Met 97 km over de Willemsweg

20-10-2010

HOORN - Dinsdag controleerde de politie op verschillende plekken in onze regio. In de middaguren werd het verkeer gecontroleerd op de Willemsweg binnen de bebouwde kom daar waar 50 km/u is toegestaan. Er passeerden 1839 voertuigen waarvan er 342 te snel reden. De hoogst gemeten snelheid was 97 km/u.

Tussen 09.20 en 11.30 uur werd de snelheid van het verkeer gemeten op de Oosterblokker, binnen de bebouwde kom daar waar 50 km/u is toegestaan. Er passeerden 370 auto’s en motoren waarvan er 42 te snel reden. De hoogst gemeten snelheid was 79 km/u.
 
Alle overtreders krijgen een acceptgirokaart toegezonden.

Er wordt in onze regio vaak snel gereden. Terwijl dit juist nog gevaarlijker is op de Noord-Hollandse wegen. We hebben hier weinig relatief veilige autosnelwegen. De doorgaande wegen in ons gebied kenmerken zich vooral door enkelbaanswegen met bochten en kruisingen. De weggebruiker krijgt te maken met tegenliggers, weinig ruimte naast de wegen om te corrigeren, en obstakels zoals bomen en paaltjes.

Om het aantal verkeerongevallen met letsel terug te brengen, controleert de politie vooral op wegen waar zich ongevallen voordoen.  

Reacties
Reactie: (gerard)
22-10-2010, 08:15
Op 2 januari heeft Hoorngids een interessant artikel gepubliceerd over verkeersveiligheid in Hoorn. Het is een serieus probleem. Investering in flitspalen zou inderdaad niet misstaan, maar dat heeft de Hoornse politiek eerder afgewezen.
@Truus: Overigens blijft handhaving op illegale inhalers op de Willemsweg ook zeer nuttig. Ik herken de gevaarlijke inhaalsituaties daar. Zelfs als je afremt om af te kunnen slaan naar de benzinepomp, wordt je levensgevaarlijk ingehaald! Vooral allerlei taxibusjes en bedrijfsbusjes kunnen er wat van.

Reactie: (nomen nescio)
21-10-2010, 23:50
Lukt vast wel @Bob. Kijk en luister naar de (jonge) kinderen, m.i. de ’’ware gelovigen’’; je gelooft zeker als de man in al zijn waardigheid voor je staat. Ik tenminste wel.

Reactie: (Bob)
21-10-2010, 19:01
@Nomen:
Er is niets met St Niklaas,eigenlijk ben ik jaloers op mensen die daar in geloven,kon ik het nog maar..:D

Reactie: (nomen nescio)
21-10-2010, 18:40
:-) @Bob. Wat is er mis met st.Nicolaas? Enneuh, ik denk dat ik hard rijd naar.......(vul de plaatsnaam maar in-de zin MOET WEL lopend Nederlands blijven!).

Reactie: (Truus)
21-10-2010, 15:35
Door elke controle te melden lijkt het of ze beter hun werk doen. Ook zullen vele na lezen vele controles en boetes rustiger gaan rijden.
Ik reed 50 Km en werd ingehaald en dat is nog gevaarlijker dan iets te hard rijden.
Gelukkig werd deze 150 meters verder aangehouden en is de winst dus alleen voor mij en het Kabinet Rutte die heel veel geld nodig heeft.

Reactie: (Harry)
21-10-2010, 15:32
@Qwartje:

Zó bezien kun je je überhaupt afvragen wat de nieuwswaarde van dit soort berichten is. Misschien moet de redactie eens overwegen deze politieberichten, daar ze kennelijk tot zoveel ergernis leiden, niet plompverloren door te plaatsen op de site.
Ik neem aan dat de order- en omzetgegevens van mijn bedrijf, vooropgesteld dat ik die in de openbaarheid zou willen brengen, ook niet als nieuwsfeit worden aangemerkt.

Maar ik ben blij dat @Qwartje mij steunt in het onderkennen van de hufterigheid van notoire snelheidsovertreders. Is hij toch zijn verstand niet kwijt! Ik zou wel eens cijfers willen zien van het aantal verkeersslachtoffers versus het aantal slachtoffers van straatroof. Inclusief mate van opgelopen letsel.

Reactie: (Bob)
21-10-2010, 12:19
Ik ben het helemaal met Qwartje eens,ik kan het eigenlijk niet beter verwoorden.
De mensen die geloven dat de politie dit doet ter beveiliging van het verkeer zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die toch nog stiekum in Sinterklaas geloven.

Reactie: (Qwartje)
21-10-2010, 11:44

@Harry

Wanneer in het wat ronkende politie-persbericht ook maar één titteltje of jotaatje van uw argumentatie zou zijn opgenomen, @Harry, zou ik niet eens hebben gereageerd. Ik ben het daar namelijk, even los van de kwalificatie ‘boeven’, ten volste mee eens.

Ik val, zoals beargumenteerd, over de routinematige contrôlemelding. ‘O ja. Nog even ’n stukkie tikken over die Hoornse snelheidscontrôle. Locaties… aantallen… smalle kronkelwegen… tegenliggers… ongevallen met letsel… Hebben we alles? Klaar.’ Ik proef geen bezieling. Geen enkele affiniteit met potentiële slachtoffers.

Natuurlijk: @Qwartje chargeert af en toe. Noem het een stijlvorm. Ik ga in zoverre met uw kwalificatie van snelheidsovertreders mee, dat structurele, notoire hardrijders zonder meer het predikaat ‘hufters’ op zich laden. Ze vertegenwoordigen alle milieu’s en alle leeftijden. Ze maken verkeersdeelname tot Russisch roulette. Tussen de 384 ontvangers van een acceptgiro bevinden zich ongetwijfeld first offenders die, vanwege welk abuis dan ook, enkele kilometers over de schreef gingen. Hufters noch boeven. Daarnaast hielden 1925 automobilisten zich aan de snelheid.

Geregistreerde hufters mogen wat mij betreft boven de wielen worden verwijderd. Over het rijbewijs heeft justitie in zoverre niets te zeggen, dat het een vergunning is die onder verantwoording van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen CBR is toegekend. Justitie neemt het eventueel in en houdt het vaak conservatoir onder zich in samenspraak met het CBR. In diezelfde samenspraak kan het CBR besluiten de vergunning ongeldig te verklaren en in te nemen. De hufter wordt dan subject van psychiatrisch/medisch onderzoek namens het CBR. En dat is, met opzet, een zeer lang traject. Rijdt hij of zij in weerwil van die procedure tòch door, dan heeft de hufter zich gedegradeerd tot – inderdaad – een boef.

Die flitspalen van @Ruud van Vliet bieden ook mijn inziens veel meer effectief soulaas. Wie op zo’n traject driemaal ‘gepakt’ is kijkt voortaan wel uit. De identiteit van coureurs wordt er daarbij door ‘het systeem’ uitgefilterd en aan het OM overgedragen. En dienders van vlees en bloed kunnen zich met andere zaken bezig houden.



Reactie: (ruud van Vliet)
21-10-2010, 09:49
Beter idee.....
plaats twee flitspalen, klaar is kees en een politie man vrij om? ,
inderdaad... boefjes te vangen!
hoe moeilijk kan het zijn?

Reactie: (Harry)
20-10-2010, 18:41
Ook de reactie van de meestal toch zo verstandige @Qwartje verbaast me in deze. Waarom hechten de meeste forumbezoekers toch meer aan de veiligheid van de mensen bij laten we zeggen het Vredehoftunneltje, dan aan de veiligheid van de mensen die over de Oosterblokker fietsen?

Reactie: (Harry)
20-10-2010, 18:37
Aanvulling: die 42 waren alleen nog maar boeven op de Oosterblokker. Op de Willemsweg zijn nog eens 342 van die hufters gepakt!

Reactie: (Harry)
20-10-2010, 18:34
@Horinees: als u goed het bovenstaande bericht leest, kunt u zien dat de politie in ruim 2 uur tijd 42 boeven heeft gevangen.

Een kind dat van zijn/haar fiets wordt beroofd is een traumatische ervaring rijker en een fiets armer. Een kind dat van zijn fiets wordt gereden, is een traumatische ervaring rijker, een fiets armer en raakt daarbij mogelijk ernstig verwond of erger (zeker bij 97 km/u).

Ik ben blij dat de politie daarop toeziet.

Reactie: (Qwartje)
20-10-2010, 18:28
Ziezeau. Het dobbertje ging 384 keer onder, dus even zo veel acceptgiro’s de deur uit. Laten we het voor ’t gemak even houden op 40.000 euri aan preventie-inkomsten. Da’s kat in ’t bakkie voor zo’n druilmiddagje gezellig laser-stralen. En die 384 automobilisten zullen nooit, maar dan ook nooit meer ook maar één ka emmetje te hard rijden.

Vanavond worden er weer drie à vier mensen overvallen. Maar dan zitten de laseraars thuis. Want dienstje zit er op. Rooster op rood. Arbo-wet.

Het zal allemaal wel. Waar ik ècht kromme tenen van krijg is dat schijnheilige toontje waarmee zo’n politie-persberichtje de razzia legitimeren wil.

‘Er wordt in onze regio vaak snel gereden.’ Oei! Onze regio! Dus in een andere regio’s kennelijk niet! Ja, logisch dat ze hier dan extra gaan staan laser-stralen. ‘We hebben hier weinig relatief veilige autosnelwegen.’ Lezen we dat!? Lezen we dat!? Die hebben we ‘hier’ niet. Hunnie daaro, relatief, wel. En de Willemsweg (binnen bebouwde kom) en Oosterblokker (binnen bebouwde kom) zijn vanaf nu autosnelwegen. ‘De weggebruiker krijgt te maken met tegenliggers, bomen en paaltjes.’ Oooww… Had dat dan eerder gezegd! Tegenliggers! Bomen! Paaltjes!

Ja… Nee… Dan heb ik verder niks gezegd.

Reactie: (horinees)
20-10-2010, 17:03
’’Om het aantal verkeerongevallen met letsel terug te brengen, controleert de politie vooral op wegen waar zich ongevallen voordoen.’’

En het is maar wat fijn dat men daar dan ook veel en hoge boetes voor kan versturen. Ga verdomme boeven vangen. Zijn die laffe overval hufters al gepakt?