De Stoomtram, een spannend jongensboek…

9-9-2010 Redactioneel commentaar

HOORN – De hele geschiedenis van de MuseumStoomtram Hoorn-Medemblik (verder SHM) zal ooit in boekvorm uitkomen. De mensen die alle intriges van 45 jaar stoomtram in West-Friesland kennen zijn nu nog hard aan het werk om die metalen machines te laten glimmen en rijden. Maar ooit zullen we weten wat er zich allemaal in achterkamertjes heeft afgespeeld. Waarom het beeld bij velen was ontstaan dat de SHM een ongezond bedrijf was waar steeds maar geld bij moest. Waarom sommige krachten bepaalde personen wilden wegwerken. Welke stoomgordijnen zijn er door wie opgetrokken…

Als ik soms eens ak’lig droom
Is het van stoom stoom stoom

De bijeenkomst hedenavond (9-9-10) in het Hoornse stadhuis was een bijzondere. Niet omdat er veel mensen op de publieke tribune zaten, niet omdat er politici uit heel West-Friesland aanwezig waren. Maar omdat uit een gepresenteerd plan bleek dat de SHM in feite een heel gezond bedrijf is. De voorzitter van de nieuwe Raad van Toezicht van de Museumstoomtram, de heer Bert Rozemond, maakte duidelijk dat als het reeds toegezegde geld nu ook wordt overgemaakt, zodat schulden uit het verleden kunnen worden afgelost, er een “heel gezond bedrijf” staat. Sterker, maar dat zei hij niet, de SHM lost zelf een groot deel (€ 463.000,-) van de (hypotheek)schulden af! Wat hij wel vermeldde is dat de SHM al enkele jaren zeer goed draait. Er waren zeer gezonde omzetstijgingen gerealiseerd, bezuinigingen doorgevoerd, een vacaturestop ingevoerd. ”Een heel mooi plaatje komt er uit.” Aldus Roozemond.

Flauw was het van Rozemond om in feite de media de schuld te geven van alle commotie rond een mogelijk gedwongen vertrek van directeur Nieuweg. In antwoord op vragen van raadsleden meldde hij doodleuk: ”We snapten de commotie niet, we waren broedende kippen en konden niets melden.” Toch waren er, ook in het Hoornse stadhuis, wel degelijk krachten die aan de poten van de directeurstoel zaagden! Er waren (zijn?) Westfriese politici die Jaap Nieweg weg willen hebben en hem gemakshalve de schuld van problemen gaven. De berichten in het Dagblad voor West-Friesland en op deze site waren niet uit de duim gezogen zoals Rozemond ons wil doen geloven. Gelukkig zijn er nu ook veel andere geluiden en signalen. De aktie ”Jaap Nieweg NIE weg!” heeft veel reacties opgeroepen en de steunbetuigingen zijn overtuigend. Ook is helder dat de medewerkers van de SHM massaal achter hun directeur staan.

De ervaring van Jaap Nieweg, maar ook van Chef Werkplaats Marius van Rijn, man van het eerste uur bij de Stoomtram, blijft bewaard. Zij zullen hun kennis de komende jaren overdragen aan een nieuwe generatie en langzamerhand, tot hun pensioen over respectievelijk 5 en 3 jaar, een stapje terugdoen. Rozemond hoopt dat zij na hun pensionering als vrijwilliger aan het museum verbonden blijven. En voor René van den Broeke liggen er kansen om als adjunct-directeur de exploitatie nog meer te versterken.

De aanwezige Westfriese raadsleden lijken in te zien dat er nu een goed plan ligt waar alle partijen zich in kunnen vinden. Er werden wel enkele vragen gesteld, maar van een negatieve toon was donderdagavond niets te merken. Veel aanwezigen gingen dan ook met een positief gevoel naar huis en sommigen feliciteerden de stoomtram-mensen reeds. En zoals burgemeester Onno van Veldhuizen aan het begin van de bijeenkomst meldde, kan, als aan de ’kaders’ wordt voldaan, het geld worden overgemaakt. Een apart raadsvoorstel was dan volgens hem niet eens nodig. Op 28 september beslist de Hoornse gemeenteraad in een commissievergadering over de toekomst van het museum. De seinen lijken in ieder geval op groen te staan... En dat is goed nieuws voor de hele regio.

Hans Stuijfbergen

Steun aan de Stoomtram en directeur Jaap Nieweg blijft hard nodig. U kunt de petitie hier tekenen: PETITIE (http://jaap-nieweg-nie-weg.petities.nl/)

Reacties
Reactie: (Ad Kuijper)
12-9-2010, 11:45
Dat er af en toe spanningen zijn rond een directeur van welk bedrijf dan ook, is niets bijzonders. Mijn advies: gebruik de kwaliteiten van directeur Nieweg en hou deze vast voor de SHM. Schakel eventueel (tijdelijk) andere kwaliteiten bij om er samen nog sterker van te worden.

Reactie: (nomen nescio)
12-9-2010, 02:31
Er heeft zelfs ieman vanuit Thailand(!) getekend.
Nou ga ’k slapen, ’t is mooi geweest vandaag. straks weer een dag.

Reactie: (Alexander)
11-9-2010, 22:31
Tuurlijk moet Jaap blijven, zonder hem gaat het mis!

Reactie: (Greetje Agema)
11-9-2010, 10:52
Jaap moet blijven, NATUURLIJK !!!

Reactie: (Arthur Helling)
11-9-2010, 10:06
Naast het rijdend cultureel erfgoed is het menselijk kapitaal zeker zo bijzonder. Ooit zat ik naast een "ouwe taaie" uit Rotterdam. Zijn enigste uitstapje uit het bejaardenhuis ergens te Rotterdam was zijn periodiek bezoekje naar de Stoomtram, omdat hij beroepsmatig de locs in het verre verleden zelf nog had bestuurd. Die verhalen, net als hier die van Rein Korthof, zijn goud waard. Kunnen we geen boek met verhalen maken van de mensen van de stoomtram? Hans van Rijswijk, Cees Franke, Jaap Stiemer, Robert Vinkenborg en Hans Stuijfbergen, allemaal mensen die schrijdend en beeldend hieraan zouden kunnen meewerken. Leuk idee? Ik wil wel helpen het project tot stand te laten komen.

Reactie: (redactie)
10-9-2010, 20:36
NIEWEG-Petitie. De teller staat vrijdagavond 20.30 uur op 345 digitale handtekeningen plus 400 steunbetuigingen op papier. Aktie gaat digitaal (petities.nl) door tot besluiten worden genomen over de Stoomtram en zijn directeur.

Reactie: (B. Boekhout)
10-9-2010, 19:43
Dank voor je steun, Hans. De bijval die we de laatste dagen kregen heeft iedereen bij de stoomtram goed gedaan.
Enne, ik ben erg benieuwd naar dat boek!

Reactie: (Jeroen)
10-9-2010, 17:13
@Hans:

Dank je voor dit heldere verhaal.

Toen ik in een ander artikel over dit onderwerp las dat Jaap Nieweg niet nu, maar na enkele jaren pas weg zou moeten stond er niet bij of dit met pensioen te maken had, of niet. Nu is dat wel vermeld en mede daaruit begrijp ik dat de ’goeden’ van de ’slechten’ hebben gewonnen. Jaap Nieweg gaat NIE WEG. Hij blijft aan tot zijn pensioen begint. Een ander functioneel uiteinde dan deze was hem gelukkig niet gegund.

De opmerking van Bert Rozemond die je als flauw bestempelt, zou ik als een compliment opvatten. Dit is een bewijs dat nieuwe media ook in Hoorn plus regio werkt. Dat is na de deceptie van de avondklok een grote aanmoediging.

Reactie: (Peter van Swieten)
10-9-2010, 15:15
Tot dusver ben ik erg gelukkig met dit resultaat. Ik vind ook dat de Heer Rozemond, en zijn collega-toezichthouders de laatste maanden mooi werk hebben verricht, en duidelijk laten weten achter ons te staan. Ik hoop dat voor het einde van deze maand geen hobbels meer optreden en de politiek in zijn geheel instemt. Dan ben ik pas echt gerust.
Hans Stuijfbergen: bedankt voor je steun en solidariteit. Vooral jouw inzet als "buitenstaander" van de laatste dagen zijn ook voor de vrijwilligers een enorme steun geweest.

Reactie: (Rein Korthof)
10-9-2010, 10:28
Pfft een zucht van verlichting! Ik ben sinds 1968 als vrijwilliger bij de Museumstoomtram betrokken. Ik ben lang niet de enige die er al zo lang bij is en dan zijn er nog velen die korter, maar niet minder actief als vrijwilliger bij de Museumstoomtram werken. Ik heb het nooit gedaan, maar als ik alleen al zou optellen, welke reiskosten ik vroeger vanuit de Zaanstreek en nu vanuit Anna Paulowna heb gemaakt om tenminste een keer per week naar Hoorn te reizen... Als al die vrijwilligers dat eens zouden optellen, komt er wellicht een bedrag samen dat de subsidies van de Westfriese gemeenten en de Provincie verre overtreft. Een en ander nog afgezien van de vele kostenloze uren die door de vrijwillgers zijn gemaakt. Daarbij mag ook niet worden vergeten dat ook de betaalde medewerkers - van directeur tot werkplaatsmonteur - ook vrijwillige uren maken! Als dat allemaal niet was gebeurd,zou de Museumstoomtram werkelijk heel diep in de schulden zitten, of allang niet meer bestaan! Al met al een morele verplichting voor de overheden om nu en in de toekomst niet achter te blijven en de Museumstoomtram financieel te steunen!

Reactie: (redactie)
10-9-2010, 09:05
NIEWEG-Petitie. De teller staat na drie dagen op 315 digitale handtekeningen plus 400 steunbetuigingen op papier. Aktie gaat digitaal (petities.nl) door tot besluiten worden genomen over de Stoomtram en zijn directeur.