Niet echt een manier om vertrouwen te winnen, getuige de duikvlucht (-20%) van het aandeel dit jaar. Topman Joop van Oosten heeft morgen tijdens de presentatie van de jaarcijfers heel wat uit te leggen.”

Zoals ik hier al eerder opmerkte: De eerste steen op de Blauwe Berg is voorlopig nog niet gelegd. De malaise in de gehele bouwwereld begint dit jaar pas goed. Van de midden- en kleinbedrijven in die branche staan er 1400(!) op omvallen. Wanneer BAM het Blauwe Berg-contract niet kan nakomen kan dat enorme implicaties hebben voor het hele project. Verschuiving van dat project naar het toekomstig Hop-areaal, en een hogere versnelling van de plannen daaromtrent zouden een nog ongedroomd gevolg kunnen zijn.

I have a dream.




Reactie: (robbie.)
3-3-2010, 11:27
Gerard, in de ouwe hap heb ik weinig tot geen vertrouwen of ik moet me erg vergissen.Ze durven er niet mee in de publiciteit te komen, bang voor hoongelach. Dan zal het wel van jonge honden moeten komen. Hoewel iemand van 55 jaar ook jong van geest kan zijn, vergeet dat niet.Namen noem ik niet, rugnummers evenmin.

Reactie: (gerard)
2-3-2010, 23:38
@robbie: inderdaad, geen p;oliticus heft gereageerd. Durven allemaal niet, want dit is niet in de fractie besproken en geen deel van het verkiezingsprogramma (minstens 6 maanden geleden geschreven). En tja, zal de oude en conservatieve inwoners eens al kiezers verliezen...
Maar wie raad jij nu aan om op te stemmen voor de Hoornse raad? Welke personen durven iets aan met de stad? Wie willen Hoorn opstoten in de vaart der volken?

Reactie: (Forumvolger)
2-3-2010, 21:12
@Randy
Daar heb jij een goed punt Randy, met dat vastlopende verkeer. Uiteindelijk loopt het allemaal vast bij de fuik die Keern heet en niet goed afgestelde stoplichten. Ondertunneling leek tot voor kort het toverwoord, maar dat is een fopspeen. Kost handenvol geld en lost uiterst weinig op. De toevoer van het verkeer naar de binnenstad en, belangrijker nog, de afvoer van het verkeer uit de binnenstad is niet goed geregeld. Als je een groot gedeelte van het in- en uitgaande verkeer nu de mogelijkheid biedt om via de Hoppolder door middel van een korte verbindingsweg rechtstreeks door te rijden naar de provincialeweg en vice versa dan ben je al van een fors gedeelte af. Die grote stroom auto’s en vrachtauto’s gaat in ieder geval al niet meer over het Keern. De kern ligt eenvoudigweg bij het aanbod van verkeer. Je kunt dan wel proberen om de auto’s en vrachtwagens sneller onder of over het Keern te jagen, maar daarna staat het gewoon weer vast bij de eerstvolgende stoplichten. Wat we dus moeten doen is de toestroom naar het Keern zo veel mogelijk wegnemen. En juist dààr kan de Hoppolder een extreem grote bijdrage in leveren.

Reactie: (randy)
2-3-2010, 20:03
leuk nog meer woon gelegenheid in het centrum nog meer verkeer wat over het keern de stad in moet. zo als in bijna heel nederland eerst bouwen en dan maar is gaan kijken hoe de mensen naar hun huis toe moeten. net zo als bangert oosterpolder eerst bouwen en dan pas gaan kijken of de weg breder gemaakt kan worden want de westfriesia weg loopt iederen dag helemaal vast net zo als de rest van de afslagen van af die weg hoorn/zwaag in

Reactie: (Forumvolger)
2-3-2010, 16:33
@Dwazig
Dat gaat nog druk worden, daar onder die manifestatieboom, mevrouw Dwazig. En Truus laat zich niet zomaar opzij zetten, daar ben ik allang al achter. Die moet u goed in de gaten houden. Voordat u het weet bent u uw bezem kwijt en vliegt zij er met uw kraaien vandoor en geeft u het nakijken. Pauvre Strega.
De Sint mag overigens gewoon blijven komen met z’n boot in onze Hoorn des Overvloeds. We zullen zorgdragen voor een aanlegsteiger waar Truus persoonlijk de hand mag schudden van de goedheiligman. En u, ach u zweeft er zo naar toe.

Reactie: (Dwazig)
2-3-2010, 16:05
Kijk, Truus, ook mij klinkt het allemaal nog zeer ongeloofwaardig in de oren, maar de mannen schijnen de hand hebben weten te leggen op de Cornucopia zelf, nu nog gelegen onder de waterspiegel van het Hop. Waarachtig de Goedheiligman zal zich afvragen of hij zijn zak nog naar Hoorn zal moeten blijven verschepen.

Reactie: (Forumvolger)
2-3-2010, 14:12
@Robbie
Truus heeft haar intrede gedaan op dit forum en heeft het vaste voornemen om zoveel mogelijk tekst te produceren. Ongeacht het onderwerp, ongeacht de persoonlijke betrokkenheid. Truus is gewoon een beetje dwarsig. Laat ’r toch!
@Truus
Hij kletst maar wat hoor, die Robbie. Het is wel degelijk een heel groot grasveld, waar je heerlijk over kunt hollen. En als je goed luistert dan kun je een zoevend geluid waarnemen. Dat is onze lokale druide Dwazig, die zwevend op haar bezem even komt kijken of er nog een geschikt plekje is om de nacht door te brengen. Bij voorkeur onder een boom. Maar ja, die moeten eerst nog even geplant worden. Komt allemaal goed. Inclusief strand,toilet, kleedruimte en snackbar. Your wish is my command.

Reactie: (robbie.)
2-3-2010, 13:48
Dat is geen grasveld, beste Truus. Dat is de inkleuring van een gebied waar straks de meest moderne en duurzame woon-werk-ontspan-sport en recreeerwijk komt van Nederland.De Hof van Hoorn. Een voorbeeld voor binnen-en buitenland. Het zet Hoorn meer op de kaart dan de Scheepsjongens van Bontekoe, de Anton Pieck huisjes en de nep 17e eeuwse klinkers bij elkaar.Het is alleen godgeklaagd dat nog geen hele of halve politicus heeft gereageerd.Maar let op: dat gaat na de verkiezingen veranderen.

Reactie: (Truus)
2-3-2010, 13:13
@ Dwazig,
Graag Toilet, Kleedruimte en Snackbar in een, dan word het een leuker strand.

Reactie: (Dwazig)
2-3-2010, 11:10
@Truus
Ik bereid u voor; U krijgt een nieuw Witte Badhuis!

Reactie: (Truus)
2-3-2010, 10:08
De ooit als 1 april grap geplaatste neem ik niet serieus, een strand langs grote waal wel, en daar zijn vele voor een strand waar ooit het Witte Badhuis was...
Daar is wel een meerderheid voor, dus niet zoals hierboven een groot grasveld.

Reactie: (Forumvolger)
2-3-2010, 10:03
@Jeroen
Jeroen, zoals jij het voorspiegelt wordt Hoorn na de inpoldering een zodanig grote trekpleister, dat de Efteling er jaloers op is. Ongetwijfeld zal Hoorn door de nieuwe Hoppolder meer mensen aantrekken. Daarom is het prettig dat je nu al kunt gaan werken aan een soepel verloop van de verkeersstroom. Grote wegen, veel parkeergelegenheid, etc. En wie die afslag ‘Hoorn Centrum’ neemt vanaf de provincialeweg, rijdt wat mij betreft letterlijk over de Hulk. Dus niet erdoor of erlangs, maar erover.

Reactie: (robbie.)
2-3-2010, 00:04
Beste superted, ik woon op 75 meter van het Hoornse Hop.De maximale diepte van deze prutplas is 3 meter. Er zwemt weinig tot geen geen vis meer in. Elk jaar verslibt en verprut dit stilstaande water.
Bij een verdergaande stijging van de temperatuur zullen er over pakweg 20 jaar malaria muggen in voorkomen. Het
Hoornse Hop heeft niks met drinkwater te maken. Het waterreservoir van westelijk nederland bevindt zich van de dijk van Enkhuizen tot aan de Afsluitdijk.Niet in het Hoornse Hop, mijn kleinkinderen( nog niet aanwezig) kun je ermee dus niet blij maken.

Reactie: (Super Ted)
1-3-2010, 23:49
Realiseren de plannenmakers zich wel dat we spreken over een belangrijk stuk water!
Dit is de steeds schaarser wordende drinkwaterbak van Nederland. Een beetje zuinig mee omgaan en zeker niet inpolderen. (Onze kinderen zijn u dankbaar)

Reactie: (Sebastiaan)
1-3-2010, 23:44
Jammer dan dat de VVD alleen die tunnel wil, en voorzover ik weet (nog) geen polders in Hoorn. Dus bij deze toegangsdeur-partij moet je dan voor dit project niet zijn.

Persoonlijk vind ik dit een sympathiek plan, wel rekening houdend met kanttekeningen die verschillende mensen hier al eerder hebben gemaakt.

@ harry, ik zou een flitsende presentatie in elkaar (laten) zetten en dit presenteren bij één van de eerstvolgende commissievergaderingen van de gemeenteraad. Even een afspraak maken met de griffier (kan wellicht al informeel tijdens het verkiezingsontbijt van donderdagochtend).

Reactie: (Jeroen)
1-3-2010, 23:37
@Robbie:
Zo’n brug is een goed idee, maar gebruikt veel meer ruimte dan een tunnel. Bovendien kan een tunnel tot het gewenste punt worden doorgetrokken. Kijk maar naar de Noord/Zuidlijn: het is allemaal mogelijk.

Een lap grond verspillen aan parkeerplaatsen hoeft niet als die parkeerplaatsen op grond met een dubbele functie komen. Mijn idee is om het spoor ondergronds te brengen en één groot terrein te maken vanaf het Dampten tot over het Pelmolenpad naar De Weel.

Maar goed, plannen en goede ideeën op een forum delen leidt tot net zoveel luchtfietserij als het speeleiland waar Hoorn ooit mee begonnen was en zeker in een gemeente waar subsidieaanvragen te laat worden verstuurd...

Reactie: (robbie.)
1-3-2010, 23:22
Jeroen, hebben we weleens gedacht om een brug over het spoor te maken in plaats van een tunnel? Een tunnel die uitkomt bij de Weel c.q. de Vale
Hen geeft een dubbele flessehals. Mijn idee: kijk naar de mogelijkheden aan de Westkant van Hoorn.Je kunt vanaf de A 7 en de ouwe A 10 een doorbraak maken in de buurt van de Hulk met brug over de spoorlijn.Er wordt gesproken over een strand langs de Westerdijk richting de Hulk. Wat is er op tegen om de infrastructuur langs de dijk en het strand zo in te richten dat je een grote parkeerplaats krijgt voor mensen die de binnenstad willen ingaan?

Reactie: (gerard)
1-3-2010, 23:02
@Harry: de eerste raadsvergadering een burgerinitiaief indienen. Dan zien we direct hoe de hazen lopen.

Overigens ben ik het met Jeroen eens dat de tunnel er ook moet komen, juist om te zorgen dat vanuit de rest van Hoorn de Hoppolder ook goed te bereiken is. Dat verkeer moet niet ook nog over het Keern.

Reactie: (Jeroen)
1-3-2010, 22:49
@Fovo:
Met jouw toestemming tutoyeer ik er graag op los.

Dat is juist het ding: verkeer genereren bestaat wél. Door de unieke voorzieningen die je in de Hoppolder wenst, zal er bestemmingsverkeer naar toe komen omdat die bezoekers de voorzieningen niet in de eigen leefomgeving hebben. Als ik naar de bioscoop in Purmerend ga, ga ik vaak met de auto en daardoor genereert die bioscoop meer verkeer in de Purmerse binnenstad. Dat is ook wat ik voor Hoorn voorzie. Ondanks dat je de mogelijkheid creëert om vanaf de Provinciale Weg te rijden, blijft die spoorlijn er tussenin liggen. Ik blijf dan ook voor ondertunneling, net zoals ik voor die Hoppolder blijf. Ik denk zelfs dat de één de ander nodig heeft.

Reactie: (Dirk de Vries)
1-3-2010, 22:12
Meneer de FORUMVOLGER,

Ik zeg dit dus persoonlijk, zonder te weten of de rest van SP mij zal steunen.
"Als we tot 10.00 uur gratis kunnen parkeren zijn de meestal lege plekken voller, en als tegen eis wil ik dat 90% van de winkels dan om 8.30 zal open gaan, vooral op zaterdag.

Als vele tussen 8.30 en 10.00 uur komen winkelen met gratis parkeren (nu vanaf 9.00 uur betalen) zullen deze gratis klanten niet meer komen en is er de rest van de dag meer ruimte.
Dus een betere verdeling van zowel kopers als meer klanten in winkels in de nog vaak rustige uren.
De inkomsten van winkels zullen dan hoger worden omdat vele nu elders gaan, Action is in omringende gebieden gratis parkeren en ruimer en rustiger dus ik doe het zelf ook al.
Verder zal de Gemeente Hoorn wel inkomsten mislopen maar aanleg van extra parkeerplaatsen en tunnel is door betere verdeling van de klanten minder nodig.

Ik moet dit nog verder uitwerken en of zowel de Gemeente als Winkels mee willen werken moeten we nog uitzoeken.
Ik wil dit vooral op Zaterdag.
De rest van de week is de noodzaak minder dus voor dat het een definitief voorstel word kan nog even duren.

Reactie: (Forumvolger)
1-3-2010, 21:32
@Dirk de Vries @ Jeroen
De ondertunneling zou op een financieel en verkeerstechnisch drama zijn uitgelopen. Zoals aangegeven in de column behoeven we niet langer energie te verspillen aan invulling van het gebied bij de spoorovergang, maar ons richten op een vele malen effectievere oplossing. En heer de Vries ik wil u toch verzoeken om uw standpunt kenbaar te maken. U schrijft letterlijk: “wil ik eerst de leden raadplegen voor ik een standpunt in ga nemen”, maar dat is een zwaktebod. U kunt gewoon hier kenbaar maken hoe u erover denkt, ieder individu kan dat immers, en later vernemen we dan wel wat het officiële standpunt is van de groepering waar u deel van uitmaakt.
@Jeroen
Blijf me gewoon tutoyeren Jeroen. Vind ik echt plezieriger. En meer verkeer genereren bestaat niet. Wie Hoorn als bestemming heeft gaat erheen volgens de gangbare route. Als die route buitenom is, hetgeen die hele ondertunneling al onnodig maakt, dan wordt daarmee het verkeer naar de binnenstad ontlast. Vrachtwagens met de binnenstad als bestemming kunnen allemaal buitenom. Mij staat daarbij ook een ontsluiting voor ogen vanaf de provinciale weg. Met de afslag ‘Hoorn Centrum’. Over de Hulk rechtstreeks naar de weg, die de mogelijkheid biedt om te kiezen voor de richting Vale Hen, Grote Waal, Centrum en Havenkwartier. Al het verkeer dat vanaf de provinciale weg nu door de gemeente Hoorn geloodst moet worden is dan vrijwel direct op de bestemming.

Reactie: (Jeroen)
1-3-2010, 21:05
Meneer Hofland, inpoldering heb ik altijd gesteund, maar denkt u niet dat uw plan juist meer verkeer genereert waardoor ondertunneling juist des te wenselijker wordt? Het verkeer langs Scharwoude/Westerdijk laten rijden is natuurlijk ook niet optimaal.

Reactie: (Dirk de Vries)
1-3-2010, 21:04
Beste Harry Hofland,

Bij de tunnel hoorde ook een parkeer garage dus nog duurder.
De SP was al tegen omdat ze nu gingen voorbereiden zonder dat het geld rond was.
Over het strand kan ik mee gaan, maar zoveel als bovenstaande tekening wil ik eerst de leden raadplegen voor ik een standpunt in ga nemen, niet mijn standpunt maar de leden beslissen bij ons dus eigenlijk 4 jaren lang verkiezingen en inspraak.