De prioriteiten van een burgemeester in Hoorn

24-12-2010 COLUMN

COLUMN
HOORN – De burgemeester van een stad met 70.000 inwoners moet keuzes maken. Keuzes als het gaat om zaken waar hij wel of geen of juist extra aandacht aan besteedt. Maar ook waar geld aan wordt besteed. Officieel bepaalt zijn raad dat, maar in de praktijk heeft een burgemeester veel invloed. Ligt zijn prioriteit bijvoorbeeld bij drankproblemen onder de jeugd, bij veiligheid in zijn stad of bij profilering en economische groei van zijn gemeente?
 
Maar zelfs binnen deze thema’s moeten er keuzes gemaakt worden en spelen de persoonlijke voorkeuren en ambities van een burgervader een rol. Onze burgemeester heeft recent bekend gemaakt dat we met oud en nieuw tot maar liefst 02.00 uur de horeca-zaken van Hoorn mogen betreden. Een uur later dan gebruikelijk en dus een heel mooi gebaar van de burrie. Of niet? Als je weet dat men sinds jaar en dag tijdens de jaarwisseling tot diep in de nacht nog van café kon wisselen, wordt het gebaar al minder coulant. Welke argumenten tot het besluit hebben geleid is onduidelijk. Hoopt de burgemeester dat er dan door de jeugd minder wordt gedronken of denkt hij zo tot een rustiger viering van oud en nieuw te komen?

In elk geval voelt onze burgemeester met dit besluit absoluut niet aan wat er werkelijk leeft onder zijn ‘burgers’. Zowel de horeca-uitbaters als de vele inwoners die een ‘kroegentocht’ met de jaarwisseling een leuke gewoonte vinden, zijn ‘not amused’ met zijn optreden. Met een heel ander besluit had hij wel heel veel begrip van de meeste inwoners van zijn stad gekregen: De verplaatsing van de 2 coffeeshops in de binnenstad, het uitgaanscentrum, naar een lokatie aan de rand van de stad waar deze ‘drugslokketten’ veel minder overlast zouden geven. En misschien wel direct beperken tot 1 coffeeshop. Al jaren wordt er over gesproken, maar tot tot concrete stappen komt het maar niet.
Nu snap ik ook wel dat het besluit om tijdens de nieuwjaarsnacht de horeca (en diens klanten) 1 uurtje (i.p.v. 5 uren…) respijt te geven, makkelijker te nemen is dan een besluit over de verplaatsing van 1 of 2 coffeeshops. Maar het is ook een kwestie van aandacht en prioriteiten stellen én weten wat er leeft onder ‘het volk’.

Sneeuwbal
Precies 1 week voor deze Kerstavond werden 3 bezoekers van onze stad, na een opmerking over een sneeuwbal(!), ernstig mishandeld voor coffeeshop ’t Keteltje op het Kerkplein. Omstanders deden naar verluidt niets en de portier van de coffeeshop was net niet op zijn plek. Berichtgeving over deze afgrijselijke wandaad bracht Hoorn weer eens met negatief nieuws in de landelijke media. Voor veel inwoners van Hoorn is de maat inmiddels vol: Regelmatig is het onrustig rond de Hoornse coffeeshops en volgens velen is er weinig of geen toezicht en controle in en bij deze zaken.

Burgermoed
Begin november riep onze burgemeester nog op tot ‘burgermoed’. Gemeente en politie konden niet alle problemen oplossen, van burgers en ondernemers werd ook wat verwacht, daar kwam het op neer. De 34-jarige inwoner van Medemblik die met zijn vriendin, moeder en stiefvader een hapje had gegeten op het Kerkplein en zich met een opmerking over een in zijn gezicht gegooide sneeuwbal zich zeer ‘burgermoedig’ gedroeg, moest dit met messteken bekopen. Een duidelijke bevestiging dat een oproep tot ‘burgermoed’ niet de oplossing is, maar wel zorgt voor gevaarlijke situaties. Ik heb de oproep tot ‘burgermoed’ dan ook nooit begrepen omdat ik anno 2010 ook niet meer automatisch als scheidsrechter optreedt bij een vechtpartij. Ergens tussen springen is dankzij ruim aanwezige schiet- en steekwapens, en mensen onder invloed van drugs én alcohol, niet zo verstandig meer. Zelfs iets zeggen of roepen is al gevaarlijk. Het maken van een foto of het plegen van een telefoontje kan je eigen veiligheid al in gevaar brengen.

Camera’s krijgen geen mes in de rug
Juist een overheid heeft tegenwoordig middelen om op ‘gevaarlijke’ lokaties op een veilige wijze wel extra toezicht te houden. Onze Hoornse bedrijventerreinen zijn dankzij vele honderdduizenden euro’s, opgebracht door reclamebelastinggelden, ruim voorzien van de modernste videocamera’s die in een centrale permanent te volgen zijn. Naar het schijnt zijn zelfs de nummerborden van auto’s goed te zien op de videobeelden. Kunnen we in onze binnenstad dan ook niet een paar camera’s ophangen op gevaarlijke punten? Lijkt mij van wel.

“Ik heb geen toverstafje, we moeten het samen doen.”
Met deze woorden verwoordde onze burgemeester zijn positie nadat er in november kritiek kwam, oa via deze site HoornGids.nl, op zijn aanpak van geweld in Hoorn. Hij had er zelfs slapeloze nachten van gehad bekende hij in zijn blog. Toch denk ik dat onze burgemeester wel een soort toverstafjes heeft: Hij kan beslissingen nemen die wij als burger niet kunnen nemen. Hij kan de gemeenteraad besluiten laten nemen waardoor onze stad veiliger wordt voor de eigen inwoners en voor bezoekers. In plaats van steevast met betuttelende openings- of toegangstijden voor de horeca te komen, kan hij maatregelen nemen die wel draagvlak hebben en onze stad veiliger kunnen maken. Zoals het aantal coffeeshops beperken tot 1 en deze naar de rand van de stad te verplaatsen en door het laten plaatsen van beveiligingscamera’s in het uitgaanscentrum van Hoorn. En door nog nadrukkelijker eisen te stellen aan onze Korpschef en haar politiemensen.

Beste Onno, ik wens je alvast een Wijs, Veilig, Gezond en Mooi 2011 toe!

Hans Stuijfbergen
Burger alhier

Reacties
Reactie: (Willem)
27-12-2010, 12:18
Ja Hans, de burgemeester denkt nog in respect, normen en waarden. Maar helaas is dat voor grote groepen overlast veroorzakers al zo lang achterhaald.

Reactie: (nomen nescio)
24-12-2010, 22:49
Harde aanpak? @Frits. ’t Is kerstavond, Vrede op Aarde, weet je wel. En laat ik nou dit weekend "toevallig" piketdienst hebben? Harde aanpak voor Amsterdam/Amstelland! Beloning voor de piketdienst: € 2,50 per dienstuur +(dat wel!) de feestdagentoeslag. Volgend jaar om deze tijd FLO: Dan ben ik er gelukkig vanaf! ’’k Ga NU sluimeren telefoon naast het bed en een boek van Karl May d’rbij.
@Allen: Prettige feestdagen!!

Reactie: (Qwartje)
24-12-2010, 21:35

@Hans Stuijfbergen

Hear! Hear!, heer @Stuijfbergen. Over het begrip ‘burgermoed’ heb ik, naar aanleiding van dat laffe incident, hier afgelopen dinsdagmiddag al ’n paar dingen opgemerkt.

Wanneer iemand onder mijn ogen in het water belandt zal ik hem of haar in een reddingspoging achterna springen. Wanneer iemand ten val komt of bij een verkeersongeval betrokken raakt zal ik niet belangstellend blijven toekijken, maar de helpende hand bieden.

Maar zo’n roedeltje hondsdolle messentrekkers, waar hier sprake van was, is andere koek. Wie daar impulsief tussen springt probeert een fik te blussen met benzine. Gisteravond heb ik het dilemma voorgelegd aan zo’n twintig mensen die ik tegenkwam. Niet een beweerde met droge ogen dat hij of zij er tussen zou zijn gesprongen. Niet één. Ze kwamen er besmuikt voor uit, maar confronteerden hun houding zonder uitzondering wèl met de realiteit van het incident. Verbluffing, overmacht, wapens, schrik, angst ook. Niemand reageerde op mijn vraag als een selfproclaimed Chuck Norris.

Het gaat niet aan om hier met een priemende vinger naar de politie te wijzen. Of naar Piet Wiet, eigenaar van de coffeeshop. Als er, in dat laatste geval, sprake is van een aangetoond causaal verband zal er moeten worden gekeken naar het bestuurlijk gedogen vàn die coffeeshop. Althans: op die locatie. Maar goed: da’s een open deur. Daar wordt al jàren naar gekeken. Tussen de gespreide vingers van ’n hand door, zo wil het niet alleen mij voorkomen.

Zo’n geweldsexplosie als vorige week vrijdagavond ontrolt zich veelal opeens, binnen ’n paar minuten. Voordat je goed en wel beseft waar je getuige van bent zijn de hyena’s al opgeslokt door de nacht, en liggen de slachtoffers geveld. Het laat je even verslagen achter als dat Medemblikker gezin. Wat had je kùnnen doen? Zeg eens eerlijk: was u er wèl tussen gesprongen? En dan? Vijf, zes motherfuckers tegen de grond? Ja ja.

Iets anders is het kennelijke uitblijven van getuigenverklaringen. Dat acht ik, helemaal in dit geval, een burgerplicht. Wie, goed uit z’n doppen kijkend, ook maar het geringste signalement van het tuig in z’n hoofd heeft zal daar eigener beweging mee naar de politie moeten gaan. Overigens zijn camera’s ook omstanders. Die springen in zoverre tussen het geweld, dat ze het registreren. Maar daar komen passieve omstanders van vlees en bloed niet mee weg.

Ik wens iedereen welgemeend vredige Kerstdagen. En die mensen uit Medemblik beterschap en spoedige genoegdoening.

Reactie: (Frits)
24-12-2010, 20:20
@Harry,
"Omstreeks kwart voor elf verliet ik met mijn vriendin, moeder en stiefvader een eetcafé om de hoek van het Kerkplein in Hoorn."
Deze man werd dus om 23.15 uur met een mes gestoken voor deze coffeeshop!

En jij meent dat een horecatoegangstijd van 12, 01 of 02 uur dit soort geweld voorkomt.

Geef mij dan toch maar de harde aanpak van toezicht door politie en camera’s.

Reactie: (Harry)
24-12-2010, 20:12
@Ruud van Vliet:

Juist, ik heb er kaas van gegeten. 21 jaar ondernemerschap in de horeca, en dan niet in een laf Mexicaans restaurantje, maar in de ‘hardcore’ C. Ik ben er niet voor niets uitgestapt. De tijden zijn veranderd, het alcoholgebruik onder jongeren en het algemeen nuttigen van bijproducten ook. Er zijn maatregelen nodig om het leefbaar te houden, voor iedereen. Maatregelen van de overheid én maatregelen van de ondernemers.

Ik begrijp dat jij, ook gezien je frontale aanval hier, liever kiest voor oorlog. Dan moet je inderdaad voor een leger zorgen, of een flinke politiemacht. Ik wens je veel gezelligheid en succes daar op het plein, ik houd het dan voor gezien.

Reactie: (ruud van Vliet)
24-12-2010, 19:29
@Harry,

Je hebt gelijk, dicht die boel !
Alles op slot dan kan het jeugdige schorriemorrie tenminste thuisblijven....
Ja Harry, je hebt er kaas van gegeten!
Met jou kunnen we de oorlog wel winnen.
Of..... gewoon de politie toch maar wel aanwezig op de pleinen? En dan met net zulke grote aantallen zoals met het optreden van Ben Saunders, (ik betwijfel of dat nodig was...)
Gezegende Kerstdagen.

Reactie: (Hans)
24-12-2010, 17:56
@ Harry
Je schreef: "Een impressie: veeldrinkerij, agressie en overlast. Scootertjes die tot diep in de nacht heen en weer scheuren tussen Dubbele Buurt en Roode Steen. Zwalkende groepen jongeren over straat. Schreeuwen, uitdagen, klappen."

Juist daarom meer toezicht, meer politie, harder optreden, camera’s, etc. Maar Toegangstijden zijn eerder kwaal dan geneesmiddel.



Reactie: (Harry)
24-12-2010, 17:30
@Hans:

Inderdaad, ik bedoelde toegangstijden. Maar in de Beleidsregels Slutingstijden (!) Horeca staat wel degelijk:

’dat om het indrinken te beperken en ter bevordering van het vroeger stappen en het beperken van overlast en agressie door horecabezoekers (met name jongeren) het wenselijk is om de toegangstijden voor vermaakcentra, café’s (eet)café’s en bars in het weekend te vervroegen’.

Hans, kom van die roze wolk af, ga op zaterdag tussen 0:00 en 2:00 uur eens posten op de Roode Steen. Een impressie: veeldrinkerij, agressie en overlast. Scootertjes die tot diep in de nacht heen en weer scheuren tussen Dubbele Buurt en Roode Steen. Zwalkende groepen jongeren over straat. Schreeuwen, uitdagen, klappen.

Dan begrijp je dat het toegangstijdenbeleid er is ter ontmoediging. Wat zou er gebeuren als dat zatte en agressieve volk dan gewoon weer het café in kan?

Reactie: (Hans)
24-12-2010, 16:44
@Harry, Onno is een zeer aimabel mens die ik zeer waardeer. Ik ben het alleen niet eens met enkele keuzes die hij maakt. Waar jij frustratie vandaan haalt weet ik niet.
Wat de horeca-sluitingstijd (je bedoelt toegangstijd) met veiligheid te maken heeft, ontgaat mij helemaal. En is ook niet om die redenen ingevoerd.

Reactie: (Harry)
24-12-2010, 16:29
@Hans Stuijfbergen:

Hans, ik bespeur een hoop frustratie richting de burgemeester in je column. Maar ik bespeur ook een behoorlijke tegenstrijdigheid.

De genoemde ’burgermoed’ heeft niet zozeer betrekking op de man uit Medemblik (die, zeer menselijk, reageert op een ijsbal in zijn gezicht), maar op al die omstanders die op dat moment niets uitvoeren. Jij vindt dit begrijpelijk, want je treedt anno 2010 ook niet meer als scheidsrechter op. Dan zul je dus moeten accepteren dat een maatregel als een horeca-sluitingstijd ten gunste van ons aller veiligheid wordt ingesteld.

Wanneer je, ook anno 2010, denkt dat de oudjaarsnacht met vrije openingstijden zonder incidenten zal verlopen, heb je wat mij betreft een enorm bord voor je hoofd. Je geeft met het voorbeeld van die verschrikkelijke gebeurtenis op het Kerkplein, en je begrip voor het gebrek aan homeostase door niet-ingrijpen van de samenleving, zelf het krachtigste argument voor een strakke handhaving van de sluitingstijden.
In dat licht bezien is die 02:00 uur inderdaad een cadeautje.