Ongastvrij Hoorn (deel 2)

1-8-2010 COLUMN

COLUMN

HOORN - Met deze column wil ik ook eens iets ter berde brengen, over de ongastvrijheid van de stad Hoorn. Neen, het gaat dan niet over het bekeuren van buitenlandse zwemmers bij het internationale zwemfestijn Ter Rede. Het gaat ook niet over het bizarre Hoornse alcoholbeleid (met de verwarring over toegangstijden en senioren die het borreltje wordt geweigerd in het Wijkcentrum). Neen, het gaat om een zich uitbreidend probleem van verminderde pinmogelijkheid.
 
Wellicht is het U ook opgevallen: het aantal geldautomaten in de binnenstad vermindert met de maand: de ING automaten aan de Veemarkt en de Nieuwe Noord verdwenen de afgelopen maanden. De fusie tussen Fortis en ABN AMRO hebben geleid tot het opheffen van de twee automaten  aan ’t Dal. De Rabobank werd verplaatst van Veemarkt naar Nieuwland, één geldautomaat van de twee verhuisde mee. Uiteraard wordt er steeds gezegd: pinbetaling in de winkels mag. Maar voor de toeristen en dagjesmensen die echte Euro’s willen besteden in antiquariaten en horeca is het lang zoeken naar een (werkende) geldautomaat.
 
Perikelen in de Kersenboogerd
In de woonwijk Kersenboogerd is het al niet veel beter. In de Kersenboogerd wonen 20.000 mensen, en er is momenteel één geldautomaat over van de vier in het centrumgebied. De geldautomaat van de Fortis Bank is vanwege de fusie met ABN AMRO opgeheven (zie foto). Verwijzen naar de geldautomaten van de ABN AMRO heeft weinig zin. Deze staan al meer dan drie maanden op non-actief, sinds de overval op de geldlopers. Over de automaten gaan verschillende verhalen de ronde. Een bewoonster belde met de ABN AMRO, en een voorlichter vertelde dat deze ”over een week of drie” weer gebruikt konden worden. Ondertussen is dat vijf weken geleden. Een andere bewoner belde naar de ABN AMRO en kreeg te horen dat de automaten helemaal niet meer in gebruik worden genomen. Bewoners van de Kersenboogerd worden nu voor geldopname verwezen naar het ABN AMRO kantoor aan de Koopvaarder, in de Risdam Zuid. Overigens ook voor andere geldzaken, want het bankfiliaal in de Kersenboogerd is nu al bijna één jaar gesloten. Heel klantvriendelijk, vooral jegens de vele oudere of minder valide medemensen, die hier in het centrumgebied van de Kersenboogerd wonen!
 
Wie onderneemt actie?
De gemeente Hoorn wil een gastvrije, bruisende stad zijn. Economie en toerisme zijn de belangrijkste pijlers voor de stad, aldus het nieuwe College van B&W. ”(...) De gemeente moet sturen op het aantrekkelijk maken en houden voor eigen inwoners en voor bezoekers, voor jong en oud en voor bedrijven om zich hier te vestigen.” Het behoort uiteraard niet tot de kerntaken van een gemeente om geldautomaten te faciliteren. Wel heeft de gemeente een taak om belangen te behartigen voor de Hoornse gemeenschap daar waar de burgers als individu alleen staan; in dit geval als zowel inwoners als bezoekers de dupe worden van de willekeur van de banken. Landelijk worden aan het topmanagement van het bankwezen nog steeds bonussen en premies uitgedeeld; wij gebruikers mogen kilometers lopen of fietsen om cash geld te kunnen pinnen uit een geldautomaat.
 
Hoorn gastvrij, dat is de stad dus niet en steeds minder. De gemeente, oftewel het College van B&W, dient actie te ondernemen. Ik zeg: gewoon doen!
 
Sebastiaan Hol,
Hoorn, 1 augustus 2010.

Reacties
Reactie: (Marie)
26-8-2010, 23:13
@ Nomen N, foutje! het was niet de PvdA maar Joke van der Meij van VOCHoorn die in de rondvraag voor raadsleden aandacht vroeg voor het feit dat er steeds meer pinautomaten verdwijnen.
Zij maakte de opmerking dat op woensdag 11 augustus er in de binnenstad slechts 1 pinautomaat beschikbaar was en daar op een gegeven moment een rij van 30 meter stond en als je dan eindelijk aan de beurt was maakte je een dikke kans dat het geld op was.
Mensen wilde hun geld graag uitgeven, maar konden er helaas niet bij en dat is nou weer niet goed voor onze economie, geld moet rollen maar dat kan dus niet altijd volgens Van der Meij.
@Nomen N zat u op de publieke tribune, kon u het misschien niet goed zien, Judith en Joke zaten naast elkaar maar het was Joke die de vraag stelde en wethouder Ruppert gaf daarop antwoord precies zoals @ Sebastiaan al meldde.
Beter opletten hoor Nomen!!

Reactie: (nomen nescio)
26-8-2010, 22:40
@Sebastiaan: Dat had je dinsdagavond al kunnen weten. Toen deelde de ’’wethouder pinautomaten’’ in de Raadscommissie mee op vragen van de PvdA dat er 24 augustus een brief naar de banken is gegaan over dit onderwerp. NHd/Wef meldde dus "oud nieuws"

Reactie: (ger)
26-8-2010, 21:47
Het kwartje valt!!

Reactie: (Sebastiaan)
26-8-2010, 21:28
Met dank aan @ FRITS. Nieuws over de PIN-automaten in Hoorn (zie column).

Vrijdag 27 augustus 2010 meldt NHD:
Wethouder Aart Ruppert gaat met banken in Hoorn in gesprek over het tekort aan pinautomaten in de stad.

Reactie: (kees boots)
21-8-2010, 15:38
Dit zegt niets over de gastvrijheid van Hoorn maar alles over de banken en hoe deze reilen en zeilen maar hierover heeft genoeg in de media gestaan en hun enigste doel is om meer geld te verdienen door zo weinig mogelijk onkosten te maken en zo hoort een bedrijf te werken.

Reactie: (Monique)
21-8-2010, 15:27
Ja ik wil gewoon iedere week een bedrag pinnen wat ik die week te besteden heb en anders blijf je pinnen en let je minder op en ben je sneller door je geld heen. Echt belachelijk dat er maar 1 automaat is!! Heel ongastvrij

Reactie: (nomen nescio)
16-8-2010, 11:29
Nu maar hopen dat de vier automaten van ABN (v/h Fortis) op de Veemarkt het doen. Ja, u leest het goed! 4 automaten. Binnen zijn er ook nog twee, mits het kantoor open is.

Reactie: (Sebastiaan)
16-8-2010, 07:56
De "serieuze media", dus de krant hebben opnieuw nieuws geleend van Hoorngids.nl. Maar lieefst 12 dagen na deze column kopt het DvWF: "ONVOLDOENDE PINAUTOMATEN".

Onvoldoende pinautomaten

Gepubliceerd op 13 augustus 2010, 17:43

HOORN - In korte tijd zijn vier geldautomaten uit de Hoornse binnenstad verdwenen. Juist nu, met kermis en Lappendag hebben consumenten meer geld dan normaal nodig. Het gevolg: automaten raken leeg. Banken erkennen het probleem. Dezer dagen worden de automaten extra vaak bijgevuld.

Bij de verhuizing van de Rabobank van de Veemarkt naar het voormalige pand van Cosy verdwenen twee geldautomaten. De ING verwijderde de automaten bij Scapino en bij het postagentschap op de Veemarkt. De automaten van ABN aan het Dal zijn eveneens weg. Bezoekers van de kermis hebben het deze week gemerkt.

Lees meer in Dagblad voor West-Friesland / Enkhuizer Courant van zaterdag 14 augustus.

Of op Hoornfids.nl dus... ;-)

Reactie: (ger)
10-8-2010, 20:52
Ook vervelend voor de kermis,want met pinnen kan ook zomaar iets fout gaan.
http://www.xs4all.nl/nieuws/bericht.php?msect=storingen&id=5121&taal=nl

Reactie: (ger)
10-8-2010, 20:37
@Dirk Minnebo , vanmiddag in het winkelcentrum De Grote Beer,al het pin verkeer plat,dan is het toch wel handig om een paar eurootjes in je zak te hebben.Ik heb mensen hun boodschappen zien terugleggen,omdat ze geen geld hadden.Ten zuiden van de Hema tot en met het havengebied is er geen mogelijkheid om cash te bemachtigen.Ik vind dit niet gastvrij.

Reactie: (truus)
5-8-2010, 20:58
Ik haal liever €50,- extra bij de Deen of andere winkel, hoeven zij dit niet naar bank te brengen en ik niet speciaal naar werkende automaat te zoeken, meestal herkenbaar aan langere rij, want die zonder doen het zelden!

Reactie: (Pietertje)
5-8-2010, 17:36
even over de kop: sinds wanneer is Hoorn gastvrij ?

Reactie: (Dirk Minnebo)
5-8-2010, 12:06
Is het niet beter om te zorgen dat je in winkels en bij restaurants en terrasjes kan pinnen dan je druk maken over meer pinautomaten?

Reactie: (Mees)
3-8-2010, 15:47
ik woon in Risdam, er zijn twee tapmachines, correctie, er is er nu nog maar eentje,meestal nietwerkend, onlangs IS DE TwEEDE dichtgemaakt. In de HUESMOLEN IS VERDER GEEN BANK TE VINDEN, JA Alleen om op TE zitten. OP DE Nieuwe Steen en iets dichterbij is de eerste dichtbijzijnde en verder op het stationsplein, hoe ouderen en mindervaliden hun bankzaken regelen is mij een raadsel! ELK winkelcentrum HOORT EEN BANK TE HEBBEN, OF ZIE IK DAT VERKEERD?EN NU IS HET HOOFDPOSTKANTOOR ALHIER OOK AL DICHT, HET IS EEN REGELRECHTE SCHANDE!!!!!!!

Reactie: (Frank)
3-8-2010, 15:25
@Harry: Klopt wat je zegt, het aspect van het "zwarte" geld is zeker een drijfveer voor de fervente pin- tegenstanders. Overigens vind ik dat de gastvrijheid van Hoorn niet bepaald wordt door het aantal geldautomaten, meer door de winkeliers en horecagelegenheden waar je niet kunt pinnen. Ik zie niet meer bezoekers naar Hoorn komen met de slogan: "Kom naar mooi Hoorn, daar zijn de meeste geldautomaten op de vierkante kilometer"

Reactie: (Harry)
3-8-2010, 11:11
Waarop ik (vrij naar uzelf de dato 19-7-2010) @Horinees zou willen influisteren: banken hebben klanten nodig, mensen hebben banken nodig. Zo is het al jaren en zo zal het nog lang blijven…
In 2009 werd 33% van alle betalingen in winkels per pin gedaan, een groei van 10,8% ten opzichte van 2008 (dat al een groei van 10,6% liet zien t.o.v. 2007). Deze pintransacties zijn wel goed voor 63% van de omzetwaarde. In tegenstelling tot de vermaledijde chipknip, die eigenlijk alleen nog goed is om de parkeermeter te vullen, is elektronisch betalen nog immer aan een opmars bezig. Mede dankzij de winkeliers zelf, die uit boekhoudkundig oogpunt en veiligheidsoverwegingen de pintransacties toejuichen. Ergo: de koning is dood, leve de koning!
Maar contanten zijn natuurlijk wel handig als je met zwart geld werkt.

Cash is The Man in Black
Elvis is The King

Reactie: (Frank)
3-8-2010, 10:57
@Weeking: Inderdaad kan nog niet, de middelen zijn wel beschikbaar, een kwestie van inzetten. Levert die marktkooplui nog extra omzet op ook. Kinderen leren ook rekenen met pinnen, je kunt niet meer uitgeven dan je hebt. Overigens moeten ze leren rekenen op school, daar ontbreekt het jammer genoeg ook vaak aan,maar dat is een andere discussie.

@Horinees; Het gezegde Cash is King gaat niet over het gebruik van munten en biljetten maar is het direct beschikbaar hebben van geld (eigen middelen). Ik ben geen manager of ambtenaar. Sterker nog, ik kan mij na enige nuance vinden in jouw visie over de bankinstellingen. Maar ik vind dat los staan van de discussie over een oud, achterhaald en onveilig (oudjes)betaalsysteem zoals contant geld. Binnenkort betalen we met onze gsm, bereid je er maar op voor. En als je je druk maakt over wat de overheid te aanzien van jouw betalingsverkeer weet dan moet je beginnen met het afschaffen van je eigen bankrekening en je verre houden van het elektronisch betaalverkeer. Je laat je loon of ander inkomen contant uitbetalen en je betaalt al je lasten en uitgaven contant. Tip: het kantoor van de PWN is in Velserbroek.

Reactie: (horinees)
3-8-2010, 10:24
Nou Frank, ik weet het niet maar volgens mij werk jij bij een bank.
Of ambtenaar.

Om te beweren dat Cash uit is.

Ik beweer het tegenovergestelde:
Cash is king.

De banken hebben teveel kapsones, de burgers en bedrijven moeten dat maar eens duidelijk laten blijken.
Banken zijn onbetrouwbare ratten.
Men sluit in hoog tempo filialen, en nu weigert men ook nog eens doodleuk om de geldautomaten in stand te houden /bij te vullen.
Banken zijn klaplopers, van uw en mijn geld. Er heerst een mènnèdzjur
cultuur, en die over het paard getilde kapsones nono’s zijn ook nog te beroerd om de handen uit de mouwen te steken. De klant is allang geen koning meer. De klant moet in opstand komen.

Hoe meer je gebruik maakt van die onnodige, smerige, elektronische systemen, hoe meer de overheid weet en de macht naar anderen dan jezelf verschuift. De pot op met die rukkers.

Cash is king.

Met dank aan Qwartje voor de heerlijke term: mènnèdzjur

Reactie: (Weeking)
3-8-2010, 10:18
@frank
Pinnen op de markt kan (nog) niet en (kleine)kinderen hun zakgeld geven op de bank leert hun niet omgaan met geld en ook niet met hoofdrekenen.Ouderen pinnen niet graag omdat de schermen van de automaten slecht leesbaar zijn naar voornamelijk zich niet veiligvoelen. Zij halen liever geld in de bank aan de balie.

Reactie: (Frank)
3-8-2010, 09:41
Cash is out. Dat gerommel met die muntjes en biljetten is achterhaald. Gewoon even pinnen voortaan. En zeg niet dat de oudjes dat niet kunnen. Op een enkeling na zijn ze bijdehand genoeg.

Reactie: (gerard)
3-8-2010, 09:17
@Nomen: mijn ervaringen bij de Huesmolen zijn ook erg slecht. Sinds de automaten van de Rabobank en Postbank daar verdwenen zijn en ook de tweede automaat van de Fortis, heb je er nog drie over. Echter: 90% van de tijd staan ze in storing of zijn ze leeg. Waardeloos.

Maar ook elders in de stad verdwijnen automaten. Die van de Robobank aan de Koepoortsweg en die aan de buitenkant van de AH Van Dedemstraat zijn ook verdwenen. En de ING/Postbank-automaat aan het Grote Oost is er ook al niet meer.

Prima dat Sebastiaan aandacht voor deze slechte dienstverlening vraagt. Elk winkelcentrum hoort gewoon voldoende geldautomaten te hebben. In het buitenland heb ik eigenlijk nooit moeite om aan geld te komen. Ook hierin is Nederland duidelijk aan het verloederen. Uiteraard met dank aan het feit dat onze banken mochten fuseren tot een paar bijna-monopolisten

Reactie: (Weeking)
2-8-2010, 23:57
Er is 1 doelgroep die er niet meer verdrietig om is dan anders. Dat zijn de mensen die gebruik maken van een al-dan-niet-electrische rolstoel of scootmobiel die hier niet even kunnen uitstappen om te pinnen. Geen van de apparaten die nu niet meer in werking zijn waren ookmaar enigsinds geschikt.

Reactie: (Duppie)
2-8-2010, 22:43
De verantwoording voor hun arrogante houding ten opzichte van ‘het gewone volk’ is fluïde, zo schrijft Quartje in rammelend Panoramaproza. Verantwoording? Verantwoordelijkheid zul je bedoelen.

Reactie: (p.van oss)
2-8-2010, 22:36
Ikj lees liever badinerend proza dan het kutnederlands waar Fonzz zo naar verlangt.

Reactie: (Fonzzz)
2-8-2010, 21:37
Kunnen we ook gewoon Nederlands schrijven/praten i.p.v. het semi-intellectueel badinerend gedoe? Niet kunnen pinnen met een alternatief op kilometers afstand is voor iedereen gewoon k*t, met of zonder winkel.

Reactie: (Qwartje)
2-8-2010, 17:02

@Dirkje

Daar was ik al bang voor, @Dirkje. Vooropgesteld dat @Haile Sebassie hier het grootste gelijk aan zijn kant heeft, zou zijn aanklacht vroeg of laat resulteren tot de tussenoplossing die u nu suggereert. Ouden van dagen, mindervaliden: als de dichtst bijzijnde pinmuur ver van uw huis is, ga dan fijn overpinnen bij uw buurtsuper. Voor een marsreep naar binnen, met 98 euri naar buiten. Of ga eens in de twee weken clusterpinnen bij die automaat veel verderop.

Voor je het weet houdt onze steeldievige medemens daar ook rekening mee, en legt uitgerekend de moeilijk ter been zijnde pinners af. De beroving volgt dan weldra. Aangifte doen kan de 23ste van de volgende maand om 11.42 uur stipt.
“Ja, maar dan zit ik bij de fysiotherapeut.”
Eduard Eenstreep: O, niks aan de hand mevrouwtje; dan wordt het gewoon een maandje later.”

Een doemscenario? Ik ben bang dat het realistischer is dan dat. De banken zijn hier de boosdoeners. En die sector heeft lak aan loslopende consumenten. Daar werken mènnèdzjurs met door twintig zeldzame slangen bijeengestorven koffertjes. De verantwoording voor hun arrogante houding ten opzichte van ‘het gewone volk’ is fluïde. Die klotst van mènnèdzjur naar mènnèdzjur. Van wat @Karel hier meldt over die filiaaldirecteur aan de Koopvaarder geloof ik in zoverre niks, dat die man niet zelfstandig kan/mag bepalen of en wanneer de eurospuwers aan het Aagje Dekenplein weer worden afgevuld. Daar gaan naamloze mènnèdzjurs in het hoofdkasteel van de bank over.

Een Hoorns dorpswethoudertje wordt even minzaam beluisterd, en zodra hij weg is proestend geïmiteerd. Opzouten. Wat weet zo’n menneke met een i.q. kleiner dan z’n schoenmaat nou van de Wereld van het Grote Geld! Nee, ik geloof eerder in het uitspelen van machtsblokken tegen machtsblokken. Wanneer supermarkten en soortgelijke ketenfilialen massaal en consequent door het publiek worden gemeden omdat nergens in hun afzetgebied een werkende pinautomaat te vinden is, zou ik nog wel eens willen zien wat er gebeurt.

Maar dat vereist dan weer dat alle bipsen tegen de krib gaan, en alle koppen in één zak. En dat, @Dirkje, hebben we hier nog nooit meegemaakt.

Reactie: (dirkje)
2-8-2010, 14:09
Bijzonder vervelend allemaal,
maar wij pinnen extra fleuri’s in de supermarkten.
Zeker voor ouderen aan te bevelen!

Reactie: (Nomen Nescio)
2-8-2010, 12:41
Huesmolen: Eén automaat Rabo weg, 1 automaat Fortis weg(om de hoek bij Lidl heb je een ABN-automaat,
de Postbank weg, de ING bij Deen om de hoek: regelmatig defect(leeg?); kortom, steeds minder en ik weiger in de winkel met plastic te betalen!

Reactie: (Lucas)
2-8-2010, 12:29
De Kersenboogerd is volgens de één heel erg onveilig (omdate Antillianen wonen), volgens de ander woon je er heerlijk. Dat zijn subjectieve meningen.

Burgemeester Onno is volledig op de hoogte van de objectieve maatstaven van hoe veilig Hoorn is, en de wijk Kersenboogerd 9zie onder andere het burgerjaarverslag en alle veiligheidsdiscussies), dus als burgemeester Onno gewoon even zijn plicht doet en met de RABO-directeur belt dat de automaten in de Kersenboogerd bijgevuld kunnen worden, dan is dat geregeld.

Dan moet wethouder Ruppert zich alleen nog even richten tot de banken (in Hoorn) in het algemeen om als wethouder economische zaken en toerisme ze op het hart te drukken (met name de aso’s van ING en ABN AMRO) dat het aantal geldautomaten weer moet toenemen in onze fraaie stad Hoorn. Moet kunnen, want hij neemt ook de tijd om de bekeuringen van de watersporters ongedaan te maken.

Reactie: (Karel)
2-8-2010, 11:51
Ondergetekende heeft afgelopen week contact gehad met de kantoordirecteur van de ABN AMRO op de Koopvaarder. De reden de de geldautomaten op het A.D. plein niet worden bijgevuld is dat het volgens hem niet veilig genoeg is. Navraag bij de gemeente leert mij dat het winkelcentrum gebied veilig
is en dat volgens een medewerkster op het stadhuis de geldautomaten gewoon bijgevuld kan worden. Zij begrijpt dan ook niet waarop de kantoordirecteur zijn mening baseert dat bovenvermelde gebied nog steeds onveilig is. Ik heb met hem afgesproken het 14 dagen aan te kijken, en zal daarna opnieuw contact met hem opnemen.

Reactie: (Bolus de Beer)
2-8-2010, 11:49
Vaak was de automaat van de Fortis toch al defect. Deze zullen we dus ook niet gaan missen. Ook pin je daar niet echt prettig aangezien er wel altijd een aantal flink aangeschoten medebewoners staan die naar jonge meisjes lopen te lonken.

Is er trouwens een website waar ik kan zien waar de gemeente en het college mee bezig zijn en wat ze hebben gedaan/besloten?

Reactie: (John)
2-8-2010, 11:29
Helemaal mee eens. Kon gisteren [zondag] in de Kersenboogaard niet pinnen, ook de automaat bij de Readshop was buiten gebruik.

Reactie: (MEQ)
2-8-2010, 11:08
Zonder gekheid, je hebt natuurlijk wel gelijk met wat je schrijft. Ik ken zelf een ondernemer op het Grote Oost. Vroeger had hij pal tegenover zijn zaak een pinautomaat en naar eigen zeggen had hij toen veel meer inkomsten dan na de sluiting van die automaat.

Ikzelf pin gelukkig bijna altijd in winkels dus voor mij maakt het niet zo heel veel uit dat er steeds meer pinautomaten verdwijnen maar ik kan me wel voorstellen dat het voor anderen heel vervelend kan zijn.

Reactie: (MEQ)
2-8-2010, 11:04
Op beide foto’s staat de tekst ’buiten gebruik’. Volgens mij is hier niets mis mee aangezien beide foto’s buiten zijn gemaakt en voor buiten gebruik beschikbaar zijn. Als ze het niet zouden doen, had er buitengebruik moeten staan.